مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

فوردن: ایران توانایی‌خود را درفضا ثابت‌کرد

موفقیتهای فضایی اخیر ایران تعجب و تحسین بسیاری از متخصصان جهان را برانگیخته به گونه ای که آنها این فعالیتها را فراتر از انتظارات می دانند،از جمله این متخصصان جفری فوردن متخصص و تحلیلگر تجهیزات فضایی است که در موسسه تکنولوژی ماساچوست - ام آی تی فعال است.

به گزارش خبرنگار مهر، جفری فوردن یکی از محققان و تحلیلگران ارشد در زمینه سیستمهای فضایی در موسسه ام آی تی است که از سال 2000 فعالیت خود را در این موسسه آغاز کرده است. وی در زمینه فعالیتهای فضایی و نظامی روسیه و چین مطالعات فراوانی داشته و با آغاز فعالیتهای فضایی ایران مطالعه بر روی این فعالیتها را نیز آغاز کرده است.

وی پس از ارائه اطلاعاتی در رابطه با فعالیتهای فضایی ایران در نشریه نیوساینتیست، که مهر پیش از این گزارش کرده بود ، این فعالیتها را بسیار پیشرفته تر از سطح انتظار جهان خواند. وی در رابطه با اطلاعات جدیدی که در رابطه با راکت سفیر و فعالیتهای فضایی ایران به دست آورده است به سوالات مهر اینگونه پاسخ داده است:

* خبرگزاری مهر : چه اطلاعات فنی جدیدی از ماهواره امید به دست آورده اید؟

 جفری فوردن: این گونه به نظر می رسد که ایران از نوعی تکنولوژی مشابه تکنولوژی روسیه برای بهبود تکنولوژی موشکی خود استفاده کرده است. ایران تخصص و مهارت قابل توجهی را در تطبیق این تکنولوژی با اهداف خود نشان داده است. این روشی است که کشورهای دنیا برای دستیابی به تکنولوژیهای پیشرفته به آن اقدام می کنند.

* چه نکته قابل توجهی در تکنولوژی راکت سفیر 2 به چشم می خورد و چه عاملی باعث شده متخصصان دنیا فعالیتهای علمی ایران در زمینه فضا را بیش از انتظار بدانند؟

- نکته قابل توجه در این راکت موتوری است که ایران در ساخت راکت از آن استفاده کرده است زیرا این موتور قطعا بسیار پیشرفته تر از موتوری است که در گذشته در راکت شهاب مورد استفاده قرار گرفته است.

من به عنوان یک متخصص تجهیزات فضایی انتظار این عملکرد را از ایران نداشتم. به بیان دیگر استفاده از چنین موتور پیشرفته ای در ساخت راکت سفیر و تلفیق آن با تکنولوژی قدیمی تر اسکاد امری است که پیشرفت بزرگی برای ایران به شمار می رود. دسترسی به این تکنولوژی، ایران را در حمل سازه های سنگین تر به ارتفاع بیشتر توانمند خواهد ساخت.

همچنین کشورهای جهان انتظار دستیابی ایران به تکنولوژی این موتورهای پیشرفته را نداشته و هنوز هم درک درستی از این موضوع ندارند.

* آینده فعالیتهای فضایی ایران را چگونه می بینید؟

- به نظر من ایران توانایی خود را در پرتاب ماهواره و استفاده از آن را به اثبات رسانده و این دستاورد بسیار ارزشمند و قابل توجهی است. در عین حال این کشور به طور قطع با تولید راکتهای بزرگتر که توانایی حمل ماهواره های بزرگتری را خواهد داشت به موفقیتهای خود خواهد افزود.

با وجود اینکه هنوز نیاز به برخی تکنولوژیها در این کشور وجود دارد اما صنایع ایران به سرعت در حال مدرن شدن هستند و در عین حال از نیروهای علمی و مهندسی بسیار توانمندی نیز برخوردارند.

من فکر می کنم ایران در آینده می تواند تکنولوژی و علمی را که از تجربه ماهواره امید به دست آورده است را گسترش دهد.

..................................................
  گفتگو از سمیرا مصطفی نژاد

افزایش3 فروند توپولوف ملکی تا دو ماه دیگر

مدیرعامل شرکت هواپیمایی ایران ایرتور خبر داد: تا دو ماه آینده با افزایش سه فروند توپولوف، ناوگان این شرکت به 14 فروند توپولوف ملکی مجهز می‌شود.


سیدمهدی صادقی در گفت‌وگو با خبرنگار راه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره‌ی پروازهای نوروزی گفت: با توجه به تغییر ساختار در سال جاری و خروج از شرایط لیزینگ به شرایط ملکی، ممکن است پروازهای نوروزی امسال نسبت به سال گذشته کاهش یابد چراکه هواپیماهای ملکی نیازمند پشتیبانی‌های فنی ـ‌ مهندسی هستند.



وی با بیانن اینکه علی‌رغم تغییر ساختار تلاش‌ شده پروازها نسبت به سال گذشته کاهش نیابد، گفت: اگر بتوانیم ناوگان را قبل از سال افزایش دهیم پروازهای فوق‌العاده مورد نیاز بازار را نسبت به سال گذشته افزایش خواهیم داد.


صادقی درباره‌ خصوصی شدن این شرکت اظهار کرد: همه مراحل خصوصی سازی بر اساس الزامات قانونی ابلاغ شده صورت گرفته و کارگزاری این شرکت مشخص شده است و منتظریم اقدامات و مراحل بعدی ابلاغ شود.


مدیرعامل شرکت هواپیمایی ایران ایرتور با بیان اینکه سهام این شرکت از نظر قانونی باید تا پایان سال جاری برای بلوک بندی و قیمت‌گذاری پایه سهام مربوطه به بورس ارائه می‌شد، ابراز امیدواری کرد: در نیمه اول سال آینده سهام این شرکت به بورس عرضه شود.


وی گفت: با توجه به اینکه مقررات و قوانین دولتی اولین مشکل موجود در این بخش است و مانع از انجام بهینه و سریع کارها می‌شود برای برخورداری از شرایط بهتر در بازار رقابت معتقدیم هر چه سریع‌تر باید خصوصی شویم تا بستری برای اقدامات بهتر در آینده باشد چراکه در این بخش سرعت عمل در تصمیم‌گیری بسیار مهم است اما در حال حاضر به واسطه‌ دولتی بودن بسیاری از قوانین و مقررات باید سپری شود تا مجوز لازم برای تصمیم گیری اخذ شود.

روایت تصاویر

 

Click here for full size photo! 

 حافظین آسمان تهران 

Click here for full size photo! 

نسل سوخته!! 

 Click here for full size photo! 

فالکن زیبا نهاجا 

Click here for full size photo! 

خوش آب و رنگ  

 Click here for full size photo! 

با شکوه 

Click here for full size photo!

تازه وارد(زاگرس ایر) 

فرود اضطراری بدون یک چرخ

خاطره ای از سر تیپ خلبان آزاده "یوسف احمدبیگی"  
نزدیک به یک هفته شروع جنگ تحمیلی می گذشت. آن روز صبح زود راهی پست فرماندهی پایگاه شدم . در این روزها وظیفه نیروی هوایی سنگین و دشوار بود . باید تهاجم دشمن متوقف می شد. کلیه نقاط حساس و حیاتی در عمق خاک عراق مورد تهاجم قرار می گرفت . به سمت تابلوی ثبت پروازها رفتم و اسم خودم را به همراه یکی دیگر از دوستان کابین عقب در تابلو دیدم . ما دو نفر هواپیمای شماره دو از یک دسته پروازی دو فروندی بودیم و ماموریت داشتیم یکی از مراکز توپخانه در عقبه نیروهای دشمن را بمباران کنیم .


با بررسی نقشه به پرواز درآمدیم

چند لحظه بعد لیدر دسته پروازی به همراه خلبان کابین عقب وارد شدند . با هم صبحانه خوردیم و به اتاق توجیه پرواز رفتیم و طرح ریزی پرواز را انجام دادیم . تعیین موقعیت دقیق هدف ، نقاط نشانه در روی زمین و نحوه ورود به منطقه، مورد بحث و بررسی کامل قرار گرفت. شگرد حمله و تهاجم با در نظر گرفتن تمام جوانب امر تعیین و شیوه زدن بمب ها روی هدف مشخص شد . طرح را دوباره مرور کردیم و پس از گرفتن تجهیزات پروازی، به سمت هواپیماها رفتیم.
پس از گرفتن اجازه پرواز، بر روی باند تاکسی کردیم و یکی پس از دیگری از زمین برخاستیم. با وجود این که هوا آفتابی بود و ما در ارتفاع پایین پرواز می کردیم، ولی به دلیل غبار محلی دیدِ کافی وجود نداشت و این امر باعث شد که پرواز دشوار شود.


به هدف رسیدیم و آن جا را درهم کوبیدیم

به منطقه هدف نزدیک شدیم . هواپیمای شماره یک، گردش تند به راست را شروع کرد. من در سمت راست و عقب تر از او با آرایش تاکتیکی پرواز می کردم و باید با گردش مناسب به سمت چپ می آمدم . پس از گردش مشخص شد که هواپیمای شماره یک زمان لازم را برای تنظیم موقعیت خود برای رهایی دقیق بمب ها ندارد . او با گردش در منطقه هدف، خود را آماده حمله مجدد کرد . فاصله من با هدف مناسب بود و موقعیت بهتری نسبت به او داشتم . او را صدا زدم و گفتم:
- برای زدن هدف می روم.
حتی لحظه ای چشم از دستگاه نشانه روی هواپیما بر نمی داشتم. آماده و پر خروش در انتظار لحظه ای به سر می بردم که به محض قرار گرفتن نشانه ها روی هدف، بمباران را انجام دهم.
نشانه ها روی هدف قرار گرفتند و با فشردن دکمه رهایی مهمات، تجمع توپخانه دشمن را آماج بمب های خود قرار دادم . تعداد زیادی از توپ های دشمن همراه با خودروها و ادوات مربوطه در محل، کاملاً استتار شده بود . با اصابت بمب ها به هدف، انفجار مهیبی رخ داد.


هواپیمایم مورد هدف قرار گرفت

در حین رهایی بمب ها احساس کردم که جسمی از زمین به سمت هواپیما می آید. چند لحظه بعد با برخورد به هواپیما صدای شدیدی به گوش رسید و هواپیما به بالا پرت شد و شروع به نوسان غیرعادی حول محور افقی کرد . فرامین را جلو دادم و هواپیما به حالت عادی بازگشت. داخل کابین کاملاً به هم ریخته بود . کابین پر از دود بود و چراغ های متعدد و رنگارنگ درون آن روشن شده بود. روشن شدن این چراغ ها بروز اشکال در سیستم های مختلف هواپیما را هشدار می داد . نگران دور موتورها و آتش سوزی بودم و خود را برای واکنش در مقابل آن آماده کرده بودم . خلبان کابین عقب را که به "دایی" مشهور بود صدا کردم و گفتم:
- دایی! هواپیما را در کنترل دارم . زیاد نگران نباش . آلات دقیق چیز درستی را نشان نمی دهند. بنزین صفر، درجه حرارت موتورها متغیر، فشارهای هیدرولیک به جز هیدرولیک کمکی همه از کار افتاده اند. ولی دور موتورها پس از کمی لرزش عادی شده است.


هواپیمای شماره یک صدایم کردم و به سمت مرز گردش کردم

گوش به رادیو سپرده بودم تا شاید صدای هواپیمای شماره یک را بشنوم . چندین بار او را صدا کردم اما جوابی نشنیدم . با نگرانی مسیر را ادامه دادم تا به آسمان کشور رسیدم. به سمت پایگاه پروازی گردش کردم. فرامین هواپیما کمی سفت شده بودند . به کابین عقب گفتم:
- برای بیرون پریدن از هواپیما آماده باش.اما تا من اعلام نکرده ام این کار را نکن.


هواپیمای خودی میزان خسارت را برآورد کرد

در ارتفاع متوسط پرواز می کردیم که ناگهان دو فروند از هواپیماهای خودی را در سمت راست و زیر هواپیما در حال پرواز به سمت پایگاه مشاهده کردم. آنها را صدا زدم. فرمانده پایگاه با یکی از استادان خلبانان بود . به آنها گفتم :
- جناب سرهنگ من هستم ساعت هشتتان .
فرمانده بلافاصله من را شناخت و گفت موضوع چیه ؟
گفتم :
- ما را زده اند ، فرامین هواپیما سفت شده و قابلیت گردش کمی دارد . اگر ممکن است ما را چک کنید.
پاسخ داد :
- بسیار خوب، سمت و ارتفاع را ثابت نگه دار، در دید هستی.
هر دو هواپیما مانوری کردند و نزدیک شدند . فرمانده پایگاه پس از وارسی هواپیما در سمت چپ و بالای هواپیمای ما قرار گرفت و خلبان هواپیمای دیگری نیز به کنار ما آمد و گفت:
- احمد چرخ ها را پایین بزن .
بهش گفتم چی شده که پاسخ داد :
- اول چرخ ها را پایین بزن.
چرخ ها را پایین زدم و به نشان دهنده ها خیره شدم تا بلکه حالت پایین آمدن و قفل شدن چرخ ها را ببینم . اما خبری نبود، با تعجب گفتم:
- مثل این که چرخ ها کاملاً پایین نیامده و قفل نشده اند .
که خلبان دیگر گفت :
- خونسرد باش! دوباره سعی کن.
پاسخ دادم :
- خونسردم. جریان چیست؟ من دیگر نمی توانم چرخ ها را بالا و پایین ببرم.
با چند بار بالا و پایین کردن هواپیما چرخ ها پایین آمد و قفل شد. کمی خوشحال شدم. از دوست خلبانم که لحظه به لحظه وضعیت را برایم گزارش می کرد، خواستم تا نگاهی به چرخ هایم بیندازد و مرا از باز شدن آنها مطمئن کند . او گفت:
- چرخ های دماغه و سمت راست پایین و ظاهراً قفل هستند اما... 
 

تصویر




هواپیمایم یک چرخ نداشت

- اما چی؟
- چرخ سمت چپ نداری . رینگ و لاستیک رفته ولی میله چرخ پایین است. مقداری از بالِ هواپیما هم رفته. حالا هر تصمیمی می خواهی بگیر.
فرمانده پایگاه گفت:
- احمد اگر تصمیم دارید هواپیما را ترک کنید به منطقه از پیش تعیین شده بروید و هواپیما را ترک کنید .
پاسخ دادم :
- نه جناب سرهنگ شما جلوتر بروید و بنشینید پس از فرود لطفاً بگویید برای ما باند و باریر را آماده کنند.
به خلبان کابین عقب گفتم:
- ببین دایی ما وضعیت خوبی نداریم . دوست داری بنشینیم یا می خواهی بیرون بپری؟ من قصد دارم هواپیما را هر طور شده زمین بگذارم هر چه از آن سالم بماند به نفع مملکت است . می دانی که به ما قطعه نمی دهند و اگر هم بدهند به قیمت خون پدرشان از ما پول می گیرند .
کابین عقب گفت :
- هر تصمیمی بگیری مطیعم.
گفتم :
- اگر اشکالی پیش آمد چی؟ حلالم؟
پاسخ داد :
- هر چه پیش آمد خوش آمد حلال.


آماده فرود اضطراری شدیم

دستورالعمل فرود را به دقت انجام دادم. خودم را در ضلع آخر فرود برای درگیری با "باریر" آماده کردم. هواپیما را به سمت باند پروازی هدایت کرده و در ابتدای باند فرود آمدم.
درحالی که به جای یکی از چرخ های عقب فقط میله ای روی زمین کشیده می شد ترمز کردن در آن شرایط مفهومی نداشت. هواپیما به سرعت به انتهای باند نزدیک می شد و علایم فاصله نما یکی پس از دیگری از جلوی چشمم می گذشت . در فاصله کمی از "باریر" قرار داشتیم . یادم آمد که دسته "هوک" را که باید با کابل "باریر" درگیر شود پایین نزده ام . با وحشتی زیاد جای دست راست و چپ را عوض کردم و با فریاد "یا ابوالفضل" با دست راست دسته "هوک" را پایین زدم . در همان لحظه هوک با کابل باریر درگیر شد و با ضربه شدیدی هواپیما را از حرکت بازداشت .

با لطف پروردگار نجات پیدا کردیم

خودروهای آتش نشانی و نجات خدمه دور هواپیما را گرفته بودند . موتورها را با علامت پرسنل نگهداری و آتش نشانی خاموش کردیم و ناباورانه از هواپیما پایین آمدیم.
به همراه خلبان کابین عقب به طرف بال هواپیما رفتیم و تازه فهمیدیم که چه بلایی به سر هواپیما آمده است . در همین حال هواپیمای شماره یک نیز از راه رسید . مینی بوس حاضر بود . با اللّه اکبر و صلوات راهی پست فرماندهی شدیم تا گزارش ماموریت را بنویسیم.

منبع:http://www.iranian-airforce.blogfa.com

زیبا و دلچسب

 

 

دیدن این عکس زیبا در سایزی دلچسب:http://theinspirationroom.com/daily/print/2009/1/land_rover_defender_clouds.jpg

رتبه جهانی کشورها برحسب آزادی سفر بدون ویزا



به گزارش عصر ایران (asriran.com) نتایج تحقیقات یک مرکز معتبر مطالعاتی در سوئیس نشان می دهد ایرانی ها بدون اخذ ویزا قادر به سفر به 25 کشور جهان هستند که از این لحاظ ایران بالاتر از عراق و افغانستان در قعر جدول رنکینگ جهانی قرار گرفته است.

موسسه «هنلی» (Henly) در گزارش مربوط به سال 2008 خود اتباع کشورهای مختلف جهان را از لحاظ آزادی های مسافرت بدون اخذ ویزا رتبه بندی کرده است.

این موسسه به همین منظور از شاخصی با عنوان «شاخص محدودیت های ویزا» استفاده کرده که این شاخص رتبه جهانی کشورها را از لحاظ آزادی های سفر شهروندان آنها بدون اخذ ویزا نشان می دهد. به عنوان مثال شاخص 100 برای یک کشور نشان می دهد که شهروندان آن می توانند بدون محدودیت و اخذ ویزا به یکصد کشور جهان سفر کنند.

براساس رتبه بندی موسسه هادلی برای سال 2008، شهروندان دانمارک، فنلاند، ایرلند و پرتغال دارای بیشترین آزادی های سفر هستند به نحوی که می توانند آزادانه به 157 کشور (برای دانمارک) و 156 کشور (برای فنلاند، ایرلند و پرتغال) جهان سفر کنند.

در مقابل افغانستان، عراق، ایران، پاکستان و کره شمالی در قعر جدول این رتبه بندی قرار دارند. در این میان ایرانی ها مشترکاً با پاکستانی ها از توان سفر به 25 کشور جهان بدون ویزا برخوردار هستند که از این نظر بالاتر از عراقی ها (23 کشور) و افغان ها(22 کشور) در رتبه 87 جهانی قرار گرفته اند.

این در حالی است که در گزارش 2006 همین موسسه ایرانی ها می توانستند تنها به 14 کشور سفر کنند که از این لحاظ ایران سیر صعودی داشته است.

جدول کامل مربوط به رتبه بندی کشورها برحسب شاخص محدودیت های ویزا به شرح زیر است (اعداد بالاتر برای این شاخص نشانگر سهولت بیشتر اتباع یک کشور در سفر به کشورهای دیگر جهان است):


برای مشاهده قسمتی از رنکینگ :
http://www.asriran.com/fa/pages/?cid=66201

اطلاعات امنیتی بالگرد اختصاصی اوباما در دستان ایران

سرویس بین‌الملل «تابناک» ـ یک شرکت کامپیوتری در آمریکا که در زمینه امنیت شبکه و اینترنت فعالیت می‌کند، مدعی شده که ایران توانسته است با نفوذ به درون سیستم امنیتی بالگرد باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا، اطلاعات مهندسی و ارتباطاتی آن را به دست آورد.

شبکه خبری «سی.بی.اس» با طرح ادعای بالا گزارش داد: با نفوذ در این سیستم، اطلاعات نظامی به آدرس یک سایت ایرانی انتقال داده شده است.
«باب بوبک» از کارخانه «سی.او.سی» می‌گوید: آنان فایلی پیدا کرده‌اند که دارای اطلاعاتی درباره قطعات الکترونیک بالگرد اوباما بوده است.

کارخانه «تی ورسا» نیز که به صورت آنلاین، به اشتراک گذاردن فایل‌ها در شبکه اینترنت را رصد می‌کند، بر این باور است که این انتقال، احتمالا به وسیله فایل شیرینگ انجام گرفته است.

گفتنی است، به نظر می‌رسد طرح چنین ادعایی در نگاه بدبینانه، می‌تواند مسأله‌ساز باشد؛ زیرا رخدادهای بعدی و احتمالی برای بالگرد رئیس‌جمهوری آمریکا، حتی به استناد همین خبر به ظاهر معمولی، متوجه یک ایرانی خواهد شد. البته نکته دیگر این است که این شبکه خبری از سایت ایرانی که این اطلاعات برایش فرستاده شده، سخنی نگفته است. 

نظر وبلاگ:بازهم جنگ روانی علیه ایران.اینبار واقعا مسخره تر از دفعات قبل.این یک نوید خوبی است برای ما زیرا نشان از استیصال غربی ها دارد و نشان می دهد آنها در پیدا نمودن یک بهانه درست و حسابی جهت جبهه گیری علیه ما واقعا با مشکلات زیادی روبرو می باشند.

اختصاص1300 پرواز فوق‌العاده برای نوروز

رییس سازمان هواپیمایی از اختصاص1300 پرواز فوق‌العاده برای انجام پروازهای نوروزی خبر داد.

به گزارش ایسنا، کاپیتان حسین خانلری امروز در حاشیه همایش خصوصی‌سازی در صنعت حمل و نقل هوایی تعداد صندلی در اختیار را بیش از 31 هزار عنوان کرد و گفت: طی امسال بیش از 40 فروند هواپیما به ناوگان هوایی کشور افزوده شده است.

خانلری با اشاره به اینکه 14 پرواز در طول هفته به نجف انجام می‌شود، گفت: قرار است این پروازها از چند شهر ایران همچون مشهد، شیراز، تهران، بوشهر و ... به نجف انجام شود.

به گفته وی روزانه دو پرواز از کشور به مقصد نجف انجام خواهد شد.

رییس سازمان هواپیمایی کشوری یادآور شد: روز پنج‌شنبه اولین پرواز پس از افتتاحیه از فرودگاه امام خمینی تهران به مقصد نجف و دومین پرواز پس از افتتاحیه از فرودگاه شهید بهشتی اصفهان انجام شده است که این پروازها هر روز دو بار ادامه خواهد داشت.

سرگذشت ماهان(جالب و خواندنی)

سیدحسین مرعشی را جدا از فعالیت‌هایی که در عرصه سیاست انجام داده به عنوان ایده پرداز تأسیس شرکت هواپیمایی ماهان نیز می‌شناسند. او در روزهایی که ایران دوران سازندگی را تجربه می‌کرده است استفاده از فرصت را غنیمت شمرده و ایده تأسیس شرکت هواپیمایی ماهان را ارائه کرد. مرعشی به عنوان بنیانگذار مؤسسه خیریه مولی الموحدین که شرکت هواپیمایی ماهان یکی از زیر مجموعه‌های آن است اعتقاد دارد هر کدام از فعالیت‌های این مؤسسه استفاده از یک فرصت است که به آن بها داده شده است. او در گفتگویی با ویژه نامه سالگرد تاسیس ماهان نحوه تأسیس و شکل گیری مؤسسه خیریه مولی الموحدین و پس از آن شرکت هواپیمایی ماهان را توضیح می‌دهد.

شما در زمانی که استاندار کرمان بوده‌اید با گروهی از دوستان خود مؤسسه خیریه‌ای تحت عنوان مولی الموحدین را تأسیس کردید. در رابطه با اهداف و سیاست های این موسسه توضیح دهید.
به طور کلی پس از وقوع هر انقلابی در جامعه انقلابی، سیاست های جامعه گرایی حاکم می شود زیرا انقلاب با خیزش و بسیج توده‌ها به وجود می‌آید و خیزش توده‌ها جز با شعارهای جامعه‌گرا امکانپذیر نیست.

به عبارت دیگر انقلاب نخبه گرا نمی‌شود بلکه جامعه و توده مردم باید حرکت کند و جامعه سیاست‌های رادیکال را می‌پسندد، سیاست‌هایی که مورد پسند نخبگان جامعه نیست. حاکمیت این سیاست‌ها در همه جای دنیا در کوتاه مدت یک وضعیت مطلوب اجتماعی را ایجاد می‌کند اما در مقابل و در بلند مدت توسعه را به چالش می‌کشاند و این واقعیت پس از انقلاب اسلامی در ایران حاکم شد.

یعنی شما برای اینکه توسعه با چالش مواجه می‌شود مؤسسه مولی الموحدین را تأسیس کردید؟
به هر حال ما نسلی هستیم که با انقلاب آمده بودیم و در آن شرایط، طبیعی بود که انقلابی و جامعه‌ا باشیم. ما همواره همراه مردم و قشرهای ضعیف جامعه بودیم و از اینکه برای مردم کار می‌کردیم خیلی لذت می‌بردیم، ولی در این حال عقل‌‌لمان را تعطیل نکرده بودیم و خوب می‌فهمیدیم که حرف با عشق کار کردن برای مردم مشکل آنان را حل نمی‌کند می‌توانمادعا کنم جزو کسانی بودیم که خیلی زود با آمار، ارقام، شاخصه‌ها و شنیدن بحث‌های منتقدان سیاست‌های انقلاب دهه شصت، توانستیم با مشکلات واقعی ناشی از حاکم شدن سیاست‌های رادیکال آشنا شویم. ما در دهه شصت موفق عمل کردیم و تا حد ممکن امکانات در اختیار مردم قرار دادیم. هر چه توانستیم تعاونی تشکیل دادیم اما بالاخره اینها مؤثر نبود. مؤثر نبود نه به این معنا که بی‌فایده بود بلکه کمک کرد و توانستیم تا حدی کارها را به پیش ببریم رشد دهیم ولی قادر نبودیم حلقه‌های مفقود توسعه را تکمیل کنیم.

همین فاکتور توسعه، شما را به سمت تأسیس این مؤسسه غیر انتفاعی سوق داد؟
بله ما علاقمند به توسعه کشور بودیم ولی اولاً تحت تأثیر تعالیم دوران انقلاب، دوران مبارزه و دفاع مقدس علاقمند به ثروتمند شدن نبودیم و ثانیاً شرایط جامعه هم اجازه نمی‌داد که به مانند سالهای اخیر بتوانیم از بخش خصوصی به معنی واقعی آن استفاده کنیم. در واقع ما دچار یک تضاد بودیم که از یک طرف کارشناسی حکم می‌کرد از اقتصاد دولتی فاصله بگیریم و بخش خصوصی را تقویت کنیم و از سوی دیگر جامعه تاب و تحمل تقویت و حمایت از بخش خصوصی را نداشت. لذا به یک راه حل میانه رسیدیم و آن ایجاد بنگاه‌هایی بود که با الگوی بخش خصوصی عمل کنند ولی متعلق به هیچ شخص خاصی نباشند و در خدمت مردم و جامعه قرار گیرند.
ما علاقمند به خلاقیت و رایزنی زدن برای توسعه بودیم بدون آنکه بخواهیم برای خودمان کار کنیم تیم ما علاقمند به ایجاد بنگاه‌های توسعه گرایی بود که در خدمت مردم باشند. فعالیت این بنگاه‌ها هم کاملاً با همان ضوابطی است که بخش خصوصی در میدان رقابت توانایی انجام آن را دارد. یعنی ما به این نتیجه رسیده بودیم که می‌توانیم یک مجموعه بزرگ و شرکت‌هایی با اشل بین المللی را راه‌اندازی کنیم بدون آنکه در مالکیت آنها سهمی داشته باشیم اهمیت زیادی داشت و خوشبختانه هنوز بر آن عقیده‌ایم. افراد زیادی را می‌شناسیم و می‌شناختیم که چنانچه زندگی شخصی‌شان در حد متعارف تأمین باشد، احساس رضایت می‌کنند و علاقه به ثروت اندوزی دارند. این افراد می‌توانند کارهای بزرگی انجام دهند بنابراین در نهادهای واسط، تولید ثروت می‌کنند و منافع آن را در اختیار مردم می‌گذارند. جمع دوستانی که این مؤسسه را ایجاد کردند همگی چنین شخصیتی داشتند. افرادی که جمع شدند و مؤسس مولی الموحدین را تأسیس کردند علاقمند بودند که کارهایی بزرگ انجام دهند ولی علاقه نداشتند که اینها برای خودشان باشد، یعنی تمام داشتند که برای جامعه باشد.

به نوعی می‌توان گفت که جمع شما سرمایه گذاری برای توسعه حمایت کرده است؟
از نظر من سرمایه گذاران به دو گروه خوش خیم و بدخیم تقسیم می‌شوند. سرمایه گذاران خوش خیم، سرمایه گذارانی هستند که به توسعه می‌اندیشند. این نوع سرمایه گذاران پس از ثروتمند شدن و دستیابی به امکانات و منابع، متکبر و مغرور شده و از حدود خویش تجاوز نمی‌کنند. در مقابل سرمایه گذاران بدخیم، کسانی هستند که به محض دستیابی به منابع ثروت آن را برای انحطاط جامعه به کار بسته و با فخر فروشی و تکبر سد راه بقای جامعه می‌شند. سرمایه گذاران بدخیم فرصت دارا بودن را برای نابودی خود و جامعه به کارمی‌گیرند و سرمایه گذاران خوش خیم با پرداختن به توسعه و ایجاد فرصت‌های شغلی به جامعه خدمت و از این راه به کمال می‌رسند. شاید بتوانیم بگوییم که مؤسسه مولی الموحدین یک سرمایه گذار بسیار خوش خیم است در این مؤسسه اصل بر توسعه است ما توسعه را بهترین خیرات می‌دانیم. به عبارت دیگر توسعه کار عامل المنفعه است چون شغل درست می‌کند. فقر را نابود می‌کند و ثروت جامعه را افزایش می‌‌دهد. به طور مثال در بحث هواپیمایی ماهان همه درآمدها را صرف توسعه ناوگان کرده، تا مردم استفاده کنند. هر چه صندلی بیشتر باشد خدمه اضافه می‌شود و بدین ترتیب شغل ایجاد می‌کنیم. در کشوری که تعداد زیادی خلبان بیکار دارد، دختر و پسرهای جوانی هستند که دنبال شغل می‌گردند و مردمی که روزها و ساعت‌ها برای تهیه یک بلیط معطل می‌مانند چه امری مهمتر از اینکه درآمدهای ماهان را برای خرید هواپیما صرف کنیم؟ حالا ممکن است یکی بگوید که ماهان پول دربیاورد و برود مدرسه بسازد. ما چنین اعتقادی ندارم و توسعه صنعت هوایی را از فعالیت‌هایی می‌دانیم که شاید همپای مدرسه سازی ثواب داشته باشد.

هنگامی که مؤسسه با این اهدافی که داشتید تشکیل شد چه فعالیتی مد نظرتان بود؟
وقتی که مؤسسه تشکیل شد فعالیت‌های گوناگونی پیشنهاد شد و پس از بررسی‌های گوناگون به این نتیجه رسیدیم که به هیچ وجه در عرصه‌هایی که مردم و بخش خصوصی در آن فعال هستند وارد نشویم. به عبارت دیگر در میدان اقتصاد موجود بازی نکنیم و عرصه‌هایی را برای فعالیت انتخاب کردیم که منجر به گسترش حجم اقتصاد کشور می‌شد. این سیاست، سیاست مهم مؤسسه شد.

منظورتان از میدان موجود اقتصاد چیست؟
به طور مثالعده‌ای قالی می‌بافند، عده دیگری آن را خریداری می‌کنند و جمع دیگری آن را صادر می‌کنند. اما اگر وارد این میدان‌های کاری می‌شدیم که بخش خصوصی یا تعاونی‌ها سرگرم فعالیت در آن بود، باعث می‌شدیم که میدان برای آنها تنگ‌تر شود. در آن صورت ممکن بود جابجایی در دارایی‌ها ایجاد شود اما چیزی به ثروت جامعه اضافه نمی‌شد. اولین سیاست ما در مؤسسه مولی الموحدین این شد که هیچ کاری به اقتصاد موجود نداشته باشیم و بیاییم مرزهای اقتصاد موجود را گسترش دهیم. یعنی اقتصاد را بزرگ‌تر کنیم و در میدان موجود مبارزه نکنیم، لذا فعالیت‌هایی که بخش خصوصی متقاضی آنها بود را انجام نمی‌دادیم که مدعی ندارد. سیاست دیگری که آن را در مؤسسه دنبال می‌کردیم این بود که از هیچ امتیازی به عنوان امتیاز ویژه استفاده نکنیم.

یعنی تاکنون امتیاز خاصی از سوی مقامات دولتی در اختیار مؤسسه قرار نگرفته است؟
خیر، ما از هیچ امتیاز خاصی برای هیچ یک از شرکت‌های وابسته به مؤسسه استفاده نکرده‌ایم نه از سهمیه ارزی، نه وام منابع اعتباری، نه مجوز خاصی برای صادرات و واردات، به طور مثال با گروهی از دوستان برای تأسیس کرمان خودرو خدمت آقای نژاد حسینیان وزیر وقت رفتیم و به ایشان گفتیم می‌خواهیم در بم خودروسازی احداث کنیم. آقای نژاد حسینیان گفتند که وزارت صنایع سنگین استقبال می‌کند اما هیچ امتیاز خاصی در اختیار شما قرار نخواهد داد. ما هم در پاسخ گفتیم هیچ امتیازی نمی‌خواهیم و فقط در چارچوب قانون ما را پشتیبانی کنند به جرأت می‌توانم ادعا کنم که استفاده از هیچ افزونه‌ای در هیچ یک از مؤسسات وابسته به مولی الموحدین پیدا نمی‌نید. ما با کار حرفه‌ای توأم با امانت مؤسسه را ساخته‌ایم.

پس می‌توان گفت که کاملا با کار، حرفه‌ای برخورد کردید؟
بله، این برخورد حرفه‌ای با کار یکی دیگر از سیاست‌های ما در مؤسسه مولی الموحدین است. این طور نیست که اعضای هیأت امنا به دلیل حضور خود در رأس کار قوم و خویش خود را به عضویت در مؤسسه درآورند. کاملاً با کار، تکنیکی و حرفه‌ای برخورد می‌کنیم.

ایجاد هر یک از این مؤسسات وابسته به مؤسسه مولی الموحدین به چه شکلی بوده است؟ برخورد حرفه‌ای با کار، منجر به تأسیس چنین مؤسساتی شده است؟
به معنی واقعی هر کدام از شرکت‌های وابسته با استفاده صحیح از فرصت‌ها ایجاد شده‌اند. شاید در ایران استفاده از فرصت را به واژه‌های دیگری ترجمه کنند اما اعتقاد دارم که استفاده از فرصت‌ها هنر است تأسیس هر یک از شرتک‌های وابسته به مؤسسه مولی الموحدین استفاده از فرصتی بوده است که خداوند در اختیار ما گذاشته بود. اولین سیاست ما در مؤسسه مولی الموحدین این شد که هیچ کاری به اقتصاد موجود نداشته باشیم و بیاییم مرزهای اقتصاد موجود بشر را گسترش دهیم.

تأسیس هواپیمایی ماهان هم یکی از همین شکار فرصت‌ها بود؟
بله. ما توکل بر خداوند و پذیرش مسئولیت از فرصت طلایی که در اختیارمان قرار گرفت استفاده کردیم. ماهان فضل پروردگار بود در قالب یک فرصت طلایی.

فرصت تأسیس هواپیمایی ماهان چگونه به وجود آمد؟
در دورانی که استاندار بودم متوجه کمبود امکانات هوایی شدم. خیلی از مواقع به خاطر کارهای ضروری چون پرواز نبود با مشکل مواجه می‌شدیم بنا بر این ضرورت تأسیس هواپیمایی محسوس بود. به خاطر دارم مردم برای تهیه بلیط هواپیما خیلی در فشار بودند. روزی در تهران مأموریت بودم، در کرمان مشکل امنیتی به وجود آمد و من باید خودم را هر چه سریع‌تر به کرمان می‌رساندم اما 24 ساعت در فرودگاه مهرآباد معطل ماندم از همانجا این موضوع در ذهن من باقی ماند که باید از مشکل را با ایجاد یک هواپیمایی مستقل برای کرمان حل کنیم. منتها در آن زمان کشور با این گونه ایده‌ها فاصله زیادی داشت.
در دوران ریاست جمهوری جناب آقای هاشمی رفسنجانی سیاست‌های بازی در کشور حاکم شد و فرصت داد تا چنین ایده‌هایی مطرح شوند.

در زمان ریاست جمهوری آقای هاشمی بود که شما ایده تأسیس هواپیمایی ماهان را مطرح کردید؟
از قبل به فکر بودیم در آن زمان امکان اقدام امکان فراهم شد یک روز در دفتر کار خودم نشسته بودم که یکی از دوستان از دبی تماس گرفت و گفت یک آقای مصری به نام ابراهیم کامل چهار هواپیما دارد و می‌خواهد در ایران شرکت هواپیمایی تأسیس کند و سؤال کرد آیا شما آمادگی دارید این کار را در کرمان انجام دهید و من هم بدون درنگ و تأمل موافقت خودم را اعلام کردم. استفاده از فرصت‌ها که پیش از این اشاره کرده بودم همین است. من در آن هنگام می‌توانستم بگویم که باید مشورت کنم و ممکن بود فرصت بسوزد اما فوراً موافقت خودم را اعلام کردم و قرار را برای روز بعد گذاشتیم.
فوری به رئیس فرودگاه کرمان دستورات لازم را دادم و فردای آن روز در سالن فرودگاه ما با طرف مصری نشستیم و مذاکره کردیم و قرار گذاشتیم یک شرکت مشترک به صورت پنجاه پنجاه تشکیل دهیم، به شرط آنکه سهم ایران را او تأمین مالی کند و از ما طلبکار باشد تا درآمد شرکت آن را بردارد. یک ربع بیشتر مذاکره طول نکشید و در نهایت هم به توافق رسیدیم.

یعنی پول هواپیما را پرداخت نکردید؟
اول قرار شد به همین شکل که گفتم عمل کنیم، بعد مطلع شدیم که دولت ایران در زمان شاه چند وام به دولت مصر داده بود که دولت مصر نتوانسته وام‌ها را به ایران بازپرداخت کند آقای کامل به ما گفتند اگر شما بتوانید موافقت طرف ایران را بگیرید من هم موافقت طرف مصر را می‌گیرم تا این هواپیماها را به جای طلب به ایران بدهیم. من فوراً با دکتر نواب در وزارت اقتصاد تماس گرفتم و ایشان هم موضوع طلب ایران از مصر را تأیید کرد و گفت چندین سال است که مصر به ایران بدهکار است اما طلب خود را پرداخت نمی‌کند. دکتر نواب قبول کرد به جای طلب ایران هواپیما را از آقای کامل تحویل بگیریم. ایشان رفتند موافق دولت مصر را گرفتند ما هم اینجا به آقای دکتر نوربخش گزارش دادیم و آقای هاشمی را هم در جریان گذاشتم. آقای هاشمی اول به من تأکید کرد که این کار را پیگیری کن ولی مطمئن باشد که انجام نمی‌شود. در نهایت را استفاده از این امکان، مؤسسه مولی الموحدین ما به ازای ریالی را به دولت پرداخت کرد.

در ابتدای فعالیت با چند فروند هواپیما آغاز به کار کردید؟
با چهار هواپیما فعالیت‌مان شروع شد. در ابتدا چند تغییر مدیریتی داشتیم و تیم‌های مدیریتی مختلف را آوردیم. اول خود آقای حق شناس مدیرعامل مؤسسه بود و آن را اداره می‌کرد. بعد از ایشان، کاپیتان حسنی را آوردیم و سهام اندکی هم به ایشان دادیم که بعداً سهام را برگرداند. کاپیتان حسنی خلبان و مدیر خیلی خوبی بود ولی با فرهنگ حاکم بر نظامات ایران هماهنگ نبود. ایشان می گفت که با این بی نظمی‌ای که در ایران است من نمی‌توانم یک شرکت با نظمی را اداره کنم و یکی باید از جنس خود اینها باشد و بنابراین استعفا داد و رفت. بعد از کاپیتان حسنی هم آقای بابک آمد که در دوره ایشان ماهان خیلی لطمه خورد به طوری که می‌توان گفت ماهان به انتهای فعالیت‌های خود رسیده بود. فعالیت هواپیمایی ماهان رو به افول بود که آقای عرب نژاد به عنوان مدیرعامل ماهان معرفی شد و ایشان یک بار دیگر هواپیمایی ماهان را ساخت.
از همین زمان بود که هواپیمایی ماهان اسم و رسم بیشتری در میان جامعه پیدا کرد؟
توسعه ماهان در این دوره است. آقای عرب‌نژاد در جهت گیری سیاست‌های شرکت خیلی خوب حرکت کرد که موضوعش مفصل است. تغییر سیستم هواپیمای شرقی به سمت هواپیمای غربی شاید مهمترین این تصمیم‌ها در ماهان بود.

آقای هاشمی از تأسیس ماهان حمایت کردند؟
بله، همواره حمایت ایشان را داشتیم ولی ایشان امیدوار نبودند که بتوانیم طلب خودمان را از طرف مصری بگیریم. زمانی که در جریان سفر بهار سال 72 جناب آقای هاشمی به کرمان، اولین هواپیمایی که در کرمان مشاهده کردند اشک از چشمان ایشان جاری شد و سپس فرمودند واقعاً کار بزرگی انجام شد.

چرا نام ماهان را انتخاب کردید؟
حدود چهار ماه بر سر نام شرکت هواپیمایی فکر می‌کردیم می‌خواستیم نامی پیدا کنیم که هم مناسب هواپیمایی باشد و هم اصالت کرمانی بود آن را نشان دهد. نام‌های مختلفی هم پیشنهاد شد از جمله بحر آسمان که نام یکی از ارتفاعات کرمان است اهل فکر و اندیشه را بسیج کرده بودیم تا به ما کمک کنند روزی آقای مهاجرانی برای سخنرانی در مراسم نیمه شعبان به کرمان دعوت شده بود در فرودگاه به ایشان گفتم ما یک هواپیمایی تأسیس کردیم نمی‌دانیم اسمش را چه بگذاریم ایشان بدون درنگ گفتند، اسمش را بگذارید ماهان.  

نظروبلاگ:
قصد داریم راجع به مقاله بالا یادداشتی داشته باشیم از اینرو بسیار علاقمندیم از نظرات  شما دوستان آگاه باشیم. پس منتظر نظرات شما می مانیم(به دور از افراط و تفریط) 
منبع: کرمان ما 
        انجمن هوافضا

دایره سرخ

دوستان عزیز وبلاگ در مورد رشادت های خلبانان نیروی هوایی کشورمان در جریان جنگ تحمیلی فیلم های ساخته شد که یکی از جالبترین آنها فیلم دایره سرخ می باشد که با وجود نمایش چندین باره همچنان علاقمندان را به خود جلب می نماید.خبرهایی حاکی است که در روز جمعه ۹ اسفند ماه ساعت ۱۶ کانال یک تلویزیون این فیلم را برای نمایش انتخاب نموده است که از همه شما دوستان علاقمند دعوت می نمایم فیلم فوق را مشاهده نمائید.به همین بهانه عکس هایی نیز از این فیلم برای شما دوستان قرارداده ایم که امیدواریم لذت ببرید. 

 

تصویر
تصویر
تصویر
تصویر
تصویر
تصویر
تصویر
تصویر
تصویر