مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

2 بالگرد روسی میل 17 به هلال احمر ایران پیوست

 

 دولت در سال 86 با خرید 15 فروند بالگرد امداد و نجات برای استفاده در جمعیت هلال احمر موافقت کرد که دراین چارچوب قرارداد خرید 5 فروند بالگرد ام ای171 امداد و نجات با روسیه بسته و قرار شده بود تا پایان امسال این بالگردها تحویل کشور شود.
این بالگردها به منظور تقویت توانایی و امادگی کشور در مقابله با بلایای طبیعی و حوادث غیرمترقبه و تسریع در اجرای عملیات امداد و نجات خریداری شده است که براساس قرارداد، علاوه بر 2 فروندی که امروز تحویل شد، روسیه 3 فروند دیگر از آنها را تا پایان اسفند امسال تحویل می دهد.
هزینه خرید این 5 بالگرد حدود 45 میلیون دلار بوده و پیش بینی می شود سال آینده نیز قرارداد خرید 3 فروند بالگرد امداد و نجات دیگر با روسیه بسته شود. این بالگردها قابلیت پرواز در شرایط مختلف آب و هوایی ایران را دارند و می توانند در درجه حرارت‌های بسیار پائین یا گرمای زیاد نیز پرواز کنند.
توانایی حمل 25 مسافر و ظرفیت حمل 12 مصدوم به همراه برانکارد مهمترین ویژگی این بالگردهاست که امروز با یک فروند هواپیمای "آنتونف 124" روسی در فرودگاه بین المللی پیام کرج تحویل سازمان امداد و نجات هلال احمر کشور شد.
   

  تصویر

 گزارش تصویری دیدنی:http://www.mehrnews.com/fa/newsdetail.aspx?NewsID=824812

تصویر

جالب ولیکن نامرتبط

برخی منابع خبری جهان از انتشار جزئیات فناوریهای به کار رفته در خودروی شخصی رئیس جمهور جدید آمریکا خبر داند.


این خودرو یک لیموزین فوق مدرن است که به لطف استفاده از طیف گسترده ای از فناوریهای روز دنیا به یکی از امنیتی ترین خودروهای جهان تبدیل شده است.

درب این خودرو 20 سانتمیتر قطر داشته و به جهت استفاده از آلیاژهای فلزی بسیار سنگین وزنی معادل درب کابین هواپیمای بوئینگ 747 دارد.

شیشه های این خودروی به گونه ای در آن جاسازی شده اند که تنها اوباما می تواند با فشردن دکمه مخصوص آنها را پایین و بالا ببرد.

در این خودرو به جز لپ تاپ و فناوری Wi-Fi از تلفن ماهواره ای و خط ارتباطی مستقیم با معاون رئیس جمهور و پنتاگون نیز استفاده شده است.

باک این خودرو نیز با استفاده از پوشش فومی بسیار مستحکمی پوشیده شده است تا درصورت برخورد بسیار شدید خودرو با موانع نیز منفجر نشود.

نکته جالب در این خودرو، شیشه درب قسمت راننده است. این شیشه تنها 5/7 سانتیمتر پایین می آید تا راننده بتواند با عوامل امنیتی صحبت کرده و یا فیشهای مخصوص عبور را از داخل خودرو پرداخت کند.

شاسی خودرو نیز ترکیبی از فلزات فولاد، تیتانیوم، آلومینیوم و سرامیک است که استحکام قابل توجهی به کل آن داده است.

در استفاده از تایرها نیز دقت خیره کننده ای شده است. این تایرها تقریبا هیچ گاه پنچر نمی شوند و به جهت استفاده از لایه فلزی در زیر لایه های رویی، حتی در صورت تکه تکه شدن تایر نیز خودرو می تواند با سرعت بالایی از محل حادثه فرار کند.

به گزارش مهر، در داخل بدنه خودرو، اسلحه ویژه ای مجهز به فناوری مادون قرمز قرار دارد. همچنین چندین واحد خونی از اوباما نیز در این بدنه جاسازی شده است تا در مواقع لزوم از آن برای حفظ جان رئیس جمهور در جریان تصادفات استفاده شود.

زندان به جرم لطف به میهن

 یک آمریکایی ایرانی تبار ، اتهام خرید وانتقال قطعات یدکی هواپیمای جنگنده اف_14 به ایران را پذیرفت.

به گزارش عصر ایران و به نقل از خبرگزاری آسوشیتد پرس این ایرانی 48 ساله که "حسن کشاری" نام دارد و مدیر عامل شرکتی به نام "کش ایر اینترنشنال" در کالیفرنیای آمریکاست ،در تواقف با دادستان های آمریکا با قبول اتهام انتقال قطعات یدکی هواپیما های اف 14 ،سی 130 و هلی کوپترهای جنگنده AH 1 به ایران از 10 مورد دیگر اتهامی خود  بری دانسته شد.

کشاری متهم است با همکاری یک آمریکایی رومانیایی تبار که شرکتی در فلوریدای آمریکا داشته است با خرید قطعات یدکی این هواپیماها و انتقال آنها به دوبی ،آنها را به ایران منتقل می کرده است.

مقامات دادستانی اعلام کرده اند که 5 سال زندان و جریمه مالی 250 هزار دلاری در انتظار این ایرانی مقیم آمریکا خواهد بود.

مقامات دادستانی آمریکا همچنین اعلام کرده اند که در سال 2008 علیه  145 نفر به اتهام نقض قوانین صادرات نظامی به کشورهای مشمول تحریم ، کیفرخواست صادر کرده اند که بیش از نیمی از این موارد مربوط به صادرات غیر قانونی مواد و تجهیزات نظامی به ایران و چین بوده است.

با توجه به تحریم های اعمالی از سوی واشنگتن علیه کشورهایی خاص ،صادرات غیر قانونی محصولات مشمول تحریم به این کشور ها تبدیل به یک شغل پرریسک و در عین حال جذاب و پر منفعت شده است.

ایرباسی که از اب گذشته است!

دوستان عزیز و محترم وبلاگ همانطور که مستحضرید در هفته گذشته یک فروند ایرباس ۳۲۰ خطوط هواپیمائی آمریکا در رودخانه ای سقوط کرد.در ان موقع بدلیل مشغله زیاد کاری از بیان اطلاعات مربوط به ان در وبلاگ معذور بودیم که همین جا از همه شما دوستان عذر خواهی می نمائیم ولیکن برای جبران گزارش تصویری از مراحل بیرون اوردن ان از رودخانه تقدیمتان می نمائیم. 

  

 

 

 

 

 

 
 

 

 منبع:http://www.asriran.com/fa/pages/?cid=63217

آغاز ساخت نمونه اولیه هواپیمای رادار گریز در نیروی هوایی ارتش!!!

 

به گزارش خبرنگار دفاعی خبرگزاری فارس، امیر شاه‌صفی فرمانده نیروی هوایی ارتش در گفتگو با خبرنگاران، در خصوص دستاوردهای این نیرو گفت: با توجه به فرمان مقام معظم رهبری مبنی بر سال نوآوری و شکوفایی، ما در مرحله پایان طراحی هواپیماهای رادار گریز در ایران و همچنین آزمایش موشک جدید هوا به هوا در ارتش هستیم که تاکنون مرحله طراحی هواپیمای رادارگریز ایران به پایان رسیده و این هواپیماها اکنون در مرحله ساخت نمونه اولیه، البته در حجم کوچکتر می باشند.
وی افزود: این هواپیماها پس از انجام آزمایش های لازم وارد بخش واقعی تر خواهند شد و امیدواریم بخش تحقیقاتی این کار تا پایان امسال انجام شود و سپس وارد بخش تولید شویم. تلاشگران جهادخودکفایی نیروی هوایی ارتش هم اکنون در حال ساخت نمونه کوچک این هواپیماهای رادار گریز هستند.
فرمانده نیروی هوایی ارتش همچنین درباره موشک حرارتی هوا به هوای جدید که ساخت ایران است و مورد آزمایش قرار گرفته نیز گفت: یکی از موشکهای هوا به هوای حرارتی که ساخت آن در نیروی هوایی انجام شده ،آزمایش شده و تست گرم این موشک در یکی از میادین نظامی ما صورت گرفته است . پرتاب این موشک به این صورت است که از طریق یکی از هواپیماها به سمت هدفی شلیک می شود و موشک هدف را تعقیب می کند،این موشک در رزمایش اخیر در شمال غرب کشور به گونه دیگری آزمایش شد و اکنون تست گرم آن انجام شده است ،کار ما در بخش تحقیقات انجام شده و تولید انبوه این موشک به بخش صنایع داخلی وزارت دفاع سپرده خواهد شد .برد نهایی این موشک حرارتی هوا به هوا بیش از 100 کیلومتر است، برد این موشک حرارتی در این پرتاب بیش از 40 کیلومتر است که با توجه به ارتفاع، تا برد کیلومتر 100 هم ارتقا پیدا می کند.
وی در خصوص اینکه نوع و شکل جنگها بویژه با حمله آمریکا به عراق، عوض شده است، در پاسخ به این سئوال که نیروی هوایی چه تمهیداتی برای رویارویی احتمالی با این نوع جنگها اندیشیده است، اظهار داشت: نیروی هوایی یک نیروی واکنش سریع است و ارتباطی با نوع و شکل جدید جنگها در عصر حاضر ندارد. در دوران جنگ تحمیلی نیز از این بعد و ویژگی نیروی هوایی، بارها استفاده شد. در جنگهای امروزی هم قدرت و مزیتهای نیروی هوایی موجب توجه بیشتری است.
شاه صفی خاطر نشان کرد: نیروی هوایی ارتش به دلیل سوق الجیشی بودن و حساسیتی که منطقه خاورمیانه دارد و وجود منافع ما در این منطقه، بویژه در خلیج فارس و نیز نیاز دنیای غرب به انرژی موجود در این منطقه و همچنین حضور ایران در این منطقه حساس و سیاست مستقلی که در پیش گرفته و الگوی جهانی از یک کشور مستقل ارائه کرده، سعی دارد با تکیه بر خودکفایی و خود اتکایی، خود را در حد امکان به بهترین سامانه های آفندی و پدافندی روز دنیا مجهز کند. ما معتقدیم به دلیل حساسیت هایی که گفته شد، نه تنها نیروی هوایی بلکه کل آحاد کشور و قسمتهای گوناگون فنی، دفاعی و حتی سیاسی ما باید خود را با شکل و نوع جدید جنگها و تحولات روز دنیا آشنا و هماهنگ کنند.
فرمانده نیروی هوایی ارتش درباره وضعیت گذشته، حال و آینده این نیرو نیز گفت: امروز با انجام 120سورتی پرواز در یک دوران کوتاه ، آزمایش های بی سابقه، محول کردن ماموریتهای جدید به انواع مختلف هواپیما و انجام پروازهای بلند مدت به مسافت 2هزار کیلومتر نشان میدهد که آمادگی نیروی هوایی ارتش بالاست، هم اکنون در شرایط بسیار حساسی قرار داریم واز بعد نظامی باید آمادگی ما صد چندان شود.
وی افزود: روند گذشته نیروی هوایی یک روند درخشان و پربار، چه در زمان انقلاب و چه در زمان جنگ تحمیلی بوده و این بر کسی پوشیده نیست . شهامت ، شجاعت ، ایثار و از خودگذشتگی که کارکنان شریف نیروی هوایی در زمان انقلاب از خود نشان دادند ، درواقع باعث کسب افتخار برای این نیرو شد.
شاه‌صفی خاطر نشان کرد: نیروی هوایی در دوران دفاع مقدس نیز با رشادتهای فراوانی که از خود نشان دادند، به افتخارات خود که در زمان پیروزی انقلاب کسب کرده بودند، افزودند. همچنین در جریان جنگ تحمیلی و بعد از آن نیز شاهد بودیم ، کارکنان نیروی هوایی با تعمیر ، نگهداری و به روز نگه داشتن ادوات و تجهیزات خود و سازماندهی مجدد آنها و همچنین در بعد آموزشی ، تلاش بسیار وسیعی انجام دادند. در بعد سازندگی، کارکنان شریف این نیرو، خودشان، فکر و خلاقیت را باور کردند و با عملکرد خود این امر را به منصه ی ظهور رساندند که علی رغم تحریم، می توان روی پای خود ایستاد و نیازها را برآورده کرد.
فرمانده نیروی هوایی ارتش افزود: به نظر بنده در طول مدت بعد از پیروزی انقلاب و با وجود جنگ تحمیلی هشت ساله ، عزیزانمان در نیروی هوایی توانسته اند رسالت بزرگ خود را به نحو احسن به اجرا برسانند . این کار با وجود کمبودهایی که در این زمینه وجود داشته انجام شده و ارزش کار را بیشتر کرده است.
به گفته وی نیروی هوایی در گذشته پرونده درخشانی داشته و مدارک و اسناد موجود بیانگر این موضوع است. اما امروز تمامی ساخت و سازها و آموزشهای نیروی هوایی در داخل کشور انجام می شود و این روند ادامه دارد. با این مزیت که در حال حاضر برنامه ریزی و سازندگی در نیروی هوایی به صورت کاملا علمی و نهادینه در حال انجام می باشد و کارها همگی بر روی اصول علمی و عملی استوار شده و نتیجه اش نیز خوب و راضی کننده بوده است. ما امروز دانشگاه هوایی شهید ستاری را داریم که کار دانش آموزان جوان و آینده ساز نیروی هوایی در آن ، با کمک سایر دانشگاهها و الگو گیری علمی از آنها به نحو احسن در حال اجراست.
شاه‌صفی خاطر نشان کرد: ما در این دانشگاه با انجام کار علمی و بر اساس نیاز نیروی هوایی به تربیت افراد در ابعاد مختلف خلبانی، فنی ، مدیریتی و ... می پردازیم. همچنین فرماندهی آموزشهای هوایی شهید خضرایی نیز با استفاده از امکانات موجود واساتید مجرب ، تلاش وافری در جهت تامین و آموزش کارکنان جوان در سطوح مختلف که مورد نیاز نیروی هوایی است، انجام می دهد. بنابراین در حال حاضر ، آموزش و بازسازی با روند خیلی خوبی در حال اجراست.
وی ادامه داد: برای آینده هم با توجه به اینکه نیروی جوان ، پر انرژی و تحصیل کرده فارغ التحصیل از دانشگاه هوایی شهید ستاری و آموزشهای هوایی شهید خضرایی به بدنه نیروی هوایی اضافه خواهد شد، من آینده بسیار خوبی را برای نیروی هوایی پیش بینی می کنم. جوانان تحصیل کرده عزیز ما پس از ورود به نیروی هوایی، در کنار پیشکسوتان این نیرو قرار گرفته و از تجربه آنها در کنار تحصیلات علمی و آکادمیک خود استفاده کرده و ما به این عزیزان بسیار امیدوار هستیم.
فرمانده نیروی هوایی افزود: انشاءالله آینده نیروی هوایی متعلق به جوانان این نیرو است و با تلفیق علم و تجربه، آینده نیروی هوایی، آینده ای روشن خواهد بود.
شاه‌صفی در پاسخ به این سئوال که یکی ازعوامل مهم افزایش بهره‌وری در یک نیرو یا سازمان نیروی انسانی است، شما به عنوان فرمانده نیروی هوایی چه راهکارهایی برای جایگزینی کارکنان بازنشسته و استفاده از تجارب نیروهای کیفی که در حال انجام خدمت هستند، دارید، اظهار داشت: در این زمینه معتقدم که نیروهای جوانی که به بدنه نیروی هوایی اضافه می شوند، نیروهای کیفی و قابل اتکایی هستند.
فرمانده نیروی هوایی ارتش خاطر نشان کرد: در کنار آنها نیز متخصصین پیشکسوت که انسانهایی خوشفکر و زحمتکش بوده و دوران دفاع مقدس را نیز پشت سرگذاشته اند وجود دارند. قبل از پیروزی انقلاب ، به دلایل خاص در یک برهه از زمان استخدامهای زیادی انجام شد و حالا که سی سال از آن زمان گذشته، کارکنان آن سالها در حال بازنشستگی هستند. البته نیروهای جوان کیفی ما جای خالی آنها را پر خواهند کرد و ما از نیروهای کیفی قدیمی که به وجود آنان نیاز است خواهیم خواست که در کنار جوان‌ها بمانند و تجربیات خود را به آنها منتقل کنند. در حال حاضر، تدبیری اندیشیده شده است مبنی بر اینکه جوانان در کنار افراد قدیمی، در قسمت‌های مختلف نیروی هوایی قرار داده شوند تا از تجربیات افراد قدیمی‌تر در کارهایشان استفاده کنند.
وی در ادامه سخنان خود گفت: جوانان فارغ التحصیل در نیروی هوایی جوانهایی بسیار فکور و دارای پشتکار و لایق هستند که علم خود را با تجربه قدیمی ها تلفیق کرده و نتیجه و بازده خوبی از آن بدست خواهند آورد. همچنین برای جبران کمبود احتمالی نیرو از بحث خرید خدمت نیروهای کیفی بازنشسته یا خارج از بدنه نیروی هوایی نیز می توانیم استفاده کنیم. در ضمن از توانمندیهای صنعتی و علمی دانشگاههای خارج از ارتش نیز برای جبران کمبودهای احتمالی و افزایش سطح بهره وری در نیروی هوایی استفاده خواهیم کرد.
شاه‌صفی افزود: در این زمینه، یک مثلث علمی از کارکنان ورزیده و خوش فکر و مبتکر نیروی هوایی ، علم و دانش اساتید و دانشگاهها و ظرفیت صنعتی موجود در صنایع کشور بوجود آمده و الحمدلله امروز با استفاده از تعامل میان اضلاع این مثلث ما پیچیده ترین سامانه ها را در داخل خود نیرو طراحی کرده و از آنها در جهت اهداف عالی نیروی هوایی استفاده می کنیم.
این فرمانده ارشد نیروی هوایی ارتش در پایان سخنان خود با بیان اینکه دشمن در حال حاضر نگاه دزدانه به کشور دارد، گفت: در صورتی که آمادگی خود را حفظ نکرده و تساهل کنیم، دشمن کار خود را انجام خواهد داد، دشمنان پرواز هواپیماهای ما را زیرنظر دارند تا ببینند چه ماموریتهایی به آنها محول می‌شود.
فرمانده نیروی هوایی ارتش اظهار داشت: نشاندن هواپیماهای بیگانه وهواپیماهای دیگری که در یکی از یگانهای جنوبی ما نشست ،باعث شد حساب دیگری روی نیروی هوایی باز شود ،نیروی مسلح قوی باعث می‌شود انرژی هسته ای و سایر پروژه های بزرگ کشور به سرانجام برسد.نیروی هوایی ارتش با همسویی کامل با راهبرد دفاعی کشور از جمله تفکیک پدافند از آفند، در کنار سایر نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران آماده تر از هر زمان ممکن ، از اصول خود که دفاع از اسلام و تمامیت ارضی ایران است ، کوتاه نخواهد آمد وبا قدرت هرچه تمام تر از این اصول دفاع و حمایت می‌کند وما به عنوان بخشی ازنیروهای مسلح بدون توجه به شعارها و تهدیدات،بایستی از آمادگی کامل برخورداربوده تا بتوانیم با توانایی های تجهیزاتی و تاکتیکی خود در مقابل هر گونه تهدیدی که امنیت کشور را به خطر می انداز مقابله کنیم.

تقدیر و تشکر و لزوم تلاش بیشتر

دوستان مهربان و یاران همیشگی وبلاگ

با زحمات و تلاش شبانه روزی مدیران و کارشناسان ایرلاین ها و سازمان هواپیمائی کشوری و (البته دلالان حرفه ای)مدتیست ورود هواپیماهای جدید(البته کارکرده)به کشور روند شتابانی بر خود گرفته است  به عنوان مثال از ورود دو فروند ایرباس 310  و یک فروند BAE 146  به ماهان  گرفته تا ورود یک فروند ایرباس 320 و یک فروند MD82  و یا جمبو جت کارگو به هما و یا ورود اولین فرند از757 های ارم و یا md های کیش ایر و زاگرس ایر و یا توپولف های  154 جدید ایر تور و تابان.خبر هایی هم وجود دارد مبنی بر برنامه ارسال شش فروند از ایرباس های سری 300 از لوفتانزا به یک شرکت ایرانی(احتمالا ماهان) و خبر هایی دیگر... 

اگر چه ظرفیت ناوگان ما با ورود این تعداد از هواپیماها با این کیفیت تکمیل نمی شود و نیاز به ورود تعداد قابل توجه ای از هواپیماها در تایپ های مختلف و کیفیت مناسب به ایرلاین ها امری ضروری به نظر می رسد ولیکن نباید از تلاش این دوستان در تامین حداقل امکانات مورد نیاز جهت سرپا نگاهداشتن ناوگان حمل و نقل هوایی کشورمان با توجه به تحریم های سفت و سخت غربی ها آسان عبور نمائیم از همین رو در همین جا از زحمات تمامی دوستان و بزرگواران اعم از دولت و شرکت های هوایی و سازمان های درگیر سپاسگزاری می نمائیم و این نکته را نیز گوشزد می نمائیم که ایران و ایرانی شایسته بهترین ها هستند...بهترین ها 

 

 Click here for full size photo! 

Click here for full size photo! 

Click here for full size photo! 

Click here for full size photo! 

Click here for full size photo! 

(تعدادی از هواپیماهایی که اخیرا وارد کشور شده اند)

باز هم خبری از اس ۳۰۰


- همزمان با بحث انتقال سیستم ضدهوایی اس - 300 روسی به ایران ، اعضای کنگره آمریکا طی نامه ای به "باراک اوباما" رئیس جمهور جدید این کشور از فروش پدافندهای موشکی روسی اس-300 و اس-400 در سراسر جهان ابراز نگرانی کردند
. این نامه را 188 نماینده کنگره برای اوباما ارسال کردند که عمدتاً از سوی تولیدکنندگان عمده سلاح در آمریکا حمایت می شوند.

خبرگزاری روسی «ریا نووستی» با انتشار این نامه می افزاید: "سیستم های تکامل یافته و بسیار مهلک دفاع ضد هوایی اس-300 پ.ام.او.-2، اس-300 و اس-400 در سراسر جهان پخش می شوند".  

نماینده های کنگره پخش این سیستم ها در جهان را استدلالی برای تاکید بر ضرورت ادامه تولید جنگنده های چندمنظوره آمریکایی نسل پنجم، اف-22 "رپتور" با فناوری افزایش سطح رادارگریزی (Stealth) عنوان کردند.

در عین حال آنها به اوباما اطلاع دادند که "دشمنان بالقوه" آمریکا هم اکنون روی جنگنده های نسل پنجم خود کار می کنند.  

در این نامه آمده است: "هواپیمای اف-22 بهترین جنگنده و تنها جنگنده فعال نسل پنجم در جهان است که وارد تولید شده است. این هواپیما سلاحی است که برای ما بعنوان پاسخی به دشمنان بالقوه ضرورت دارد".

همچنین در نامه اطلاع داده می شود که "چند کشور اعلام کرده اند که آنها جنگنده های بلندپرواز نسل پنجم با دو موتور و افزایش سطح رادارگریزی طراحی می کنند که طی پنج تا ده سال آینده تولید آنها راه می افتد".

اعضای کنگره آمریکا تاکید کردند: "ما شما را فرا می خوانیم که هرچه سریعتر ادامه تولید هواپیمای اف-22 "رپتور" را برای تامین منافع امنیت ملی و اقتصاد آمریکا تایید کنید".

طی هفته گذشته نیز گروهی متشکل از 44 سناتور آمریکایی نامه ای به همراه درخواست ادامه تولید هواپیمای اف-22 برای اوباما ارسال کرده بودند.

نامه اعضای کنگره و سناتورها بخشی از اقدامات گسترده لابی پیشبرد تصمیم گیری برای خرید آتی جنگنده های اف-22 ویژه پنتاگون است.

طبق اطلاعات موجود، جنگنده چند منظوره نسل پنجم اف-22 گرانترین هواپیمای نظامی آمریکایی محسوب می شود.
 بهای یک فروند اف-22 با احتساب هزینه های ساخت و طراحی آن طبق برآورد اداره کنترل کنگره آمریکا به 361 میلیون دلار می رسد.

 در حال حاضر پنتاگون قرارداد تولید 183 فروند جنگنده اف-22 را امضا کرده است.

اوباما باید تا 1 مارس تصمیم خود را اعلام کند.
پیشتر مقامات آمریکایی از اف - 35 به عنوان هواپیمایی که می تواند از سد اس - 300 بگذرد یاد کرده بودند ولی اذعان داشتند که در شبیه سازی های رایانه ای موفق به این کار شده اند نه در فضای واقعی.

بازار گرمی آمریکائی ها

 جنگنده F-35 آمریکا از سیستم S-300 ایران عبور می کند 

 پس از جنحال های اخیر رسانه ای و سیاسی بر سر خرید سامانه ضد هوایی اس 300 روسی از سوی ایران روز گذشته " تام باربیج" معاون اجرایی برنامه توسعه قابلیت های هواپیمای جنگنده " اف 35"  در کمپانی اسلحه سازی " لاکهید مارتین " اعلام کرد که هواپیماهای جنگنده اف 35 قادرند از سامانه اس 300 به راحتی عبور کنند.

به گزارش عصرایران به نقل از خبرگزاری " یونایتد پرس " باربیج در ادامه افزود : اسراییل با در اختیار داشتن این هواپیمای جنگنده هیچ نگرانی از استقرار سامانه ضد هوایی اس 300 در ایران نخواهد  داشت و می تواند به راحتی به تاسیسات هسته ای ایران دسترسی داشته باشد.

این کارشناس آمریکایی که خود طراح توسعه دهنده هواپیمای اف 35 است ، افزود که اساسا جت جنگنده آذرخش اف 35 تولید شده در این کمپانی ، برای بی اثر کردن سامانه ضد هوایی اس 300 روسی طراحی شده است.

وی توضیح داد: تمامی عملیات های شبیه سازی شده کامپیوتری انجام شده از این جنگنده جدید موفقیت آمیز بوده و در تمامی این آزمایش ها جنگنده آذرخش اف 35 توانسته است به راحتی سامانه اس 300 روسی را بی اثر کند.

سامانه ضد هوایی اس 300 روسی یکی از پیشرفته ترین سامانه های ضد هوایی موجود در جهان است که رادار آن قابلیت تعقیب و مانیتور 100 هدف را دارد و این سامانه می تواند همزمان 12 هدف را در شعاع عملیاتی 200 کیلومتری  و در ارتفاع 27 کیلومتری از سطح زمین  مورد اصابت قرار دهد.

از سال 2005 تا کنون گهگاه اخباری مبنی بر فروش این سامانه ضد هوایی روسیه به ایران منتشر می شود اما در هر بار مقامات سیاسی و نظامی روسیه ضمن تایید فروش این سامانه ضد هوایی به ایران ، تحویل نهایی و قطعی آن به ایران را تکذیب می کنند.

یک ماه پیش و همزمان با اعلام تحویل این سامانه ضد هوایی به ایران از سوی" اسماعیل کوثری " نایب رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی ،جنجالی رسانه ای به پا خواست و مقامات آمریکایی از روس ها در این باره توضیح خواستند. 
پس ازاعتراض آمریکا و اسراییل به روسیه ،مسکو هر گونه تحویل این سامانه ضد هوایی به ایران را تکذیب کرد.
واشنگتن و تل آویو مخالف فروش اس 300 روسی به ایران هستند و ادعا می کنند که این سامانه برای محافظت از برنامه های هسته ای ایران استفاده خواهد شد که از دید آنها غیر صلح آمیز بوده و برای ساخت سلاح هسته ای است.

در 4 ماه گذشته اسراییل دو هیئت را برای مذاکره با مقامات روسیه و منصرف ساختن آنها از تحویل سامانه ضد هوایی اس 300 به ایران،عازم مسکو کرده است که آخرین بار آن همزمان با اعلام تحویل این سامانه نظامی به ایران در ماه گذشته میلادی بود.
با توجه به اینکه اسراییلی ها ادعا می کنند که ایران تا یک سال دیگر قادر خواهد بود تا اولین بمب اتم خود را تولید کند،نگرانی محافل سیاسی و نظامی این رژیم از تحویل و استقرار سریع این سامانه ضد هوایی روسی به ایران افزایش قابل ملاحظه ای یافته است.
مقامات نظامی روسی می گویند که کار استقرار سامانه اس 300 در ایران بیش از یک سال زمان می برد.
 
این در حالی است  که مقامات آمریکایی نیز به همتایان اسراییلی خود اعلام کرده اند که هواپیماهای اف 35 را قادرند در فاصله سال های 2011 تا 2013 در اختیار اسراییل قرار دهند.
 
بنابراین شکاف دو ساله میان تجهیز احتمالی ایران به سامانه اس 300 تا زمان تحویل هواپیماهای اف 35 آمریکا به اسراییل مقامات اسراییل را واداشته تا به هر نحو ممکن جلوی تحویل سامانه ضد هوایی اس 300 را به ایران بگیرند.
 
در این راستا در جریان سفر ماه گذشته یک هیئت نظامی اسراییل به روسیه ،این هیئت پیشنهادات اغوا کننده ای درباره فروش هواپیماهای فوق مدرن و بدون سرنشین جاسوسی به روسیه داده است و شرط تحویل این هواپیماهای جاسوسی به روسیه را عدم تحویل سامانه اس 300 به ایران ذکر کرده اند.
 
این پیشنهاد اسراییل با استقبال روسیه مواجه شده است اما برخی مقامات اطلاعاتی و سیاسی آمریکا از پیشنهاد فروش هواپیماهای بدون سرنشین اسراییل به روسیه،اعلام نگرانی کرده اند.چرا که معتقدند فروش این هواپیماهای جاسوسی اسراییل به روسیه ممکن است برخی از ابعاد و زوایای پروژه های محرمانه نظامی آمریکا را در اختیار روسیه قرار دهد.

 

بدون شرح

دوستان عزیز و محترم وبلاگ مدتی پیش مقاله ای تحت عنوان "سرگذشت هواپیماهای VIP در ایران " به نقل از انجمن هوافضا قرار دادیم که این مقاله در مجله شماره اخیر(شماره شش) شرکت هواپیمایی تابان چاپ گردیده شده است.ما نهایت تلاشمان این است که شما خوانندگان دوست داشتنی جزء اولین افرادی باشید که به مقالات و اخبار روز و دست اول هوایی آگاهی پیدا نمائید اگرچه در این راه مشکلات زیادی گریبانگیر ما خواهد بود ولیکن محبت شما دوستان ما را در  طی نمودن ادامه این مسیر دشوار امیدوار می سازد.

با تشکر 

مجله هوایی  

900