مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مختصری درباره هواپیمای Loadmaster 200 و شرکت Ayres

 

تصویر



آغاز راه Loadmaster 200 یا همان LM 200 برمی گردد به سال 1993 ، زمانی که شرکت پست و حمل و نقل FedEx با ایده ای برای یک هواپیما به سراغ شرکت Ayres رفت. ماجرا این بود که شرکت FedEx ناوگانی از "فوکر" های مدل F.27، و ناوگانی از "سسنا" های مدل Caravan در اختیار داشت، و می خواست تا خلأ میان این دو مدل را پر کند.


Loadmaster 200 یک هواپیمای باری نیرومند است که از لحاظ مصرف سوخت باصرفه می باشد. این پرنده از دو پیشرانه ی توربوشافت CTP 800 بهره می برد که محصول شرکت LHTEC می باشند و هر یک 1200 اسب (غیر متری) قدرت دارند. سامانه ی پیشرانش این هواپیما به گونه ای است که دو پیشرانه ی ذکر شده را با یک ملخ شش پرّه به قطر دایره ی 13 فوت (3.962 متر) درگیر می کند. این ملخ که محصول شرکت Hamilton Standard می باشد، به واسطه ی جعبه دنده ی ترکیبی شرکت Allison Engine Company به پیشرانه های شرکت LHTEC متصل می شود. ایویانیکس مرکزی این هواپیما از نوع SPZ-5000 و محصول شرکت Honeywell می باشد.

تصویر




Loadmaster 200 یا همان LM 200 می تواند تا 3992 کیلوگرم بار را به فرودگاه های کوچک حمل کند. ابعاد درِ اصلی بار 1.9 × 2.1 متر است. برد پرواز LM 200 با بار 1,814 کیلوگرمی در حدود 1590 ناتیکال مایل تخمین زده می شود. این هواپیما برای پرواز به وسیله ی یک خلبان در نظر گرفته شده است و به طور استاندارد دارای سامانه های "ضد یخ زدگی" و "یخ زدایی" برای موتور و بدنه می باشد. در طراحی کنونی Loadmaster 200 از سامانه ی تنظیم فشار خبری نیست. نمونه های نظامی، مسافربری و دریایی نیز قرار بود که ساخته شود.

میان سال های 1996 تا 1999 طی نامه نگاری هایی میان شرکت FedEx و شرکت Ayres در باره ی خرید و فروش LM 200 ها بحث می شد. در طول این سه سال مجموع سفارشات و تمایلات شرکت FedEx برای خرید "LM 200" ها به 275 هواپیما می رسید.

تصویر

شرکت Ayres در سال 1977 به دست آقای Fred Ayres راه اندازی شده بود. او یک توزیع کننده ی هواپیماهای کشاورزی S2R Thrush Commander بود. این هواپیماها محصول به شرکت Rockwell International بودند. آقای Ayres با خرید آن بخش از شرکت Rockwell International که هواپیمای کشاورزی Thrush Commander را می ساخت، شرکت Ayres را راه اندازی کرد.

دو تصویر از هواپیمای کشاورزی Thrush Commander.

تصویر


تصویر



شرکت Ayres در شهر Dothan در ایالت Alabama یک خط تولید داشت. علاوه بر این، Ayres در پاسخ به توسعه ی پیش رو، شرکت LET را در کشور جمهوری چک خریداری کرد تا به عنوان یک شرکت فرعی از آن بهره گیرد. این خرید در سبتامبر 1998 اتفاق افتاد.

قرار بود همه ی بدنه های "Loadmaster 200" در شهر Dothan آمریکا تولید شود، و بال و دم نیز در شرکت LET جمهوری چک ساخته شود. همچنین قرار بود که هر یک از این دو خط تولید چهار هواپیما در ماه تولید کنند. اما در پی اعلام ورشکستگی LET ، شرکت Ayres کنترل خود را بر این شرکت فرعی اش از دست داد. در دسامبر 2000 موافقت اولیه برای ازسرگیری فعالیت LET به دست آمد. اما در نوامبر همان سال بود که شرکت Ayres خود نیز ورشکسته شده بود. از آن پس، بزرگ ترین طلبکار Ayres فعالیت این شرکت را به صورت "مالکیت با طلبکار" تأمین مالی کرد. این طلبکار شرکت GATX بود.

در بهار سال 2001 شرکت Ayres در حدود 70 تا 80 میلیون دلار نیاز داشت تا برنامه ی LM 200 را پیش ببرد و برای تأمین این مبلغ تلاش می کرد. به هر حال در آگوست 2001 شرکت GATX که بزرگ ترین طلبکار Ayres بود، اموال این شرکت را مصادره کرد. GATX به منظور اداره ی اموال Ayres ، یک مؤسسه با نام Quality Aerospace Inc را بنیان نهاد که بازاریابی و فروش هواپیماهای کشاورزی Ayres از سری Turbo Thrush را ادامه می داد. به نقل از وبسایت Wikipedia ، در سال 2003 دارایی های Ayres بوسیله ی شرکت Thrush Aircraft خریداری شده است.

منبع:http://aerospacetalk.ir/forum/viewtopic.php?f=59&p=112436#p112436
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد