مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

از شرکت هواپیمایی وزارت نفت بیشتر بدانیم

کاپیتان شهریار طالب زاده گفت: توسعه ناوگان هوایی شرکت حمل و نقل هوایی ایران – نفت که حجم بزرگی از خدمات هوایی صنعت نفت را پوشش می دهد، ضرورتی استراتژیک برای وزارت نفت است.


مدیرعامل شرکت حمل و نقل هوایی ایران – نفت در گفت وگو با خبرنگار شانا در مناطق نفت خیز جنوب افزود: این شرکت از قدیمی ترین تشکیلات خطوط هواپیمایی غیر نظامی ایران است که همزمان با ورود نخستین دکل حفاری به ایران از سوی شرکت های انگلیسی راه اندازی شد.

طالب زاده با اشاره به سابقه پرواز در ایران ادامه داد: نخستین فرودگاه غیرنظامی ایران با قدمت بیش از 60 سال فرودگاه نفتی یمهه مسجد سلیمان است که با احداث آن، ارسال مراسلات، جابجایی کارکنان و مدیران و بارهای مخصوص صنعت نفت به وسیله هواپیماهای چند نفره با بدنه برزنتی انجام می شد.

وی یادآور شد: این شرکت سال ها پیش از تشکیل سازمان هواپیمایی کشوری راه اندازی شد که دارای چند فروند هواپیما و به طور کامل در مالکیت خارجی ها بود، اما خوشبختانه امروز این شرکت با 270 نفر نیرو هیچ گونه کارشناس خارجی ندارد و همه کارکنان آن تمام مراحل ضروری پروازی شامل مراحل نگهداری، تعمیر و پرواز هواپیماها را خود انجام می دهند.

ایمن ترین خط هوایی کشور بدون سانحه هوایی

طالب زاده گفت: این شرکت یکی از ایمن ترین شرکت هواپیمایی کشور است که تا کنون هیچ گونه سانحه هوایی منجر به تلفات جانی مسافر نداشته و این برای صنعت نفت یک افتخار بزرگ است.

وی افزود: تمام حجم پروازی شرکت حمل و نقل هوایی ایران – نفت به وسیله 6 فروند هواپیما شامل یک فوکر 100، 4 فروند فوکر 50 و یک فروند هواپیمای T.O متعلق به این شرکت انجام می شود.

مدیرعامل شرکت حمل و نقل هوایی ایران – نفت اظهار داشت: هم اکنون 176 پرواز (رفت و برگشت) در یک هفته به وسیله ناوگان هوایی این شرکت از مبدا تهران و اهواز به مشهد، تبریز، بوشهر، شیراز، اصفهان، جم، لامرد، بهرگان، آبادان، بندر لنگه و جزایر خارگ، لاوان، سیری و کیش انجام می شود.

ایمنی پرواز در شرکت هواپیمایی نفت

طالب زاده گفت: ایمنی پرواز مجموعه ای از فرآیند ها و زنجیره ای از اعمال فعالیت های مختلف است به هر میزان که خطا کمتر باشد، میزان خطرپذیری نیز کاهش می یابد. رعایت دقیق قوانین و استانداردهای شناخته شده بین المللی تضمین کننده اصلی ایمنی پرواز در هر شرکت هواپیمایی است که خوشبختانه با رعایت این قوانین و استانداردهای جهانی شرکت هواپیمایی نفت تا کنون هیچ گونه سانحه ای نداشته است.

آموزش کارکنان عملیاتی در شرکت هواپیمایی نفت

وی ادامه داد: در کنار رعایت قوانین و مقررات، مقوله آموزش از اهمیت ویژه ای در شرکت هواپیمایی نفت برخوردار است؛ از این رو این شرکت سالانه دو بار کارکنان خود را به کشور هلند برای گذارندن دوره های آموزشی اعزام می کند.

طالب زاده تصریح کرد: برای گذارندن این دوره های آموزشی به ازای هر نفر در هر شش ماه 10 تا 12 هزار یورو هزینه می شود و در این دوره ها از پیشرفته ترین روش ها و ابزار و وسایل آموزشی استفاده می شود؛ در نتیجه این دوره های آموزشی کارکنان شرکت هواپیمایی نفت به انواع موقعیت های اضطراری هوایی آشنا می شوند.

حضور فعال در طول دوران دفاع مقدس

مدیرعامل شرکت حمل و نقل هوایی ایران – نفت با بیان این که حضور فعال ناوگان هوایی شرکت هواپیمایی نفت در طول دوران جنگ تحمیلی از پرافتخارترین عملکردهای این شرکت است، افزود: ناوگان هوایی نفت در بدترین و خطرناک ترین مناطق جنگی در طول هشت سال جنگ تحمیلی حضور داشته است.

وی افزود: هواپیماهای این شرکت که غیرنظامی هم بودند، گاهی پروازهای شبانه در فرودگاه های غیر مجهز به امکانات روشنایی پرواز و فرود انجام می دادند تا از کارکنان صنعت نفت در جبهه اقتصادی و بازسازی حمایت کنند.

طالب زاده ادامه داد: این در حالی است که هیچ شرکت هواپیمایی غیرنظامی توانایی انجام این ماموریت های سخت و پرخطر را نداشت و این افتخاری بزرگ برای شرکت هواپیمایی نفت است.

وی تصریح کرد: شرکت هواپیمایی نفت در طول دوران جنگ تحمیلی 23 هزار پرواز در مناطق جنگی انجام داده است؛ این نقطه عطفی است که ضرورت توسعه ناوگان این شرکت را با هدف تقویت این خط هوایی به عنوان یادگار جنگ توجیه می کند.

مدیرعامل شرکت حمل ونقل هوایی ایران – نفت افزود: این میزان پرواز یک افتخار بین المللی است چرا که در هیچ یک از شرکت ها و خطوط هوایی جهان این رکورد پروازی ثبت نشده است و سابقه ندارد که یک تشکیلات هواپیمایی غیرنظامی این میزان به مناطق جنگی پرواز داشته باشد.

ضرورت حمایت ویژه صنعت نفت از شرکت هواپیمایی نفت

طالب زاده یادآوری کرد: با حمایت های مدیریت سازمان بازنشستگی صنعت نفت (سهام دار اصلی شرکت هواپیمایی نفت) از این شرکت، با تعریف یک طرح توسعه ای به عنوان طرح توسعه ناوگان هوایی نفت قدم های مثبتی برای بازسازی ناوگان این شرکت برداشته شده است.

وی افزود: در نتیجه این حمایت ها، دو برنامه توسعه ای 3 و 5 ساله تعریف شده است؛ در برنامه سه ساله نخست چهار فروند هواپیمای فوکر 100 و در برنامه پنج ساله دوم پنج فروند هواپیما بزرگ خریداری شده و وارد ناوگان شرکت هواپیمایی نفت خواهد شد.

طرح توسعه ناوگان هوایی شرکت حمل ونقل هوایی ایران – نفت سه شنبه 19 شهریور با حضور اعضای هیئت مدیره این شرکت، همزمان با ورود یک فروند هواپیمای مسافربری از نوع جت فوکر 100 در فرودگاه بین المللی اهواز به طور رسمی آغاز شد.

استفاده شرکت های خارجی از خدمات شرکت هواپیمایی نفت

مدیرعامل شرکت حمل و نقل هوایی ایران – نفت یاد آور شد: سال ها پیش شرکت توتال و برخی شرکت های معتبر جهانی که در صنعت نفت کشور فعال بودند، برای انجام فعالیت های عملیاتی خود، بسیاری از شرکت های هواپیمایی داخلی را بررسی دقیق کردند که تنها دو شرکت مورد تایید آنان قرار گرفت و شرکت حمل و نقل هوایی ایران – نفت یک از آن دو شرکت بود.

خدمت به صنعت نفت به عنوان رسالت مهم شرکت هواپیمایی نفت

طالب زاده گفت: مطابق اساسنامه، این شرکت به عنوان یک شرکت مستقل هیچگونه محدودیت قانونی برای ارائه خدمات به سایر ارگان ها و بخش های خصوصی ندارد؛ ما می توانیم علاوه به سایر بخش ها تمام خدمات اعم از خدمات هلی کوپتری، تجاری، جابجایی مسافر و ترابری و باربری را ارائه دهیم اما رسالت ما خدمت به صنعت نفت کشور به عنوان زادگاه پدری این شرکت است. ترجیج می دهیم در خدمت صنعت نفت باشیم چرا که معتقدیم بخش وسیعی از نیاز خدمات هوایی کشور به فعالیت های صنعت نفت است.

ارائه خدمات تخصصی به فرودگاه نفت در سراسر کشور

طالب زاده تصبا بیان این که تنها شرکتی که در بین شرکت های ایرانی، کار فرودگاه داری را انجام می دهد شرکت حمل و نقل هوایی نفت است، افزود: خدمات تخصصی فرودگاه های نفت که تا پیش از این در اختیار و انحصار این شرکت بود ( شامل تعمیرات نگهداری، خدمات ایمنی، توسعه ناوبری و باند فرودگاه ) هم اکنون به عهده شرکت های عملیاتی و بهره برداری نفت است و این شرکت ها با ما قرارداد مشورتی دارند؛ به این معنا که کارشناسان شرکت هواپیمایی نفت خدمات مشاوره ای به شرکت های عملیاتی ارائه می دهند.

ساختار شرکت و وضعیت نیروی انسانی

وی گفت: شرکت حمل و نقل هوایی نفت در دو مرکز اصلی خود (تهران و اهواز ) فعالیت می کند؛ کادر ستادی این شرکت در تهران و کادر عملیاتی نیز در اهواز مستقر است که کارهای فنی، نگهداری، تدارکات و فعالیت های تخصصی را انجام می دهد. آشیانه ها و هواپیماهای ای شرکت نیز در اهواز مستقرند.

طالب زاده تصریح کرد: پیکره اصلی نیروی انسانی این شرکت از نیروهای رسمی صنعت نفت تشکیل شده است که هم اکنون در شرف بازنشستگی قرار دارند.

وی افزود: از سال 1372 که این شرکت مستقل و از سه سال پیش کهبه طور رسمی خصوصی شد، انگیزه نیروهای رسمی نفت برای ورود به این شرکت کاهش یافت؛ از این رو کمبود نیروهای خود را از بخش خصوصی تامین می کنیم و به آنها آموزش های لازم را ارائه می دهیم.

ضرورت سرمایه گذاری صنعت نفت در این شرکت

وی یادآوری کرد: هم اکنون صنعت نفت نیازهای پروازی خود را به میزان حدود 800 ساعت در ماه از شرکت های دیگر دریافت می کند که این میزان پرواز موجب می شود هم سرمایه زیادی از صنعت نفت خارج شود و هم فرصت های پروازی بسیاری از مردم گرفته شود.

وی ادامه داد: اگر ناوگان این شرکت توسعه یابد که این میزان پرواز را در اختیار صنعت نفت قرار دهد، بسیاری از پروازها آزاد می شوند و این خود کمک بزرگی به مردم است که امروز با مشکل و کمبود بلیت و پرواز رو به رو می شوند؛ این در حالی است که بازگشت سرمایه پس از دو سال فعالیت یک فروند هواپیما حاصل می شود.

طالب زاده تصریح کرد: صنعت نفت کشور نباید به موضوع پرواز به عنوان یک موضوع تجملی بنگرد؛ هواپیما یک کالای لوکس نیست و امروزه هواپیما برای صنعت نفت یک ابزار عملیاتی و استراتژیک است که می تواند اهداف راهبردی صنعت نفت را تامین کند.

وی ادامه داد: امروزه بسیاری از شرکت های بزرگ نفتی جهان از خطوط هوایی اختصاصی برخوردارند؛ برای مثال دو شرکت بزرگ نفت و گاز روسیه 127 فروند هوواپیمای تخصصی دارند و شرکت نفت اندونزی که سابقه فعالیتش بسیار کمتر از صنعت نفت در کشور ماست 130 فروند هواپیمای کوچک و بزرگ دارد که به طور اختصاصی به انجام امور عملیاتی نفت می پردازند.

مدیرعامل شرکت حمل و نقل هوایی ایران – نفت اظهار داشت: طبیعت کار صنعت نفت ایجاب می کند که ناوگان هوایی خود را تقویت کد و از یک ناوگان مستقل و معتبر برخوردار شود
نظرات 5 + ارسال نظر
[ بدون نام ] پنج‌شنبه 15 اسفند 1387 ساعت 12:51 ب.ظ

سلام
از لاکهید آسمان چه خبر؟ ملکیه؟ کجا میره؟
بوئینگ 757 ارم چی؟ ملکیه؟

دوست عزیز لاکهید آسمان که مدتی است از کشور خارج شده در ضمن دو فروند بوئینگ ۷۵۷ اجارهای می باشند که با کروی پروازی در حال خدمت می باشند.

احسان پنج‌شنبه 15 اسفند 1387 ساعت 04:45 ب.ظ

دیگه لاکهید الآن نداریم؟ یدونه اخیرا وارد شده بود که میگفتن کیش میره!

احسان عزیز در حال حاضر هیچ لاکهید فعالی در ایران نیست لاکهیدی که قرار بود به کیش پرواز نماید همان لاکهید شرکت آسمان بود که از ایران خارج شد.

[ بدون نام ] پنج‌شنبه 15 اسفند 1387 ساعت 07:31 ب.ظ

یلام
میشه لطف کنید و لیستی از هواپیماهای جدید شرکت های داخلی بدهید ؟
(تعداد مهم نیست ) فقط میخواهم بدانم امسال چه نوع هواپیماهای جدیدی
اضافه شده اند ؟

دوست خوب ما در دو سه روز آینده لیست ناوگان هوایی کشورمان را تقدیم شما و سایر دوستان خواهیم کرد با آخرین تغییرات صورت پذیرفته.

[ بدون نام ] پنج‌شنبه 15 اسفند 1387 ساعت 08:56 ب.ظ

سلام
این عکس غرور آفرین را توی بلاگتون بذارید :
http://www.planepictures.net/netshow.php?id=665679

با سپاس از شما سرور عزیز.عکس زیبای شما را در وبلاگ قرار دادیم.متشکریم

احسان جمعه 16 اسفند 1387 ساعت 12:10 ق.ظ

ببخشید یادم رفت اسمم رو بنویسم :)
من احسان هستم که عکس رو براتون فرستادم

ممنون و سپاس از شما دوست خوب و مهربان

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد