مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

صدای‌ ناله‌های ناوگان هوایی به گوش می‌رسد

     صدای‌ ناله‌های ناوگان هوایی به گوش می‌رسد
ماه گذشته برای فعالان صنعت هوایی کشورمان و مسافران هواپیماها، روزهای خوشایندی نبود. بیش از 8 نقص فنی و سانحه هواپیما و هلیکوپتر در پروازهای داخلی و خارجی، یک رکورد مهم در این صنعت به شمار می‌آید. به ویژه آنکه 4 حادثه هوایی یک ماه اخیر، با تلفات انسانی همراه بود.

پس از هر حادثه معمولاً این سؤال پیش می‌آید که علت آن چیست و مسئولان مربوطه، چه راهکارهایی برای جلوگیری از تکرار این چنین حوادثی در دستور کار دارند. پاسخ این سؤال، در گروی اعلام نتایج رسمی علت حادثه است که گاهی چند ماه به تأخیر می‌افتد و در برخی موارد با صلاحدید مقامات، صنعت هوایی یا دولت، این نتایج به صورت کامل به اطلاع مردم نمی‌رسد. از زمان تحریم‌های ایران، روس‌ها روابط دوستانه‌تری با مسئولان وزارت راه و ترابری ایران پیدا کرده‌اند. این تحریم‌ها برای شرکت‌های هوایی این کشور فرصتی را فراهم کرده است تا هواپیماهای دست دوم خود را به شرکت‌های هوایی ایران بفروشند.

1 - نخستین حادثه هوایی اخیر نیز متعلق به یک هواپیمای روسی است. 24 تیر ماه امسال یک فروند هواپیمای مسافربری از نوع توپولوف تی‌یو - 154 متعلق به شرکت هواپیمایی کاسپین که عازم ارمنستان بود، دقایقی پس از بلند شدن از فرودگاه امام خمینی در 12 کیلومتری جنوب قزوین سقوط کرد که در این حادثه دردناک تمامی 169 سرنشین این هواپیما کشته شدند.

2 - هنوز زمان زیادی از کشته شدن مسافران و خدمه پرواز تهران - ایروان نگذشته بود که هواپیمای دیگری که از تهران عازم مشهد بود، دچار حادثه شد. این هواپیما با 153 نفر مسافر، در دوم مرداد از مبدأ پرواز تهران در ساعت 20/18 و هنگام فرود روی باند فرودگاه مشهد به علت نقص فنی دچار حادثه شد. در این حادثه 16 نفر از سرنشینان هواپیما جان باختند و تعداد زیادی از مسافران زخمی شدند.

3 - پرواز شماره 729 هواپیمای آسمان در فرودگاه اصفهان دچار حادثه شد. این هواپیما که قرار بود ساعت 8 و نیم شب سه‌شنبه هفته گذشته به سمت اصفهان حرکت کند، با تأخیری یک ساعت و نیمه به سوی این شهر حرکت کرد. اما در حادثه‌ای شبیه فرودگاه مشهد، به هنگام نشستن دچار حادثه است.

4 - 25 تیرماه، پرواز 089 تهران - شیراز متعلق به شرکت هواپیمایی ماهان در ساعت 20/19 دچار نقص فنی شد. این شرکت هواپیمایی پس از 5 ساعت تأخیر، مسافران را با هواپیمای دیگری به شیراز فرستاد. این هواپیمای ایرباس به دلیل مشکل موتور سمت چپ‌، امکان پرواز نیافت.

5 - یک فروند هواپیمای بوئینگ 707 شرکت هواپیمایی ساها که قصد داشت 12 مردادماه مسافران را از اهواز به تهران منتقل کند، 10 دقیقه پس از برخاستن از فرودگاه دچار نقص فنی شد و این هواپیما مجبور به فرود اضطراری شد.
6 - سانحه سقوط بالگرد نیروی انتظامی در 20 مرداد یکی دیگر از حوادث نامطلوب هوایی در یک‌ماه گذشته است. این بالگرد به دلیل نقص فنی در حوالی ده‌ مرتضی سیرج در استان کرمان با زمین برخورد کرد. در این حادثه 3 نفر کشته و 3 نفر زخمی شدند.

7 - 10 مردادماه،‌همه پروازهای فرودگاه کیش براساس تصمیم مسئولان سازمان هواپیمایی لغو شدند. این مسئله به دلیل افزایش گردوغبار در منطقه صورت گرفت. براساس این تصمیم، 48 پرواز ورودی و خروجی کیش لغو شد.
8 - سازمان آتش‌نشانی کرج دیروز اعلام کرد یک هواپیمای تک‌موتوره آموزشی، پشت پمپ بنزین منطقه «پلنگ‌آباد» ماهدشت کرج سقوط کرد. این حادثه حدود ساعت 8 صبح رخ داد. در این حادثه 2 سرنشین این هواپیما جان خود را از دست دادند. این هواپیما که از فرودگاه پیام کرج برخاسته بود، پس از سقوط در نزدیکی همین فرودگاه دچار آتش‌سوزی شد.

مسئولان چه می‌گویند؟
رضا جعفر‌زاده سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری در مورد حوادث هوایی اخیر می‌گوید: «نباید به خاطر یکی دو سانحه، صنعت حمل‌ونقل هوایی کشور را زیر سؤال ببریم. باید چگونگی بروز سانحه‌ها را به صورت دقیق و با در نظر گرفتن همه پارامتر‌ها مورد بررسی قرار دا‌د تا به قضاوتی عادلانه برسیم.» او می‌افزاید: برخی افراد عادت کرده‌اند با سقوط هر هواپیما، آن مدل هواپیما را زیر سؤال ببرند. گاهی اوقات هم که با سقوط چند مدل هواپیما مواجه می‌شوند، سیستم اداره صنعت هوایی را زیر سؤال می‌برند.»

جعفر‌زاده در ادامه می‌گوید: «گاهی اوقات ممکن است مدت‌زمان طولانی، هیچ حادثه هوایی رخ ندهد و گاهی نیز چند اتفاق، پشت‌سر هم رخ دهد.» سازمان هواپیمایی بین‌المللی ICAO پس از بروز هر حادثه هوایی، گزارش تحلیلی آن را از شرکت هواپیمایی مربوطه دریافت می‌کند تا براساس آن، حلقه مفقوده آن حادثه را شناسایی و به 190 کشور عضو ابلاغ کند. به عنوان نمونه، این سازمان پس از حوادث پی‌درپی هواپیما‌های ایرباس، توصیه‌هایی را به کارخانه سازنده ایرباس ابلاغ کرد.

جعفر‌زاده در این خصوص می‌گوید: «گزارش دلیل سقوط توپولوف هنوز نهایی نشده است. این نتایج به زودی و پس از نهایی شدن، در اختیار ایکائو و افکار عمومی قرار می‌گیرد.» وی ثبات مدیریتی در سازمان هواپیمایی و توجه جدی‌تر مسئولان به این سازمان را 2 شرط مهم ارتقای امنیت پرواز‌ها دانسته و می‌گوید: «دست‌اندرکاران می‌توانند با سرعت، ظرافت و حساسیت بیشتر از صنعت هوایی حمایت کنند تا بتوان به انتظار افکار عمومی از صنعت هوایی پاسخ داد.»

وی در پایان می‌گوید: «یکی از مشکلات نوسازی ناوگان، برخی محدودیت‌هایی است که آمریکایی‌ها در مسیر واردات هواپیما‌های غربی ایجاد کرده‌اند. آنها با این کار خود هم به کارخانه‌های سازنده هواپیما جفا کرده‌اند و هم به مسافران پرواز‌ها. حمل و نقل هوایی، یک زنجیره به هم متصل است و به همین دلیل، نگاه سیاسی آمریکایی‌ها، به مسافران هواپیما‌های ایران که ملیت‌های متفاوتی دارند.» 

منبع:انجمن هوافضا(مهدی خاکی‌فیروز)

نظرات 2 + ارسال نظر
Saviour-Hitler یکشنبه 25 مرداد 1388 ساعت 10:21 ب.ظ

سلام محمد جان ...

چه میشه گفت ...

خسته هم نباشی...

مهرداد دوشنبه 26 مرداد 1388 ساعت 12:03 ب.ظ

با سلام.محمد جان! میخواهم رنج نامه ای برایت بنویسم از زمانی که به پریدگی های روی بدنه اف- ۵ ها نگاه می کنم؛ وقتی کهنگی بدنه فانتم ها در نظرم می اید ؛وقتی تامکت های نیمه جانمان را می بینم که حالا به عنوان رهگیر یا دستشان خالی است و یا به همراه سجیلی و گاهی هم با بمب های سقوط ازاد این سو وان سو می روند!!زمانی که به میگ های- ۲۹ (که به قول شما اماده ترین رهگیر حال حاضر ایران است)نظری می اندازم که چگونه دود میکنند و برخیشان چون۶۳۰۱-۳ تبریزچه رنگ کهنه و کثیفی دارد که همه حکایت از سر درون دارد؛ و یادر سانحهء توپولف در صفحهء تلویزیون زنی را می بینم که بی قرار در پی یافتن کوچکترین اثری از عزیزش این سو وان سو می رود و در مقابل اف- ۱۵های مدرن کره ای را می بینم و می بینم سوپر هورنت های امریکایی چگونه مغرورانه بر روی عرشهء ناوهای هواپیما بر صف کشیده اند؛زمانی که می شنوم رقیبی چون ترکیه سفارش ۱۰۰ فروندی اف- ۳۵می دهد ودشمنی چون عربستان در حال دریافت تایفون است؛زمانی که به ایر باس ها و بوئینگ های شکیلی که مسافران امریکایی و اروپایی را جا به جا می کنند نگاهی می اندازم ؛ بی اختیار سرم را تکان می دهم و اهی از روی حسرت می کشم. به امید سر افرازی کشورم و خوشبختی مردم سرزمینم. امین

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد