مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

آغاز ساخت هواپیمای فوق سبک برای پوششهای مخابراتی در کشور

رئیس جهاددانشگاهی از ورود محققان جهاددانشگاهی به حوزه هوا و فضا با طراحی و ساخت هواپیماهای فوق سبک خبر داد و گفت: جهاد دانشگاهی با توجه به اهمیت حوزه هوا و فضا و اولویت بندی تحقیقاتی کشور در این زمینه وارد این حوزه شده است.
دکتر حمیدرضا طیبی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به حوزه هوا و فضا و تلاش محققان جهاددانشگاهی در این حوزه افزود: گام بعدی در این بخش طراحی و ساخت هواپیمای نیروی انسانی است. در حال حاضر در دنیا مسابقه ای برای طراحی و ساخت هواپیما با نیروی انسانی در حال انجام است که محققان جهاددانشگاهی نیز در این زمینه وارد شده اند.

وی اضافه کرد: هدف این است محققان بتوانند هواپیمایی را طراحی کرده و بسازند که با پا زدن انسان پرواز کند. منظور اصلی کسب دانش کامپوزیتهای فوق سبک است که فرد بتواند با پا زدن با هواپیمایی با بالهایی به عرض 32 متر پرواز کند و در قدم بعدی با نصب سلولهای خورشیدی روی بالهای آن و نصب تجهیزات مخابراتی بر روی آن بتواند نقش ماهواره ها را برای پوشش مخابراتی و اطلاعاتی محدوده ای از زمین ایفا کند.

رئیس جهاددانشگاهی اظهار داشت: هم اکنون تنها دو کشور در دنیا فناوری ساخت این نوع هواپیما را در اختیار دارند که ما سعی داریم با کار بر روی آن وارد این حوزه شویم اما متاسفانه با محدودیت بسیار زیاد بودجه ای مواجه شده ایم.

طیبی از رایزنی با معاونت علمی ریاست جمهوری و بخش هوا و فضای وزارت دفاع برای توسعه فعالیت های جهاددانشگاهی در این بخش خبر داد و به مهر گفت: امیدواریم با صحبت های صورت گرفته فعالیتهای خود را گسترش دهیم. در این راه جهاددانشگاهی نیز خواستار عضویت در ستاد هوا و فضای معاونت علمی است تا بتواند از کمکهای آن معاونت بهره مند شده و نقطه نظرات علمی خود را ارائه دهد.

منبع :http://www.mehrnews.com/fa/newsdetail.aspx?NewsID=872561