مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

هلیکوپتر تهاجمی Z-10

                                    هلیکوپتر تهاجمی Z-10



هلیکوپتر تهاجمی Z-10 که با نامهای Zhisheng-10 و Zhi-10 هم شناخته میشود توسط گروه صنایع هوائی Changhe CAIG- و انستیتوی تحقیق و توسعه هلیکوپتری چین ( CHRDI) که هر دو در Jingdezhen از استان Jiangxi مستقر هستند توسعه داده شده است. ماموریت اولیه ای که برای این هلیکوپتر در نظر گرفته شده ماموریت ضد زره و بازدارندگی در میدان نبرد و ماموریت ثانویه آن درگیری در نبردهای هوا به هواست. بر پایه برخی گزارشات کلیه 6 تا 8 فروند پیش نمونه آزمایشی Z-10 تا سال 2003 ساخته شدند و اولین پرواز آن در 29 آوریل 2003 صورت پذیرفت. Z-10 در حال حاظر تحت آزمایشهای سخت پروازی قبل از اتمام کامل طراحی و تایید تولید آن قرار دارد. انتظار میرود که این هلیکوپتر تهاجمی در خلال سالهای 2009 - 2008 به خدمت ارتش چین دراید. گمان بر این است که Z-10 در همان کلاس Agusta A-129 روی والک ساخت آفریقای جنوبی و هلیکوپتر تهاجمی Tiger ساخت آلمان باشد.

توسعه یک هلیکوپتر مختص عملیات تهاجمی در میانه های دهه 1990 در Changhe و CHRDI آغاز گردید. کارخانه هلیکوپتر سازی دیگر چین، شرکت ساخت هواپیمائی هاربین (HAMC) امکان دارد که درگیر طراحی هلیکوپتر شده باشد. کمپانی مادر AVIC II, Chenghe , با شرکای اروپائی بر روی "سیستم دینامیک هلیکوپتر" مشترکی که قابل استفاده بر روی هر دو نمونه هلیکوپتر متوسط پیشنهادی و تهاجمی میباشد کار میکند. اگرچه چین هیچ علائمی دال بر کمک خواستن درباره سیستم عملیاتی هلیکوپتر تهاجمی به بیرون بروز نداده که این میتواند به خاطر دلائل امنیتی باشد.


به محل پرتاب فلیر دقت نمائید


عکسهای منتشر شده در اینترنت نشان میدهند که هلیکوپتر تهاجمی Z-10 دارای یک طرح بندی متداول از یک هلیکوپتر تهاجمی با نحوه قرارگیری خلبان و مسئول تسلیحات پشت سرهم و کاکپیت پله ای است. پروانه اصلی Z-10 دارای 5 تیغه و پروانه دم دارای 4 تیغه هستند و دو موتور Z-10 درست پشت کاکپیت مستقر شده اند. در طراحی بدنه Z-10 توجه خاصی به تقلیل سطح مقطع راداری(RCS) شده است، همچنین Z-10 دارای ارابه های فرود ثابت مباشد. احتمال میرود که Z-10 مجهز به سیستم کنترل پرواز با سیم (FBW) و کاکپیت مدرن با نمایشگرهای چندگانه (MFD) باشد و همچنین خدمه مجهز به سایت هلمت (HMS) برای نمایش سر- بالای کنترل تسلیحات و اطلاعات پرواز بشوند.

در قسمت دماغه Z-10 مجموعه ای متشکل از سنسورهای تلویزیونی و دید جلوی مادون قرمز (FLIR) قرار دارد. همچنین مجموعه جنگ الکترونیک Z-10 متشکل از دریافت کننده هشدار رادار (RWR) ، دریافت کننده هشدار لیزر ، jammer مادون قرمز و چف و اهداف کاذب حرارتی flare میباشند. تسلیحات نصب شده بر روی Z-10 شامل توپ cannon مستقر در ریز دماغه میباشد، 2 بال کوتاه Z-10 قابلیت نصب 4 مقر سلاح بیرونی را برای آن فراهم آورده است، چین هم اکنون در حال توسعه موشک هدایت شونده ضد تانک HJ-10 میباشد که گفته میشود قابل قیاس با موشکهای امریکائی AGM-114 موسوم به هلفایر (Hellfire) است به علاوه قابلیت حمل موشکهای هوا به هوای TY-90 و لانچر راکتهای غیر هدایت شونده را نیز دارا میباشد.

نیروی محرکه Z-10 توسط دو دستگاه موتور توربوشفتPratt & Whitney کانادا / PT6C-67C / با قابلیت کنترل تمام دیجیتال تامین میگردد و حداکثر قدرت هریک از موتورها 1,142kw میباشد.


Z-10 در حال انجام تستهای پروازی


نمای زیرین Z-10


Z-10 در حال پرتاب فلیر


اسکادران Z-10 در یک فورمیشن پروازی


منبع:
Sinodefence & انجمن هوافضا(مهدی وجدانی)
نظرات 1 + ارسال نظر
مدی سه‌شنبه 12 آبان 1388 ساعت 08:47 ب.ظ http://madikhanoom.blogsky.com

وای چقدر باحاله...خیلی توپه

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد