مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

و سیمرغ نیز پر کشید!

 

دوستان عزیز در روزی که می رفت روز فراموش نشدنی برای دوستداران نیروی هوایی کشورمان باشد و از مدت ها قبل نیز خود را آماده این روز می نمودیم متاسفانه حادثه ناگواری این شیرینی را به تلخی بدل نمود و آن سقوط یگانه هواپیمای آواکس ایران -سیمرغ- در آسمان تهران بود و از آن ناگوارتر شهادت تعدادی از عزیزترین و شریفترین خادمان مردم ایران زمین.این فاجعه اندوهبار را به همه شما علاقمندان نیروی هوایی کشور عزیزمان ایران تسلیت عرض نموده و از خداوند منان برای روح دوستان سفر کرده طلب مغفرت می نماییم. امیدواریم دیگر شاهد بروز چنین حوادثی در کشور نباشیم. 

 

عکس های بیشتر از این هواپیما زیبا در زمان خدمت

 

 
 

 

و عکس های از این پرنده بعد از سقوط 

 

 
نظرات 27 + ارسال نظر
حمید سه‌شنبه 31 شهریور 1388 ساعت 08:58 ب.ظ

سلام

علت برخورد با یک فروند اف 5 تایگر بوده
که منجر به جدایش بشقابک و برخورد به دم سیمرغ شده بود

حمید عزیز خبر برخود سیمرغ با یک اف 5 فعلا در حد شایه بوده و مورد تائید نیست. شاهدانی نیز که در صحنه حضور داشته اند قطعات اف 5 ساقط شده را نیز مشاهده ننموده اند.در حال حاظر محتمل ترین دلیل ضعف سازه و خستگی بدنه بوده که سبب جدا شدن اجزا هوا÷یما بخصوص بشقاب گردیده.همانطور که می دانید در صورت جدا شدن بشقاب هواپیمای مذکور بالانس خود را از دست خواهد داد و تمرکز فشار در یک منطقه خاص سبب بروز شکست می گردد.البته نمی توان سریعا اظهارنظر خاصی کرد زیرا معمولا بعد از هر سقوط بازار شایعات گرم می شود مثلا می گویند هواپیما منفجر شده یا بمبی درون آن بوده و یا آن را از روی زمین هدف قراردادند و یا کار آمریکایی ها بوده و گروهی نیز سریعا روسیه را نشانه می روند و....

محسن سه‌شنبه 31 شهریور 1388 ساعت 09:19 ب.ظ

این واقعه تلخ را به ملت و هموطنان گرامیمان تسلیت عرض مینمایم. واقعا تا کی شاهد از دست رفتن چنین عزیزانی باشیم ! این آواکس به این گرانی و بهترین جان برکفانی در داخل این هواپیما بودند! چطور خانوادهای این عزیزان تحمل کنند! انا الله و انا الیه راجعون. خداوند این عزیزان را با اهل بیت محشور نماید و به خانوادهاشان صبر عنایت فرماید. آقا محمد شما هم میدانید که ما تقریبا در نیروی هواییمان حرفی برای گفتن نداریم در کل منطقه.! میگها .فانتومها و اف5 ها همه دود سیاه از اگزوزشان بیرون میاد. این دل پر از درد است ما واقعا مظلوم هستیم هیچ کس به ما کمک نمیکند.اما من به عنوان شیعه علی و یک ایرانی حاضرم جان خودم را در راه خدا و ایران فدا کنم حتی با دست خالی!

حمید سه‌شنبه 31 شهریور 1388 ساعت 09:26 ب.ظ

برادر من رجیستر اف 5 که برنگشته هم اعلام شده که قابل بیان نیست
اف 5 در برخورد با ایلوشن مگه لاشه هم ازش می مونه؟
سوخوی 24 با اون هیکل وقتی سال 71 با توپولف 154 که از سیمرغ خیلی کوچکتره برخورد کرد هیچی نموند ازش
جالبتر انکار نیروی هوایی بود کف کردم

حمید عزیز و مهربان من نیز چون شما به منبع مدنظر دسترسی دارم و برخورد با اف5 را رد نمی نمایم ولیکن اجازه بدهید کم کم اطلاعات موثقتر درج نماید آنگاه از آن استفاده خواهیم کرد. در ضمن ما نیز چون شما از خبر تکذیب نیروی هوایی تعجب کرده و متاسف نیز شدیم زیرا بر همگان روشن بود این هواپیما در لیست هواپیماهای آماده ر÷ه بوده و در حوال آن محل نیز سقوط کرده پس دلیلی بر انکار وجود نداشت زیرا این طبیعت نظامی است هر حرکت نظامی خطرات خاص خود را نیز دارد مگر در نمایشگاه اخیر هوایی در روسیه دو فروند سوخو27 با هم برخورد نکردند پس بجای فرار روبه جلو می بایست واقعیت را بدون هیچ کم و کاستی در اختیار مردم قرارداد. از لطف و محبت شما دوست مهربان وبلاگ نیز سپاسگزاریم

حمید سه‌شنبه 31 شهریور 1388 ساعت 09:49 ب.ظ

اینجاست که دست گل رادار هم رو میشه
هواپیماهای ترانسپوندر ندارن و با رادار ارتفاع یاب کنترل میشن
حالا چطور رادار زمینی خواب بوده خدا عالمه

انکار نیروی هوایی نشون داد ظواهر خیلی مهتره
نیروی هوایی دیگه توان مقابله با کویت رو هم نداره با این شدت فرسودگی

فانتوم سه‌شنبه 31 شهریور 1388 ساعت 09:57 ب.ظ

درود بر شما که بدون هیچگونه جهتگیری و در کمال صداقت به بیان دیدگاههای عادلانتان می پردازید و بدنبال سواستفاده از موقعیت های پیش آمده نیستید. از عکس های زیبایتان نیز سپاسگزارم.من بیننده هر روز سایت خوب شما هستم.

دوست مهربان
با تشکر از شما خدمتتان عارضیم تمام تلاش خود را می کنیم تا خبرهای درست و بدون حاشیه و دست اول را در اختیار شمابزرگواران قراردهیم.امیدواریم توانسته باشیم حداقل رضایت شما دوستان را کسب کرده باشیم.

قث سه‌شنبه 31 شهریور 1388 ساعت 10:57 ب.ظ

سلام
عکس های پس از سقوط لینکشون خرابه
لطف می کنید درست کنید

sukhu سه‌شنبه 31 شهریور 1388 ساعت 11:02 ب.ظ

آبرو ریزی کامل

در مانوری که مثلا قرار بوده اقتدارشون را نشان بدن در
مواجهه با دشمن فرضی 2 تا هواپیما سرنگون شدن

بعد از هواپیمایی تجاری حالا نوبت شاهکارهای هواپیمایی نظامیه

سرباز میهن سه‌شنبه 31 شهریور 1388 ساعت 11:08 ب.ظ

آقا عکسهای سیمرغ پس از حادثه قابل رویت نیست یه جا دیگه آپلود کنید!
بابا یکی به من بگه که این خبر دروغه!

نیما چهارشنبه 1 مهر 1388 ساعت 12:26 ق.ظ

وبلاگ بسیار خوبی داری دوست عزیز . وطن هم فرسوده شده ! با عرض تسلیت به خانواده این عزیزان و مردم ایران و به امید آزادی و اقتدار واقعی .

حمید چهارشنبه 1 مهر 1388 ساعت 12:30 ق.ظ

سلام...خیلی داغون شدم وقتی این خبرو شنیدم...دیگه از این ناوگان فرسوده انتظاری نیست...دلمون به چی خوش باشه به این ناوگان فرسوده

سعید چهارشنبه 1 مهر 1388 ساعت 04:20 ق.ظ

این هواپیما روز قبل از مانور دچار آتش سوزی شد که مسئول نگهداری و خود کاپتان صمد اکبر پور و سرهنگ فروزنده راضی به پرواز نبودند- ولی متاسفانه از جایی تحت فشار قرار گرفتند و مجبور به پرواز شدند- ادنان به اف 5برخورد نکرد - یکی از خلباناهای سی صید و سی کاملا دید که آواکس به صمت راست منحرف شد - - گروه خلبانی در آسمان نقص فنی رو احساس کردند و تصمیم به فرود گرفتند علتش هم عدم تعاد ل بدون دلیل بشقاب راددار ی در حالت خاموش ببود - متاسفانه موفق به فرود نشدند و... حتی بعضی از خدمه سعی داشتن که با چتر بپرند که تقلای آنها پشت بی سیم اشک خلبان هرکول در آورد..


نتیجه گیری:
پایگاه شیراز یکی از مهربانترین و ماهر ترین اساتید پرواز خودش رو از دست

این همه پول که صرف شده بود و امکانات همه باد همواشدند
-----
تنها چیزی که میتونم بگم یا ابوالفضل .....

morteza چهارشنبه 1 مهر 1388 ساعت 06:24 ق.ظ

درودبر شما
خبر خوبی نبود شهادت این جان بر کفان نیروی هوایی تسلیت باد بازم جای شکر باقیه که در هنگام ر%ه ودر مناطق مسکونی سقوط نکرد.

مصطفی چهارشنبه 1 مهر 1388 ساعت 07:56 ق.ظ

ای وای... یعنی همین یه دونه آواکس رو که داشتیم پر پر شد.

حالا این وسط چه آبرو ریزی شد مسولان ارتش که می گن ربطی به رژه نداشت!!!!

هواپیماش به درک (((( بازسازی پرسنلی در آواکس کار میکردن سالها طول میکشه.)))

هر چه قدر گفتم این تایگرا رو ول کنین به گوششون نرفت. آخرش ...

روح این شهیدان همیشه جاودان شاد .

ایرانی چهارشنبه 1 مهر 1388 ساعت 08:21 ق.ظ

حالا می خواهند چه کار کنند بدون آواکس هم که نمیشه.

این معلوم نیست چند هزارمین سقوط هواپیمای روسی توی ایران است.

شاهین چهارشنبه 1 مهر 1388 ساعت 11:04 ق.ظ

نیروی هوایی جز انکار کار دیگه ای نمی تونست بکنه. با این همه تبلیغات روی رادار پرنده به این راحتی سقوط کنه.

داوود چهارشنبه 1 مهر 1388 ساعت 12:15 ب.ظ

این خبر بسیار اندوهگین بود اما حقیقت را باید ازجای دیگر برسی کرد .با چند سوال شروع میکنم: چرا این چور مشکلات برای هواپیماهای ساخت شرق صورت میگیرد.در صورتی که باید قاعدتا برای تهیه قطعه مشکله خاصی وجود نداشته باشه...ایا کمی عجیب نیست که اخیرا هواپیماهایی که ساخت کشورهای روسیه واکراین هستند یکی پس از دیگری در کشور سقوط میکنند و...ایا برنامه ای درکار است.ایا این وقایع همه گی برنامه ریزی شده است یا تصادفی .ایا خبر فروش چند فروند هواپیما ازسوی ایالات متحده مسوالان بی تجربه کشور را ذوق زده کرده.بهای خون کشته شدگان در سوانح اخیر چه کسی یا ارگانی جبران میکند

هیتلر... چهارشنبه 1 مهر 1388 ساعت 01:52 ب.ظ

متاسفم....

یعنی چی؟؟؟

مرسی از خبر شما...

[ بدون نام ] چهارشنبه 1 مهر 1388 ساعت 03:47 ب.ظ

از دست دادن آنت بشقبای شکل تاثیر آنچنانی در stability نداره که نشه هواپیما رو کنترل نکرد.
از کسی که در این ارتباط دارای اطلاعاتی بو جویا شدن که بر اثر کنده شدن آنت و برخورد به Tail , هواپیما با از دست دادن Tail, دچار Out of control شده و دچار سانحه شده.
به هر حال برای خانواده های این عزیزان صبر طلب می کنیم.

خلبان چهارشنبه 1 مهر 1388 ساعت 04:17 ب.ظ

متاسفانه به نظر می رسد بعضی از دوستان از این حادثه خوشحال تر شدند تا ناراحت!!

آواکس چهارشنبه 1 مهر 1388 ساعت 05:20 ب.ظ

لازم به ذکر است که هواپیمای آواکس سیمرغ از باز مانده های هواپیما های فرسوده عراقی در جنگ اول خلیج فارس در ایران بوده ( قرامت ) و مدت زیادی در پایگاه شیراز زمین گیر بوده و حتی پس از راه اندازی هم دارای قابلیت سرچ نبود و تنها آنتن آن میچرخید . از طرفی روس ها به ایران چون خریدار اصلی نبوده خدمات نمی دادند .

لازم به ذکر است که در بیشتر رادارهای زمینی ایران هایت ندارند و نهایتا با دقت اندکی سرچ آنها عمل میکند .

سعید چهارشنبه 1 مهر 1388 ساعت 07:21 ب.ظ

سیمرغ تو و یارانت پرکشیدید...به امید ان روز که از خاکسترت سیمرغ ها متولد شوند و از اسمان ابی میهنمان در برابر قاتلانت دفاع کنند...انشا الا

غمگین چهارشنبه 1 مهر 1388 ساعت 11:12 ب.ظ

سلام وقت بخیر. این نتیجه ی شاهکار هنری آقایان دروغ پرداز است.بچه ها اصلا این هواپیما هیچ امکانی برای هدف یابی نداشت یعنی همه از کار افتاده بودند.فقط یه سری از لوازم استراق سمع اون هم نه د رحد بالا کار می کرد.این هواپیما در طی تعداد اندک پروازی که داشته حادثه و اشکالات قابل توجهی هم داشته اما تا کی دروغ نمی دونم.من ناراحتم نه برای هواپیما نه برای نیروی هوایی بلکه برای مردم ایران که نخبه هاشونو اینطوری از دست می دن. پرسنل درون اون هواپیما جز بهترین متخصصین رادار و الکترونیک بودن که به این راحتی پرپر شدن.حالا باز هم مسئولین برن دروغ بگن و حرفای بی ارزش بزنن و همش بگن در امریکا هم هست در فلن جا هم هست.اما یه بار قانون سقوط در امریکا یا اروپا رو برای مردم نگفتن یا از کمیسیون سوانح اروپا و امریکا سخنی گفته نشده و ملت هم چشم بسته حرف های اینا رو قبول می کنن.متاسفم متاسفم متاسفم

مصطفی پنج‌شنبه 2 مهر 1388 ساعت 08:49 ق.ظ http://bavare-sabz.mihanblog.com/

سلام مجدد

آقای محمد واقعا خسته نباشی. یکی از خوبی های که این وبلاگ داره اینه که سعی داره تمام خبرها رو با سند بدون تمایلات سیاسی بیان بکنه که این خیلی خوبه.

خبر جدیدی از این حادثه تاسف بار نشده؟

راستی تامکتها پس کجا هستند تو عکس که نبودن؟

اگه این که می گن هواپیما روز قبلش مشکل داشته تحت فشار پرواز کرده راسته؟ با این وضع این هواپیما هم می تونسته مثل تامکت تو رژه نباشه این چه عیبی داشت؟

متاسفانه همه ما ایرانی ها فقظ ظاهر بین هستیم.
مثلا سکان عمودی اف۵ رو گرفتیم کردیم ۲ تا میگیم صاعقه ساختیم از اف۱۸ قویتره!!!!!

کجا داریم میریم... ؟

آقای خلبان هیچ هم وطنی از این حادثه خوشحال نشده این رو مطمئن باشید.

مصطفی عزیز از محبتت به وبلاگ سپاسگزاریم. خبرهای تائید نشده ای از برخورد این آواکس با یک فروند اف5 نیز به گوش می رسد. تامکت ها نیز پرواز داشتند و در بخش ادامه مطالب همان پست می توانید دو تا سه عکس از آنها را مشاهده نمایید. وقتس سقوطی صورت می گیرد حرف و حدیث زیاد است و باور کنید ما ایرانی ها در ساختن اخبار(راست و دروغ)تبحر بالایی داریم و همه ما خود را کارشناس بلامنازع علوم سیاسی و اقتصادی و نظامی ووووووو می دانیم.اگر از کسی یا گروهی یا... بدمان بییایید مسئولیت تمام مشکلات جهان را بر دوش آنان می اندازیم و برعکسش نیز وجود دارد.ما در این وبلاگ تلاش می کنیم حداقل بتوانیم این خصلت نا پسند را از خودمان دور کنیم.برای نمونه مثالی می زنم از خبرگزاری تابناک.این خبرگزاری پس از سقوط توپولف کاسپین و ایلیوشین 62 در مقاله های متعدد به هواپیماهای روسی توپیدند حتی به قلم یک خلبان بدون نام و نشان گفتند توپولف یک هواپیما بمب افکن است که ایران بدلیل تحریم از آن بعنوان مسافربری استفاده می کند(با شنیدن این سخن آن هم از زبان یک به اصطلاح خلبان اگر هر ایرانی شاخ هم در می آورد جای تعجب نداشت)بگذریم.
بعد از وارد آمدن فشار زیاد به مسئولین هوایی جهت عدم ورود هواپیماخهای روسی به کشور در یک روز خبر ورود بیش از شانزده فروند هواپیمای غربی نیز به کشور اعلام شد .این خبرگزاری بلافاصله و بدون هیچگونه بررسی و مطالعه ای سریعا تیتر زد هوایماهای کارکرده غربی دردی از درد های ما دوا نمی کند و ما نیازمند ورود هواپیماهای نو هستیم و....
نوع نگرش این نوع خبرگزاری از وجود یک نوع کینه توزی و خباصت اشاره می کند که....بگذریم درد دلی بود با شما خوانندگان.بییایید درست و به دور از غرض ورزی قضاوت نماییم.
در مورد ساخت صاعقه نظر ما نیز به شما نزدیک است و بارهاو بارها در همین وبلاگ به آن اشاره شده است.
سربلند باشید

پیمان پنج‌شنبه 2 مهر 1388 ساعت 11:21 ق.ظ

سلام
این رژه ها ادامه داشته باشه تا چند ساله دیگه تمام هواپیماهای ما سقوط می کنه
تراخدا بگین بیخیال شن
مردم رو هم اسیر نکنن .
ما همون به مدیریت جهانی و تحول در عرصه بین المللی به مدیریت آقای دکتر احمدی نژاد بپردازیم موفق تریم.

دوست خوب من
با تشکر از لطف شما خواهشمندم از بیان نظرات سیاسی در این وبلاگ بپرهیزید.شاد باشید.

[ بدون نام ] پنج‌شنبه 2 مهر 1388 ساعت 07:53 ب.ظ

فقط باید بگم افسوس و صد افسوس یکی یه دونه هم از دست رفت باورتان نشود اشک از چشمانم جاری شد

هادی جمعه 3 مهر 1388 ساعت 11:03 ق.ظ

ای بابا
بیچاره خوانواده ی این خلبانان...طرف شوهر خلبان آواکس بوده و الآن شهید شده...این نیرو هوایی نامرد میگه هواپیمای ترابری!!!بوده در حال آموزش خلبانان جدید!!!
آدم یاد فیلم صخره می افته
هوا÷یماهامون قدیمی اند درست ، قطعه ندارند درست...اعتبارشونو از دست دادند...ای کاش صداقتشونو از دست نمی دادند

شهداد سه‌شنبه 14 مهر 1388 ساعت 10:41 ب.ظ

نویسنده محترم در پاسخ شما به نظرات دوستان حمایت مطلقتان از دولت به چشم میخورد حالا میگویید بیطرفید!!! خداوند تمامی خلبانان شهید را قرین رحمت خود کند.

شهداد عزیز فکر نمی کنید نوع قضاوت خود شما با نظرتان مغایر است؟به نظر شما اگر نظر کسی با شما همخوانی نداشت پس او بی طرف نبوده و از گروهی خاص پشتیبانی می کند و اگر با شما هم نظر بود بی طرف است؟ ببائید با هم صادق باشیم. کسی منکر مشکلات و ضعف ها نیست ولیکن ما تلاش داریم(ادعا نداریم)در این وبلاگ بدور از مسائل سیاسی موضوعات را نقد نمائیم.
همواره خندان باش و همراه ما

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد