مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

بازگشت جنگنده ها به میهن

ایلنا: عراق بازگرداندن جنگنده‌های میگ‌ دوران حکومت «صدام»، رئیس‌جمهوری پیشین عراق از صربستان را خواستار شد.
به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری رویترز، عراق هیاتی نظامی را به صربستان اعزام کرده و قرار است مذاکراتی را درباره بازگرداندن 19 فروند جنگنده میگ این کشور انجام دهند که در زمان حکومت صدام حسین به یوگسلاوی سابق برای تعمیر اعزام شده بودند.
بنا بر این گزارش، جنگنده‌های «میگ-21» و «میگ-23» عراق برای انجام خدمات فنی اواخر دهه 80 قرن گذشته و در زمان جنگ ایران و عراق به صربستان اعزام شده بودند.
بنا بر این گزارش، در سال 1990 میلادی نیروهای عراق به کویت حمله کرده و بعد از آن تحریم‌های بین‌المللی شامل این کشور شد؛ به همین خاطر یوگسلاوی سابق طی مدت طولانی نتوانست جنگنده‌های عراق را به این کشور بازگرداند.
در اعلامیه‌های وزارت دفاع عراق گفته شده که توافق‌های اولیه با بلگراد حاصل شده است.
طبق این توافق‌ها دو جنگنده آماده اعزام است و بقیه نیاز به تعمیر دارند که قرار است صربستان این خدمات را انجام دهد.

ساخت نمونه جدید بمب‌افکن بدون سرنشین اارتش تا پایان تابستان

به گزارش خبرنگار دفاعی خبرگزاری فارس، امیر خلبان حسن شاه‌صفی فرمانده نیروی هوایی ارتش در حاشیه مراسم تودیع و معارفه رئیس اداره عقیدتی سیاسی این نیرو در جمع خبرنگاران با اشاره به چندین مورد تست موفق هواپیمای بدون سرنشین رادار گریز نیروی هوایی ارتش در روزهای اخیر، اظهار داشت: نمونه جدید یک هفتم این هواپیما تا قبل از هفته دفاع مقدس ساخته و مورد آزمایش جدید قرار می‌گیرد.
فرمانده نیروی هوایی ارتش خاطر نشان کرد: طرح نمونه واقعی این هواپیمای بدون سرنشین پس از آزمایشات مختلف آینده، در اختیار وزارت دفاع قرار خواهد گرفت تا مدل واقعی آن ساخته و به تجهیزات نیروی هوایی اضافه شود.
به گفته امیر‌شاه‌صفی این هواپیما که تست اولیه خود را در ماه‌های گذشته در یکی از مناطق تهران با موفقیت پشت سر گذاشته است، برای کارهای شناسایی است اما با توجه به ماهیت خود، می‌تواند به بمباران اهداف مورد نظر نیز اقدام کند و از دید رادارها پنهان باشد

جنگنده T_50 آرزوی نظامی مسکو

مهر: فرمانده نیروی هوایی روسیه از پرواز آزمایشی نسل جدید جنگنده های پیشرفته تی 50 در پاییز آینده بر فراز آسمان این کشور خبر داد.
 
ژنرال "الکساندر زیلین" فرمانده نیروهای هوایی روسیه این جنگنده ها را جزو نسل پنجم جنگنده های پیشرفته روسی معرفی کرد.

بر اساس این گزارش، مقامات روسی امیدهای فراوانی به جنگنده های تی 50 بسته است و با وجود هزینه فراوان نظامی در مدرن سازی آن، تمامی موانع پیش روی آن را از راه برداشته اند.

هم اکنون آزمایشات زمینی این جنگنده در انستیتو تحقیقات آیرودینامیک شهر ژوکوفسکی روسیه ادامه دارد.

بر اساس گزارش منابع روسی، در ساخت نسل پنجم جنگنده های تی 50 از موتور ساخت شرکت "ساتورن" برای نخستین بار استفاده شده است که از امتیازات و قدرت فوق العاده ای برخوردار است.

همچنین در ساخت و توسعه فناوری تهاجمی و موشک های این جنگنده از 18 شرکت تسلیحاتی روسیه کمک گرفته شده است.

آنتونوف -70 نسل جدیدی از هواپیماهای ترابری تاکتیکی

                                                    آشنائی با آنتونوف-70



آنتونوف -70 نسل جدیدی از هواپیماهای برد متوسط پهن پیکر ترابری و اولین هواپیمای پهن پیکر مجهز به موتورهای پراپ-فن میباشد . دفتر طراحی آنتونوف جهت جایگزین کردن هواپیمای ترابری قدیمی آنتونوف-12 ،‌اقدام به طراحی و ساخت نسل جدید هواپیماهای ترابری به نام آنتونوف-70 در اوایل دهه 1990 نمود. اولین پرواز آنتونوف-70 در 16 دسامبر 1994 در کیف صورت گرفت. روسیه و اوکرائین سرمایه گذاری 50-50 را روی این پروژه انجام دادند و روسیه علاقمندی خود را به خرید 160 فروند برای ارتش خود نشان داد. اولین پیش نمونه آزمایشی در دهم فوریه 1995 در طی یک تصادم با آنتونوف-72 به طور کامل منهدم و تمام 7 خدمه آن کشته شدند. دومین نمونه در سال 2001 در طی یک فرود اضطراری در هوای سرد روسیه متحمل خسارت شد اما مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت.

در سال 2005 مقامات ارشد نیروی هوائی روسیه ادعا داشتند که همکاری و توسعه دو جانبه آنتوموف-70 ادامه پیدا خواهد کرد اگرچه منابع داخلی از زمین گیر شدن آن به جهت به روز رسانی IL-76MF، و طرحهای جدید روسیه: TU-330، Il-214 خبر میدادند. در نوامبر 2005 وزارت دفاع اوکرائین از طرحی برای خرید 5 فروند AN-70 برای نیروی هوائی اوکرائین خبر داد. در آوریل 2006 روسیه خودش را از ادامه پروژه کنار کشید. مقامات ارشد نیروی هوائی روسیه اعلام داشتند که انتونوف-70 در حال تبدیل شدن به یک هواپیمای گران است در حالیکه روسها از Ilyushin Il-76MF استفاده میکردند که نصف آنتونوف -70 قیمت داشت.
پیش نمونه ی این هواپیما در سال 94 پرواز کرد و دومین پیش نمونه هم در سال 97 نخستین پرواز خود را انجام داد.
تاکنون 3 فروند از آن تولید شده است و پیش بینی می شود در بین سال های 2008 تا 2015 تعداد چهار فروند از آن تولید شود.
به نظر نمی رسد این هواپیما بتواند به این زودی ها به طور گسترده وارد نیروی هوایی روسیه شود و جایگزین آنتونف های 12 گردد.
این هواپیما دارای دو گونه ی غیر نظامی و غربی شده (مجهز به تجهیزات غربی) است و در غرب آن را رقیبی جدی برای C 17 کلاب مستر میدانند.

موتور توربو فن با ضریب کنار گذر پایین
- پراپ فن:
شبیه موتور توربو فن است با این تفاوت که فن آن در بیرون مجرای موتور قرار دارد.
مزایا: بازده سوخت بیشتر (اصولاً هدف از طراحی این موتورهای پیچیده وگرانقیمت افزایش بازده وکاهش مصرف سوخت بود) ونسبت به موتور توربوفن کم صداتروهمچنین توانایی کارکرد در محدوده سرعت بزرگتر از توربو فن، این موتور به علت کم مصرف بودن در دهه 1980محبوب شد(به علت قیمت بالای نفت).
معایب: برخی از نمونه های آن بر خلاف انتظار از توربو فن پر صداتر بودندواز انواع دیگر موتور جت پیچیده ترو گرانتر هستند


نمای داخل کاکپیت مدرن آنتونوف-70


AN-70 درحال سپری کردن آخرین تستهای پروازی و دریافت گواهینامه های مربوطه است اگرچه نه روسیه و نه هیچ مشتری بالقوه غربی خواهان آن نبود. در ساخت آنتونوف-70 از تکنولوژیهای به روز در صنعت هواپیماسازی استفاده گسترده ای شده. مجهز بودن به 6 صفحه نمایشگر ، سیستم پرواز با سیم مجهز و کامل، نمایشگر هد-آپ جهت فرود در باندهای کوتاه،‌ استفاده گسترده از مواد کامپوزیت به خصوص در سکانهای افقی و عمودی. برای افزایش بازدهی و راندمان،‌ آنتونوف-70 به سیستمهای کمک ناوبری و کنترل پرواز کامپوتری مجهز شده، که در نتیجه به کارگیری سیستمهای پیشرفته ، مهندس پرواز و مسئول مخابرات از کابین حذف گردیدند. این هواپیما قادر به نشست و برخاست از باندهای کوتاه میباشد.

موتورهای پراپ-فن به کارگرفته شده در این هواپیما مدل تغییر یافته ای از موتورهای توربوفن هستند که مجهز به دو پروانه که در خلاف جهت یکدیگر حرکت میکنند میباشند. (با تغییری در زاویه تیغه پروانه ها).


پراپ-فن ها اصطلاحا به ultra-high by-pass یا موتورهای (UHB) شناخته میشوند که دارای کارائی همزمان موتورهای توربوفن به علاوه مصرف سوخت موتورهای توربوپراپ هستند. پراپ-فن ها تا 35درصد موتورهای توربو فن قادر به کاهش مصرف سوخت هستند.


نمای داخلی آنتونوف-70




مشخصات عمومی:

خدمه: 3 تا 5 نفر
ظرفیت: 300 سرباز یا 206 مجروح
طول: 40.7 متر
فاصله دو نوک بال: 44.06 متر
ارتفاع: 16.38
وزن خالی: 66.230 کیلوگرم
وزن بارگیری شده: 108.860 کیلوگرم
حداکثر وزن برخاست: 145.000 کیلوگرم
موتور: 4 دستگاه موتور Progress D-27 propfans هر کدام به قدرت kw 10.350

قابلیتها:

حداکثر سرعت: 780 کیلومتر بر ساعت
برد: 6.600 کیلومتر با 20 تن بار
نرخ صعود: 24.9 متر بر ثانیه
قیمت:60-70 million

آنتونف 12


منایع:
http://www.theaviationzone.com/factsheets/an70.asp
http://en.wikipedia.org/wiki/An-70
http://www.centralclubs.com/forum-f44/70-t32025.html/

maks 2009 به روایت تصویر

تصویر
تصویر
su 34
تصویر
ka 50
تصویر
mil 28
تصویر
il 96-400 به همراه il 114
تصویر
yak 130
تصویر
su 35
تصویر
mig 29 m
تصویر
sukhoi super jet 100
تصویر
an 148
تصویر
تصویر
تصویر
تصویر
منبع:انجمن هوافضا

نمایشگاه هوایی ماکس 2009

تصویر



           نگاهی به دومین روز نمایشگاه هوافضای "ماکس-2009"
چهارشنبه 28 مردادماه مصادف با 19 اوت دومین روز برگزاری نهمین نمایشگاه بین المللی هوافضای "ماکس-2009" بود.

در نگاهی به کار نمایشگاه در این روز می توان به مواد زیر اشاره کردکه توسط مقامات آگاه اعلام شده است:

"آندره شیبیتوف" مدیرکل کمپانی "ورتالیوتی راسیی" (بالگردهای روسی) امروز به خبرنگاران اعلام نمود که در نمایشگاه بین المللی هوافضای "ماکس-2009 " یک قرارداد برای عرضه 20 دستگاه بالگرد جدید به یکی از کشورهای عربی امضا شد.

وی گفت: "ما قردادی برای عرضه 20 دستگاه بالگرد جدید تولید کارخانه اولان اوده به یکی از کشورهای عربی امضا کردیم". شیبیتوف توضیحی در رابطه با جزئیات این معامله نداد.

"میخاییل پاگاسیان" رییس کمپانی "سوخوی" نیز در این نمایشگاه اعلام کرد که کمپانی "سوخوی" و "کورپوراسیون هواپیماسازی "میگ" روسیه قصد دارند که تا سال 2015 در حدود 15-20% از بازارهای جهانی تجهیزات هوایی را به خود اختصاص دهند.

وی گفت: با در نظر گرفتن روند رو برشد خرید از سوی وزارت دفاع و شرکای غربی، ما احتمال می دهند که تا سال 2015 در حدود 15-20% از بازارهای جهانی تجهیزات هوایی را به خود اختصاص دهیم.

یکی از خبرهای مهم این روز را "الکساندر میخییف" معاون مدیرعامل کمپانی انحصاری صادرات تسلیحات و تجهیزات نظامی روسیه "روس آبارون اکسپورت" اعلام کرد. وی در چارچوب نمایشگاه اعلام کرد که روسیه آماده بررسی پیشنهادات احتمالی ایران برای خرید تجهیزات نظامی هوایی است.

میخییف گفت: ما با ایران همکاری های درازمدتی از جمله با صنایع هوایی این کشور داریم. اگر آنها به تجهیزات هوایی ترابری و نظامی ما تمایل نشان دهند، ما این پیشنهادات را بررسی می کنیم.

وی همچنین در زمینه همکاری های فنی-نظامی با هند گفت: روسیه با موفقیت قرارداد تحویل هواپیما-رادارهای " А-50"، مشابه آواکس های خارجی را به هند اجرا می کند. این سفارش برای سه فروند هواپیما بود که یکی از آنها هم اکنون به هند تحویل داده شده است.

"آناتولی ایسایکین" رییس کمپانی انحصاری صادرات تسلیحات و تجهیزات دولتی "روس آبارون اکسپورت" نیز در چارچوب کنفرانسی مطبوعاتی به خبرنگاران گفت که طرف روسی که با لیبی مذاکراتی انجام داده منتظر پاسخ به پیشنهاد خود در خصوص صدور تجهیزات نظامی هوایی به این کشور است. وی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه آیا لیبی قصد خرید هواپیماها جنگی روسی را دارد، گفت: در مذاکرات با لیبی در خصوص صدور تجهیزات نظامی هوایی ما در حالت آماده باش قرارداریم نه انتظار.

"ایگور شفچوک" مدیر عامل "توپولف"نیز اطلاع داد که وزارت دفاع روسیه و کمپانی "توپولف" امسال قراردادی در زمینه طراحی و تولید بمب افکن های استراتژیکی کاملا جدید منعقد نمودند. در حال حاضر نیروی هوایی روسیه بمب افکن های استراتژیکی "توپولف-160"، "توپولف-95 اس" و "توپولف-22 ام3" در اختیار دارد.

«ریا نووستی»/انجمن هوافضا