به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبری فارس «توانا»، فرامرز سروی معاونت هوانوردی و استاندارد پرواز سازمان هواپیمایی کشور در نشست خبری در خصوص دلایل وقوع سانحه هواپیمای ایلوشین 62، تصریح کرد: این هواپیما متعلق به شرکت هواپیمایی قزاقستانی بود که در اجاره ایرلاین "آریاقشم " بوده و تمامی گواهینامههای فنی لازم سلامت پرواز و گواهینامه سلامت کرو (گروه پروازی) را داشته است. وی تصریح کرد: این هواپیما در حین انجام تقرب به دلیل عدم رعایت مقررات پروازی با سرعت زیاد اقدام به نشستن روی باند 13 چپ فرودگاه شهید هاشمینژاد مشهد میکند که با سرعت زیاد روی زمین قرار میگیرد و خلبان نمیتواند هواپیما را کنترل کند، بنابراین از باند خارج شده و به دیوار فرودگاه برخورد میکند. سروی تصریح کرد: بلافاصله پس از وقوع سانحه، عوامل مستقر در فرودگاه، نمایندگان سازمان هواپیمایی، نماینده شرکت فرودگاهها و ارگانهای امدادرسانی، جهت یاری رساندن به مسافران این هواپیما به سوی آن میشتابند. وی افزود: تیم بررسی سانحه سازمان هواپیمایی، پس از وقوع سانحه براساس مقررات ایکائو (سازمان بینالمللی هواپیمایی کشوری)، اسناد مربوط به سانحه را به کشور سازنده و کشور طراح هواپیما و ایکائو، ارسال میکند. سروی تأکید کرد: تیم بررسی سانحه سازمان با جمعآوری مدارک و بررسی اطلاعات موجود در صفحه رادار و بازخوانی نوارهای جعبه سیاه، به کمک چهار هزار و 200 نفر ساعتکار و همچنین حضور کارشناسان داخلی و بینالمللی، به بررسی تمامی جوانب این سانحه پرداخت. معاونت هوانوردی و استاندارد پرواز سازمان هواپیمایی کشور خاطرنشان کرد: همچنین پس از بررسی کارشناسان سازمان هواپیمایی روسیه و سازمان هواپیمایی قزاقستان و نیز مسئولان بررسی سوانح هوایی این کشورها، مشخص شد که عامل انسانی در بروز این سانحه موثر بوده است. وی با بیان اینکه طبق کتاب CRN (مدیریت داخلی هواپیما و کرو پروازی) هنگام صعود و فرود هواپیما، نباید افرادی غیر از گروه پروازی داخل کابین باشند، گفت: براساس اطلاعات داخل جعبه CVR (نوار مکالمات خلبان) ایلوشین، نظریاتی در حین پرواز ارائه شده است که مربوط به افراد کرو کابین نبوده است. سروی گفت: مدیریت غیرمتمرکزی در کابین ایلوشین 62 حاکم بوده که نشان از عدم وجود آرامش در این پرواز داشته است. وی با بیان اینکه در اغلب سوانح هوایی خلبانهای کم تجربه و یا بسیار با تجربه مقصر بودهاند، خاطرنشان کرد: خلبان ایلوشین 14 هزار ساعت پرواز سالم و کمک آن 10 هزار ساعت پرواز در سابقه خود داشتهاند و این در حالی است که سانحه مذکور نیز بر اثر اشتباه عامل انسانی رخ داده است. وی با بیان اینکه سیستم هوانوردی همواره در حال رشد است و نباید دچار رکود شود، خاطرنشان کرد: هر افزایش سرعتی منجر به سانحه نمیشود. سروی تصریح کرد: خلبان هواپیمایی ایلوشین 62 طرح فرود را به درستی اجرا نکرده است، بنابراین درخواست 160 درجه گردش در ضلع آخر کرده، سپس با سرعت زیاد روی زمین نشسته است و با دیواره فرودگاه برخورد میکند. وی افزود: خلبان ایلوشین حلقهای از تکرار اشتباهات مکرر را انجام داده که این عوامل منجر به وقوع سانحه شده است. *توپولف 154 هیچگونه مواد منفجرهای با خود نداشته است سروی با بیان اینکه در 90 درصد سوانح هوایی عامل انسانی موجب بروز سانحه شده است، گفت: در هواپیمای توپولف 154 شرکت کاسپین، ابتدا حادثهای در یک بخش موتور اتفاق میافتد و به بخشهای دیگر هواپیما سرایت میکند که عامل اول هنوز شناخته شده نیست. وی با بیان اینکه نقص فنی عامل اصلی وقوع حادثه توپولف نیست، تصریح کرد: اشکالی که در موتور شماره یک پیش آمده است مانند ورود یک شیء خارجی مثل پرنده به موتور هواپیما، باعث اختلال در فعالیت آن شده است. معاونت استاندارد پرواز سازمان هواپیمایی با تکذیب وقوع انفجار در هواپیمای توپولف، گفت: تیمهای کارشناسی بررسی سوانح، هر روز به اسناد و مدارک جدیدی دست مییابند و در چند روز آینده علت اصلی وقوع حادثه بیان خواهد شد. سروی تصریح کرد: در هر ثانیه 104 پارامتر در نوار جعبههای سیاه ثبت میشود و این در حالی است که با فعالیت گسترده کارشناسان بررسی سوانح، در حال حاضر اطلاعات مطلوبی در بازخوانی آنها بدست آمده است، اما بیان علت اصلی وقوع حادثه توپولف نیاز به زمان دارد. سروی افزود: این هواپیما در لحظه اوجگیری هیچگونه اشکال فنی نداشته و براساس "کتاب هواپیما " در حال اوج گرفتن بوده است که موتور شماره یک دچار نقص فنی میشود. سروی ادامه داد: خلبان هیچ فرصتی جهت بررسی اشکال به وجود آمده نداشته و این در حالی است که اتفاق غیر مترقبه مذکور، در کتاب هواپیما نیز تعریف نشده بوده است. وی در خصوص احتمال وجود مواد منفجره در این هواپیما، گفت: در هر پروازی ممکن است کالای خطرناک در قسمت بار وجود داشته باشد، اما اسناد و مدارک موجود درباره توپولف154، گویای این مطلب است که در این هواپیما هیچگونه مواد منفجرهای وجود نداشته است. *هواپیمای توپولف در ایران تنها چهار سانحه بزرگ داشته است سروی خاطرنشان کرد: تاکنون تعداد 523 فروند هواپیمای توپولف تولید شده که 36 مورد سانحه مرگبار برای این نوع هواپیما ثبت شده است و این در حالی است که در اغلب این سوانح هوایی، عوامل انسانی مؤثر بودهاند. وی با بیان اینکه هواپیمای توپولف در ایران تنها چهار سانحه بزرگ داشته است، افزود: سانحه "سوخو توپولف "، "توپولف خرمآباد "، "توپولف مشهد " و "توپولف قزوین "، از سوانح مرگبار این هواپیما در ایران بوده است. معاونت استاندارد پرواز سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه عامل انسانی عوامل اصلی در وقوع سوانح هوایی هستند، افزود: براساس نظامنامه سازمان لازم است تمامی شرکتهای هواپیمایی به سامانه مدیریت ایمنی مجهز باشند که هماکنون ایرلاینهای ایرانی در حال تجهیز خود به این سامانه مدیریت ایمنی هستند. *برنامه خرید و ورود هواپیماهای نو شرقی معاونت استاندارد پرواز سازمان هواپیمایی، با اشاره به اینکه پس از سوانح هوایی اخیر، مردم نسبت به هواپیمای شرقی دست دوم حساس شدهاند، خاطرنشان کرد: طبق دستور رئیس سازمان هواپیمایی کشور، از این به بعد هواپیماهای نو جهت حمل و نقل هوایی خریداری خواهد شد و هواپیماهای شرقی موجود مدیریت میشود. سروی با بیان اینکه اشکال در هواپیما به معنی به خطر افتادن ایمنی نیست، خاطرنشان کرد: اگر تنها یک مشکل در هواپیما رخ دهد، آن هواپیما به راحتی میتواند به مقصد برسد، اما برخی خلبانها احتیاط میکنند و تصمیم میگیرند که به فرودگاه برگردند و مشکل خود را برطرف کنند. *چهار دهم درصد سوانح هوایی 11 سال اخیر مربوط به ایران است معاونت استاندارد پرواز سازمان هواپیمایی کشوری، تصریح کرد: از سال 1997 تا 2008میلادی، تعداد یکهزار و 603 سانحه هوایی در دنیا رخ داده است که هفت سانحه مربوط به ایران است که مطابق با 4/0 درصد آمار سوانح هوایی 11 سال اخیر در جهان است. وی تصریح کرد: در ایران هواپیمای توپولف روزانه هشت ساعت به کار گرفته میشود و این در حالی است که در دنیا این نوع هواپیما روزانه تنها سه ساعت پرواز میکند که این یکی از دلایل افزایش سوانح این نوع هواپیما در ایران است. به گزارش فارس، رضا جعفرزاده، سخنگوی سازمان هواپیمایی، در ادامه این مراسم اظهار داشت: روزانه 500 تا 550 پرواز داخلی و خارجی در کشور انجام میگیرد که تعداد 75 پرواز خارجی و بقیه پروازهای داخلی هستند. وی افزود: از اول فروردینماه سالجاری تا 12 تیرماه 88 تعداد سه هزار و 486 پرواز حج عمره توسط هواپیمای پهن پیکر ایرباس و بوئینگ 747 انجام شده و کمتر از یکسوم پروازهای حج عمره با هواپیماهای شرقی انجام شده است. وی تصریح کرد: سیاست سازمان هواپیمایی حرکت به سمت برآورده کردن انتظارات مردم و مدیریت تخصصی ناوگان حمل و نقل هوایی است.
خطای انسانی نمی تواند تمام دلیل باشد . ضعف آقایون در خرید هواپیمای نو و به روز دلیل اصلی می باشد هواپیما های جدید به طور خودکار و با سیستم ناوبری هوشمند این خطا را می پوشند ولی آقایونی که مراقب حرف زدنشون نیستن و حرفی می زنند و باید تاوان آن را مردم بدهند