X
تبلیغات
رایتل
دوشنبه 5 مرداد 1388

محمدعلی ایلخانی سرپرست سازمان هواپیمایی کشوری در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبری فارس "توانا " اظهار داشت: طی جلسه‌ای که سازمان هواپیمایی با مدیران شرکت‌های مسافربری هوایی برگزار کرد، در خصوص تدوین استراتژی صنعت حمل و نقل هوایی و حرکت به سمت سیستم هوایی پویا و مطمئن، مذاکراتی انجام شد.
وی افزود: در حال حاضر با بروز سوانح هوایی اخیر و جان‌باختن تنی چند از مسافران هواپیما‌ها، انتقاداتی از طرف مردم صورت گرفته که صحیح و بجا است.
ایلخانی تصریح کرد: سازمان هواپیمایی کشوری نیز از حوادث به وجود آمده متأثر و متألم است و تصمیم دارد با ارایه راهکارهای گسترده، به ایمنی بالاتری در صنعت جابجایی مسافر از طریق هواپیما، دست یابد.
سرپرست سازمان هواپیمایی ادامه داد: در جلسه‌ای که برگزار شد هر کدام از مدیران ایرلاین‌ها نظرات خود را درباره نحوه دستیابی به اهداف جلسه که همان رسیدن به حمل و نقل هوایی ایمن بود، بیان کرده و خواستار این شدند که نظرات ارایه شده توسط آنها برای دستیابی به یک استراتژی مطمئن و ایمن در صنعت حمل و نقل هوایی غیرنظامی، پیگیری و دنبال شود.

*افزایش قیمت بلیت برای ایجاد رقابت و ارائه خدمات بهتر

ایلخانی با بیان اینکه مهمترین چالشی که هم‌اکنون شرکت‌های هواپیمایی در ایران با آن مواجه هستند، پایین بودن قیمت بلیت است، افزود: مدیران شرکت‌های هواپیمایی خواستارند، قیمت بلیت از حالت یارانه‌ای خارج شود و دولت در قیمت‌گذاری بلیت هواپیما دخالت چندانی نداشته باشد.
ایلخانی با اشاره به اینکه در حال حاضر بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی فعال در ایران، کاملأ خصوصی هستند و با سرمایه افراد شخصی اداره می‌شوند، افزود: مدیران شرکت‌های هوایی خصوصی خواستارند که قیمت‌گذاری بلیت توسط خود شرکت‌ها انجام شود و مردم با توجه به نحوه ارائه خدمات و میزان کیفیت ناوگان‌های هوایی شرکت‌های خصوصی، ایرلاین برتر را جهت جابجایی انتخاب کنند.
ایلخانی تأکید کرد: در این صورت مقوله "رقابت " برای ارائه خدمات مطلوب‌تر و دریافت قیمت کمتر، در ناوگان هوایی کشور نمود بیشتری پیدا می‌کند و این خود باعث افزایش سطح ایمنی، نوسازی ناوگان و از این قبیل خواهد شد.
وی در پاسخ به این سؤال خبرنگار فارس که آیا افزایش قیمت بلیت هواپیما موجب عدم استقبال مسافران از این نوع حمل و نقل نخواهد شد، گفت: هواپیما مسافران مخصوص به خود را دارد و اگر این نوع حمل و نقل با افزایش قیمت نیز مواجه شود، باز مسافران حمل و نقل هوایی کاهش نخواهد یافت.
ایلخانی با بیان اینکه افزایش قیمت بلیت به طریق معقولی انجام خواهد گرفت، گفت: هواپیماها در کشورهای اروپایی، به ازاء هر یک ساعت پرواز 100 تا 150 یورو از هر مسافر دریافت می‌کنند در صورتی که همان هواپیماها در ایران به ازاء هر یک ساعت پرواز و جابجایی مسافر، 35 دلار دریافت می‌کنند.
وی گفت: پایین بودن میزان قیمت بلیت، توجیه اقتصادی مطلوبی برای شرکت‌‌های هواپیمایی ندارد، بنابراین این ایرلاین‌ها نمی‌توانند به راحتی هواپیماهای مدرن روز با تکنولوژی بالا را به ایران وارد کنند، لذا هواپیماهای مدرن خود را تنها برای مسیرهای خارجی اختصاص می‌دهند.
سرپرست سازمان هواپیمایی اظهار داشت: لازم است سازمان هواپیمایی با مواردی نظیر افزایش قیمت بلیت در مسیرهای داخلی، برای شرکت‌های هواپیمایی ایجاد انگیزه کند تا آنها بتوانند از هواپیماهای مدرن خود در مسیرهای داخلی نیز استفاده کنند.
ایلخانی ادامه داد: تمامی مدیران شرکت‌های هواپیمایی خواستار افزایش قیمت بلیت هواپیما هستند که سازمان نیز در جهت ایجاد ساختار‌ها برای جلوگیری از رخ دادن سوانح بعدی، با این افزایش قیمت بلیت موافقت خواهد کرد.

*افزایش قیمت سوخت ورود توپولف‌ها را به ایران کاهش می‌دهد

ایلخانی خاطرنشان کرد: در حال حاضر قیمت سوخت هواپیما در ایران بسیار پایین است و این باعث شده است هر نوع هواپیمایی با هر میزان مصرف سوخت به راحتی بتواند در آسمان ایران پرواز کند که این امر مورد قبول سازمان هواپیمایی نیست.
وی ادامه داد: لازم است هواپیماهای ایرلاین‌های ایران از لحاظ ایمنی در سطح بسیار بالایی باشند و از نظر میزان مصرف سوخت، در جایگاه هواپیماهای کم‌مصرف قرار داشته باشند.
ایلخانی خاطرنشان کرد: هواپیمایی که میزان مصرف سوخت آن بالا است، نشان از تکنولوژی پایین این هواپیما دارد که به عقیده سازمان هواپیمایی این نوع هواپیماها نباید در آسمان ایران پرواز کنند.
سرپرست سازمان هواپیمایی با بیان اینکه افزایش قیمت سوخت موجب افزایش قیمت بلیت نخواهد شد، افزود: برخی هواپیماهای پیشرفته به ازاء هر یک ساعت پرواز، سه تن سوخت مصرف می‌کنند و برخی دیگر نظیر توپولف‌ها، به ازاء هر یک ساعت پرواز، 5/6 تن سوخت مصرف می‌کنند‌.
معاون وزیر راه و ترابری خاطرنشان کرد: افزایش قیمت سوخت موجب می‌شود که شرکت‌های هواپیمایی نتوانند به راحتی هر نوع هواپیمای فرسوده را که دارای تکنولوژی پایین و مصرف سوخت بالا است، به کشور وارد کنند.
ایلخانی اضافه کرد: سازمان هواپیمایی معتقد است با تمهیداتی نظیر افزایش قیمت سوخت هواپیما، ایرلاین‌ها به سمتی سوق داده می‌شوند که استفاده از هواپیماهای پرمصرف برای آنها مقرون به صرفه نباشد.

*تعداد شرکت‌های هواپیمایی در ایران‌ کاهش خواهد یافت

معاون وزیر راه و ترابری در پاسخ به این سوال خبرنگار فارس که چرا تاکنون سازمان هواپیمایی برای هواپیماهای فرسوده و فاقد تکنولوژی، مجوز پرواز صادر می‌کرد، گفت: هر دو نوع هواپیماهای "کم مصرف و دارای تکنولوژی بالا " و یا هواپیماهای "پرمصرف و دارای تکنولوژی پایین "، ملزم به رعایت تمامی استانداردهای پرواز بود‌ه‌اند و سازمان هواپیمایی کشوری نیز بر استاندارد و ایمن بودن این هواپیماها نظارت داشته‌ است و در صورت عدم رعایت استاندارد‌ها، مجوز پرواز برای آنها صادر نمی‌کند.
‌وی اظهار داشت: از نظر سازمان‌ هواپیمایی، در حال حاضر تعداد شرکت‌های هوایی که در ایران فعالیت می‌کنند‌، زیاد است و این سازمان نه تنها اجازه افزایش ایرلاینهای هوایی را تا اطلاع ثانوی صادر نمی‌کند، بلکه به دنبال کاهش همین تعداد ایرلاین‌ها نیز است.
معاون وزیر راه و ترابری تأکید کرد: سازمان هواپیمایی کشوری در جهت پایین آمدن سن ناوگان هوایی از افزایش قیمت سوخت و افزایش قیمت بلیت حمایت می‌کند.

کد موسیقی برای وبلاگ