مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

رونمایی از تندیس ماکت هواپیمای کلنل محمد تقی خان پسیان

 

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، از تندیس ماکت هواپیمای کلنل محمد تقی خان پسیان، نخستین خلبان تاریخ ایران ظهر امروز با حضور نوادگان وی و جمعی از مردم و مسئولین شهر تبریز در سه راهی فرودگاه تبریز پرده‌برداری شد.
شهردار تبریز در آیین رونمایی از این یادمان با اشاره به اهمیت این اقدام فرهنگی، تبریز را به لحاظ ویژگی‌های خاصی که دارد، متمایز از دیگر مناطق کشور دانست و گفت: خطه آذربایجان حماسه‌ساز ترین خطه ایران است.
علیرضا نوین با بیان نقش تبریز در وقایع یک صد ساله اخیر جایگاه آن را با وجود ادبا و شعرا و همچنین دیگر چهره‌های تاریخی با ارزش شمرد و بر ضرورت حفظ نام آنها تاکید کرد.
این تندیس توسط برادران رضا و یعقوب سرابی اقدم به همراه یک گروه هنرمند ۷ نفره در تبریز به طول شش متر و عرض هشت متر از جنس فایبر گلاس ساخته شده که ساخت آن با احتساب مطالعات صورت گرفته هفت سال زمان برده است.
این سازه در محل سه راهی فرودگاه تبریز توسط شهرداری منطقه شش این شهر با یک میلیارد و یکصد میلیون ریال اعتبار نصب شده است.
رضا سرابی اقدم، سرپرست این گروه هنری به خبرنگار فارس در تبریز درباره هدف آنها از ساخت این ماکت و پیکره گفت: بسیاری از مشاهیر و بزرگان ایران زمین به دلیل عدم توجه و معرفی به نسل جوان کشور رو به فراموشی نهاده‌اند.
وی با ذکر این نکته که جوانان همواره به دنبال الگو هستند، افزود: متاسفانه به دلیل کم‌کاری و عدم توجه کافی برای معرفی پیشینه درخشان این سرزمین، جوانان ما به سوی الگوبرداری از قهرمانان کاذب غرب و شرق روی آورده‌اند.
سرابی در ادامه اظهار داشت: سرزمین ایران با پیشینه تمدن چند هزار ساله گنجینه‌ای عظیم از مفاخر و مشاهیر بزرگی در اختیار دارد که برای معرفی آنها تنها کمی همت و عزمی بلند می‌خواهد.
یعقوب سرابی اقدم، برادر دیگر و عضو این گروه اعتقاد دارد: برای معرفی افتخارات ایران، تنها نباید از دستگاه‌های دولتی انتظار داشت. به نظرم علاوه بر شهروندان، هنرمندان نیز در این میان وظیفه مهمی بر عهده دارند.
وی می‌گوید: ما به عنوان عضوی کوچک از این جامعه تلاش کردیم با ساخت یادمان یکی از مشاهیر معاصر کشور، دین خود را در این راه ادا کنیم.
*محمدتقی خان پسیان که بود
در سال 1309 هجری قمری در محله سرخاب تبریز طفلی پا به عرصه وجود نهاد که محمدتقی نامیده شد. پدرش یاور محمدباقرخان پسیان از ایلات کرد منطقه و مادرش فاطمه سلطان عزت‌الحاجیه از همان کودکی در تربیت فرزند کوشیدند.
دوران تحصیلات ابتدایی خود را در تبریز به پایان برد و در سال 1324 هجری قمری برای تکمیل تحصیلات به تهران آمد و وارد مدرسه نظام شد. او در سال 1329 هجری قمری با درجه نایب دومی وارد خدمت شد و مدارج ترقی را یکی بعد از دیگری پیمود. در سال 1331 هجری قمری وارد مدرسه صاحب‌منصبان ژاندارمری شده در سال 1332ق در جنگی که با الوار در بروجرد داشت شجاعانه جنگید و مجروح شد.
وی پس از پیروزی از سوی ستاد ژاندارمری به درجه یاوری رسید. در 20 رجب 1332ق به ریاست باطالیان همدان منصوب گشت. هنگام جنگ جهانی اول همراه ملّیون به مبارزه پرداخت و از خود شجاعت بسیار نشان داد به طوری که آوازه شجاعت او در جنگ با روسها حتی به خارج از ایران رسید.
او پس از عقب نشینی ملیون به ناچار به آلمان رفت، اما پس از اتمام جنگ به ایران بازگشت و اندکی بعد به سمت ریاست ژاندارمری خراسان رسید. در آن زمان قوام‌السلطنه حاکم خراسان بود و کلنل به محض ورود مشغول به اصلاح امور و برقراری امنیت شد و با سختگیری بر کارپردازان دستگاه والی، قوام‌السلطنه را از خود رنجاند.
پس از کودتای سوم اسفند 1299 و روی کار آمدن دولت سید ضیاالدین طباطبایی، کلنل پسیان طبق دستور رئیس دولت اقدام به دستگیری قوام‌السلطنه کرد (13 فروردین 1300خ) و او را تحت الحفظ به تهران فرستاد اما پس از مدتی سید ضیاالدین متواری شد و قوام‌السلطنه خود به نخست‌وزیری رسید و کشمکش میان کلنل و قوام شروع شد. قوام‌السلطنه، نجدالسلطنه را به حکومت خراسان گمارد اما کلنل که از حکومت قوام‌السلطنه بیمناک شده بود به فکر طغیان افتاد و مصمم شد که خود زمام امور خراسان را در دست بگیرد. بدین نیت هنوز چند روزی از کفالت نجدالسلطنه نگذشته بود که بدون بهانه و بی مقدمه شخص نامبرده را توقیف کرده، اداره حکومتی را خود در دست گرفت و جمعی از ارباب نفوذ شهر که مخل امنیت می‌شمرد توقیف و تبعید کرد.
در مرداد 1300 دولت بار دیگر صمصام‌السلطنه بختیاری را به حکومت خراسان منصوب کرد و صمصام‌السلطنه نیز برای دلجویی یا فریب کلنل محمدتقی خان پسیان با آگاهی از محبوبیت و نفوذ او در خراسان او را طی حکمی به کفالت ایالت خراسان منصوب نمود و با او مدارا نمود.
اما در اواخر مرداد 1300شمسی قوام‌السلطنه با کلنل علناً مخالفت کرد و بدو پیشنهاد نمود تحت شرایط زیر کشور ترک کند:
1. کلنل حقوق دو ساله خود را برداشته به اروپا مسافرت کند.
2. محاسبات را ظرف 15 روز بسته و امور ایالت را به تولیت آستانه واگذار کند.
3. به تمام افسران ژاندارم و اهالی محل دولت تأمین دهد.
4. از طرف دولت به قوای ایلیات توصیه خواهد شد که با کلنل مدارا کرده او را به سرحد برسانند.
اما کلنل این پیشنهاد را نپذیرفت و قوام طی تلگراف‌هایی برای حاکمان و خوانین منطقه کلنل را یاغی و متمرد خواند و دستور شورش علیه او را صادر کرد. بدین ترتیب سردار معزز والی بجنورد، شجاع‌الملک رئیس ایل هزاره، شوکت‌السلطنه و سید حیدر رؤسای طوایف سریری و سالار خان بلوچ جهت جنگ با کلنل بسیج شدند.
امیر شوکت‌الملک خواهان خاتمه قضیه با صلح و آشتی بود و در حالی که شرایط ملاقاتی را با کلنل در گناباد فراهم نمود، سردار معزز با کردهای قوچانی به شهر قوچان حمله کرده ژاندارمری را خلع سلاح نموده و قوچان را متصرف شدند.
کلنل به محض شنیدن این خبر گناباد را ترک کرد و راهی قوچان شد و در جعفرآباد دو فرسنگی قوچان جنگ سختی بین قوای کلنل و کردهای قوچانی شروع شد و کلنل شخصاً در تپه‌های جعفرآباد با تفنگ و شصت تیر جنگید و به دلیل محاصره شدید و اتمام مهمات، ناجوانمردانه کشته شد. سر کلنل توسط کردهای قوچانی از بدن جدا گشت. پس از رسیدن خبر شکست ژاندارمری و مرگ کلنل، محمودخان نوذری بلافاصله دولت را از قتل کلنل آگاه ساخت و خود نیز اظهار اطاعت نمود. جنازه و سر کلنل در 15 میزان هجری شمسی1300 با تجلیل و احترامات نظامی فراوان به مشهد وارد شد و عده بسیاری از اهالی شهر و افراد ژاندارم در حالی که گریه می‌کردند آن را مشایعت کردند.
سران ژاندارمری و بعضی از هواخواهان کلنل نطق‌های پر حرارتی ایراد کردند و در حالی که جمعیت بسیاری گرد آمده بود و احساسات شدیدی از خود بروز می‌داد سر و جنازه او را در مقبره نادرشاه دفن کردند و پس از شهادت او نیز هر ساله به مدت پنج سال عزاداری‌های مفصلی در مشهد انجام شد تا اینکه پس از به قدرت رسیدن سلسله پهلوی انجام مراسم عزاداری و سالگرد به مناسبت این فاجعه ممنوع گشت.  

خرید اف ۱۶ های جدید توسط ترکیه

منابع خبری در ترکیه از خرید 30 فروند جنگنده جدید اف 16 توسط نیروی هوایی ارتش این کشور خبر دادند.

پایگاه خبری " سون دقیقه " روز چهارشنبه در خبری به نقل از پایگاه اینترنتی " استراتژی پیج " آمریکا نوشت: ارزش هر جنگنده جدید خریداری شده 60 میلیون دلار است.
به نوشته سون دقیقه،علاوه بر جنگنده های یاد شده پنج رادار و ملزومات کابین خلبان، پنج موتور هواپیما و مقادیر دیگری مهمات نیز تحویل ترکیه شده است.
بر پایه این گزارش، کنگره آمریکا در سال 2006 میلادی خرید هواپیماهای یاد شده از سوی ترکیه را تصویب کرد.
در این گزارش با اشاره به این که ترکیه با خرید این جنگنده ها یکی از بزرگ ترین ناوگان های اف 16 جهان را تشکیل خواهد داد، آمده است : اکنون نیروی هوایی ترکیه دارای 250 فروند جنگنده اف 16 است.
این پایگاه مدل جنگنده های یاد شده را " اف 16 سی بلوک 50 " ذکر کرد و افزود :‌ اف 16 ها دارای مدل های 32، 40، 42، 50، 52 و 60 نیز هستند و برای اسراییل نیز اف 16 های مدل 161 تولید شده است.
جنگنده های اف 16 اکنون در نیروهای هوایی 24 کشور جهان به خدمت گرفته شده اند و ترکیه برخی از قطعات این هواپیماها را در تاسیسات نظامی خود تولید می کند .
مهندسان ترکیه به تازگی بازسازی برخی مدل های این گونه هواپیماها را برای ارتش پاکستان بر عهده گرفته اند و مدل های " اف 16- بلوک 15 " پاکستان را به مدل های " اف 16 – بلوک 40 " ارتقاء داده اند.

تاکنون چهار هزار و 200 فروند جنگنده اف 16 در مدل های مختلف تولید شده است و این جنگنده ها تا سال 2025 در نیروی هوایی آمریکا مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

تحلیلی بر قدرت نظامی ایران

(توجه:مقاله ارائه شده به هیچ وجه مورد تائید یا رد مسئولین وبلاگ نبوده و عینا نقل قول مستقیم می باشد)  

انستیتوی خاور نزدیک"
خبرگزاری «ریا نووستی» روسیه، 30 دی ماه

در چارچوب سیاست مقامات تهران در تبدیل جمهوری اسلامی به ابرقدرت منطقه ای، یکی از جایگاه های نخست به ارتقاء توان نظامی اختصاص داده شده است که درصدر آن موشک سازی قرار گرفته است. مقامات جمهوری اسلامی ایران در سیاست فنی-نظامی به دوجهت ارجحیت داده اند: تحقیقات هسته ای و برنامه موشکی. به این دو جهت بیش از طراحی و تولید تسلیحات عادی بها داده شده است.

سازمان صنایع هوا-فضای جمهوری اسلامی ایران به طراحی و تولید موشک های مختلف می پردازد. موسسه تسلیحات ضد تانک، ابزار دفاع ضد هوایی، تسلیحات موشکی نیروی دریایی، موشک های تاکتیکی و تاکتیکی-عملیاتی، ابزار ماهواره ای، تله متری، راداری و همچنین ابزار دقیق زیر مجموعه آن بشمار می روند.

نکته مهم نشان دهنده نقش ویژه سپاه پاسداران در سیستم صنایع نظامی و نیروهای مسلح جمهوری اسلامی آنست که موشک سازی و مهمترین سلاح تهاجمی ایران یعنی نیروهای موشکی، مدت زمان زیادی در ترکیب این سپاه و زیر نظر آن فعالیت می کرد. در حال حاضر نیروهای موشکی به طور مستقیم زیر نظر فرماندهی کل قوا یا بعبارت دیگر رهبر انقلاب جمهوری اسلامی اداره می شوند.

یکی دیگری از جهات بخش موشکی ایران طراحی و تولید موشک های بالستیکی میانبرد است. تاکنون موشک های تاکتیکی و تاکتیکی -عملیاتی WS-1(تا 80 کیلومتر)، مدل های مختلف موشک "نازعات" (تا 150 کیلومتر)، CSS-8 (ام-7 تا 180 کیلومتر)، "زلزال" و همچنین مدل های مختلف- تا 300 کیلومتر) و دیگر نمونه های تجهیزات موشکی طراحی و تولید شده اند. این موشک ها را نمی توان به موشک های منتقل کننده سلاح هسته ای تبدیل کرد اما تاثیر و کارایی آنها ممکن است در صورت لزوم در انهدام اهدافی در منطقه خلیج فارس و همچنین برای انهدام کشتی ها در آب های خلیج فارس پیش از هر چیز در منطقه تنگه هرمز مورد استفاده قرار گیرد.

اما جهت اصلی صنایع موشکی ایران در حال حاضر خط تولید موشک های "شهاب" در امور کلی پژوهشی سازه های موشکی و کارهای سازه ای-تجربی است. "آنتونی کوردسمان" تحلیل گر آمریکایی در آخرین مقاله خود
(IRANIAN WEAPONS OF MASS DESTRUCTION. Capabilities, Developments, and Strategic Uncertainties Anthony H. Cordesman, Center for Strategic & International Studies, October, 14, 2008.) مطالب جالبی در مورد اجرای برنامه "شهاب" توسط ایران منتشر کرده است.

در سال 2004- کارشناسان اندازه کلاهک "شهاب-3" را کاهش داده و سازه آن را برای ورود مطمئن تر به لایه های ضخیم اتمسفری آماده ساختند. به غیر از این موتور آن نیز مدرنیزه شد. از نظر کارشناسان این تغییرات بعلت تلاش برای تولید موشکی بود که قادر به حمل کلاهک هسته ای باشد. به همین خاطر اغلب این گزینه را بعنوان "شهاب-3ام" یاد می کردند. حال کلاهک موشک ها اندازه کوچکتر و شکلی شبیه به قسمت نازک بطری به خود گرفت.

برتری این شکل کلاهک نسبت به فرم مخروطی از جمله در برنامه استفاده از کانتینرها برای انتقال مواد شیمایی و بیولوژیکی است. احتمال داده می شود که این گزینه از موشک ها با کلاهک هایی در حدود 700 کیلوگرم بردی در حدود 2000 کیلومتر داشته باشد.

بدین ترتیب در حال حاضر ایران به موشک هایی با برد تا 2000-2300 کیلومتر دست یافته است. اما در همین جا چند سئوال بوجود می آید.

سئوال اول: در مورد ضریب اطمینان موشک های موجود. براساس تجارب نظامی شوروی و روسیه تا پذیرش موشک ها در ارتش، آنها باید راه طولانی آزمایشات مختلف فنی را در شرایط گوناگون طی کنند. چرخه آزمایشات ممکن است سال ها به طول انجامد و هر سال بین 10-15 آزمایش انجام می شود. بر اساس آنچه که ما پیش از این ذکر کردیم مدل های مختلف موشک های ایرانی در معرض چنین آزمایشاتی قرار نگرفتند. این نشان می دهد که ضریب اطمینان موشک های جمهوری اسلامی نمی تواند پاسخگوی امنیت استفاده از آنها باشد و بدون تردید احتمال وقوع پیامدهای فاجعه آمیز در صورت استفاده ازآنها در جریان عملیات نظامی بسیار زیاد است.

سئوال دوم: درباره برد واقعی اعلام شده موشک ها. نمونه های مختلف شهاب بر اساس اطلاعات ایران دارای برد بیش از 1500 کیلومتر هستند. اما این مشخصات فنی چگونه آزمایش شده اند؟ یادآوری می کنیم که حد فاصل میان دورترین نقطع در شمال غرب و جنوب شرق ایران کمی بیش از 2000 کیلومتر است. با فرض این مسئله که میدان های تیر موشکی در کنار مرزها واقع نشده اند می توان درک کرد که ایران امکان آن را ندارد که به طور کامل پرتاب های موشکی را در چنین فاصله ای بدون تهدید نقض حریم مرزی کشورهای همسایه انجام دهد.

اخیرا گزارشاتی بر اساس تصاویر ماهواره جاسوسی QuickBird منتشر شد. به گفته کارشناسان انستیتوی پلی تکنیک ماساچوست و کارگروه Science, Technology and Global Security که زیر نظر همین انستیتو مشغول کار هستند، دراین تصاویر ساختمان های مونتاژ- آزمایش و تاسیسات خدمات رسانی فنی به موشکهای بالستیکی دور برد ثبت شده اند. یک سری تاسیسات واقع در 230 کیلومتری جنوب غربی تهران بعبارت دیگر در مرکز کشور واقع شده اند. یک میدان تیر اصلی دیگر نیروهای موشکی ایران نیز در نزدیک اصفهان واقع شده است (بعبارت دیگر این هم در مرکز ایران است).

به غیر از این سند دیگری وجود ندارد دال بر اینکه حکومت ایران رسما خبر مسدود سازی آب های تنگه هرمز و یا اقیانوس هند را به خاطر پرتاب موشکی در این محوطه اعلام کرده باشد. اگرچه اینجا باید تاکید کرد که طی چندسال اخیر در جریان مانورهای بی شمار نیروی دریایی ایران، مقامات جمهوری اسلامی بخش های معینی از آب های تنگه هرمز و دریای عربی را مسدود ساخته بودند. به احتمال قوی این مسئله برای پرتاب های موشکی انجام شده است. ضمنا این مسئله را باید در نظر گرفت که مساحت محوطه مسدود شده سال به سال کاهش یافته است. این مسئله می تواند نشان دهنده آن باشد که دقت پرتاب های موشکی افزایش و منحنی پرتاب آن کاهش یافته است.

از سوی دیگر حداکثر برد را می توان از راه محاسبات ریاضی در جریان پرتاب های آموزشی با سوخت "ناسوخته" انجام داد که در نتیجه انحراف سوخت رسانی به موتور در زمان معینی از مسیر پروازی صورت می گیرد. اما به هر حال این فقط می تواند اطلاعات حدودی باشند. بدون آزمایشات در مقیاس گسترده و پرتاب های متعدد نمی توان از آمادگی برای انجام پرتاب های موفق صحبت نمود.

از مطالب که در بالا گفتیم می تواند این نتیجه را گرفت که برغم همه دشواری ها و کمبودها، پتانسیل موشک سازی در ایران بالاست. ضمنا تهران با موفقیت گام به گام این پتانسیل را به توان واقعی نظامی مبدل می سازد.

مرکز فرماندهی موشکی که به طور مستقیم تحت فرماندهی کل قوا یعنی رهبر انقلاب اسلامی ایران اداره
می شود از پنج گردان موشکی تشکیل شده است: دو گردان موشک های"شهاب-3 دی" و "شهاب-3 ام" (برد تا 1300 کیلومتر) با 32 سکو؛ دو گردان عملیاتی-تاکتیکی مجهز به "شهاب-1" (برد از 285 تا 330 کیلومتر) و "شهاب-2 (برد پرتاب از 500 تا 700 کیلومتر)با 64 سکوی پرتاب و یک گردان موشک های تاکتیکی. نکته قابل توجه آنست که کلیه نیروهای موشکی سیار هستند. بعبارت دیگر در بخش اعظم خاک جمهوری اسلامی از شمال غرب، غرب و جنوب غرب، از کردستان (ایران) تا تنگه هرمز مناطق استقرار پایگاه های فنی با انبارهایی سوختی و سوخت های موشکی و زیرساخت ها و سیستم های توسعه یافته ارتباطاتی میان آنها برپا شده است.

مجموعه های موشکی که در کشیک نظامی قرار دارند دائما میان مناطق در حال حرکت هستند و محل استقرار خود را تغییر می دهند. این سکوهای سیار به شکل ماشین های باری معمولی استتار شده و همچنین دو تا سه دستگاه خودرو دیگر هر کدام حامل دو موشک آنها را همراهی می کنند. بعبارت دیگر مهمات هر کدام از این سکوهای سیار پنج موشک است. موشک هایی که با سوخت مایع کار می کنند در نزدیک خودروهای سوختگیری حرکت می کنند.

