مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

وقتی ماجرا جدی می شود

فارس: وزیر راه و ترابری با تاکید بر اینکه تائید خبر فروش 20 فروند بوئینگ توسط آمریکا به ایران تنها در صلاحیت شخص رئیس جهوری است، گفت: در صورت امکان این مسئله را در جلسه عصر امروز هیأت دولت مطرح و پیرامون آن بحث خواهیم کرد.


حمید بهبهانی در خصوص تاریخ تحویل 20 فروند هواپیمای بوئینگ از طرف کشور آمریکا به ایران، اظهار داشت: این خبر تا کنون در سطح وزارتخانه مطرح نشده و تأیید یا تکذیب آن تنها در صلاحیت رئیس جمهور است.

وی با اشاره به اینکه سازمان هواپیمایی کشوری در جریان این خبر قرار نگرفته است، تصریح کرد: در صورت صحت این خبر، این اقدام از سوی سیاستمداران دولت آمریکا صرفنظر از سیاست‌ها عملی بشردوستانه است.

وزیر راه و ترابری خاطرنشان کرد: این امکان وجود دارد که در یک هواپیما که از کشور ایران پرواز می‌کند، چندین مسافر مختلف از کشورهای متعدد حضور داشته باشند و به همین دلیل امنیت پرواز بحثی بین‌المللی تلقی می‌شود.

بهبهانی تأکید کرد: تحریم ورود هواپیما و قطعات آن به ایران به مثابه تحریم تمامی کشورهای جهان است.

بنابراین گزارش، روز گذشته بلافاصله پس از انتشار خبر "تصمیم آمریکا برای تحویل 20 فروند بوئینگ به ایران "، توسط خبرگزاری فارس، برخی سایت‌ها و خبرگزاری‌ها عجولانه این موضوع را تکذیب کردند.

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری نیز در گفت‌وگو با فارس، بدون تأیید یا تکذیب این خبر، از زمان دقیق تحویل هواپیماهای بوئینگ از سوی آمریکا به ایران اظهار بی‌اطلاعی کرده بود.
روز گذشته یک منبع آگاه در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس گفت: رئیس جمهور آمریکا برای جلب نظر ایران به انجام مذاکره معادل 5/2 میلیارد دلار بوئینگ و قطعات هواپیما به ایران تحویل می دهد.

وی افزود: پیام های رئیس جمهوری آمریکا به ایران برای تحویل این هواپیماها بعد از قطعی شدن انتخاب محمود احمدی نژاد به عنوان رئیس جمهور منتخب مردم ایران فرستاده شده است.

وی اظهار داشت: قیمت حداقل این هواپیماها 75 میلیون دلار و حداکثر 120 میلیون دلار است که تخمین زده می شود، تعداد این هواپیماها 20 فروند هواپیما باشد.

وی یادآور شد: برخی از این هواپیماها و قطعات آن در حال تحویل از طریق کشور ونزوئلا به ایران است.
وی تاکید کرد: هزینه این هواپیماها از محل اموال بلوکه شده ایران تامین شده است. تمامی این هواپیماها نو و تولید سال 2009 - 2008 میلادی است.

میزان اموال بلوکه شده ایران در آمریکا با احتساب سود آن حداقل 40 میلیارد دلار می باشد.
 
دارایی های اولیه بلوکه شده ایران در آمریکا به حدود 18 میلیارد دلار می رسد که شامل اموال دیپلماتیک، وجوه نقدی، خریدها و تجهیزات نظامی (اف 14) و غیر نظامی می شود که پس از 13 آبان 1358 از سوی ایالات متحده آمریکا مسدود و توقیف شد.

اوباما با تحویل 20 فروند بوئینگ پیشنهاد مذاکره به ایران داد

 

یک منبع آگاه در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس افزود: پیام های رئیس جمهوری آمریکا به ایران برای تحویل این هواپیماها بعد از قطعی شدن انتخاب محمود احمدی نژاد به عنوان رئیس جمهور منتخب مردم ایران فرستاده شده است.
وی اظهار داشت: قیمت حداقل این هواپیماها 75 میلیون دلار و حداکثر 120 میلیون دلار است که تخمین زده می شود، تعداد این هواپیماها 20 فروند هواپیما باشد.
وی یادآور شد: برخی از این هواپیماها و قطعات آن در حال تحویل از طریق کشور ونزوئلا به ایران است.
وی تاکید کرد: هزینه این هواپیماها از محل اموال بلوکه شده ایران تامین شده است. تمامی این هواپیماها نو و تولید سال 2009 - 2008 میلادی است.
میزان اموال بلوکه شده ایران در آمریکا با احتساب سود آن حداقل 40 میلیارد دلار می باشد. دارایی های اولیه بلوکه شده ایران در آمریکا به حدود 18 میلیارد دلار می رسد که شامل اموال دیپلماتیک، وجوه نقدی، خریدها و تجهیزات نظامی (اف 14) و غیر نظامی می شود که پس از 13 آبان 1358 از سوی ایالات متحده آمریکا مسدود و توقیف شد.
نظر وبلاگ:دوستان اگرچه خبر فوق هنوز به تائید مراجع قانونی نرسیده و در حد شایعه است ولیکن بازهم شیرین است.امیدواریم این خبر حقیقت داشته و فتح بابی باشد جهت ارتقاء توان ناوگان هوایی کشور عزیزمان ایران


پیشنهاد اوباما درباره اموال بلوکه شده ایران

اوباما با این اقدام می خواهد هم پرونده دارایی های بلوکه شده ایران در آمریکا که یکی از محورهای اصلی اختلاف دو کشور را مختومه کند و هم با ارائه این شانزده ایرباس پیشرفته مشکلات روزافزون ناوگان هوایی ایران را از بحران خارج کند و به اصطلاح حسن نیت خود را به طرف ایرانی ابراز کند تا باب مذاکره مستقیم با رهبران ایران گشوده شود.

سایت پارسینه نوشت:(منبع خبر مورد تائید نیست)

در محافل سیاسی شنیده می شود یکی از پیشنهادات اصلی باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا برای تعامل با ایران، ارائه شانزده فروند هواپیمای مسافربری ایرباس در قبال دارایی های بلوکه شده ایران در آمریکا است.

اوباما با این اقدام می خواهد هم پرونده دارایی های بلوکه شده ایران در آمریکا که یکی از محورهای اصلی اختلاف دو کشور را مختومه کند و هم با ارائه این شانزده ایرباس پیشرفته مشکلات روزافزون ناوگان هوایی ایران را از بحران خارج کند و به اصطلاح حسن نیت خود را به طرف ایرانی ابراز کند تا باب مذاکره مستقیم با رهبران ایران گشوده شود.

دارایی های بلوکه شده ایران در آمریکا به حدود 12 میلیارد دلار می رسد که شامل اموال دیپلماتیک، وجوه نقدی، اموال نظامی و غیر نظامی می شود و در پی حادثه 13 آبان 1358 از سوی ایالات متحده مسدود و توقیف شد.

بعدها در جریان اجرای مفاد بیانیه الجزایر بر پایه برخی استدلال های حقوقی اختلافاتی میان ایران و آمریکا بروز کرد که دو کشور برای حل اختلافات خود به دیوان داوری لاهه مراجعه کردند .دیوان داوری ایران_ ایالات متحده به عنوان یک راه حل برای پایان دادن به بحران بوجود آمده و همچنین موضوع ناشی از توقیف اموال ایران تاسیس شدکه تاکنون برخی از این اختلافات حل نشده باقی مانده است.

هنوز خبری مبنی بر رد یا قبول این پیشنهاد از سوی مقامات کشورمان منتشر نشده است

خروج 12 فروند هواپیما از ناوگان

سرپرست سازمان هواپیمایی کشوری از خروج 12 فروند هواپیما از ناوگان حمل و نقل مسافری هوایی در نیمه اول امسال و پیشنهاد روش جدید تعیین قیمت بلیت هواپیما براساس عرضه و تقاضا خبر داد.

محمد علی ایلخانی در گفتگو با مهر با بیان اینکه در حال حاضر برنامه ای برای افزایش قیمت بلیت هواپیما نداریم، در عین حال گفت: پیشنهاد شده است قیمت بلیت هواپیما براساس عرضه و تقاضا ( در ساعات مختلف روز، هفته ، ماه و سال) تعیین شود.

وی با اشاره به اینکه این نوع روش قیمت گذاری بلیت هواپیما در تمام دنیا استفاده می شود، توضیح داد: در این روش ممکن است قیمت بلیت هواپیما در برخی ساعات پروازی با کاهش و در برخی ساعات دیگر پروازی با افزایش قیمت ( براساس عرضه و تقاضا) مواجه شود.

سرپرست سازمان هواپیمایی کشوری تصریح کرد: به عنوان مثال، در صورت تعیین قیمت بلیت هواپیما براساس این روش، قیمت بلیت برای ساعات پروازی 6 تا 8 صبح یک نرخ و برای ساعات پروازی 10 صبح به بعد یک نرخ دیگر خواهد بود.

نحوه از رده خارج کردن هواپیما از ناوگان

ایلخانی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره برنامه سازمان هواپیمایی کشوری برای از رده خارج کردن هواپیمای فرسوده از ناوگان حمل و نقل هوایی مسافری گفت: هواپیماها را نمی توان براساس سال ساختشان از رده خارج کرد بلکه باید با توجه به سن خود هواپیما از لحاظ ساعت پرواز و سایکل پروازی درباره آن تصمیم گیری شود.

3590 صندلی به ظرفیت ناوگان هوایی افزوده شد

وی در ادامه از سخت گیریهای سازمان هواپیمایی کشوری درباره ضریب ایمنی پرواز هواپیماهای شرکتهای هواپیمایی سخن به میان آورد و اعلام کرد: از ابتدای سال تاکنون 20 فروند هواپیما با ظرفیت 3590 صندلی وارد ناوگان و 12 فروند هواپیما با ظرفیت 1855 صندلی از رده خارج شده است.

سرپرست سازمان هواپیمایی کشوری تصریح کرد: در حال حاضر ظرفیت ناوگان حمل و نقل هوایی مسافری با 182 فروند هواپیما معادل 31 هزار و 938 صندلی است.

وی در پایان پیش بینی کرد تا پایان امسال تعداد ناوگان حمل و نقل هوایی مسافری کشور از 182 فروند فعلی به مرز 200 فروند هواپیما افزایش یابد.

ربوده شدن هواپیمای 737 مسافربری

سرویس اجتماعی - یک هواپیمای مسافربری متعلق به شرکت هواپیمایی Aeromexico ربوده شد.

به گزارش خبرنگار «تابناک»، به نقل از «آسوشیتدپرس»، این هواپیما که از نوع بوئینگ 737 بوده، لحظاتی پس از فرود در فرودگاه مکزیکوسیتی توسط ربایندگان ناشناس به گروگان گرفته شد.

بنا بر این گزارش، ربایندگان که به گفته مأموران امنیتی، سه نفر هستند، تهدید کرده‌اند در صورتی که خواسته آنها برآورده نشود، بمبی را که در درون هواپیما جاسازی کرده‌اند، منفجر خواهند کرد و در این صورت، خون مسافران به عهده مسئولان خواهد بود.

نخستین خواسته این ربایندگان، صحبت مستقیم با رئیس جمهور مکزیک اعلام شده است.

شبکه تلویزیونی «سی.ان.ان»، لحظاتی پیش در خبری فوری اعلام کرد: هواپیماربایان در فرودگاه مکزیک مسافران این پرواز را آزاد کردند. گزارش شده در حدود صد تن از مسافران آزاد شده‌اند.

هنوز از آزادی خدمه پرواز و هدف اصلی هواپیماربایان اطلاعاتی منتشر نشده است، اما ربایندگان این هواپیما اهل بولیوی هستند.



سقوط سوخو ۲۷ بلاروس در حین نمایش هوایی

 

تصویر

در جریان نمایش هوایی موسوم به "نمایش هوایی 2009" که در لهستان برگزار شد، یک فروند هواپیمای شکاری متعلق به نیروهای هوایی بلاروس از نوع su-27 سقوط کرد.

بر اثر این حادثه که در شهر "رادوم" روی داد هر دو خلبان این هواپیما جان خود را از دست دادند.

نیروهای هوایی ارتش بلاروس با تائید این خبر اعلام کرد که یکی از خلبانان کشته شده معاون فرمانده نیروی هوایی این کشور بوده است.

به درخواست ارتش بلاروس، رسانه های خبری از اعلام نام خلبانان کشته شده در این نمایش هوایی خودداری کرده اند.

این هواپیما که در حال انجام دادن حرکات نمایشی بود در منطقه ای غیر مسکونی سقوط کرد و تحقیقات درباره علت این سانحه هوایی آغاز شده است.  
تصویر
تصویر
تصویر
تصویر 
منبع:http://www.aerospacetalk.ir

الزام شرکتهای هواپیمایی به داشتن هواپیمای "پشتیبان"

مهر: مدیرکل دفتر نظارت بر شرکت‌‌های حمل و نقل هوایی و امور فرودگاه‌ها از ابلاغ دستورالعمل الزام شرکت‌های هواپیمایی به داشتن هواپیماهای رزرو به تمامی شرکت‌های هواپیمایی کشور خبر داد.
 
مجید ابوالفتحی گفت: براساس دستورالعمل جدید سازمان هواپیمایی کشوری جهت کاهش تاخیر پروازها، شرکت های هواپیمایی ملزم شدند تا هواپیمای رزرو (بک آپ) برای پروازهای خود پیش بینی کنند.

وی افزود: اگرچه عوامل متعددی می تواند موجب تاخیر پروازها شود اما از آنجا که شرکتهای هواپیمایی برای جابه جایی مسافران از تمام ظرفیت خود استفاده می کنند این امر سبب می شود در صورت بروز نقص فنی در یکی از هواپیماها، تاخیر پروازها را بیشتر شاهد باشیم.

ابوالفتحی اضافه کرد: براساس دستور رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، شرکتهای هواپیمایی ملزم به داشتن هواپیمای رزرو شدند تا در مواقع اضطرار یا بروز نقص فنی در یکی از هواپیماها، بتوانند در کمترین زمان ممکن با داشتن هواپیمای جایگزین نسبت به جابه جایی مسافران اقدام کنند.

وی در پایان اظهارداشت: دستورالعمل یادشده به تمام شرکتهای هواپیمایی داخلی ابلاغ شده است.

گرفتار در آتش بر فراز خاک کشور

گرفتار در آتش بر فراز خاک کشور
خاطره ای از سرتیپ خلبان "محمدتقی نجفی"

تصویر




در یکی از پایگاه های جنوبِ کشور و در منطقه ای محروم که پرواز جنگنده های نیروی هوایی باعث اعتلای حس ایرانی بودن و احساس غرور در افراد منطقه بود، در یک ماموریت دو فروندی بمباران آموزشی در ارتفاع پایین و سرعت زیاد به عنوان معلم و فرمانده دسته پروازی شرکت داشتم . تمام مسائل مربوط به پرواز را به طور کامل به اعضا توضیح داده بودم . آغاز پرواز با نام خدا و نشانه شروع آن غرش جنگنده های ما در ابتدای باند پروازی بود. اعلام روزی دیگر در راه دفاع از آزادی مملکت بود. دقایق اولیه مثل همیشه بدون مورد خاصی انجام شد. هر دو پرنده در مسیر مشخص شده و در ارتفاع پایین درحال پرواز بودند. خلبانان دسته پروازی پس از انجام بررسی های معمولی روی هواپیمای خود به صحبت در مورد مسائل مربوط به ماموریت مشغول بودند و هر چند دقیقه یک بار وضعیت هواپیمای یکدیگر را سوال کرده و به هم اطلاع می دادند.

اعلام وضعیت اضطراری کردم

بعد از بیست دقیقه درحالی که از یک نخلستان خرما عبور می کردیم، مردم آن جا متوجه حضور ما شدند و برای مان دست تکان دادند. در همین لحظه من متوجه وضعیت غیرعادی در هواپیمای خود شدم . مقدار بنزین ما و هواپیمای دیگر اختلاف زیادی پیدا کرده بود . برای اطمینان بیشتر دوباره وضعیت بنزین را سوال کردم و متوجه شدم اختلاف زیاد است . آن موقع در نیمه راه ماموریت و در فاصله 80 مایلی از هدف و پایگاه خودی بودیم.
ماموریت را لغو و به هواپیمای دوم اعلام کردم که جهت دریافت دقیق وضعیت به ارتفاع بالاتر می رویم و از او خواستم که وضعیت ظاهری هواپیما را دقیقاً بررسی کند و به ما گزارش دهد. وارسی انجام شد اما ظاهراً اشکالی وجود نداشت. فقط اختلاف بنزین هر لحظه بیشتر می شد .
دستورالعمل های مربوط به این حالت را انجام دادم و به صورت خط مستقیم وبه طرف پایگاه پرواز را ادامه دادم. در فاصله 30 مایلی پایگاه و با ارتفاع کم جهت بررسی وضعیت ظاهری و سیستم بنزین تصمیم به پایین آوردن چرخ ها گرفتم .


هواپیمایم آتش گرفت

به محض باز شدن چرخ ها، آتش از تمامی قسمت های عقب و بال های هواپیما زبانه کشید و موتور راست با نشان دهنده آتش به ما اعلام خطر کرد و در فاصله کمی موتور سمت راست از کار افتاد . در این لحظه هواپیما به حالت کجی زیاد به سمت راست شروع به چرخیدن کرد .
هواپیمای شماره 2 با فریاد، شروع آتش در تمامی قسمت دم هواپیما و جدا شدن قطعات بال از سمت راست را یادآور شد. ناگهان صدایی شبیه انفجار به گوش رسید و باک خارجی سمت راست از زیر هواپیما کنده شد. پس از رها شدن باک، گویا به سطوح فرامین عقب برخورد کرد و شوک شدیدی به پرنده وارد ساخت . حالت کجی تا 90 درجه به هواپیما دست داد . من با فریاد از خلبان دیگر خواستم تا با تمامی توان پدال پایی را در سمت چپ فشار دهد تا شاید کمی از کجی هواپیما کم شود. ولی با تمام فشاری که هر دو بر پدال وارد می کردیم، هواپیما به علت از دست دادن سیستم های هیدرولیک قادر به ادامه پرواز مستقیم نبود.

با جمع کردن چرخ ها آتش کم شد

شروع به انجام دستورالعمل های تدافعی جهت حالت اضطراری کردیم. ابتدا دسته گاز موتور راست را به حالت خاموش گذاشتیم . تمامی چراغ های خطر داخل کابین روشن شده بودند و همانند چراغ هایی که بر درختان کریسمس آویزان می کنند، مرتب چشمک می زدند و انواع بوق های خطر به گوش می رسید . هواپیما در حالت کجی شدید بود و به سمت زمین و اقیانوس نزدیک می شد . به برج مراقبت و هواپیمای شماره 2 اعلام کردم که در صورت ادامه این وضع و از دست دادن ارتفاع، هواپیما را ترک خواهیم کرد.
تصمیم گرفتم آخرین تلاشم را هم انجام دهم. توکل به خدا آخرین عاملی بود که در درون من فریاد می زد بیشتر سعی کن .
گویا یک الهام غیبی به من نهیب زد که چرخ ها را جمع کن زیرا شروع حادثه با باز شدن چرخ ها مشخص شده بود. پس از این که چرخ ها را جمع کردم، هواپیما حالتی آرام پیدا کرد، از کجی آن کاسته شد و شدت آتش نیز کم شد . وقت بسیار کم بود. با حداکثر توان شروع به گردش به سمت باند پروازی و اوج گیری کردیم و به برج مراقبت اعلام کردیم که به طور مستقیم و فقط با توکل به خدا جهت فرود اقدام می کنیم.   

تصویر



تصمیم به فرود گرفتم ولی ...

فاصله ما با باند حدود 15 مایل بود. با نزدیک شدن با باند پروازی از هواپیمای شماره 2 خواستم که از ما کمی فاصله بگیرد تا چرخ ها را پایین بیاوریم . به محض زدن دسته چرخف آتش با شدت زیادی شعله ور شد و چرخ سمت راست که پس از سوختن ستونی آهنین از آن بر جای مانده بود پایین نیامد.
همکارانم مستقر بر روی زمین به من گفتند که وضعیت چرخ در حالت خیلی خطرناکی است. بلافاصله با یاد خدا اهرم اضطراری چرخ ها را کشیده و با التماس از درگاه خداوند خواستم که مرا مایوس نکند .
با فشار به دسته اضطراری چرخ، انتظار معجزه داشتم که ناگهان در فاصله 4 مایلی، چرخ سوخته نیز باز شد . ولی در عوض آتش به سمت چپ هم سرایت کرد و موتور چپ در اندک زمانی غرق آتش شد و نشان دهنده آتش روشن شد .
با ارتفاع کم به سمت باند پروازی ادامه مسیر دادیم . احساس می کردم که کسی حمایتم می کند و خطری ما را تهدید نمی کند . این انتظار هم با فاصله زمانی اندکی به وقوع پیوست و چرخ های سوخته و گداخته شده هواپیما درست اول باند پرواز به زمین بوسه زدند. چتر سرعت شکن را زدم ولی به محض باز شدن به وسیله آتش در یک چشم به هم زدن به خاکستر تبدیل شد . به محض کم شدن سرعت هواپیما از سمت راست که از چرخ آن فقط میله ای باقی مانده بود شروع به خارج شدن از باند کرد . باز هم با توکل به خدا آخرین وسیله اضطراری باقی مانده یعنی ترمز اضطراری را گرفتم . هواپیمای شعله ور با سرعت 180 مایل شروع به خارج شدن از باند نمود .

با لطف خداوند هواپیما از حرکت باز ایستاد

درست در نیم متری لبه خارجی باند، هواپیما به سمت داخل باند برگشت و همانند شعله ای آرام در حال سوختن بود، در طول باند شروع به حرکت نمود. به محض توقف، آتش تقریباً به روی سر ما و به پشت کابین رسیده بود که به خلبان دیگر گفتم هر چه سریع تر از هواپیما خارج شود.
دوستان آتش نشان با انواع تجهیزات در تلاش بودند و سرانجام آتش را خاموش کردند . با خاموش شدن آتش محل انفجار اولیه را دیدیم که کاملاً دهان باز کرده بود . حادثه از جایی شروع شده بود که حتی سازندگان هواپیما هم انتظار آن را نداشتند که با چنین انفجاری هواپیما قادر به پرواز باشد ولی آنها نمی دانند که ما با یاد خدا زندگی می کنیم و به معجزات او ایمان داریم.
بعدها توفیق رفتن به حج را یافتم و عظمت وجودش را بیشتر حس کردم و همچنین از دست حضرت آیت اللّه خامنه ای تقدیر نامه ای دریافت کردم و دانستم که اینها همه خواست خداوند بوده که من به افتخاری این چنین نایل شوم.

منبع : بربلندی سپهر
http://www.iranian-airforce.blogfa.com

سرگئی ایلوشین;مردی که عاشق پرواز بود

تصویر


در 8 مارس سال 1894 سرگی ایلیوشین در دهکده ایی بنام دیلیلوو واقع در روسیه مرکزی در یک خانواده روستایی پرجمعیت متولد شد.سرگی به سرعت دریافت که خانواده اش به کمک مالی او نیازمند می باشد و به همین دلیل او از نوجوانی به کار پرداخت تا بتواند باری از دوش پدر و برادران خود بردارد.(قابل توجهی بعضی از جوانان عزیز که تنها هنرشان دریافت پول توجیبی و سوئیچ اتومبیل از پدر محترمشان است تا هنرهای نمایشی خود را در خیابان به عموم عرضه دارند!)

تصویر


سرگی مشاغل مختلفی را تجربه کرد اما عاقبت در 16 سالگی شانس به او نیز لبخند زد و او موفق شد در فرودگاه سنت پترزبورگ شغلی بدست آورد ، در شغل جدید او به تمیز کردن و ترمیم باند پروازی فرودگاه می پرداخت.او در این فرودگاه خلبانان مشهور روس را ملاقات کرد و از همین زمان عشق به پرواز در وجودش شعله ور گشت.این عشق و علاقه به او انگیزه ایی قوی و محکم داد تا زندگی خود را عوض نماید. با تلاش و کوششی در خور ستایش عاقبت او موفق شد در مدرسه آموزش خلبانی محلی ثبت نام نماید.سرگی به سرعت به فنون پرواز آشنا و مسلط شد ودر سال 1917 طی جنگهای داخلی روسیه که در زمان قدرت گرفتن بلشویکها به اوج خود رسیده بود ، به عنوان خلبان در ارتش سرخ پذیرفته شد.
طی همین جنگهای داخلی بود که به او ماموریت داده شد تا یکی از هواپیماهای سرنگون شده دشمن را پیاده کرده و قطعات آنرا به مسکو انتقال دهد.در حین اجرای این ماموریت زمانی که سرگی در حال جداکردن قطعات این هواپیمای ساخت انگلیس بود به شدت مجذوب ساختار و طراحی آن گردید و همین امر باعث شد که تحولی مهم در زندگی او ایجاد شود.بعد از اجرای این ماموریت او تصمیم خود را گرفته بود حال سرگی می خواست که طراح هواپیما شود.
با پایان یافتن جنگ داخلی روسیه ، سرگی ایلیوشین در دانشگاه نیروی هوایی ثبت نام نمود و با یک تلاش شبانه روزی ، مصمم و با اراده با نمراتی درخشان از دانشگاه فارغ التحصیل گردید. در این زمان او سی ساله بود.او زمان زیادی از وقت خود را صرف طراحی هواپیما می نمود اما هنوز سران ارتش سرخ درنیافته بودند که چه گنجی را در اختیار دارند. با اقدامات هیتلر در اروپا شروع جنگ دوم جهانی کاملا محسوس شده بود و ارتش سرخ در تدارک ملزومات مورد نیاز در جهت جنگی قریب الوقوع بود زندگی سرگی در این زمان دچار تحولی عمیق گردید.او احساس کرد که این زمان ، وقتی است که باید دین خود را به کشور با طراحی هواپیماهایی موثر ادا نماید.
او دولت را با صد ها نامه و تقاضا بمباران نمود تا به او اجازه طراحی در یکی از کارخانجات صنایع هوایی روسیه داده شود.سرسختی او عاقبت نتیجه داد و او موفق شد که اولین هواپیمای خود را که یک بمب افکن دوربرد بود را طراحی نموده و نمونه اولیه را تولید نماید.
این بمب افکن ایلیوشین -4 یا IL-4 نام گرفت و در سال 1938 یک رکورد جهانی را بخود اختصاص داد ، IL-4 موفق شد که یک سفر هوایی رفت و برگشت از مسکو تا ولادی وستوک را به انجام رساند.

(( بمب افکن دورپرواز IL-4 اولین هواپیمای طراحی شده توسط سرگی ایلیوشین ))
در جریان جنگ دوم جهانی IL-4 به نوعی اسب بارکش نیروی هوایی ارتش سرخ محسوب می گردید و از آن در نقش یک هواپیمای چند منظوره استفاده وسیعی شد.
بعد از IL4 او مشهورترین هواپیمای خود را طراحی نمود IL-2 .
IL-2 یک هواپیمای ویژه حمله به اهداف زمینی بود (GROUND ATTACK PLANE) این هواپیما در بسیاری از نبردهای سنگین روسیه با آلمان ، نقشی کلیدی را ایفا نمود . اهمیت این هواپیما را از نام گذاری آن میتوان دریافت ، سربازان روس به این هواپیما لقب تانک پرنده (FLYING TANK) داده بودند و سربازان آلمانی نیز IL2 را ملقب به عنوان طاعون یا مرگ سیاه(BLACK DEATH) نموده بودند.این هواپیما ستون فقرات نیروی هوایی ارتش سرخ را تشکیل می داد بطوریکه در طی جنگ 40,000 فروند از آن تولید شد.IL-2 هواپیمایی زهر دار بود و بسیاری از خلبانان لوفت وافه که در جبهه شرق خدمت می کردند در خاطرات خود در رابطه با IL-2 مطالب زیادی را به رشته تحریر درآوردند.
در سال 1943 سرگی طراحی یک هواپیمای تهاجمی سنگین بنام IL-10 را آغاز نمود ، هدف از طراحی IL-10 ساخت یک هواپیمای تهاجمی بر علیه بمب افکنها و هواپیماهای باری دشمن بود.این طراحی نیز با موفقیت به تولید ختم شد و تا سال 1949 تولید این هواپیما ادامه یافت.

با پایان یافتن جنگ دوم جهانی ، سرگی ایلیوشین به طراحی هواپیماهای باری (همانند IL-12 و IL-14) و مسافربری (IL-18) پرداخت و نشان داد که در عرصه هواپیماهای غیرنظامی نیز دارای نبوغ و تبحری قابل تحسین است.
در سال 1962 سرگی یکی از شاهکارهای طراحی خود را به نمایش گذاشت و آن هواپیمای مسافربری IL-62 بود ، این هواپیما در زمان خودش به عنوان یکی از بهترین ها شناخته می شد ، جالب است بدانید که هنوز هم ریاست جمهوری روسیه برای سفرهای هوایی از نگارشهای بهینه شده IL-62 استفاده می کنند.
زمانی از ایلیوشین سئوال شد که عامل موفقیت او چیست ؟ او با دو کلمه این سئوال را جواب داد دو کلمه ایی که آرزومندم هر ایرانی آنرا آویزه گوش خویش قرار دهد این دو کلمه عبارت بودند از "HARD WORK" بله او سخت کار کرد تا بتواند به ملت و کشور خویش صمیمانه خدمت کند.
از لحاظ خلق و خوی شخصی نیز ایلیوشین مردی نمونه بود ، او شدیدا از صحبت در مورد خودش پرهیز می نمود ، شمرده و فصیح گفتگو می کرد و اراده ایی منحصر بفرد داشت ، او از آن مردانی بود که تا به هدفش نمی رسید از سعی و تلاش دست بر نمی داشت.
عاقبت در 9 فوریه سال 1977 سرگی ایلیوشین دیده از جهان فرو بست ، مدفن او در مسکو قرار دارد.
سرگی ایلیوشین در 83 سال زندگی خود موفق شد از لحاظ علمی به بالاترین مراتب ممکن دست یابد . سرگی دهها مدال افتخار دریافت نمود که در ادامه فهرستی از بعضی مدالهای دریافتی ایلیوشین را مشاهده می نمایید:
· مدال طلایی هوانوردی از FAI
· سه مدال کارگر قهرمان سوسیالیست (1941،1957،1974 )
· مدال جمهوری (1941 ، 1942،1943،1946،1947،1950،1952،1970)
· مدال لنین (1960)
· 8 تقدیرنامه لنین
· مدال سوروف درجه 1 و 2
· دو تقدیر نامه ستاره سرخ
همچنین دو پیکره نیم تنه برنزی از سرگی ایلیوشین در مسکو و ولگا نصب شده اند و کارخانجات ماشین سازی مسکو نیز به پاس خدمات او به نام سرگی ایلیوشین تغییر نام داد
تصویر 
تصویر 
تصویر
تصویر 
تصویر 
تصویر 
منبع:http://www.aerospacetalk.ir/forum/viewtopic.php?f=88&p=131667#p131667

نیروی هوایی امارات علیه ایران تجهیز می شود

عصر ایران - شرکت برخی کشورهای عربی در رزمایش سالانه جنگ هوایی " پرچم قرمز " به همراه نیروی هوایی ایالات متحده در سال های اخیر روند رو به رشدی داشته است .

 رزمایش امسال هم از 24 اوت تا 2 سپتامبر بود که در آن یگان هایی از نیروی هوایی امارات متحده عربی شرکت داشتند که در پایگاه " نلیس " درصحرای نوادا برگزار شد .

البته ایالات متحده یک «مرکز جنگ هوایی» در امارات مشابه پایگاه هوایی نلیس نوادا ساخته است .

در این مرکز خلبانان جنگی از کشورهای عربی خلیج فارس آموزش می بینند و نیروی هوایی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و خاورمیانه در این مرکز به تبادل اطلاعات با یکدیگر می پردازند .

 با این حال امارات متحده عربی از امسال و برای نخستین بار با اعزام خلبان های اسکادران های جنگنده اف 16 خود ، در مانورهای جنگ هوایی پرچم قرمز در پایگاه نلیس در صحرای نوادا شرکت کرده است .

 حضور کشور های عربی در مانورهای سالانه جنگ هوایی در آمریکا از زمان پرزیدنت بوش و از وقتی مطرح شد که موضوع احتمال انجام حمله نظامی آمریکا به تاسیسات هسته ای ایران و افزایش نگرانی کشورهای عربی منطقه از احتمال درگیر شدن در یک جنگ ناخواسته با ایران افزایش یافت.

 در این راستا ایالات متحده در سال 2007 پیشنهاد ارتقای قابلیت های نظامی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس را به رهبری عربستان و امارات را ارایه داد .

 این پیشنهاد که حاوی یک " پکیج " تسلیحاتی 20 میلیارد دلاری در مدت 10 سال ارایه شده بود با موافقت کشورهای عربی منطقه مواجه شد و هدف اصلی آن در واقع ارتقای توان نظامی ( به ویژه توان هوایی ) کشورهای عربی برای مقابله با برتری نظامی ایران در منطقه است .

همکاری های امارات با ایالات متحده و فرانسه و خریدهای کلان تسلیحاتی این کشور به ویژه در زمینه صنایع هوایی و هواپیماهای جنگنده جای هیچ شک و تردیدی باقی نمی گذارد که این شیخ نشین فدرال حاشیه جنوبی خلیج فارس اهداف و مقاصدی بلند مدت تری را در سر می پروراند که مرکز ثقل تمامی تلاش های آن مقابله با برتری نظامی ایران و مهار قابلیت های دفاعی و موشکی ایران است .

انعقاد قرار داد احداث پایگاه دریایی فرانسه در امارات و نیز خرید های کلان تسلیحاتی ( به ویژه جنگنده های رافایل فرانسوی ) از اقدامات امارات متحده عربی برای مهار قابلیت دفاعی ایران در منطقه است .

خبرگزاری یونایتد پرس در گزارشی درباره شرکت امارات در مانور جنگ هوایی پرچم قرمز در پایگاه نلیس نوادا در آمریکا نوشته است : " شرکت نیروی هوایی امارات در رزمایش جنگ هوایی پرچم قرمز در آمریکا و نیز تلاش این کشور برای افزایش توان شعاع عملیاتی نیوری هوایی این کشور، تلاشی برای مقابله با برنامه های رو به گسترش ایران در زمینه توسعه موشک های دور برد بالستیک و برنامه های هسته ای است ".

 این خبرگزاری می نویسد : " از دیگر کشورهای خاورمیانه که در سال های گذشته در مانور جنگ هوایی پرچم قرمز آمریکا شرکت می کنند می توان به اسراییل ، مصر ،عربستان و اردن اشاره کرد . " بر اساس گزارش اخیر هفته نامه " جینز دیفنس " چند تیم خلبان و کمک خلبان جنگنده های اف 16 اماراتی به علاوه چند کادر خدمه غیر پروازی نیروی هوایی این کشور برای انجام این مانور به مدت دو هفته در باند پروازهای نظامی فرودگاه بین المللی " تکسون " در آریزونای آمریکا آموزش دیده اند .

 امارات متحده عربی 60 جنگنده اف 16 آمریکا در اختیار دارد . امارات همچنین اخیرا قرار دادی برای خرید جنگنده های رافایل فرانسوی با پاریس منعقد کرده است .

نیروی هوایی امارات از 8 سال پیش 14 فروند جنگنده اف 16 مدل های " ای و اف " خود را در فرودگاه " تکسون " آریزونا مستقر کرده است و در این مرکز هوایی تا کنون چندین تیم پروازی و خدمه غیر پروازی نیروی هوایی امارات اموزش دیده اند