خبرگزاری فارس: سردار نجار با اشاره به راهاندازی خط تولید جنگنده صاعقه گفت: تعداد دیگری از این جنگنده در کشور ساخته شد.
سردار مصطفی محمدنجار وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در حاشیه مراسم افتتاح جشنواره نوآوری و شکوفایی در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، از ساخت تعداد دیگری از جنگندههای صاعقه در صنایع دفاعی کشورمان خبر داد و گفت: ساخت جنگنده بومی، یکی از دستاوردهای مهم کشور است که باید با نگاه تحسین آمیز به آن توجه کرد.
وی با یادآوری راهاندازی خط تولید جنگندههای صاعقه اضافه کرد: در سریهای جدیدتر از این جنگندهها، آخرین دستاوردها و تجهیزات، نصب شده که انشاءالله اعلام آن با یک برنامه باشکوه همراه خواهد شد.
جنگنده صاعقه محصول مشترک نیروی هوایی ارتش و وزارت دفاع است که در مراسم روز ارتش سالجاری، 3 فروند از آنها در کنار دیگر جنگندههای حاضر در نیروی هوایی ارتش به پرواز درآمدند.
رئیس سازمان فضایی ایران با بیان اینکه ماهواره مصباح از نوع ماهواره های تحقیقاتی و فنی برای ذخیره و ارسال مجدد داده ها است، گفت: این ماهواره که با همت متخصصان داخلی طراحی و مشارکت یک کشور خارجی ساخته شده در حال حاضر آماده پرتاب است.
رضا تقی پور در گفتگو با مهر ماهواره مصباح را ماهواره ای تحقیقاتی و فنی دانست و گفت: این ماهواره به صورت مشترک با متخصصان داخل کشور از سوی مرکز تحقیقات مخابرات ایران و سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران و با مشارکت کشوری خارجی مراحل ساخت نمونه های آزمایشگاهی و مهندسی و در نهایت ساخت نمونه های فضایی آن انجام شده است.
وی افزود: به منظور صحت کارکرد بر روی این ماهواره آزمایشهای مختلفی چون آزمایشهای محیطی و عملکردی انجام شد که پس از احراز تایید صحت کارکرد، این ماهواره در حال حاضر آماده پرتاب است.
تقی پور به مشخصات کلی این ماهواره اشاره کرد و اظهار داشت: ماهواره مصباح یک ماهواره مخابراتی است که قادر است از بعضی نقاط دنیا اطلاعات را جمع آوری و به زمین ارسال کند که به آن store and forward یا ذخیره و ارسال مجدد گفته می شود.
رئیس سازمان فضایی ایران با تاکید بر اینکه این ماهواره از نوع ماهواره های ذخیره و ارسال مجدد (store and forward) است، به مهر گفت: در ساخت این ماهواره از فناوریهای پیشرفته استفاده شده است و با توجه به اینکه جزء اولین ماهواره هایی است که در داخل کشور طراحی شده و با مشارکت خارجی ساخته شده است، می توانیم آن را گام مهمی در دستیابی به فناوریهای فضایی در کشور قلمداد کنیم.
عراق ناجوانمردانه مناطق مسکونی ایران را بمباران می کرد و دولتمردان ایران نیز تصمیم گرفتند یکی از مناطق مسکونی عراق را که خالی از سکنه بود، بمباران کنیم. 24 اسفند ماه 1363 بود که این ماموریت به پایگاه ما ابلاغ شد.
من به اتفاق یکی دیگر از خلبانان (سروان سلیمانی) ماموریت یافتیم تا این منطقه را که در شرق منطقه "رواندوز" قرار داشت، بمباران کنیم. بعد از ظهر همان روز افسر اطلاعات و عملیات در پست فرماندهی از روی نقشه ای بزرگ دیواری که اطلاعات خوبی از منطقه دشمن داشت، چگونگی استقرار پدافند موجود و تجهیزات نظامی مستقر در منطقه و هدف و مسیر آن را برای ما تشریح کرد. افسر متخصص جنگ الکترونیک نیز از نحوه استفاده و کاربرد سیستم های دفاعی توضیح لازم را بیان کرد.
سروان سلیمانی به عنوان کابین جلو، هدایت هواپیما را بر عهده داشت. او به من گفت:
- نقشه دیگری تهیه کن تا مسیر رفت و برگشت را با هماهنگی هم انتخاب کنیم.
پس از کسب اطلاعات لازم به اتفاق هم سالن بریفینگ را ترک کردیم.
صبح روز بعد، پس از خواندن نماز صبح منزل را به سوی گردان پرواز ترک کردم. از طریق سلسله مراتب فرماندهی از قبل به گردان نگهداری آماده کردن جنگنده ابلاغ شده بود و بچه های گردان هم تا پاسی از شب نسبت به آماده کردن هواپیما طبق شرایطی که خواسته شده بود، همت گماشته بودند.
به سوی هدف پرواز کردیم
هوا خیلی سرد بود. مه غلیظی ارتفاعات را پوشانده بود. پس از صرف صبحانه به اتاق تجهیزات پرسنلی رفته و به ملزومات پروازی مجهز شدیم. از مقابل قرآن مجید عبور کردیم و بعد از گذشتن از چند خیابان به هواپیما رسیدیم.
خلبان کابین جلو با دقت کامل ابتدا بررسی های مربوطه را انجام داد و بعد از روشن کردن هواپیما آن را به آرامی از آشیانه خارج کرد.
من در این ماموریت به عنوان خلبان کابین عقب انجام وظیفه می کردم و مسئولیتم دادن سمت، ارتفاع و سرعت و نقشه خوانی بود. از کوه های پر از برف الوند گذشتیم و به مناطق سبز و کم ارتفاع ماهدشت رسیدیم. سرعت هواپیما حدود 540 نات و ارتفاع به تناسب از سطح زمین کم و زیاد می شد. بار دیگر کلیه کلیدهای سیستم های مربوطه را بررسی کرده و از طریق گوشی رادیو از همکارم خواستم تا بر اساس دستورالعمل پروازی کلیدها را آزمایش کند. او نیز این کار را انجام داد. لحظاتی بعد روی مناطق عملیاتی نیروهای خودی رسیدیم و آنان را که با نظم و ترتیب خاصی در مواضع خود در منطقه سومار به دفاع از کشور مشغول بودند، به خوبی دیده می شدند.
سردار مصطفی محمدنجار وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با اشاره به سامانه پدافند هوایی 100 میلیمتری که امروز شنبه به بهرهبرداری رسید، گفت: این سامانه مدرن، هواپیماها و دیگر پرندههای هجومی را تا ارتفاع 55 هزار پا (معادل 18 کیلومتر) تحت پوشش قرار میدهد.
وی یادآور شد: در این سامانه، از فناوریهای پیشرفته راداری شامل رادارهای کشف، ردیابی و تعقیب کننده اهداف استفاده شده که تماما ساخت متخصصان کشورمان میباشد.
نجار اضافه کرد: علاوه بر این رادارها، سامانه جدید پدافند هوایی ایران دارای یک واحد مرکزی کنترل آتش بار و واحد مرکزی هماهنگی اطلاعات است است که این بخشها نیز به همت متخصصان وزارت دفاع طراحی و ساخته شده و تاثیر بسزایی در ارتقاء بیش از پیش توانمندیهای دفاعی نیروهای مسلح کشورمان در بخش هوایی دارد.
وزیر دفاع همچنین از افتتاح دهها پروژه مهم دفاعی دیگر در طول دهه فجر خبر داد.
دیدن عکس های بیشتر:http://www.farsnews.com/imgrep.php?nn=8711121296
در ساعت 9:30 بامداد 12 بهمن 1357 برابر با اول فوریه 1979 یک فروند بویینگ 747 شرکت ار فرانس بر روی باند 11 راست فرودگاه مهرآباد به زمین نشست.
این هواپیمای چارتر به علامت ثبت F-BPVD که حامل بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران بود از پاریس با حداکثر میزان سوخت پرواز کرده بود.
از آنجاییکه احتمال داده شده بود ، اجازه فرود به این هواپیما در ایران و کشورهای همجوارداده نشود، هواپیما با کمتر از 150 سرنشین و حداکثر سوخت عازم تهران شده بود.
کلیه خدمه پروازی از حساسیت این پرواز و احتمال سرگونی هواپیما مطلع بودند.
خلبان هنگام تقرب و فرود در تهران ، بر روی باند 11 فرودگاه مهرآباد Go Around میکند تا از ایمنی و امنیت باند مطمئن شود. در نوبت دوم ، هواپیما را در راستای باند 11 چپ قرار میدهد و در یک مایلی ابتدای باند با گردشی ناگهانی و به سمت راست ، هواپیما را روی باند 11 راست فرود میاورد.
این گردش که به گردش سر نیزه ای معروف است جهت خنثی کردن هرگونه عملیات هدف گیری و سرگونی هواپیما در محدوده شورت فاینال انجام شده است.
هواپیمای F-BPVD در 14 ژولای 1970 وارد ناوگان شرکت ارفرانس شده و در مارس 1994 با علامت ثبت N612AR راهی قبرستان اوکلوهماسیتی آمریکا شده است.
منبع:انجمن هوافضا