مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

آنتونوف -70 نسل جدیدی از هواپیماهای ترابری تاکتیکی

                                                    آشنائی با آنتونوف-70



آنتونوف -70 نسل جدیدی از هواپیماهای برد متوسط پهن پیکر ترابری و اولین هواپیمای پهن پیکر مجهز به موتورهای پراپ-فن میباشد . دفتر طراحی آنتونوف جهت جایگزین کردن هواپیمای ترابری قدیمی آنتونوف-12 ،‌اقدام به طراحی و ساخت نسل جدید هواپیماهای ترابری به نام آنتونوف-70 در اوایل دهه 1990 نمود. اولین پرواز آنتونوف-70 در 16 دسامبر 1994 در کیف صورت گرفت. روسیه و اوکرائین سرمایه گذاری 50-50 را روی این پروژه انجام دادند و روسیه علاقمندی خود را به خرید 160 فروند برای ارتش خود نشان داد. اولین پیش نمونه آزمایشی در دهم فوریه 1995 در طی یک تصادم با آنتونوف-72 به طور کامل منهدم و تمام 7 خدمه آن کشته شدند. دومین نمونه در سال 2001 در طی یک فرود اضطراری در هوای سرد روسیه متحمل خسارت شد اما مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت.

در سال 2005 مقامات ارشد نیروی هوائی روسیه ادعا داشتند که همکاری و توسعه دو جانبه آنتوموف-70 ادامه پیدا خواهد کرد اگرچه منابع داخلی از زمین گیر شدن آن به جهت به روز رسانی IL-76MF، و طرحهای جدید روسیه: TU-330، Il-214 خبر میدادند. در نوامبر 2005 وزارت دفاع اوکرائین از طرحی برای خرید 5 فروند AN-70 برای نیروی هوائی اوکرائین خبر داد. در آوریل 2006 روسیه خودش را از ادامه پروژه کنار کشید. مقامات ارشد نیروی هوائی روسیه اعلام داشتند که انتونوف-70 در حال تبدیل شدن به یک هواپیمای گران است در حالیکه روسها از Ilyushin Il-76MF استفاده میکردند که نصف آنتونوف -70 قیمت داشت.
پیش نمونه ی این هواپیما در سال 94 پرواز کرد و دومین پیش نمونه هم در سال 97 نخستین پرواز خود را انجام داد.
تاکنون 3 فروند از آن تولید شده است و پیش بینی می شود در بین سال های 2008 تا 2015 تعداد چهار فروند از آن تولید شود.
به نظر نمی رسد این هواپیما بتواند به این زودی ها به طور گسترده وارد نیروی هوایی روسیه شود و جایگزین آنتونف های 12 گردد.
این هواپیما دارای دو گونه ی غیر نظامی و غربی شده (مجهز به تجهیزات غربی) است و در غرب آن را رقیبی جدی برای C 17 کلاب مستر میدانند.

موتور توربو فن با ضریب کنار گذر پایین
- پراپ فن:
شبیه موتور توربو فن است با این تفاوت که فن آن در بیرون مجرای موتور قرار دارد.
مزایا: بازده سوخت بیشتر (اصولاً هدف از طراحی این موتورهای پیچیده وگرانقیمت افزایش بازده وکاهش مصرف سوخت بود) ونسبت به موتور توربوفن کم صداتروهمچنین توانایی کارکرد در محدوده سرعت بزرگتر از توربو فن، این موتور به علت کم مصرف بودن در دهه 1980محبوب شد(به علت قیمت بالای نفت).
معایب: برخی از نمونه های آن بر خلاف انتظار از توربو فن پر صداتر بودندواز انواع دیگر موتور جت پیچیده ترو گرانتر هستند


نمای داخل کاکپیت مدرن آنتونوف-70


AN-70 درحال سپری کردن آخرین تستهای پروازی و دریافت گواهینامه های مربوطه است اگرچه نه روسیه و نه هیچ مشتری بالقوه غربی خواهان آن نبود. در ساخت آنتونوف-70 از تکنولوژیهای به روز در صنعت هواپیماسازی استفاده گسترده ای شده. مجهز بودن به 6 صفحه نمایشگر ، سیستم پرواز با سیم مجهز و کامل، نمایشگر هد-آپ جهت فرود در باندهای کوتاه،‌ استفاده گسترده از مواد کامپوزیت به خصوص در سکانهای افقی و عمودی. برای افزایش بازدهی و راندمان،‌ آنتونوف-70 به سیستمهای کمک ناوبری و کنترل پرواز کامپوتری مجهز شده، که در نتیجه به کارگیری سیستمهای پیشرفته ، مهندس پرواز و مسئول مخابرات از کابین حذف گردیدند. این هواپیما قادر به نشست و برخاست از باندهای کوتاه میباشد.

موتورهای پراپ-فن به کارگرفته شده در این هواپیما مدل تغییر یافته ای از موتورهای توربوفن هستند که مجهز به دو پروانه که در خلاف جهت یکدیگر حرکت میکنند میباشند. (با تغییری در زاویه تیغه پروانه ها).


پراپ-فن ها اصطلاحا به ultra-high by-pass یا موتورهای (UHB) شناخته میشوند که دارای کارائی همزمان موتورهای توربوفن به علاوه مصرف سوخت موتورهای توربوپراپ هستند. پراپ-فن ها تا 35درصد موتورهای توربو فن قادر به کاهش مصرف سوخت هستند.


نمای داخلی آنتونوف-70




مشخصات عمومی:

خدمه: 3 تا 5 نفر
ظرفیت: 300 سرباز یا 206 مجروح
طول: 40.7 متر
فاصله دو نوک بال: 44.06 متر
ارتفاع: 16.38
وزن خالی: 66.230 کیلوگرم
وزن بارگیری شده: 108.860 کیلوگرم
حداکثر وزن برخاست: 145.000 کیلوگرم
موتور: 4 دستگاه موتور Progress D-27 propfans هر کدام به قدرت kw 10.350

قابلیتها:

حداکثر سرعت: 780 کیلومتر بر ساعت
برد: 6.600 کیلومتر با 20 تن بار
نرخ صعود: 24.9 متر بر ثانیه
قیمت:60-70 million

آنتونف 12


منایع:
http://www.theaviationzone.com/factsheets/an70.asp
http://en.wikipedia.org/wiki/An-70
http://www.centralclubs.com/forum-f44/70-t32025.html/
نظرات 10 + ارسال نظر
Aghil جمعه 6 شهریور 1388 ساعت 11:38 ب.ظ

Salam mohamad jan khaste nabashi aali bud
Ye khahesh.man 21 salame alanam daram sakhta afzar mikhunam.ama khalaban shodan arezume.dar be dar donbalesham ama homa 40milion migire vase vorodish.man mikham befahmam az tarighe azmun nemishe varede homa shod?ya kunkur?man budjam be 40milion nemirese akhe
Mamnunet misham age komakam koni
Montazeram
Age beshe be gmailam pasokh bede mohamad,mamnun

دوست عزیز شما می توانید از طریق آزمون در دانشگاه سازمان هواپیمایی کشور شرکت نمایئد

احسان یکشنبه 8 شهریور 1388 ساعت 03:21 ب.ظ

آقا محمد این ep-aua به این تمیزی چرا زمینگیره؟؟؟ حیف نیست؟؟

در انتظار اورهال است.بزودی باز خواهد گشت

سیروس یکشنبه 8 شهریور 1388 ساعت 05:31 ب.ظ http://haghentekhab.blogfa.com/

دل آدم آب می افتد
به نظر هواپیمای خوبی می آید ! بهتر از سی ۱۳۰ !

تشکر از مطلب خوبتان

capello دوشنبه 9 شهریور 1388 ساعت 02:44 ب.ظ http://aerospacetalk.ir

با سلام خدمت محمد عزیز ...

هواپیمایی با رجیستر EP-AUA الان وجود ندارد رجیستر این هواپیما به EP-IAI تغییر کرد و این هواپیما الا فعال می باشد .


با تشکر از وبلاگ وزین و پر طرفدار شما

احسان سه‌شنبه 10 شهریور 1388 ساعت 11:24 ق.ظ

ممنونم کاپلو جان. عکسش رو جستجو کردم چقدر هم خوشگله

مهرداد سه‌شنبه 10 شهریور 1388 ساعت 06:51 ب.ظ

با سلام و تشکر به خاطر پا سخ های منصفا نه شما. محمد عزیز می خواستم بدو نم با تو جه به فرسودگی سی- ۱۳۰ ها ایا در حال حاضر امکان حضور این نوع هوا پیما در نیروی هوایی کشورمان وجود دارد؟

چرا که نه.مسئولین ما می توانند با شریک شدن در پروژه مذکور و سرمایه گذاری بروی آن علاوه بر سودآوری و انتقال تکنولوژی ساخت در داخل به تامین و بازسازی ناوگان ترابری نظامی ایران بپردازند.

MILITARY.IR جمعه 13 شهریور 1388 ساعت 10:34 ب.ظ

دوست عزیز از مطلب خوبتون تشکر می کنم ولی بهتر نبود منبع اصلی رو که سایت میلیتاری بود ذکر میکردید؟
هرنوع هواپیمایی رو که بخوایی درسایت ما موجود می باشد اگه منبع رو ذکر کنید هیچ اشکالی برای درجش دروبلاکتون ندارید .ضمنانویسنده :شفق می باشد هرگونه هواپیمایی رو که خواستید ما درخدیمتیم.
باتشکر:شفق

شفق عزیز و مهربان
ما در وبلاگمان نهایت تلاشمان این است که خبر و مقاله ای را بدون منبع ذکر نمائیم ولیکن با این مشکل نیز روبرو هستیم که معمولا سایت هایی که خبر را درج می کنند خود از ذکر منبع غافلند پس به ما حق دهید نتوانیم به منبع اصلی دسترسی داشته باشیم.
از شما سپاسگزاریم.

MILITARY.IR جمعه 13 شهریور 1388 ساعت 10:37 ب.ظ

راستی یادم رفت ایمیلم رو برات بزارم وبلاک خیلی عالی .
با تشکر :شفق

محمد رضا محرری شنبه 14 شهریور 1388 ساعت 10:32 ق.ظ http://boeing747.blogfa.com

با سلام خدمت شما دوست عزیز. اگه اشکال نداره من این پست شما رو در وبلاگم با درج منبع قرار میدم. با تشکر.

با سپاس از شما دوست با معرفت

جواد منتظری دوشنبه 6 مهر 1388 ساعت 03:20 ب.ظ

اگر میشه قیمت سری کامل هواپیماهای بویینگ و ایرباس بزارید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد