مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

"خطای انسانی" ، علت سانحه هوایی فرودگاه مشهد

"خطای انسانی" ، علت سانحه هوایی فرودگاه مشهد

فرامرز سروی ، معاون استاندارد پرواز سازمان هواپیمایی کشوری و مسئول این کمیسیون امروز در جمع خبرنگاران گفت:
بعد از 4200 نفر ساعت کارشناسی 11 کمیته تخصصی بررسی سانحه و اطلاعات به دست آمده از جعبه سیاه هواپیما مشخص شد ، خلبان دستورالعمل های پروازی مندرج در کتاب هواپیما را هنگام نشستن رعایت نکرده و کادر پروازی نیز حین تقرب و فرود آمدن روی باند شماره 13 فرودگاه تمرکز لازم را نداشته است.
وی افزود : این هواپیما به علت رعایت نکردن مقررات پروازی با سرعت زیاد اقدام به تقرب و فرود آمدن می کند و خلبان نیز نمی تواند بر اساس دستور العمل، هواپیما را کنترل کند که از باند خارج و دچار سانحه می شود .
مسئول کمیسیون بررسی سوانح سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به بررسی های انجام شده از جمله جمع آوری مدارک و اسناد هواپیما ، مصاحبه با شاهدان ، بررسی نوارهای مکالمه مراقب پرواز و اطلاعات رادار و جعبه سیاه و شکل ظاهری و کتاب هواپیما گفت : در این بررسی ها علاوه بر کارشناسان داخلی ، کارشناسان بین المللی و کارشناسان شرکت سازنده هواپیما نیز حضور داشتند که در نهایت " عامل انسانی " علت بروز این سانحه تشخیص داده شد.
سروی با بیان اینکه علت 90 درصد سوانح هوایی در جهان " خطای انسانی " است، گفت : آنچه برخی سایت ها و مطبوعات به عنوان دعوا و درگیری در کابین خلبان اشاره کرده اند در حقیقت ورود فرد غیرمسئول به کابین و نبود مدیریت متمرکز در کابین است.
معاون استاندارد پرواز سازمان هواپیمایی کشوری تصریح کرد : طبق مقررات ،‌ ورود افراد غیر گروه پروازی به کابین خلبان هنگام تقرب پرواز ممنوع و مسئولیت آن به عهده خلبان است که نتایج بازخوانی نوار مکالمات کابین نشان می دهد این مقررات رعایت نشده است.
سروی افزود : خلبان و کمک خلبان این پرواز هر یک به ترتیب 14 هزار و 10 هزار ساعت پرواز و تجربه کافی داشته اند.
وی یادآور شد : بررسی سوانح در دنیا نشان می دهد سوانحی که رخ می دهد مربوط به خلبان های کم تجربه یا خیلی باتجربه است.
نظرات 4 + ارسال نظر
فرنام یکشنبه 18 مرداد 1388 ساعت 08:29 ق.ظ

سی سال است داریم می گوییم خطا انسانی کسی گوشش بدهکار نیست خطای انسانی اول از مدیریت هست که تمام مهره ها را می چیند بعد از مهره ها . در بازی شطرنج مهره ای که از بازی خارج می شود مقصر نیست بازی گردان مقصر است که درایت ندارد . حتی آقایون نمی دانند که گفتن حقیقت بهتر است از انداختن توپ در زمین دیگری . با افتخار می گویند دلیل انسانی درست است. دلیل انسانی بچه گانه حرف زدن سیاسیون و مسئولان مملکته و فراهم نکردن هواپیما هایی با ناوبری خودکار و پیشرفته (نه اینکه کامپیوتر هواپیما را بنشاند بلکه با آلارمها و انجام سریع فرامین و خودکار بودن مراحل کار به خلبان کمک کند ) و استاندارد . ببخشید اگه این هواپیما ها خوب بودند اجازه فرود در کشور های اروپایی به آنها می دادند هواپیما های بوینگ و ایرباس قدیمی ما که در زمان خدا بیامرز آریا مهر خریداری شدند دیگر اجازه فرود ندارند تا برسد به این ابو اراقه ها .

فرنام عزی و دلسوز
با سلام و احترام نسبت به شما
مطمئنا وضعیت ناوگان هوایی کشورمان مناسب نبوده و ریسک پرواز را بسیار بالا برده است.
عواملی که سبب بروز این وضعیت نامناسب شده اند چندین عامل می باشند که یکی از آنها همانطور که شما فرمودید استفاده از افراد بدون تخصص و اطلاع از صنعت هوایی می باشد و در واقع سو مدیریت ولیکن نباید از حق گذشت و همه مشکلات را بروی دوش آنها قرار داد.شما بگونه ای صحبت می نمائید که گویی دست ایران در خرید هواپیماهای نو و پیشرفته غربی باز بوده ولیکن خود نسبت به خرید آنها بی میل بوده است که این طرز فکر (نظر شخصی )کاملا اشتباه می باشد.تلاش زیادی در چند سال اخیر برای خرید هواپیماهای غربی صورت گرفت که نمونه آن خرید تعدادی ایرباس ۳۴۰ در سفر آقای خاتمی به فرانسه بود که با اینکه در آن زمان ارتباطمان با غرب نسبتا خوب بود و قرارداد را آقای خاتمی و ژاک شیراک امضا نمودند و نصف پول خرید نیز در ابتدا پرداخت شد ولیکن بعد از یک سال فرانسه بصورت یکطرفه قرارداد را فسق نمود.در مورد دیگر آیا خبر دارید(احتمالا ندارید) دو فروند بوئنگ ۷۴۷ خریداری شده توسط ماهان مدت یک سال و نیم است بخاطر تحریم آمریکا در فرودگاه شهر سئول کره جنوبی مصادره شده؟ از یک فروند ۷۴۷ ماهان مصادره شده در فرودگاه اندونزی خبر دارید؟لطفا کمی تحقیق نمائید.
در ضمن اگر منظورتان از هواپیماهای شرقی که قابلیت پرواز در اروپا را ندارد توپولف ۱۵۴ است خدمتتان عارضیم علت عدم صدور مجوز به آن برای پرواز در اتحادیه اروپا مسائل ایمنی پرواز نیست بلکه استانداردهای آلایندگی صوتی است که با توجه به صدای خروجی از موتور این هواپیما که بالاتر از سطح استاندارد اروپا است اجازه پرواز به آن صادر نشده است. در ضمن برای آگاهی شما خدمتتان عارضیم هواپیماهای توپولف ۲۰۴ و ۲۱۴ و ایلیوشین ۷۶ و ۹۲و... هم اکنون در اروپا در حال خدمتدهی می باشند.در این مورد نیز می توانید حداقل از طریق اینترنت کمی تحقیق نماید.
شاد باشید و توانا

فرنام یکشنبه 18 مرداد 1388 ساعت 08:37 ق.ظ

من پیرو علی هستم حرفم را می زنم اگر شما بدتان بیاید و تمام مزدوران حکومت .
حقیقت را باید گفت اگر برای تمام افراد خوشایند نباشد . تا کاستی مشخص نباشد کسی به فکر اصلاح بر نمی آید هر کس عیب انسان را می گوید باید محترم شناخته شود و به فکر اصلاح باشیم نه چاکر و پاچه خوار بود . نمی دونم این آقایون که سنگ امامان شیعه را به سینه می زنند چرا بر خلاف آنها رفتار می کنند . مگر علی ۲۵ سال برای اینکه مردم او را نمی خواستند در خانه نماند اینها می خواهند بگویند از علی بهتر می دانند .

فرنام عزیز
گفتید که به حضرت علی اعتقاد دارید پس این را هم از حضرت علی داشته باشید که بیهوده و بدون دلیل هیچ وقت قضاوت نکنید و عادل باشید
مطمئنا حقیقت را می بایست گفت زیرا دانستن حقیقت حق تک تک افراد است ولیکن با چه لهنی با فحش و ناسزا گفتن به مسئولین و دیگران؟! اگر اینگونه است پس ما ترجیح می دهیم سخنی از حقیقت نگوییم
به نظر ما مشکل شما با حکومت یک مشکل ساختاری و عقیدتی است از اینرو خواهشمندیم نظرات خود را در مورد موضوع فوق در سایت ها و وبلاگ هایی که امروزه در ایران نیز کم نیستند بیان نمائید و در وبلاگ مجله هوالیی فقط به بیان نظرات مرتبط با موضوع وبلاگ بپردازید.
فرمودید چاکر و پاچه خوار! اگر منظور ما بودیم پس اجازه بدهید دوستان و خوانندگان وبلاگ در مورد نظر شما قضاوت نمایند.
در پایان هر چه تلاش کردیم ارتباط وبلاگ را با بخش پایانی نظرات شما در مورد خانه نشینی مولا علی را نیافتیم.
شاد باشید و همراه وبلاگ(البته با رعایت حداقل ها)

علیرضا یکشنبه 18 مرداد 1388 ساعت 12:52 ب.ظ

یه سوال مگه انتهای باند باریر نیست که هواپیما خارج شد؟؟؟؟

علیرضا عزیز بریر برای کاهش سرعت جنگنده ها می باشد و نمی توان از آن برای کاهش سرعت هواپیماهای مسافربری استفاده کرد

[ بدون نام ] یکشنبه 18 مرداد 1388 ساعت 07:33 ب.ظ

آقا محمد سر هواپیمایی ارم چی داره میاد؟؟؟ چرا تعلیق شده؟؟؟ هواپیماهاش چرا گراند شدن؟؟؟

هواپیمایی ارم دچار نوعی سوء مدیریت(نظر شخصی) شده بگونه ای که شریک تجاری را برای خود در نظر گرفته که این شریک تجاری در کشور خود ورشکسته شده و تبعات مشکلات آن اکنون دامن ارم را نیز گرفته و امید چندانی به بقای این ایرلاین نیست.البته برای ناوگان مسافربری کشور نیز بهتر است ایرلاین های کوچک و ضعیف یا تجمیع گردند و یا حذف شوند زیرا عملا با امکانات و خدماتی که دارند جز ضرر و زیان به خود و به اسم ایران چیز دیگری نخواهند داشت.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد