مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مختصری درباره هواپیمای Loadmaster 200 و شرکت Ayres

 

تصویر



آغاز راه Loadmaster 200 یا همان LM 200 برمی گردد به سال 1993 ، زمانی که شرکت پست و حمل و نقل FedEx با ایده ای برای یک هواپیما به سراغ شرکت Ayres رفت. ماجرا این بود که شرکت FedEx ناوگانی از "فوکر" های مدل F.27، و ناوگانی از "سسنا" های مدل Caravan در اختیار داشت، و می خواست تا خلأ میان این دو مدل را پر کند.


Loadmaster 200 یک هواپیمای باری نیرومند است که از لحاظ مصرف سوخت باصرفه می باشد. این پرنده از دو پیشرانه ی توربوشافت CTP 800 بهره می برد که محصول شرکت LHTEC می باشند و هر یک 1200 اسب (غیر متری) قدرت دارند. سامانه ی پیشرانش این هواپیما به گونه ای است که دو پیشرانه ی ذکر شده را با یک ملخ شش پرّه به قطر دایره ی 13 فوت (3.962 متر) درگیر می کند. این ملخ که محصول شرکت Hamilton Standard می باشد، به واسطه ی جعبه دنده ی ترکیبی شرکت Allison Engine Company به پیشرانه های شرکت LHTEC متصل می شود. ایویانیکس مرکزی این هواپیما از نوع SPZ-5000 و محصول شرکت Honeywell می باشد.

تصویر




Loadmaster 200 یا همان LM 200 می تواند تا 3992 کیلوگرم بار را به فرودگاه های کوچک حمل کند. ابعاد درِ اصلی بار 1.9 × 2.1 متر است. برد پرواز LM 200 با بار 1,814 کیلوگرمی در حدود 1590 ناتیکال مایل تخمین زده می شود. این هواپیما برای پرواز به وسیله ی یک خلبان در نظر گرفته شده است و به طور استاندارد دارای سامانه های "ضد یخ زدگی" و "یخ زدایی" برای موتور و بدنه می باشد. در طراحی کنونی Loadmaster 200 از سامانه ی تنظیم فشار خبری نیست. نمونه های نظامی، مسافربری و دریایی نیز قرار بود که ساخته شود.

میان سال های 1996 تا 1999 طی نامه نگاری هایی میان شرکت FedEx و شرکت Ayres در باره ی خرید و فروش LM 200 ها بحث می شد. در طول این سه سال مجموع سفارشات و تمایلات شرکت FedEx برای خرید "LM 200" ها به 275 هواپیما می رسید.

تصویر

شرکت Ayres در سال 1977 به دست آقای Fred Ayres راه اندازی شده بود. او یک توزیع کننده ی هواپیماهای کشاورزی S2R Thrush Commander بود. این هواپیماها محصول به شرکت Rockwell International بودند. آقای Ayres با خرید آن بخش از شرکت Rockwell International که هواپیمای کشاورزی Thrush Commander را می ساخت، شرکت Ayres را راه اندازی کرد.

دو تصویر از هواپیمای کشاورزی Thrush Commander.

تصویر


تصویر



شرکت Ayres در شهر Dothan در ایالت Alabama یک خط تولید داشت. علاوه بر این، Ayres در پاسخ به توسعه ی پیش رو، شرکت LET را در کشور جمهوری چک خریداری کرد تا به عنوان یک شرکت فرعی از آن بهره گیرد. این خرید در سبتامبر 1998 اتفاق افتاد.

قرار بود همه ی بدنه های "Loadmaster 200" در شهر Dothan آمریکا تولید شود، و بال و دم نیز در شرکت LET جمهوری چک ساخته شود. همچنین قرار بود که هر یک از این دو خط تولید چهار هواپیما در ماه تولید کنند. اما در پی اعلام ورشکستگی LET ، شرکت Ayres کنترل خود را بر این شرکت فرعی اش از دست داد. در دسامبر 2000 موافقت اولیه برای ازسرگیری فعالیت LET به دست آمد. اما در نوامبر همان سال بود که شرکت Ayres خود نیز ورشکسته شده بود. از آن پس، بزرگ ترین طلبکار Ayres فعالیت این شرکت را به صورت "مالکیت با طلبکار" تأمین مالی کرد. این طلبکار شرکت GATX بود.

در بهار سال 2001 شرکت Ayres در حدود 70 تا 80 میلیون دلار نیاز داشت تا برنامه ی LM 200 را پیش ببرد و برای تأمین این مبلغ تلاش می کرد. به هر حال در آگوست 2001 شرکت GATX که بزرگ ترین طلبکار Ayres بود، اموال این شرکت را مصادره کرد. GATX به منظور اداره ی اموال Ayres ، یک مؤسسه با نام Quality Aerospace Inc را بنیان نهاد که بازاریابی و فروش هواپیماهای کشاورزی Ayres از سری Turbo Thrush را ادامه می داد. به نقل از وبسایت Wikipedia ، در سال 2003 دارایی های Ayres بوسیله ی شرکت Thrush Aircraft خریداری شده است.

منبع:http://aerospacetalk.ir/forum/viewtopic.php?f=59&p=112436#p112436

متخصصان موشک‌سازی ایران در کره شمالی(شایعه یا واقعیت؟!)

 تصویر
به نوشتۀ یک روزنامۀ ژاپن، تعدادی از متخصصان ایرانی برای آماده‌سازی مقدمات شلیک یک موشک در کره شمالی، به این کشور سفر کرده‌اند. پیونگ یانگ اعلام کرده است که اوایل ماه آوریل، ماهواره‌ای مخابراتی به فضا خواهد فرستاد.

به گزارش سلام به نقل از دویچه وله ، روزنامه ژاپنی "سانکی شیمبون" در شماره روز یکشنبه (۲۹ مارس - ۹ فروردین) به نقل از محافل مطلع گزارش داد که ۱۵ متخصص صنایع موشک‌سازی از ایران، در ابتدای ماه جاری میلادی (مارس) وارد کره شمالی شده‌اند. کره شمالی رسما اعلام کرده است که بین ۴ تا ۸ آوریل (در ده روز آینده) یک ماهواره مخابراتی، به کمک یک موشک حامل، به فضا پرتاب خواهد کرد.


ایالات متحده، ژاپن و کره جنوبی، در مقابل نگرانند که کره شمالی در این پروژه، قصد آزمایش یک موشک دوربرد را داشته باشد. این کشور در سال ۱۹۹۸ با پرتاب یک موشک دوربرد از نوع "تائه پودونگ ۱" نگرانی جامعه جهانی را برانگیخت.

بر اساس برآوردهای ایالات متحده، پرتاب ماهواره در ابتدای ماه آوریل می‌تواند با موشک حاملی از نوع "تائه پودونگ ۲" صورت گیرد. این موشک را پیونگ یانگ در ژوئیه ۲۰۰۶ با موفقیت آزمود. برد اسمی "تائه پودونگ ۲" تا خاک ایالات متحده می‌رسد. دولت ژاپن روز جمعه به ارتش این کشور فرمان داد که در صورتی‌که موشک‌های کره شمالی به سمت این کشور شلیک شوند، آنها را هدف قرار دهند. آمریکا ناوهای جنگی خود را در آب‌های ژاپن مستقر کرده است و کره شمالی تهدید کرده که در این مورد با شورای امنیت سازمان ملل گفت‌وگو خواهد کرد.

ایران روز دوم فوریه سال جاری، نخستین ماهواره خود (امید) را با موشک "سفیر ۲" به فضا فرستاد. غرب بیم آن‌را دارد که جمهوری اسلامی این فناوری را در خدمت برنامه‌های موشکی خود بگیرد. غرب همچنین ایران را به تلاش برای دستیابی به جنگ‌افزارهای اتمی متهم می‌کند.

منبع خبر :  
- سلام 
- انجمن هوافضا

"ایلوشین" اواخر 2010 توپولف های 204 را به ایران صادر می کند


تصویر



وی گفت: طی ماه های فوریه-مارس سال 2010 اولین هواپیماها در کارخانه "آویااستار-اس پ" آماده خواهند شد. ما امیدواریم که آنها را در اواخر همان سال به ایران تحویل دهیم.

در حال حاضر ایلوشین فینانس با ایران قرارداد تحویل 5 فروند "توپولف-204 اس ام" را منعقد ساخته است.

روبتسوف گفت: آنها تمایل دارند که برای تحویل 20 فروند دیگر نیز قراردادی منعقد شود. بنا به ارزیابی ما بازار ایران به 30-40 فروند توپولف-204 اس ام" نیاز دارد. تقریبا همین تعداد نیز مورد نیاز کشورهای همسایه ایران از جمله در خاور نزدیک است.

"الکساندر روبتسوف" مدیرعامل کمپانی "ایلوشین فینانس کو" روز سه شنبه به خبرنگاران اعلام کرد که این کمپانی امیدوارست که اولین هواپیماهای "توپولف-204 اس ام" را در اواخر سال 2010 به ایران صادر کند.

عملیاتهای شناسایی نیروی هوایی کشور عزیزمان ایران

شناسایی پل های مواصلاتی، پادگان و فرودگاه اربیل     


 



جنگی ناخواسته شروع شده بود. در مدت زمانی که از جنگ گذشته بود، نیروی هوایی اکثر هدف هایی از قبل پیش بینی شده را مورد حمله قرار داده بود و نیاز به کسب اطلاعات از هدف های دیگر به شدت احساس می شد. در این بین گردان های هواپیماهای شناسایی نیروی هوایی بیشترین نقش را در این مهم ایفا می کردند . خلبانان تیز پرواز نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در حالی که بدون هیچ مهماتی باید در عمق خاک دشمن و آن هم با ارتفاع کم پرواز می کردند ولی هرگز از این مسئولیت سرباز نمی زدند و همواره با عکس برداری از مناطق مهم و استراتژیک عراق چه نظامی و چه اقتصادی، کمک شایانی می نمودند، زیرا پس از عکس برداری، با مشخص شدن مختصات دقیق نقطه هدف خلبانان می توانستند با در نظر گرفتن سمت و همچنین موانع در بین راه ، بهترین مسیر را برای رسیدن به هدف انتخاب کنند و با خیالی آسوده تر تمرکز خود را معطوف به انهدام هدف نمایند.
فصل پاییز بود و هوا نسبتا سرد و تقریبا ابری بود . در همین اثنا ماموریتی به گردان شناسایی پایگاه یکم شکاری محول شد که برمبانی آن یک فروند فانتوم شناسایی می بایست با پرواز بر روی خاک عراق، ماموریتی را انجام می داد .

عکس برداری از 3 نقطه در یک پرواز
ماموریت آن روز به شکلی بود که برگشت از آن قطعیت نداشت زیرا خلبانان باید با نفوذ به خاک عراق، از چندین نقطه عکس برداری می کردند و این کار را برای آنان دشوار می کرد زیرا با شناسایی شدن و در اولین نقطه، احتمال هدف قرار گرفتن در نقطه بعدی و یا هدف قرار گرفتن توسط گشتی های دشمن بالا می رفت .
به هر شکل دو تن از بهترین خلبانان برای این ماموریت انتخاب شدند. همان طور که عنوان شد هدف سه نقطه مختلف بود و پرواز در آن روز به سه بخش تقسیم می شد . خلبانان باید از سه هدف مختلف عکس برداری می کردند . هدف اول یک پل مواصلاتی در منطقه کوهستانی "رواندوز" بود ، پس از آن پل بزرگی در جاده " موصل" به "اربیل" بر روی رودخانه " زابرگ" و هدف سوم فرودگاه و پادگان نیروی زمینی شهر "اربیل" بود که پس از شناسایی هدف سوم خلبانان باید تغییر سمت داده و در مسیر بازگشت قرار می گرفتند .

عملیات طرح ریزی شد
درفصل پاییز و هوای مناطق شمال غرب کشور و شمال عراق معمولاً ابری است و ابرها گهگاه آن قدر پایین می آیند که پرواز ناوبری و عکس برداری در ارتفاع کم به خاطر پوشش ابر و عدم امکان دیدن نقطه نشانه های زمینی با مشکلات بسیار مواجه می شود .
آتشبارها و توپخانه ها و سایت های موشکی نیزبه هوای دشمن در نقاط حساس و اطراف شهرها مستقر بودند . سیستم پدافند هوایی عراق در نقاط کوهستانی و مرزی، تعداد بسیار زیادی دیده بان گمارده بود که این دیده بان ها با مواضع توپخانه زمین به هوا در نزدیکی خودشان ارتباط مستقیم داشتند واطلاعات خود را در کوتاه ترین زمان در اختیار یکان ها ضد هوایی قرار می دادند . این یکان ها در مقابل پروازهای هواپیماهای ما به صورت خودکار عمل می نمودند و با هدایت کامپیوتری به سمت هدف شلیک می کردند و تهدید عمده ای به شمار می آمدند . با در نظر گرفتن تمام این مسایل کار طراحی پرواز و ترتیب عبور از هدف ها توسط خلبانان شروع و برنامه ریزی شد و به اقتضای نوع ماموریت از یکان نگهداری خواسته شد که هواپیماها را به دوربین های مناسب تجهیز کنند. همچنین به دلیل بعد مسافت و گستردگی عملیات فانتوم به طور حتم دچار کمبود سوخت می شد. پس قرار شد هواپیمای سوخت رسان نیز در قسمت غرب کشور مستقر شود تا در هنگام بازگشت فانتوم به آنها سوخت لازم را جهت بازگشت به پایگاه انتقال دهد.


شرح عملیات
لحظه موعود فرا رسیده بود. خلبانان با قدم های استوار و با آمادگی کامل در حالی که تجهیزات پروازی را تحویل گرفته بودند، به سمت هواپیمای آماده رهسپار شدند و پس از وارسی های لازم، سوار بر پرنده آهنین بال خود که فاقد هرگونه تجهیزات دفاعی بود و فقط با انواع دوربین ها تجهیز شده بود شدند و در ساعت مقرر با تاکسی بر روی باند پایگاه پروازی به ابتدای باند رسیده و لحظاتی بعد در آسمان غوطه ور شدند .
فانتوم بلافاصله بعد از پرواز به آرامی ارتفاع گرفت و در ارتفاع بالا به سمت شمال غرب کشور حرکت کرد . در طرح ریزی پروازی پیش بینی شده بود که در نقطه ای نزدیک مرز ارتفاع را کم کرده و دور از دید رادارهای دشمن بر فراز مناطق کوهستانی به سمت اولین هدف پرواز کنند . با رسیدن به نقطه مورد نظر خلبان ارتفاع را کم کرده و با عبور از مرز در لا به لای کوه ها شروع به پرواز نمود . هواپیما در ارتفاع 30 متری زمین پرواز می کرد ، خلبان به تدریج سرعت هواپیما زیاد نمود تا این که به سرعت 1100 کیلومتر در ساعت رسید . پرواز با سرعت بالا و در ارتفاع 30 متری خطرات زیادی را می توانست به همراه داشته باشد.

عکس برداری از اولین هدف بدون هیچ تهدیدی
لحظاتی بعد هواپیما به منطقه اولین هدف یعنی پل در منطقه رواندوز نزدیک شد و خلبانان خود را برای عکاسی از آن آماده نمودند . شرایط از هر جهت مطلوب بود و عکاسی را به بهترین نحو انجام شد . خوشبختانه بدلیل سرعت زیاد و غافل گیری دشمن ، پدافند آنها فرصت کوچک ترین عکس العمل را نتوانستند پیدا کنند .
پس از عبور از هدف اول برابر طرح ریزی اولیه خلبان با گردش هواپیما به سمت چپ به سمت هدف دوم به حرکت در آمد . پل ارتباطی در بزرگراهی که شهر های اربیل و موصل را به هم متصل می کرد هدف دوم بود . داشتن اطلاعات کافی از این پل مهم برای حملات بعدی هواپیماهای شکاری بمب افکن نیروی هوایی لازم بود تا بتوانند با آگاهی هر چه بیشتر از شرایط آن و مواضع پدافندی دشمن ماموریت های خود را طراحی و اجرا کنند.


عبور از روی دومین هدف ، آتش سنگین پدافند دشمن
خلبانان برای این که بتوانند از تمام اجزای پل عکس برداری کنند ، تصمیم گرفتند از داخل رودخانه به آن نزدیک شوند و از روبه رو به سمت آن پرواز کنند . وضعیت دشواری بود زیرا در این نوع پرواز پدافند زمین به هوای دشمن به وضوح آنها را در دید داشت و در تیررس کلیه جنگ افزار ها قرار می گرفتند .
خلبانان از وضعیت پدافند قدرتمند پل ، آگاهی داشتند ولی به خاطر گرفتن عکس های مناسب خود را در بدترین شرایط ممکن قرار داده بودند . تنها راه نجات خلبانان و هواپیما در این شرایط سرعت زیاد در ارتفاع کم و انجام گردش های تند پس از عکاسی بود . انجام هر گونه مانور در مجاورت پل غیر ممکن بود چون باعث به هم خوردن دوربین های عکس برداری هواپیما می شد .
خطر اصلی خلبانان و هواپیما را تهدید می کرد . زیرا آنها باید بدون هیچ حرکتی و در پروازی مستقیم از منطقه پل و از میان آتش توپ های ضد هوایی دشمن عبور می کردند .
خلبانان با یاد خدا در موقعیت مناسب روی رودخانه قرارگرفتند و با سرعتی بسیار بالا بی امان به سمت پل پیش رفتند . پدافند زمین به هوای دشمن با عبور از هدف اول از حضور هواپیمای ایرانی در منطقه مطلع شده بود . تیراندازی کلیه توپ های هوایی مستقر در سمت چپ و راست پل از فاصله دور مشخص بود و هر آن احتمال اصابت گلوله ها به کابین هواپیما می رفت . خلبانان در نزدیک پل از کف رودخانه اوج گرفته و با ارتفاع مناسب برای عکاسی از روی آن عبور کردند . توپ های ضد هوایی به شدت شلیک می کردند .

گردش به سمت هدف سوم و آتش سوزی در زیر باک
خلبانان بلافاصله پس از عبور از پل گردش های تند به چپ و راست را آغاز کرده و بعداز طی مسافتی با گردشی گود به سمت شمال تغییر جهت دادند و به سمت هدف سوم یعنی فرودگاه و پادگان نیروی زمینی دشمن در اربیل رهسپار شدند .
هر دو خلبانان از این که توانسته بودند عکس های خوبی بگیرند خوشحال بودند . احتمال داشت شلیک توپ های ضد هوایی دشمن را دوربین های پهلویی هواپیما ثبت کرده باشند و فعالیت آنها را می توانستند در عکس ببینند .
برای مقابله با توپ های ضدهوایی خلبانان به ناچار از مسیر تعیین شده منحرف شده و از شهرکی در حوالی شهر اربیل عبور کردند . خلبان کابین عقب در نگاهی گذرا به بال چپ هواپیما دودی غلیظ همراه با شعله را در زیر بال مشاهده نمود . خلبانان بی درنگ باک های سوخت خارجی هواپیما را رها کردند زیرا در غیر این صورت گسترش آتش به سر تا سر بال چپ و بدنه هواپیما حتمی بود .


عکس برداری از هدف سوم ، باک های آتش گرفته روی سر دشمن
هواپیما داخل خاک عراق بود و کاهش میزان سوخت خطر بعدی پرواز بود. هواپیما فاصله زیادی از پایگاه های خودی داشت . پادگان و فرودگاه روبه روی خلبانان بود بنابراین آنها تصمیم گرفتند که عکس آن جا را نیز بگیرند . هواپیما به سرعت به پادگان رسید . دوربین ها به خوبی کار می کردند. از گوشه و کنار دائماً به سمت فانتوم تیر اندازی می شد . حالا بهترین زمان بود. خلبانان باک های اضافی هواپیما را که منشاً آتش بودند روی محوطه پادگان رها کردند . توده ای از آتش همراه با باک های بنزین بر سر دشمن فرو ریخته شد . خلبانان به سرعت و با گردشی سریع به سمت راست در مسیر بازگشت قرار گرفتند . آتش کنترل شده بود و با فرو افتادن باک ها دیگر اثری از آن باقی نمانده بود .

عبور از مرز و سوختگیری هوایی
لحظاتی بعد خلبانان با رسیدن به کوه های مرزی کمی اوج گرفتند و بعد از تماس با رادار منطقه به سمت هواپیمای سوخت رسان حرکت کردند . سوخت هواپیما رو به اتمام بود و هواپیمای سوخت رسان هم منتظر خلبانان بود . لحظاتی نگذشته بود که خلبان با دیدن تانکر با اعلام رمز پروازی به سمت او حرکت نمود و ثانیه هایی بعد کار سوخت گیری شروع شد ، تمام باک های داخلی فانتوم از سوخت پر شدند .
خلبانان بی درنگ هواپیما را به سمت پایگاه به پرواز درآوردند و دقایقی بعد به سلامت در فرودگاه فرود آمدند .
پس از پارک هواپیما ، خلبانان از آن پیاده شده و شروع به وارسی بدنه فانتوم پرداختند . هواپیما از چند نقطه مورد اصابت گلوله های توپ ضد هوایی دشمن قرار گرفته بود. مقدار ضایعات در بال چپ بیشتر بود اما به نظر می رسید که خطر اصلی را باک خارجی سمت چپ از هواپیما دور کرده است .
این باک مانند سپری در مقابل گلوله های دشمن عمل کرده بود و بعد از انفجار آنها در داخل باک آتش سوزی شده بود ولی مانع از برخورد مستقیم گلوله به باک های داخلی هواپیما شده بود. با رها شدن باک های خارجی روی پادگان دشمن ، کانون آتشی که خود دشمن بر پا کرده بود بر سر خودشان فرود آمده بود .
ماموریت در سایه توکل به ذات باری تعالی و توسل به ائمه اطهار به خیر و خوشی به اتمام رسید . فیلم دوربین ها برای ظهور فرستاده شد . وقتی عکس ها آماده شدند خلبانان متوجه شدند که عکس های خوبی از هر سه نقطه گرفته اند . ولی مهم تر از همه این که از سایه هواپیما در حالی که بر اثر گلوله های ضد هوایی دشمن دچار آتش سوزی شده بود نیز عکس های جالبی ثبت شده بود.
منبع:http://iranian-airforce.blogfa.com/

عکس روز

Click here for full size photo! 

MD جدید الورود ماهان 

 

Click here for full size photo! 

اسکادران اف5 های ایرانی 

 

Click here for full size photo! 

شمشیرباز پیر و پرتوان نیروی هوایی 

 

Click here for full size photo! 

فوکر 27 نیروی هوایی 

 

Click here for full size photo! 

ایلیوشین های 62 هواپیمایی آریا 

 

Click here for full size photo! 

اف4 یا جمبوجت!هدف کدام است؟ 

 

Click here for full size photo! 

هاربین سپاه پاسداران انقلاب اسلامی 

 

Click here for full size photo! 

میل 17 هلال احمر که به تازگی به ناوگان پیوسته است

انتقال 17 موتور هلی کوپتر به ایران و محاکمه ایرلندی ها در آمریکا

در حالی که دولت باراک اوباما رییس جمهور جدید آمریکا اعلام کرده است که خواهان ایجاد رابطه و گفتگو با ایران است، روز گذشته دادگاه فدرال واشنگتن سه ایرلندی را به اتهام فروش غیر قانونی ابزار و تجهیزات نظامی از جمله موتور هلی کوپتر های نظامی به ایران تحت تعقیب قرار داد.

به گزارش عصر ایران و به نقل از خبرگزاری آسوشیتد پرس دادگاه فدرال واشنگتن برای شرکت " مک آویشن " و سه مدیر این شرکت  به اتهام خرید موتور هلی کوپتر و دیگر تجهیزات و لوازم مورد مصرف در صنایع هوایی  از کمپانی های آمریکایی و ارسال آنها از طریق شرکت های واسط در مالزی و دوبی به ایران ،دستور تعقیب قضایی صادر کرده است.

وزارت دادگستری ایالات متحده در بیانیه ای که روز گذشته منتشر کرد مدعی شده است که خریدار اصلی موتورهای هلی کوپتر یک شرکت نظامی دولتی ایران بوده است که این شرکت به دلیل فعالیت های هسته ای و موشکی  در لیست سیاه تحریم های  دولت آمریکا قرار دارد.

وزارت دادگستری ایالات متحده اعلام کرده است که دستور تعقیب قضایی و بازداشت سه ایرلندی مزبور با نام های تام مک کویین و شان مک کویین (پدر و پسر) به عنوان صاحبان اصلی شرکت ایرلندی و شام بایرن به عنوان مدیر تجاری شرکت را صادر کرده است.

یکی از اتهامات این افراد خرید تجهیزات موتور هلی کوپتر از کمپانی " رولز رویز" آمریکا در ایالت ایندیانا و انتقال آنها از طریق شرکت های واسط به ایران در بین سال های 2005 تا 2008 است.

بر اساس مدارک اتهامی شرکت ایرانی " هسا " وابسته به وزارت دفاع ایران تا کنون 17 موتور هلی کوپتر تولیدی کمپانی رولز رویز را به ارزش بیش از 27/4 میلیون دلار از طریق این سه فرد ایرلندی خریداری کرده اند.

شرکت ایرانی هسا از سال 2008 در لیست تحریم های وزارت خزانه داری آمریکا قرار دارد و ایالات متحده مدعی است که این شرکت وابسته به وزارت دفاع ایران در فعالیت های هسته ای و موشکی ایران دست دارد.

مقامات آمریکایی مدعی اند که عملکرد این سه ایرلندی با اتهامات " حسین خوشنویس راد " ارتباط دارد. خوشنویس راد یک  آمریکایی ایرانی تبار است که در 14 مارس سال جاری و به اتهام تجارت غیر قانونی با ایران در فرودگاه  سانفرانسیسکو دستگیر شده است.

در سال های گذشته ده ها نفر از شهروندان آمریکایی و ایرانی و دیگر ملیت ها در آمریکا به دلیل نقض قوانین مرتبط با محدودیت های تجاری اعمال شده با ایران تحت تعقیب قرار گرفته اند.

باراک اوباما رییس جمهور ایالات متحده در ماه گذشته میلادی قانون تحریم های ایران را برای یک سال دیگر تمدید کرد.این در حالی است که رییس جمهور جدید آمریکا مدعی تغییر رویکرد در قبال ایران و گشودن پنجره ای جدید به روی روابط دو جانبه واشنگتن – تهران است.