مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

رزمایش موشکی پیامبراعظم (ص) ۴

رزمایش دفاعی ـ موشکی پیامبر اعظم(ص) 4 با موفقیت برگزار شد

رزمایش دفاعی ـ موشکی پیامبر اعظم(ص) 4، صبح امروز با حضور فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برگزار شد. 

به گزارش خبرگزاری مهر، نیروی هوایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی صبح امروز توان رزمی خود را در رزمایش دفاعی ـ موشکی پیامبر اعظم(ص) 4 یک بار دیگر به نمایش گذاشت واقتدار موشکی خود به رخ جهانیان کشید

پیش از این سردار سرتیپ پاسدار حسین سلامی ضمن اعلام این خبر، اظهار داشت: نمایش عزم و اراده ملت بزرگ ایران در دفاع از ارزش ها و آرمان های انقلابی و ملی خود و نیز ارزیابی توسعه های تکنیکی و قابلیت های تاکتیکی که اخیراً در سیستم های موشک های زمین به زمین سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایجاد شده است از مهمترین اهداف این رزمایش خواهد بود.

وی افزود: در این رزمایش چند مرحله ای پرتاب های همزمان تعدادی از موشک ها را به اهداف فرضی از پیش تعیین شده و همچنین پرتاب های متوالی غیر همزمان را برای تمرین و مدیریت دفاع بازدارنده طولانی مدت به مرحله اجرا خواهیم گذاشت.

پرتاب موشک زلزال در رزمایش موشکی پیامبر اعظم (ص) سپاه

 " لیندسی گراهام " سناتور جمهوریخواه از ابالت کارولینای جنوبی روز یکشنبه در مصاحبه با شبکه تلویزیونی " سی بی اس " آمریکا نسبت به خطر دست یابی ایران به سلاح هسته ای هشدار داد.

این سناتور بلند پایه جمهوریخواه با اشاره به خطرات بمب اتمی ایران گفت : " آن چیز که مشخص است این است که حکومت ایران در پی دست یابی به سلاح هسته ای است و اگر ایالات متحده در استراتژی خود در قبال ایران و افغانستان جدی نباشد و طالبان افغانستان و حکومت ایران را مهار نکند شاهد جنگ آخر زمان ( آرماگدون ) خواهیم بود ".

این سناتور آمرکایی در ادامه افزود : " ایالات متحده هم اکنون در موقعیت بسیار حساسی است . دست یابی ایران به سلاح هسته ای تلاش اعراب سنی منطقه را برای دست یابی به این سلاح را در پی خواهد داشت و این کار خطرات بسیار بیشتری برای اسراییل خلق خواهد کرد و برآیند این اتفاقات یعنی قرار گرفتن در راه جنگ آخر زمان ( آرماگدون ) ".

لازم به ذکر است که آرماگدون در کتب مذهبی مسیحیت منطقه ای در نزدیکی اورشلیم است که در آن جنگی تعیین کننده در آخر زمان به وقوع خواهد پیوست .

گراهام در ادامه با ایجاد پیوند بین دو موضوع ایران و افغانستان افزود که موفقیت یا ناکامی آمریکا در افغانستان به طور مستقیم در موضوع هسته ای ایران و نحوه مواجهه واشنگتن در قبال خطر ایران اتمی موثر خواهد بود .

سناتور گراهام افزود : " ما باید به صراحت به حکومت ایران این پیام را منتقل کنیم که جامعه جهانی در هدف ممانعت ایران از  دست یابی به سلاح هسته ای بسیار جدی است ."

گراهام که در برنامه تلویزیونی " رودررو با ملت " در شبکه تلویزیونی سی بی اس آمریکا سخن می گفت در ادامه از اعزام یروهای بیشتر آمریکایی به افغانستان برای مبارزه با طالبان به شدت دفاع کرد و گفت : " ما در جنگ افغانستان  در آستانه شکست قرار گرفته ایم و اگر به تقاضای ژنرال استنلی مک کریستال ( فرمانده نیروهای آمریکایی و ناتو در افغانستان ) عمل نشود و نیروهای بیشتری به افغانستان اعزام نشود طالبان قطعا پیروز این جنگ خواهد بود .

 

سکوی پرتاب موشک زلزال در رزمایش موشکی پیامبر  اعظم (ص) سپاه

 
پرتاب موفقیت آمیز شهاب ۳ و سجیل

موشک‌های بالستیک شهاب 3 و سجیل امروز دوشنبه در مرحله سوم رزمایش پیامبر اعظم (ص) 4 شلیک شد.
به گزارش خبرگزاری فارس، در ادامه رزمایش پیامبر اعظم (ص) 4 که از روز یکشنبه توسط یگانهای مختلف سپاه پاسداران آغاز شده است، دقایقی قبل موشک‌های بهینه سازی شده شهاب 3 (کلاس قدر 1 اف) و سجیل با موفقیت شلیک شدند.
این اولین بار است که سپاه پاسداران از موشک‌های سوخت جامد و دو مرحله‌ای سجیل در رزمایش خود استفاده می کند که نشان دهنده ارتقای سطح توانمندی‌های استراتژیک و میزان بازدارندگی این نیرو در مقابله با هر تهدیدی است.
موشک بهینه‌سازی شده شهاب 3 نیز در مقایسه با نسل‌های قبلی خود از ویژگی‌هایی چون دقت بالاتر و ارتقای سیستم ناوبری بهره‌مند شده است.

  

سکوی پرتاب موشک تندر در رزمایش موشکی پیامبر  اعظم (ص) سپاه

 بازتاب های بین المللی

آزمایش موشک‌های جدید ساخت داخل در خلال مانور نظامی به مناسبت هفته دفاع مقدس، بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جهان و منطقه داشته است.

به گزارش خبرنگار «تابناک»، رسانه‌های عربی منطقه با حالتی که ترسی در آن نهفته بود، به این موضوع پرداختند.

«السیاسه»، روزنامه کویتی که همواره مسائل مرتبط با ایران را با حساسیت دنبال می‌کند، نوشت: تنها چند روز پیش از آغاز گفت‌وگوی مهم میان ایران و اروپا، ایران بازوی خود را به جهان نشان داد تا قدرت مشت اروپا را خنثی کند و برگ برنده‌ای نیز در مذاکرات داشته باشد و آن نیروگاه شماره 2 اتمی است و در عمل، اروپایی‌ها از این پس چیزی برای گفت‌وگو ندارند، مگر اینکه به گذشته‌ها برگردند و خواسته‌های گذشته را از ایران بخواهند.

این روزنامه می‌افزاید: موشک‌های میان‌برد مانوری ایران، به گونه‌ای نمایش داده شد که هیچ نیازی به کلاهک اتمی نداشت و برخلاف موشک‌های سری شهاب که نیاز به کلاهک اتمی داشت، این موشک‌ها کاملا مکانیکی عمل کرد و ایران از این پس خواهد توانست که غیر اتمی بودن فعالیت موشکی خود را اثبات کند.

«الشرق الاوسط» هم تیتر نخست و عکس محوری صفحه اول خود را به گزارش شلیک و تست موشک‌های میان‌برد ایران اختصاص داد و نوشت: همه آنچه مذاکره کنندگان می‌خواستند بگویند، سپاه پاسداران ایران در این مانور گفت و اگر آنچه اعلام شده و قرار است امروز موشک شهاب 3 نیز آزمایش شود، عملا اروپا در موضع انفعال قرار خواهد گرفت و ایران با زیرکی خاص، همه پرسش‌های اروپا را در سکوت کامل پاسخ گفت.

این روزنامه عربی چاپ لندن مدعی شد، پایگاه‌های نظامی اسرائیل و ناوهای جنگی آمریکا در خلیج فارس در آماده باش کامل هستند تا با حمله احتمالی موشکی ایران مقابله کنند، زیرا برد این موشک‌ها فراتر از اسرائیل و ناوهای آمریکاست.

همچنین «الایام» چاپ امارات نوشت: ایران بی توجه به درخواست‌های غربی‌ها برای توقف فعالیت‌های نظامی مشکوک مانور پیامبر اعظم(ص) را برگزار کرد و قدرت نظامی خود را به رخ کشورهای منطقه و اروپایی‌ها کشید.

پرتاب موشک از یک سایت به دو هدف مشخص یا دو موشک از دو نقطه به یک هدف مشخص برای نخستین بار در ایران اجرا شد که پدیده ای قابل تأمل در منطقه است.

«القدس العربی» هم نوشت: با اجرای مانور موشکی در ایران، دستور کار مذاکرات اکتبر مشخص شد.

این روزنامه به نقل از سردار سلامی فرمانده نیروی هوایی سپاه پاسداران نیز نوشت: این مانور نشان از توان موشکی ایران در دفاع از آرمان‌های انقلاب اسلامی است.  

 

سکوی پرتاب موشک فاتح 110در رزمایش موشکی پیامبر اعظم (ص) سپاه

 

  گزارش فارس، در ادامه رزمایش پیامبر اعظم (ص) 4 که از روز یکشنبه توسط یگانهای مختلف سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران آغاز شده است، ساعاتی پیش موشک‌های بهینه‌سازی شده شهاب 3 (کلاس قدر 1 اف) و سجیل با موفقیت شلیک شدند که این امر بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های غربی و دیگر رسانه‌ها داشت.
‌خبرگزاری فرانسه به نقل از مقامات ایرانی در خبر خود نوشت که این دو موشک پرتاب شده ایران بردی حدود 2 هزار کیلومتر دارد که می‌تواند اسرائیل را در تیررس خود داشته باشد.
خبرگزاری رویترز نیز در گزارشی عنوان کرد که ایران در آستانه مذاکرات با قدرت‌های جهان موشک شهاب خود را مورد آزمایش قرار داد.
این خبرگزاری در گزارشی نوشت که ایران امروز دوشنبه موشکی را شلیک کرد که تحلیلگران دفاعی اعلام کرده‌اند که این موشک قابلیت رسیدن به پایگاههای آمریکایی در خلیج فارس را دارا است و این اقدام ممکن است قدرت‌های جهان را که در آستانه مذاکره با ایران قرار دارند آزرده خاطر کند.
شبکه تلویزیونی "الجزیره " نیز خبر پرتاب دو موشک دوربرد ایران را بازتاب داد و نوشت که آزمایش‌های موشکی ایران درست چند روز قبل از برگزاری‌ گفت‌وگوهای ایران با پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل بعلاوه آلمان درباره برنامه هسته‌ای ایران که قرار است پنجشنبه هفته جاری صورت گیرد، انجام گرفته است.
خبرنگار الجزیره در تهران گفت: مسئله‌ مهم این است که موشک شهاب 3 قابلیت پیمودن 2 هزار کیلومتر را دارد. این موشک دوربردترین موشک در زرادخانه ایران محسوب می‌شود. دو راه‌ حل درباره ایران وجود دارد که یکی از آنها اعمال تحریم و دیگری انجام عملیات نظامی علیه ایران است. ایران تلاش کرده است که نشان دهد که تحریم‌ها تأثیری بر برنامه غنی‌سازی اورانیوم ایران نخواهد داشت و ایران با پرتاب موشک‌های خود نشان‌ داده است که حمله نظامی نیز کارساز نخواهد بود.
وی تصریح کرد: ایران انتقام خواهد گرفت و خود را به کشورهایی که آن حملات را رهبری می‌کنند محدود نخواهد کرد و انتقام گسترده‌ای خواهد گرفت. این یک پیغام از طرف ایران است.
"الکس واتانکا " یک تحلیلگر مسائل خاورمیانه با اشاره به آزمایش‌های موشکی ایران گفت: ایران هم‌اکنون آزمایش‌های موشکی را انجام می‌دهد تا زور بازو و قدرت خود را نشان دهد و تأکید کند که بازی برای ایران تمام نشده است.
روزنامه انگلیسی "ایندیپندنت " نیز در خبری فوری عنوان کرد که ایران سومین دور از آزمایش‌های موشکی خود را انجام داد.
روزنامه انگلیسی "دیلی‌تلگراف " نیز با اشاره به آزمایش‌های موشکی ایران و سایت‌ هسته‌ای جدید ایران در گزارشی نوشت: ایران نشان داد که در مقابل هرگونه حمله‌ای مقاوم است.   

 

پرتاب موشک تندر در رزمایش موشکی پیامبر اعظم (ص) سپاه

 واکنش فرانسه و انگلیس به رزمایش موشکی امروز ایران

به گزارش فارس به نقل از روزنامه فرانسوی "نوول آبزرواتور "، وزارت خارجه فرانسه در پی شلیک موفقیت‌آمیز موشک‌های دوربرد شهاب 3 و سجیل در رزمایش امروز پیامبر اعظم (ص) 4 در بیانیه‌ای اعلام کرد: «فرانسه نگرانی شدید خود از بابت شلیک موشک‌های بالستیک از جمله دو موشک دوربرد "شهاب 3 " و "سجیل " توسط ایران را اعلام می‌کند و خواستار توقف فوری رزمایش‌های نظامی ایران است.»
در این بیانیه همچنین آمده است: «این رزمایش‌های موشکی تنها نگرانی کشورهای منطقه و جامعه بین‌الملل را تقویت می‌کند و این در حالی است که ایران به موازات آن به توسعه برنامه هسته‌ای خود مشغول است و وجود یک سایت هسته‌ای غنی‌سازی اورانیوم را اعلام می‌کند.»
وزارت خارجه فرانسه در ادامه افزود: «ما از ایران می‌خواهیم که راه همکاری را در پیش بگیرد نه راه مقابله و رویارویی را و می‌خواهیم که فورا به رزمایش‌های نظامی خود پایان داده و بی وقفه به درخواست‌های جامعه بین‌الملل بمنظور دستیابی به راه‌حلی بر پایه مذاکره درباره پرونده هسته‌ای ایران پاسخ گوید.»
از سوی دیگر انگلیس نیز در واکنشی مشابه فرانسه، ضمن ابراز نگرانی از رزمایش‌های موشکی ایران، برنامه هسته‌ای تهران را اولویت دولت خود اعلام کرد.
سخنگوی نخست‌وزیری انگلیس در همین رابطه گفت: «شلیک موشک‌های اخیر نگرانی‌های را برای ما ایجاد کرده است اما ما می‌دانیم که مسئله اصلی همان برنامه هسته‌ای ایران است.»
در ادامه رزمایش پیامبر اعظم (ص) 4 که از روز یکشنبه توسط یگانهای مختلف سپاه پاسداران انقلاب اسلامی آغاز شده است، موشک‌های بهینه سازی شده شهاب 3 (کلاس قدر 1 اف) و سجیل صبح امروز با موفقیت شلیک شدند.
این اولین بار است که سپاه پاسداران از موشک‌های سوخت جامد و دو مرحله‌ای سجیل در رزمایش خود استفاده می کند که نشان دهنده ارتقای سطح توانمندی‌های استراتژیک و میزان بازدارندگی این نیرو در مقابله با هر تهدیدی است.
موشک بهینه‌سازی شده شهاب 3 نیز در مقایسه با نسل‌های قبلی خود از ویژگی‌هایی چون دقت بالاتر و ارتقای سیستم ناوبری بهره‌مند شده است. 

 پرتاب موشک شهاب 3 (کلاس قدر 1) در رزمایش موشکی پیامبر اعظم(ص)   

موشک فاتح 110، خطای اصابت 10 متری
نسل‌های پیشرفته توانمندی موشکی ایران موضوعی نیست که بتوان در یک گزارش کوتاه به تحلیل آن پرداخت اما در میان «شهاب‌ها» و «سجیل‌ها»ی آسمان قدرت ایران، ستاره‌هایی از افتخارات دیده می‌شوند که کمتر مورد توجه قرار گرفته‌اند. موشکی که در ادامه به آن اشاره می‌شود، یکی از دقیق‌ترین موشک‌های جهان (بر اساس میزان خطا) بوده و اگر چه مدتی است در اختیار نیروهای مسلح کشورمان قرار دارد، اما ویژگی‌ها و قابلیت‌هایش در مقابله با دشمنان، آن را در جایگاهی خاص نسبت به دیگر موشک‌ها قرار داده است.

به گزارش «وطن امروز»، هفته دفاع مقدس بهانه مناسبی برای تشریح دستاوردهای مهم موشکی کشور است، هر چند به واسطه عدم انتشار اسناد بسیاری از سیستم‌های موشکی پیشرفته کشور به دلیل مسائل حفاظتی و امنیتی، همواره درجه ارتقای این بخش دفاعی از مظلومیتی فراوان برخوردار است؛ اگر چه معرفی این موشک، می‌تواند گوشه‌ای از اقتدار صنایع نظامی ایران از جلوه‌گر کند. این گزارش ویژگی‌های موشکی استثنایی را تشریح می‌کند که بدون شک از دستاوردهای «بزرگ» تجهیزات دفاعی کشور است؛ موشک بالستیک «فاتح 110».

آغاز روند ساخت موشک فاتح 110

ایران نیز با درک اهمیت موشک‌هایی با برد کوتاه، به برنامه‌ریزی برای طراحی و ساخت آن پرداخت. برای ساخت این موشک مورد نیاز کشورمان، تقسیم وظایف صورت گرفت و قرار بر این شد تا ابتدا نرم افزار شلیک و سیستم پیشرانه‌های آن طراحی و ساخته شوند. متخصصان یکی از مراکز جهاد خودکفایی نیروهای مسلح با انجام طراحی‌های مورد نیاز، اولین گام را در این راه برداشتند. سپس نوبت به ساخت موتورهای سوخت جامد رسید؛ این مرحله از سخت‌ترین اقدامات در راه دستیابی به هدف بود. پس از سخت‌ترین اقدامات در راه دستیابی به هدف بود. پس از طراحی‌های اولیه درباره شکی حرکتی و سرعت موشک و نیز تست سوخت جامد روی موشک، نوبت به تست‌های عملیاتی رسید.

در تست‌های عملیاتی، ابتدا موشک روی یک سکو قفل شده و موتور همانند زمان شلیک اقدام به فعالیت می‌کرد. اما این تست‌ها یک مشکل عمده داشت: نبود سیستم تله‌متری (سیستم‌های تله متری برای تست موشک‌ها و ارزیابی میزان صحت عملکرد آنها مورد استفاده قرار می‌گیرند). این سامانه مهم نیز با برنامه‌ریزی فشرده و شبانه‌روزی ساخته و موجب شد تا کشور نیاز خود را به این سیستم، با چنین روشی برطرف کند. تست‌های عملیاتی موفق و نتیجه رضایت بخش بود. نام موشک چه گذاشته شود؟ به نام امیر المومنین (ع) و نگاه ایشان در ساخت یک توانمندی ویژه برای دفاع از میهن اسلامی، آن را «فاتح 110» نامیدند.

اولین نسل موشک فاتح 110 بردی حدود 110 کلیومتر داشت. به خاطر اهمیت و تلاش ویژه‌ای که برای ساخت سیستم هدایت این موشک به کار گرفته شده بود و نیز بهره‌مندی آن از یک سیستم الکترواپتیکالی دقیق برای هدایت، خطای این موشک زمین به زمین فقط و فقط 10 متر تخمین زده شده است که با توجه به سر جنگی چند صد کیلومتری آن، محدوده 10 متری اصلا نکته‌ای به حساب نخواهد آمد.

بنا بر روال ساخت تجهیزات دفاعی بویژه موشک‌ها، این سامانه مدرن برای بهینه سازی تحویل سازمان صنایع هوا – فضای وزارت دفاع شد. یکی از ویژگی‌های مهم این موشک، استفاده از آن برای ارتقای موشک شهاب ـ 3 بود، بدین نحو که با توجه به استفاده فاتح 110 از سیستم سوخت جامد، آزمایش‌ها برای بهره‌مندی شهاب ـ 3 از سوخت جامد به جای مایع، از طریق بررسی عملکرد این موشک انجام می‌شد و زمانی که تست‌ها از موفقیت سوخت جامد روی موشک فاتح خبر دادند، متخصصان کشورمان به سمت ساخت شهاب ـ 3 با سوخت جامد رفتند. رسانه‌های خارجی در زمان بهره‌برداری از نسل دوم این موشک، آن را کارآمدترین موشک ساخت ایران توصیف کردند. نسل دوم این موشک با ارتقای حدود 50 کیلومتری برد آن، فاتح 110 را در ردیف دقیق‌ترین موشک‌های کوتاه‌برد زمین به زمین در جهان قرار داد.

فرآیند طراحی و ساخت موشک فاتح جوایز و تقدیرنامه‌های بسیاری را برای متخصصان دانشگاهی و دفاعی کشور به ارمغان آورد و بیش از 20 کارشناس ارشد و قریب 10 مجموعه‌ای که برای ارتقای توان موشکی ایران تلاش کردند، از به ثمر نشستن حاصل زحمات خود در راه اعتلای بازدارندگی نظام اسلامی خشنود شدند.

چقدر برای عملیاتی شدن این موشک مهم تلاش شده است؟

آخرین جمع‌بندی یکی از نهادهای مسئول درباره فعالیت‌ها و برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای تولید فاتح 110، از 5 میلیون ساعت تلاش مستمر و بدون چشمداشت حکایت دارد؛ یعنی 208 هزار روز! طراحی یک سیستم جدید و استفاده از فناوری انحصاری برای ساخت این سیستم، منجر به تولید یک موشک هدایت شونده دقیق شده است که دانش نوینی را برای ایران به ارمغان آورد و میلیون‌ها دلار نیز در مراحل مختلف آن صرفه‌جویی شد. باشد تا قدر فاتحان قله‌های دفاعی ایران را بهتر بدانیم.

پرتاب موشک شهاب 3 (کلاس قدر 1) در رزمایش موشکی پیامبر اعظم(ص)  

پرتاب موشک شهاب 3 (کلاس قدر 1) در رزمایش موشکی پیامبر اعظم(ص  

پرتاب موشک شهاب 3 (کلاس قدر 1) در رزمایش موشکی پیامبر اعظم(ص)  

دیدن عکس های بیشتر:

http://www.farsnews.com/imgrep.php?nn=8807051128 

http://www.farsnews.com/imgrep.php?nn=8807060778 

http://www.mehrnews.com/fa/newsdetail.aspx?NewsID=954496 

http://www.mehrnews.com/fa/NewsDetail.aspx?NewsID=953839 

http://www.mehrnews.com/fa/NewsDetail.aspx?NewsID=953803

نظرات 5 + ارسال نظر
حمید دوشنبه 6 مهر 1388 ساعت 11:49 ب.ظ

سلام باز جای شکرش باقیست که حداقل این موشکارو داریم که عربا ازمون بترسن وگرنه که به این هوابیماهای نیروی هوایی هطمینان نیست

مهرداد سه‌شنبه 7 مهر 1388 ساعت 12:15 ق.ظ

محمد عزیز با سلام.وقتی دو شب پیش در فیلم حمله به اچ- ۳ پرواز ۸ فانتوم با هم را دیدم احساس غرور کردم و امروز زمانی که رسانه های خارجی با لحنی تحقیر آمیز از نیروی هوایی ایران نام می بردند واقعآ احساس بدی داشتم ای کاش مسئو لین در کنار این غرور موشکی نیروی سر بلند هوایی را فراموش نمی کردند تا نظر شما جه باشد؟

هیتلر... سه‌شنبه 7 مهر 1388 ساعت 10:25 ب.ظ

سلام...

مرسی...
خسته نباشی...

امیر چهارشنبه 8 مهر 1388 ساعت 10:57 ب.ظ

با سلام توی فیلم حمله به اچ ۳ سوخو ۲۲ را به نشان داد در حال حاضر از لحاظ امادگی در چه وضعیتی هستند

امیر عزیز سوخو22 غیر عملیاتی بوده و در حال خاک خوردن می باشند .در ابتدا با توجه به تعداد مناسب آنها در کشور(حدود 40 فروند)نیروی هوایی در فکر استفاده از آنها بود ولیکن قدیمی بودن این هواپیما بهمراه عدم وجود پشتیبانی فنی و قطعه ای و آموزش خلبانان عملا تصمیم به عدم استفاده از این هواپیماها شد.

پارس۳۰۰۰ سه‌شنبه 14 مهر 1388 ساعت 07:45 ق.ظ

اگه بتونیم تعداد زیادی سوخوی 27و30 داشته باشیم وحتی مونتاز کنیم عالیه مثل هند وچین

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد