مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

جنگ روانی اسرائیلی ها علیه ملت ایران همچنان ادامه دارد

سایت نظامی " DEBKA " در اسراییل با انتشار خبری درباره مانور هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در روز 29 فروردین مدعی شد که دلیل لغو مانور هوایی گسترده 140 هواپیمای جنگنده ایران، بر مبنای اظلاعاتی بوده است که روسیه در اختیار ایران قرار داده بود.
روز 29 فروردین قرار بود که 140 هواپیمای جنگنده نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران همزمان با روز ارتش در یک مانور هوایی گسترده در آسمان کشورمان شرکت کنند، که به دلیل غبار آلود بودن هوا مسئولان نظامی کشورمان صلاح دیدند تا این مانور را به مناسبت دیگری ،موکول کنند.
در آن روز برخی منابع خبری اطلاع دادند که شعاع دید در آسمان تهران، به یک کیلومتر رسیده است ، در حالی که طبق استانداردهای بین المللی نظامی ، مانورهای هوایی باید در شرایطی صورت گیرد که حداقل شعاع دید هوایی قابل اتکا ، 5 کیلومتر باشد.
لغو این مراسم که بنا به دلایل جوی و به خاطر جلوگیری از حوادث احتمالی در اثر کاهش شعاع دید خلبانان کشورمان در اثر غبار آلود بودن فضا بود، دست مایه ای شد تا برخی منابع از جمله سایت مزبور اسراییلی در راستای انجام عملیات روانی دلایل دیگری را برای لغو این مانور بتراشند.
خبر سایت مزبور اسراییلی بلافاصله از سوی برخی منابع خبری از جمله خبرگزاری " یونایتد پرس " تکرار شد . بر اساس این مدعا ماهواره های جاسوسی روسیه که متوجه برخی تحرکات جنگنده های اسراییلی بوده اند، به مقامات نظامی و اطلاعاتی ایران هشدار داده اند که ممکن است اسراییل همانگونه که در جنگ ژوئن 1967 توان هوایی مصر را به یکباره نابود کرد،همین اقدام را برای نابودی توان هوایی ایران در روز انجام مانور و هنگام تجمع هواپیماها در یک محل قبل از انجام مانور صورت دهد.
در هفته ها و ماه های گذشته یکی از تاکتیک های تبلیغاتی رسانه ها و محافل خبری اسراییلی و غربی بزرگ سازی تهدید حمله اسراییل به تاسیسات هسته ای ایران و دیگر تاسیسات نظامی کشورمان است.این در حالی است که اسراییل در راه حمله هوایی به ایران با موانع متعددی روبروست.
به علاوه ، انجام یک حمله ، صرفاً مترتب بر محاسبات نظامی نیست بلکه مسائل سیاسی پیچیده ای نیز در آن دخیل است که به فرض امکان نظامی جنگ ، می تواند آن را منتفی سازد و لذا ساده انگاری است که تصور شود با اعلام مانور هوایی توسط ایران ، اسرائیلی ها هم بلافاصله تصمیم به حمله بگیرند.
از سوی دیگر جمهوری اسلامی ایران بنا به اذعان کارشناسان مجرب نظامی توان پاسخگویی سریع و نابود کننده به هر گونه حمله اسراییل را داراست.

منبعhttp://aerospacetalk.ir/forum/viewtopic.php?f=26&p=115667#p115667

همکاری دو وزارت خانه در طراحی و ساخت هواپیماهای مسافربری

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از اداره کل تبلیغات دفاعی وزارت دفاع، سردار نجار وزیر دفاه و پشتیبانی نیروهای مسلح و علی‌اکبر محرابیان وزیر صنایع و معادن از توانمندی‌های صنایع هوائی وزارت دفاع در زمینه طراحی و ساخت انواع هواپیما و بالگرد بازدید کردند.
محرابیان در این بازید اظهار داشت: سازمان صنایع هوائی وزارت دفاع و پشتیبلنی نیروهای مسلح، زیرساخت و توانمندی‌ها و تجارب ارزنده‌ای برای طراحی و ساخت انواع هواپیماها و بالگردها را داراست.
وزیر صنایع و معادن در طول این بازدید، از سطح فناوری پیشرفته، محصولات و تجارب ارزنده و زیرساخت‌های مناسب و مطلوب برای طراحی و ساخت انواع هواپیمای مسافربری میان برد و دوربرد اظهار خرسندی کرد.
وزیر صنایع و معادن همچنین از دفاتر طراحی هواپیما، طراحی و خطوط تولید هواپیماهای ایران 140، طراحی و خطوط تولید انواع بالگرد و پهپاد و ساخت قطعات و سامانه‌های پیچیده هوائی بازدید بعمل آورد.
در این بازدید، مذاکراتی پیرامون طراحی و ساخت انواع هواپیماهای مسافربری میان برد و دوربرد با توجه به زیرساخت های مناسب در وزارت دفاع و جذب مشارکت اقتصادی و فنی سایر بخش‌های کشور بعمل آمد.

باشگاه صدتایی ها

دوستان عزیز و یاران همیشگی وبلاگ مجله هوایی 

مفتخریم خدمت همه شما سروران عزیز عرض نمائیم امروز تعداد بازدیدهای صورت پذیرفته از این وبلاگ از مرز یک میلیون بازدید (از زمان ایجاد وبلاگ)گذشت و در واقع وارد باشگاه یک میلیونی ها شدیم(این باشگاه را خودمان تاسیس کردیم!!) اما عاملی که سبب افتخار ما شد نه گذشتن از مرز یک میلیون بازدید بود بلکه وفاداری و پشتیبانی شما دوستان مهربان از ما بود که ما را به ادامه کار دلگرم می ساخت. ما نیز بخاطر وجود شما مهربانان سعی نکردیم به منظور افزایش بازدیدها از وبلاگ از روش های نا صحیح نظیر خبر پردازی های دروغ و تبلیغات و تیترهای آنچنانی و... استفاده نمائیم. تمام تلاش خود را نمودیم تا مسیر اعتدال را به پیش ببریم(دیگر اگر نتوانستیم شرمنده شما هستیم) و به دور از هرگونه غوغا سالاری فقط به مباحث مربوط به هوافضا جهان (بخصوص کشور عزیزمان ایران)بپردازیم و در حد امکان پاسخگو نظرات و سوالات مخاطبان باشیم(زیرا این را برای خود یک اصل می دانیم که رسانه یک سوء هیچ وقت موفق نخواهد بود). همچنین سعی کردیم در حفظ منابع اطلاعاتی و رعایت حق کپی رایت مقالات و عکس های قرار گرفته در وبلاگ کوتاهی ننمائیم (اگرچه در برخی موارد و بدلیل کثرت کار و کمبود وقت از ذکر منابع  غافل شدیم که همین جا از همه شما خوبان عذرخواهی می نمائیم) 

به امید روزی که افتخار آفرین باشیم 

                                                                  دوستان شما در مجله هوایی

عکس روز

تصویر 

 

آنتونف ۷۴ در خدمت ماهان ایر 

(خاطرات گذشته) 

منبع:انجمن هوافضا

19 فروند هواپیما بزودی وارد ناوگان همامیشود

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبری فارس «توانا»، سعید حسامی مدیرعامل شرکت هواپیمایی هما در اولین همایش سراسری مسئولان وزارت راه و ترابری با ابراز خرسندی از سیاست‌های دولت نهم در 5/3 سال با اشاره به خرید 53 فروند هواپیما طی این مدت، اظهار داشت: با ورود 34 فروند هواپیما به ناوگان ایران‌ایر تا پایان سال 87 و نیز ورود 19 فروند هواپیما در آینده نزدیک، رشد ناوگان این شرکت طی سالهای اخیر نسبت به 27 سال بعد از انقلاب، از نظر تعداد هواپیما، حدود 1/8 برابر بوده است.
مدیرعامل شرکت هواپیمایی هما خاطرنشان کرد: با اصلاح مسیرهای پروازی، بالا بردن فعالیت‌ها و تکنیک‌های خلبانان، آموزش و مراقبت از عملکرد خلبانان، مدیریت وزن امکانات و تجهیزات داخل هواپیما و نیز انتخاب هواپیمای مناسب در مسیرها و فصل‌های مختلف صرفه‌جویی قابل توجهی در مصرف سوخت انجام شده است.
وی همچنین با اشاره به فروش بلیط الکترونیکی تأکید کرد: ایجاد زیرساخت‌های لازم در کلیه فرودگاه‌های داخلی و خارجی، سیستم کنترل کامپیوتری مسافرین، خروجی (DCS)، و موفقیت هما در سطح کشورهای هواپیمایی دنیا از نظر صدور بلیت الکترونیکی از دیگر اقدامات انجام شده در راستای اصلاح مصرف سوخت در این شرکت بوده است.
حسامی با اشاره به IOSA به عنوان یک نظام ارزیابی، اظهار داشت: این نظام توسط یاتا به‌منظور ارزیابی ایمنی عملیاتی و سیستم های کنترلی شرکت های هواپیمایی طراحی شده است و همچنین دریافت گواهینامه IOSA تا پایان سال 2008 برای کلیه اعضای یاتا الزامی و عدم دریافت آن موجب تعلیق عضویت شرکت هواپیمایی در یاتا بوده است.
وی اخذ گواهینامه IOSA (ممیزی ایمنی یاتا) را موفقیتی بزرگ برای هما عنوان و تصریح کرد: کمیسیون SAFA عبارت است از ایمنی هوانوردی اروپا، که وظیفه بررسی دقیق وضعیت ایمنی هواپیماهای غیراروپایی را که به اروپا سفر می‌کنند را دارا می‌باشد.
به گفته حسامی، بازرسی تمامی هواپیماهای هما و انطباق آن با استانداردهای اروپا موجب موفقیت بزرگ هما در کسب تأییدیه SAFA مبنی بر ایمن بودن و بلامانع بودن پروازهای هما به اروپا شده است.
وی در ادامه به مقایسه عملکرد همای دیروز با امروز پرداخت و تصریح کرد: در شهریورماه سال 1384 این شرکت 30 فروند هواپیما معادل 6 هزار و 117 صندلی داشت که همگی آنها مخصوص حمل مسافر بودند.
وی با اشاره به میانگین سالانه خرید هواپیما 2/1 فروند پس از انقلاب اسلامی تا شهریور 84، گفت: عملکرد این شرکت در ورود تعداد صندلی در همین مدت معادل سالانه 236 صندلی هواپیما بوده است.
حسامی ادامه داد: با شروع فعالیت دولت نهم شرکت هواپیمایی هما به موفقیت‌های زیادی دست یافته که می‌توان به افزایش تعداد هواپیماهای این شرکت به 64 فروند هواپیما و افزایش تعداد صندلی‌ها به 11 هزار و 702 صندلی اشاره کرد.
مدیر عامل ایران‌ایر خاطرنشان کرد: این شرکت در سال‌های گذشته موفق شده تعداد هواپیماهای باری خود را به 3 فروند افزایش داده و از مهر سال 84 تا فروردین 88 میانگین سالانه خرید هواپیما را 7/9 فروند ارتقاء دهد.
وی افزود: در همین مدت میانگین سالانه خرید صندلی پرواز به یک هزار و 476 صندلی افزایش یافته و از خروج 12 فروند هواپیما معادل 3 هزار 322 صندلی جلوگیری بعمل آمده است.
حسامی گفت: علاوه بر این بازگشت 2 فروند هواپیمای بوئینگ به ناوگان معادل 592 صندلی از دیگر اقدامات هما در سال‌های اخیر بوده است.
حسامی در ادامه ضمن تشریح عملکرد هواپیمایی جمهوری‌ اسلامی‌ ایران، در پروازهای داخلی و بین‌المللی، افزود: در سال 87 تعداد مسافر حمل شده 8 هزار و 85 نفر، تعداد صندلی عرضه شده 9 هزار 869 صندلی، مقدار بار حمل شده 42 هزار و 526 تن، پست حمل شده 5 هزار و 117 تن، مسافر کیلومتر حمل شده 9 هزار 637 میلیون، صندلی کیلومتر عرضه شده 12 هزار 345 میلیون، ضریب ظرفیت مسافری 1/78، تعداد پرواز 59 هزار 719 پرواز و ساعت پرواز مولد درآمد 111 هزار و 96 ساعت پرواز بوده است.
حسامی در پایان در خصوص فعالیت‌ها و تعمیرات در سال 87، اظهار داشت: در سال 87 پنج فروند هواپیما اورهال شده‌اند و در مجموع 182 ساعت بازرسی‌های دوره‌ای در رده‌های A,B,C انجام گرفته است.
http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=8802020791