به غیر از نیروهای موشکی که تحت فرمان مستقیم فرماندهی کل قوای ایران عمل می کنند واحد های موشکی دیگری در نیروهای مسلح جمهوری اسلامی نیز وجود دارد که در ارتش(شش گردان) و در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران (هشت گردان) مستقر شده اند.

بدین ترتیب کوتاه ترین تحلیل از اوضاع در صنایع موشک سازی ایران و در نیروهای موشکی این کشور نشاندهنده آنست که تهران توانسته که زرادخانه متنوع و گسترده ای تاکتیکی، موشک های تاکتیکی-عملیاتی و از همه مهمتر موشک های بالستیکی میانبرد را تشکیل دهد.

امروزه موشک های ایرانی به مقامات لشکری - سیاسی کشور اجازه می دهند که منطقه خاور نزدیک و میانه از جمله اسراییل و همچنین کشورهای آسیای میانه را تحت کنترل خود در آورند. در ضمن نیروهای موشکی ایران تهدیدی معین برای نیروهای مسلح آمریکا و متفقین آنها در عراق و افغانستان محسوب می شوند. بعلاوه آنها قادر به کنترل نه تنها پایگاه های نظامی منطقه، بلکه مراکز صنعتی و پیش از هر چیز زیرساخت های نفت و گازی هستند.

در حال حاضر توان نیروهای موشکی ایران به کلاهک های معمولی محدود شده اما ایجاد پایه های قوی در طرح های علمی-عملی و سازه ای-آموزشی در صنایع موشک سازی (در وحله اول طرح "شهاب") به جمهوری اسلامی ایران اجازه می دهد که در آینده نزدیک دو برنامه یعنی هسته ای و موشکی را با یکدیگر مرتبط ساخته و وظیفه اصلی یعنی تبدیل به ابرقدرت موشکی-هسته ای را به تحقق برساند.

خبر خوش نظامی

 تصویر
تصویر
تصویر 

دوستان عزیز و مهربان وبلاگ با خبر شدیم یک فروند از هواپیماهای بوئینگ ۷۴۷ سوخترسان کشور که مدت زیادی بدون استفاده در فرودگاه مهرآباد در آرزوی پرواز بود و از کمبود قطعات رنج میبرد با تلاش شبانه روزی تکنسین های نیروی هوایی و شرکت صها و فجرآشیان اورهال گشته و بوم سوخترسان آن برویش نصب شده و پرواز های آزمایشی خود را امروز آغاز نموده است.مدتی قبل در اخبار وبلاگ به آگاهیتان رسانده بودیم فرمانده جدید نیروی هوایی در سخنرانی معارفه خویش اعلام نموده بود در آینده نزدیک تعداد هواپیماهای سوخترسان کشور به پنج فروند خواهد رسید در حالی که در زمان انتصاب ایشان تنها دو فروند از سوخترسانها در حال خدمت بودند ولیکن در حال حاضر این تعداد به چهار فروند رسیده.باید منتظر ورود پنجمین فروند نیز باشیم.

موشک‌های 110 کیلومتری دریایی روی جنگنده‌های ایران

 با تلاش متخصصان دفاعی کشورمان و انجام آزمایشات و تست‌های فراوان، نصب نوعی موشک پیشرفته دریایی بر روی جنگنده‌های کشورمان با موفقیت انجام شد و اکنون این جنگنده‌ها به قابلیت جدیدی در مقابله با تهدیدات دست یافتند.
بر اساس این پروژه که با کمک زنجیره‌ای از نیروهای متخصص نیروهای مسلح و دانشگاههای کشور صورت گرفت، موشک دوربرد هوا به سطحی که بر روی هواپیماهای کشورمان نصب شده است می‌تواند اهداف دریایی را که در مسافتی بیش از 110کیلومتر قرار دارند را منهدم کند.
برای تحقق این قابلیت مهم که با توجه به تهدیدات دریاپایه بر ضد کشورمان بسیار ضروری بود، یک سیستم راداری و سامانه پرتاب مدرن نیز توسط کارشناسان دفاعی کشورمان به صورت بومی طراحی و بر روی جنگنده‌ها نصب شد تا هدف‌گیری اهداف سطحی با دقت قابل توجهی انجام پذیرد.
قابلیت هدایت خودکار موشک و حمل سرجنگی برای انهدام اهداف بزرگ دریایی از دیگر ویژگی های این پروژه مهم است.
با توجه به سیستم‌های پدافندی که ممکن است مقابل هواپیماهای کشورمان مورد استفاده قرار گیرد، این موشک که بیش از 500 کیلو وزن دارد با دقت بسیار فراوان و به صورت دورایستا شلیک می‌شود و کارشناسان از آزمایشهای موفق آن به عنوان "FIRE and FORGET " یاد می‌کنند.
انتهای پیام/

http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=8711141764

شکوه ایرانیان

 

عکس زیبایی را که مشاهده می نمائید یکی از خوانندگان مجله هوایی برای ما ارسال نمودند که با سپاس از لطف ایشان از سایر دوستان نیز تقاضا داریم عکس های زیبا و متنوع مربوط به موضوع هوافضا را به وبلاگ خویش ارسال تا همگان از دیدن آنها لذت ببرند.

از شرکت هواپیمایی وزارت نفت بیشتر بدانیم

کاپیتان شهریار طالب زاده گفت: توسعه ناوگان هوایی شرکت حمل و نقل هوایی ایران – نفت که حجم بزرگی از خدمات هوایی صنعت نفت را پوشش می دهد، ضرورتی استراتژیک برای وزارت نفت است.


مدیرعامل شرکت حمل و نقل هوایی ایران – نفت در گفت وگو با خبرنگار شانا در مناطق نفت خیز جنوب افزود: این شرکت از قدیمی ترین تشکیلات خطوط هواپیمایی غیر نظامی ایران است که همزمان با ورود نخستین دکل حفاری به ایران از سوی شرکت های انگلیسی راه اندازی شد.

طالب زاده با اشاره به سابقه پرواز در ایران ادامه داد: نخستین فرودگاه غیرنظامی ایران با قدمت بیش از 60 سال فرودگاه نفتی یمهه مسجد سلیمان است که با احداث آن، ارسال مراسلات، جابجایی کارکنان و مدیران و بارهای مخصوص صنعت نفت به وسیله هواپیماهای چند نفره با بدنه برزنتی انجام می شد.

وی یادآور شد: این شرکت سال ها پیش از تشکیل سازمان هواپیمایی کشوری راه اندازی شد که دارای چند فروند هواپیما و به طور کامل در مالکیت خارجی ها بود، اما خوشبختانه امروز این شرکت با 270 نفر نیرو هیچ گونه کارشناس خارجی ندارد و همه کارکنان آن تمام مراحل ضروری پروازی شامل مراحل نگهداری، تعمیر و پرواز هواپیماها را خود انجام می دهند.

ایمن ترین خط هوایی کشور بدون سانحه هوایی

طالب زاده گفت: این شرکت یکی از ایمن ترین شرکت هواپیمایی کشور است که تا کنون هیچ گونه سانحه هوایی منجر به تلفات جانی مسافر نداشته و این برای صنعت نفت یک افتخار بزرگ است.

وی افزود: تمام حجم پروازی شرکت حمل و نقل هوایی ایران – نفت به وسیله 6 فروند هواپیما شامل یک فوکر 100، 4 فروند فوکر 50 و یک فروند هواپیمای T.O متعلق به این شرکت انجام می شود.

مدیرعامل شرکت حمل و نقل هوایی ایران – نفت اظهار داشت: هم اکنون 176 پرواز (رفت و برگشت) در یک هفته به وسیله ناوگان هوایی این شرکت از مبدا تهران و اهواز به مشهد، تبریز، بوشهر، شیراز، اصفهان، جم، لامرد، بهرگان، آبادان، بندر لنگه و جزایر خارگ، لاوان، سیری و کیش انجام می شود.

ایمنی پرواز در شرکت هواپیمایی نفت

طالب زاده گفت: ایمنی پرواز مجموعه ای از فرآیند ها و زنجیره ای از اعمال فعالیت های مختلف است به هر میزان که خطا کمتر باشد، میزان خطرپذیری نیز کاهش می یابد. رعایت دقیق قوانین و استانداردهای شناخته شده بین المللی تضمین کننده اصلی ایمنی پرواز در هر شرکت هواپیمایی است که خوشبختانه با رعایت این قوانین و استانداردهای جهانی شرکت هواپیمایی نفت تا کنون هیچ گونه سانحه ای نداشته است.

آموزش کارکنان عملیاتی در شرکت هواپیمایی نفت

وی ادامه داد: در کنار رعایت قوانین و مقررات، مقوله آموزش از اهمیت ویژه ای در شرکت هواپیمایی نفت برخوردار است؛ از این رو این شرکت سالانه دو بار کارکنان خود را به کشور هلند برای گذارندن دوره های آموزشی اعزام می کند.

طالب زاده تصریح کرد: برای گذارندن این دوره های آموزشی به ازای هر نفر در هر شش ماه 10 تا 12 هزار یورو هزینه می شود و در این دوره ها از پیشرفته ترین روش ها و ابزار و وسایل آموزشی استفاده می شود؛ در نتیجه این دوره های آموزشی کارکنان شرکت هواپیمایی نفت به انواع موقعیت های اضطراری هوایی آشنا می شوند.

حضور فعال در طول دوران دفاع مقدس

مدیرعامل شرکت حمل و نقل هوایی ایران – نفت با بیان این که حضور فعال ناوگان هوایی شرکت هواپیمایی نفت در طول دوران جنگ تحمیلی از پرافتخارترین عملکردهای این شرکت است، افزود: ناوگان هوایی نفت در بدترین و خطرناک ترین مناطق جنگی در طول هشت سال جنگ تحمیلی حضور داشته است.

وی افزود: هواپیماهای این شرکت که غیرنظامی هم بودند، گاهی پروازهای شبانه در فرودگاه های غیر مجهز به امکانات روشنایی پرواز و فرود انجام می دادند تا از کارکنان صنعت نفت در جبهه اقتصادی و بازسازی حمایت کنند.

طالب زاده ادامه داد: این در حالی است که هیچ شرکت هواپیمایی غیرنظامی توانایی انجام این ماموریت های سخت و پرخطر را نداشت و این افتخاری بزرگ برای شرکت هواپیمایی نفت است.

وی تصریح کرد: شرکت هواپیمایی نفت در طول دوران جنگ تحمیلی 23 هزار پرواز در مناطق جنگی انجام داده است؛ این نقطه عطفی است که ضرورت توسعه ناوگان این شرکت را با هدف تقویت این خط هوایی به عنوان یادگار جنگ توجیه می کند.

مدیرعامل شرکت حمل ونقل هوایی ایران – نفت افزود: این میزان پرواز یک افتخار بین المللی است چرا که در هیچ یک از شرکت ها و خطوط هوایی جهان این رکورد پروازی ثبت نشده است و سابقه ندارد که یک تشکیلات هواپیمایی غیرنظامی این میزان به مناطق جنگی پرواز داشته باشد.

ضرورت حمایت ویژه صنعت نفت از شرکت هواپیمایی نفت

طالب زاده یادآوری کرد: با حمایت های مدیریت سازمان بازنشستگی صنعت نفت (سهام دار اصلی شرکت هواپیمایی نفت) از این شرکت، با تعریف یک طرح توسعه ای به عنوان طرح توسعه ناوگان هوایی نفت قدم های مثبتی برای بازسازی ناوگان این شرکت برداشته شده است.

وی افزود: در نتیجه این حمایت ها، دو برنامه توسعه ای 3 و 5 ساله تعریف شده است؛ در برنامه سه ساله نخست چهار فروند هواپیمای فوکر 100 و در برنامه پنج ساله دوم پنج فروند هواپیما بزرگ خریداری شده و وارد ناوگان شرکت هواپیمایی نفت خواهد شد.

طرح توسعه ناوگان هوایی شرکت حمل ونقل هوایی ایران – نفت سه شنبه 19 شهریور با حضور اعضای هیئت مدیره این شرکت، همزمان با ورود یک فروند هواپیمای مسافربری از نوع جت فوکر 100 در فرودگاه بین المللی اهواز به طور رسمی آغاز شد.

استفاده شرکت های خارجی از خدمات شرکت هواپیمایی نفت

مدیرعامل شرکت حمل و نقل هوایی ایران – نفت یاد آور شد: سال ها پیش شرکت توتال و برخی شرکت های معتبر جهانی که در صنعت نفت کشور فعال بودند، برای انجام فعالیت های عملیاتی خود، بسیاری از شرکت های هواپیمایی داخلی را بررسی دقیق کردند که تنها دو شرکت مورد تایید آنان قرار گرفت و شرکت حمل و نقل هوایی ایران – نفت یک از آن دو شرکت بود.

خدمت به صنعت نفت به عنوان رسالت مهم شرکت هواپیمایی نفت

طالب زاده گفت: مطابق اساسنامه، این شرکت به عنوان یک شرکت مستقل هیچگونه محدودیت قانونی برای ارائه خدمات به سایر ارگان ها و بخش های خصوصی ندارد؛ ما می توانیم علاوه به سایر بخش ها تمام خدمات اعم از خدمات هلی کوپتری، تجاری، جابجایی مسافر و ترابری و باربری را ارائه دهیم اما رسالت ما خدمت به صنعت نفت کشور به عنوان زادگاه پدری این شرکت است. ترجیج می دهیم در خدمت صنعت نفت باشیم چرا که معتقدیم بخش وسیعی از نیاز خدمات هوایی کشور به فعالیت های صنعت نفت است.

ارائه خدمات تخصصی به فرودگاه نفت در سراسر کشور

طالب زاده تصبا بیان این که تنها شرکتی که در بین شرکت های ایرانی، کار فرودگاه داری را انجام می دهد شرکت حمل و نقل هوایی نفت است، افزود: خدمات تخصصی فرودگاه های نفت که تا پیش از این در اختیار و انحصار این شرکت بود ( شامل تعمیرات نگهداری، خدمات ایمنی، توسعه ناوبری و باند فرودگاه ) هم اکنون به عهده شرکت های عملیاتی و بهره برداری نفت است و این شرکت ها با ما قرارداد مشورتی دارند؛ به این معنا که کارشناسان شرکت هواپیمایی نفت خدمات مشاوره ای به شرکت های عملیاتی ارائه می دهند.

ساختار شرکت و وضعیت نیروی انسانی

وی گفت: شرکت حمل و نقل هوایی نفت در دو مرکز اصلی خود (تهران و اهواز ) فعالیت می کند؛ کادر ستادی این شرکت در تهران و کادر عملیاتی نیز در اهواز مستقر است که کارهای فنی، نگهداری، تدارکات و فعالیت های تخصصی را انجام می دهد. آشیانه ها و هواپیماهای ای شرکت نیز در اهواز مستقرند.

طالب زاده تصریح کرد: پیکره اصلی نیروی انسانی این شرکت از نیروهای رسمی صنعت نفت تشکیل شده است که هم اکنون در شرف بازنشستگی قرار دارند.

وی افزود: از سال 1372 که این شرکت مستقل و از سه سال پیش کهبه طور رسمی خصوصی شد، انگیزه نیروهای رسمی نفت برای ورود به این شرکت کاهش یافت؛ از این رو کمبود نیروهای خود را از بخش خصوصی تامین می کنیم و به آنها آموزش های لازم را ارائه می دهیم.

ضرورت سرمایه گذاری صنعت نفت در این شرکت

وی یادآوری کرد: هم اکنون صنعت نفت نیازهای پروازی خود را به میزان حدود 800 ساعت در ماه از شرکت های دیگر دریافت می کند که این میزان پرواز موجب می شود هم سرمایه زیادی از صنعت نفت خارج شود و هم فرصت های پروازی بسیاری از مردم گرفته شود.

وی ادامه داد: اگر ناوگان این شرکت توسعه یابد که این میزان پرواز را در اختیار صنعت نفت قرار دهد، بسیاری از پروازها آزاد می شوند و این خود کمک بزرگی به مردم است که امروز با مشکل و کمبود بلیت و پرواز رو به رو می شوند؛ این در حالی است که بازگشت سرمایه پس از دو سال فعالیت یک فروند هواپیما حاصل می شود.

طالب زاده تصریح کرد: صنعت نفت کشور نباید به موضوع پرواز به عنوان یک موضوع تجملی بنگرد؛ هواپیما یک کالای لوکس نیست و امروزه هواپیما برای صنعت نفت یک ابزار عملیاتی و استراتژیک است که می تواند اهداف راهبردی صنعت نفت را تامین کند.

وی ادامه داد: امروزه بسیاری از شرکت های بزرگ نفتی جهان از خطوط هوایی اختصاصی برخوردارند؛ برای مثال دو شرکت بزرگ نفت و گاز روسیه 127 فروند هوواپیمای تخصصی دارند و شرکت نفت اندونزی که سابقه فعالیتش بسیار کمتر از صنعت نفت در کشور ماست 130 فروند هواپیمای کوچک و بزرگ دارد که به طور اختصاصی به انجام امور عملیاتی نفت می پردازند.

مدیرعامل شرکت حمل و نقل هوایی ایران – نفت اظهار داشت: طبیعت کار صنعت نفت ایجاب می کند که ناوگان هوایی خود را تقویت کد و از یک ناوگان مستقل و معتبر برخوردار شود

ساخت هواپیمای بدون ‌سرنشین در مازندران آغاز شد

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان نکا، مدیر عامل شرکت هوافضای فرناس دوشنبه شب در مراسم آغاز عملیات اجرایی این واحد گفت: این شرکت‌ حدود 9 سال در زمینه طراحی ساخت و تولید هواپیمای بدون سرنشین و شناسایی گشت هوایی و آموزشی فعالیت کرد و با تلاش مدیران به مرکز صنعتی تبدیل شد.
حامد سعیدی تصریح کرد: این شرکت حدود پنج سال است که از وضعیت نیمه دولتی به خصوصی تبدیل شده و امیدواریم در نکا با تولید بیشتر به توسعه و ظرفیت بیشتری دست یابیم.
وی ادامه داد: برنامه ما در این مکان، ساخت هواپیما و بالگردهای بدون سرنشین است که مراحل طراحی آن تمام شده و در مرحله عملیات در حال تصویربرداری هوایی‌‌ست و به بخش تولید رسیده و در مناطق جنوب و غرب و شرق کشور برای ارائه خدمات در نظر گرفته شده است.
مدیر عامل شرکت هوافضای فرناس افزود: این مجموعه از دانش دانشمندان و محققان جوان و نیروهای دانشگاهی و صنعتی داخلی استفاده کرده است و به خدمات‌رسانی به نیروهای نظامی و انتظامی همت گماشته است.
سعیدی ادامه داد: کار در این مکان یک کار نو است که در سطح دانش فنی دنیا بی‌نظیر بوده و این هواپیما بدون سرنشین با شناسایی منطقه برگشته و تمام اطلاعات و مشخصات منطقه را با پارامترهای مختلف ارائه می‌دهد.
وی درباره ارتفاع این هواپیما گفت: از نوع تاکتیکی، با برد کوتاه تا 400 و 500 متر از سطح زمین فاصله می‌گیرند و با امواج و ردیابی قابل شناسایی نیست، قابل رویت نخواهد بود و قابلیت شناسایی برای دشمن نیز وجود ندارد.
سعیدی فواید بیشتر این هواپیما را برای قابلیت شناسایی و کنترل قاچاق کالای دریایی و زمینی و مهار آتش‌سوزی در جنگل‌ها اعلام کرد.
وی اظهار داشت: نوع دیگر این هواپیما در تاکتیکی هشت تا 10 کیلومتری با چرخ‌بال‌های بدون سرنشین شعاع عملیاتی بیشتری داشته و برای هواپیماهای با برد بالا شعاع 50 کیلومتر تعریف شده که منطقه شهرستانی و استانی را شامل می‌شود.
سعیدی با بیان اینکه این پرنده احتیاج به باند نداشته و با دست پرتاب می‌شود، افزود: در مناطق تسطیح نشده قابلیت نشستن دارد و با توجه به داشتن تصویر و اطلاعات در صورت سانحه به‌ صورت اضطراری عملیات نشستن را انجام می‌دهد.
وی اظهار داشت: شهرک صنعتی نکا، بستر اصلی برای توسعه تولید است و تا پایان تابستان فاز نخست این طرح به پایان رسیده و تولید آغاز می‌شود.
سعیدی اعتبار مورد نیاز برای فاز نخست این طرح را 500 میلیون تومان اعلام کرد.
وی در پایان گفت: این پرنده کارهای شناسایی بزرگی را انجام می‌دهند و در صورت احتمال خطر و حادثه صدمه‌ای را برای افراد ایجاد نمی‌کند.