مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

پاکستان به کمک چین هواپیمای جنگی تولید کرد

عصر ایران- "راو قمر سلیمان "فرمانده نیروی هوایی پاکستان اعلام کرد کشورش نخستین هواپیمای پیشرفته جنگی از نوع " تندر جی وی 17"  را با همکاری چین تولید کرده است.

به گزارش عصر ایران به نقل از روزنامه البیان دبی، وی توضیح داد که این هواپیما در مجتمع هواپیمایی پاکستان در شهر کامرا تولید شده است.

سلیمان اضافه کرد: این جنگنده در اواخر ماه جاری میلادی پرواز خواهد کرد. این اقدام بیانگر آغاز دوران جدیدی از روابط اسلام آباد - پکن در ساخت هواپیماست.

فرمانده نیروی هوایی پاکستان ادامه داد: این نوع از جنگنده ها، به تعویض ناوگان کنونی پاکستان از هواپیماهای اف 7 ،  ای 5 و همه انواع میگ کمک خواهد کرد.

نیروی هوایی ارتش پاکستان در سال 1947 میلادی ایجاد شد. براساس آمارهای غیررسمی هم اکنون 65 هزار نفر نیروی ثابت و 10 هزار نفر نیز نیروی احتیاط دارد.

همچنین ناوگان نیروی هوایی پاکستان متشکل از حدود 530 هواپیما در انواع و کاربری های مختلف از جمله جنگنده، شناسایی، آموزشی و ترابری است.

دو جنگ پاکستان و هند در سال های 1965 و 1971 از مهمترین صحنه های مشارکت نیروی هوایی پاکستان به شمار می رود. همچنین این نیرو در وضعیت صلح از 10 فرودگاه و پایگاه نظامی در سراسر پاکستان استفاده می کند

مرحله عملی پرتاب بمب و شلیک به اهداف خلبانان ارتش آغاز شد

امیر ناصر یعقوبی فرمانده پایگاه چهارم شکاری نیروی هوایی ارتش در گفتگو با خبرنگار دفاعی خبرگزاری فارس در خصوص ویژگی های رزمایش و مسابقات نیروی هوایی که هم اکنوم در منطقه عمومی خوزستان در جریان است، اظهار داشت: این مسابقات به منظور ارتقاء نسل سوم خلبانان نیروی هوایی ارتش و نیز ارتقاء توان رزمی این نیرو، هر ساله برگزار می‌شود.
یغقوبی همچنین بررسی نقاط ضعف و قدرت تاکتیک‌های مختلف نیروی هوایی و ایجاد روحیه نشاط و رقابت سازنده میان خلبانان این نیرو را از دیگر اهداف این رزمایش عنوان کرد که با شرکت پایگاه‌های شکاری کشور از جمله تبریز، بوشهر، همدان، دزفول و با پشتیبانی دیگر پایگاه‌ها مانند تهران و شیراز انجام می‌شود.
وی با بیان اینکه تیراندازی هوایی قسمت اصلی این مسابقات را تشکیل می‌دهد، افزود: این یک اصطلاح کلان است چراکه تیراندازی با جنگنده شامل بمب و راکت نیز می‌شود که در این مسابقات نیز انجام خواهد گرفت.
فرمانده پایگاه شکاری دزفول همچنین با بیان اینکه همه ساله و در تمامی رزمایش‌های نیروی هوایی ارتش، بمب‌ها و تجهیزات ساخت داخل تست و مورد ازمایش قرار می‌گیرد، به جوان بودن خلبانان حاضر در این مسابقات اشاره کرد و گفت: همه خلبانان حاضر قریب 30 سال سن دارند و از جوان‌ترین خلبانان ارتش و نسل سوم آنها محسوب می‌شوند.
یعقوبی ادامه داد: این رزمایش در سه مرحله طراحی شده است که مرحله اول آن از هفته قبل آغاز و پس از انجام عملیات گسترش و استقرار، روز گذشته به پایان رسید.
وی تصریح کرد: مرحله دوم نیز که شامل عملیات قلق‌گیری و تمرینات اولیه است، با حضور هیئت داوران از امروز صبح شروع شده و خلبانان خود را برای انجام مرحله نهایی آماده می کنند.
فرمانده پایگاه چهارم شکاری نیروی هوایی ارتش با بیان اینکه خلبانان حاضر در مسابقات، قهرمانان تیم های خود هستند، گفت: با پایان این رزمایش طبق سنوات گذشته، قهرمان قهرمانان نیروی هوایی ارتش مشخص خواهد شد.
یعقوبی ادامه داد: سال گذشته این مسابقات در پایگاه شکاری تبریز برگزار و شهید قادر اسدی از همین پایگاه دزفول توانست عنوان قهرمان قهرمانان را کسب کند.
وی با تاکید بر اینکه نیروی هوایی نیروها و تجهیزات خود را با یک نگاه آموزشی ارزیابی می‌کند، افزود: ارتش به دنبال ارتقاء روحی خلبانان است و هم اینکه سیستم‌های لجستیکی بتوانند در حداقل زمان هواپیماها را آماده کنند که همه این موارد در این رزمایش مورد بررسی قرار خواهدگرفت.
فرمانده پایگاه چهارم شکاری نیروی هوایی ارتش گفت: تمامی معاونین ستادی نیروی هوایی، مسئولانی از ستاد کل نیروهای مسلح و ستاد ارتش جمهوری اسلامی ایران در این مسابقات حاضر بوده و توان رزمی نیروی هوایی را ارزیابی می‌کنند.

مذاکرات روسیه و ناتو درخصوص تحویل بالگرد MI-26

                     مذاکرات روسیه و ناتو درخصوص تحویل بالگرد MI-26
میخاییل کاراتکِویچ" مدیر اجرایی کارخانه بالگردسازی مسکو به خبرنگاران اطلاع داد که روسیه در چارچوب طرح تولید بالگرد سنگین به کشورهای عضو ناتو، قویترین بالگرد جهان از نظر حمل بار یعنی "می-26 ت" را به آنها پیشنهاد کرده است.
وی گفت: موضوع تولید بالگرد سنگین نسبت به خواسته های "ناتو" دائما مطرح می شود و کشورهای عضو پیمان به بالگردهای سنگین ما تمایل زیادی از خود نشان می دهند.
بالگردهای ترابری چند منظوره "می-26 ت" برای حمل تجهیزات و محموله های بزرگ به وزن تا 20 تن چه در داخل کابین حمل بار و چه بر روی گیره های شاسی در نظر گرفته شده است. از این بالگرد ها در موارد احداث سازه ها، نصب ستون های برق فشار قوی، مونتاژ تجهیزات حفاری، احداث پل ها و دیگر سازه های پیچیده و سنگین مهندسی، دفع حریق و انتقال تجهیزات سنگین به طور موثر استفاده می شود.



"ایلیا کرامنیک" تحلیلگر نظامی خبرگزاری «ریا نووستی» روسیه در مقاله خود نوشت: روسیه آماده کمک به ناتو در افغانستان از طریق فروش بالگردهای ساخت خود است. این مطلب را "دمیتری شوگایف" معاون مدیرکل کورپوراسیون دولتی "روس تخنالوگی" در کنفرانس ناتو که هفته گذشته در پایتخت بلژیک برگزار شده بود، اعلام کرد.
کرامنیک می نویسد: طی عملیات در افغانستان، ناتو با کمبود شدید بالگرد مواجه شده است و در شرایط بسیار دشوار افغانستان، بالگردها حتی بدون شلیک از سوی دشمن نیز از کار می افتند و نیاز به تعویض دارند و در شرایط افزایش مستمر تعداد نیروها، نیاز به بالگرد نیز افزایش می یابد.
وی ادامه می دهد: ماشین های روسی نقش مهمی در تجهیز نیروهای ناتو ایفا می کنند. امروز آنها در افغانستان هم از سوی شرکت های هواپیمایی که به سفارش نظامیان پرواز انجام می دهند و هم از سوی یگان های کشورهای اروپای شرقی استفاده می شوند. در حال حاضر کشورهای اروپای شرقی رویهم رفته 400 فروند بالگرد ترابری روسی دارند که بیشتر آنها قرار است در افغانستان استفاده شوند و یا اینکه هم اکنون استفاده می شوند. تولیدکنندگان روس که درصدد پذیرش سفارش برای تعمیر بالگردها هستند، نمی توانند چنین استفاده شدیدی را نادیده بگیرند. در نهایت امر نیز با در نظر داشتن سادگی بهره برداری از بالگردهای روسی، قیمت پایین آنها و ایمنی و اطمینان بالای آنها در شرایط موجود در افغانستان در مقایسه با تجهیزات غربی، روسیه می تواند روی سفارش کشورهای غربی که در عملیات شرکت دارند و نیز شرکت های هواپیمایی که به ارائه خدمات برای نیروهای مستقر در آنجا می پردازند، حساب کند. علاوه بر سفارش بالگرد، صحبت می تواند درباره آماده سازی خلبان و متخصصین فنی در مراکز فنی روسی نیز باشد.

مولف می نویسد: منظور کدام بالگردهاست؟ در درجه اول صحبت درباره بالگردهای ترابری سری می-8/17 و مشابه های کلاس سنگین آن می-26 است. آنها پاسخگوی همه مطالبات نسبت به بالگردهای نظامی - ترابری بوده و از نظر ویژگی های پروازی - فنی نیز چیزی از بهترین نمونه های غربی کم ندارند. گواه وجهه خوب بالگردهای روسی نیز این است که نه تنها در منطقه مناقشه افغانستان، بلکه در سایر مناطق نیز برای جابجایی نفرات نیروهای ناتو فعالانه از آنها استفاده می شود. اما این همکاری چقدر می تواند برای روسیه سودبخش باشد و آیا ارزش دارد که بدین ترتیب در جنگ افغانستان شرکت داشت؟

وی ادامه می دهد: امروز در افغانستان شرایطی منحصر بفرد وجود دارد. ناتو در این کشور مشغول جنگی سخت است که باگذر زمان بیشتر معنای خود را از دست می دهد. اما اگر نیروهای ائتلاف در آنجا نمی بودند، این محتمل بود که روسیه مجبور به انجام این جنگ شود، حداقل بدین دلیل که از بی ثباتی اوضاع در جمهوری های آسیای میانه در صورت پیروزی کامل طالبان در افغانستان جلوگیری کند. فعلاً روسیه می تواند خارج از این جنگ باشد و مشارکت خود را محدود به ارائه خدمات ترانزیتی ساخته و حتی سود مادی مستقیم نیز، بعنوان مثال از طریق تجارت بالگرد، دریافت کند.

کرامنیک می نویسد: در عین حال مشخص است که روسیه باید از دخالت مستقیم در مناقشه، بعنوان مثال اعزام یگان های بالگردی نیروی هوایی روسیه به افغانستان، خودداری کند. عملیات ناتو مطلوب مردم افغانستان نیست و بیشتر آنها مخالف نیروهای ائتلاف هستند که همین نیز توضیح برخی موفقیت های طالبان در ماه های اخیر است.

مولف در پایان نوشت: در صورتی که ناتو در آینده نزدیک راهکاری برای شرایط ایجاد شده پیدا نکند، بنحوی که مورد قبول بیشتر مردم افغانستان باشد، طی 3-4 سال آینده ناتو به احتمال زیاد مجبور به ترک افغانستان خواهد شد که پیامدهایی نیز بدنبال خواهد داشت و محتمل ترین آنها حکومت طالبان و یا سایر نیروهای ضدغربی بر افغانستان خواهد بود. در این صورت، برای روسیه بعنوان کشوری که بطور مستقیم در جنگ شرکت نکرده است، توافق با صاحبان جدید افغانستان به نسبت اشغالگران تازه بیرون شده بسیار راحت تر خواهد بود.


 

منبع:
ریا نووستی & انجمن هوافضا

درد دل...

دوستان عزیز و یاران همیشگی مجله هوایی

اخیرا مشاهده شده تعداد اندکی از سایت ها و وبلاگ های با موضوعات علمی و هوافضا از اطلاعات و مقالات این وبلاگ بدون درج منبع استفاده می نمایند که حقیقت این امر برای ما که خود را مقید به ذکر منابع استخراج شده برای مقالات و اخبار ذکر شده می دانیم کمی مایوس کننده می باشد از اینرو از همه سروران عزیز خواشمندیم قانون کپی رایت را رعایت بفرمایند. برای ایجاد و رواج حس احترام در جامعه در ابتدا می بایست به خود احترام بگذاریم.

دوستان شما در مجله هوایی

قطارهای موشک انداز روس ها

 

این سیستم، یکی از مخوفترین سیستمهای پرتاب در زمان جنگ سرد و کابوسی برای غرب بود اما در سال 2005، روسیه 36 قطار مخصوص حمل موشک اتمی را نابود کرد. این قطار با نام BZHRK شناخته میشد و توانائی حمل موشک SS-24 را داشت. در حالیکه مقام های رسمی دلیل اسقاط کردن BZHRK را پایان عمر عملیاتی ذکر کرده بودند اما این قطارها برای پرتاب ورژن جدید موشک های توپول عملیاتی شده بودند.

این سیستم پرتاب آمریکایی ها را بسیار عصبانی کرده بود زیرا آمریکا قادر به شناسائی BZHRKها از قطارهای حمل بار معمولی در سرتاسر خاک شوروی نبود! هر سیستم پرتاب BZHRK قادر به طی 1000 مایل در 24 ساعت بود و توانائی شلیک در نقاط از پیش تعیین شده و یا هر نقطه دیگری در مسیر حرکت را دارا بود. به دلیل آنکه پنتاگون قادر نبود تا تشخیص دهد کدام قطار باری حامل موشک می باشد از این روی تصمیم گرفت تا با یک شبکه ماهواره ای مشتمل بر 18 ماهواره خاک شوروی را تحت پوشش قرار دهد.

پس از تجزیه شوروی و توقف تعدادی از این سیستمهای پرتاب متحرک، آمریکا تصمیم گرفت تا تعداد ماهواره های نظارتی خود را به 3 تا 4 کاهش دهد. سر انجام تحت فشار امریکا و پیمان کنترل سلاح های اتمی BZHRK ها اسقاط شدند.




منبع:سایت میلیتاری


مصاحبه جناب آقای پرورش مدیر عامل هما با خبرگزاری ها


مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران از زیاندهی 47 میلیارد تومانی این شرکت در سال 87 و واگذاری 100 درصدی سهام مجموعه هتلهای هما و شرکت هواپیمایی ایران ایرتور به بخش خصوصی تا پایان امسال خبر داد. به گزارش خبرنگار مهر، فرهاد پرورش در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه هما مالک ایران ایرتور و مجموعه هتلهای هما است، اعلام کرد: بر اساس آخرین مصوبات هیئت واگذاری، شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران باید 100 درصد سهام این دوشرکت و 80 درصد سهام هما را به بخش خصوصی واگذار کند.
وی تصریح کرد: شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران مالک 5 هتل در شهرهای مشهد، تهران، بندرعباس و شیراز می باشد که باید تا پایان سال از طریق مزایده به فروش برسد.
پرورش از انجام بررسیهای حدود 2 ماهه کارشناسان سازمان خصوصی سازی در این زمینه خبر داد و گفت: به زودی کار این کارشناسان به اتمام رسیده و سپس هتلهای هما به مزایده گذاشته خواهند شد.
واگذاری 100 درصدی سهام ایران ایر تور
مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد: 100 درصد سهام شرکت هواپیمایی ایران ایر تور نیز باید از طریق بورس خصوصی سازی شود.
پرورش با بیان اینکه بعد از هتلها و شرکت ایران ایرتور، هما نیز باید به بخش خصوصی واگذار شود، تصریح کرد: با احتساب 5 درصد سهام ترجیحی باید 80 درصد سهام این شرکت از طریق بورس به بخش خصوصی انتقال داده شود و در نهایت 20 درصد سهم حاکمیتی در اختیار دولت باقی بماند.
وی تصریح کرد: کارگزار بورس این شرکت، بانک صادرات است که فعالیتهای آن انجام شده رو به اتمام است و مقدمات کار با سازمان بورس نیز انجام شده و فرآیند بورس در حال طی شدن می باشد.
زیان دهی 47 میلیارد تومانی هما
پرورش با اشاره به اینکه هر شرکت برای ورود به بورس باید دو سال سودده باشد، اعلام کرد: شرکت هواپیمایی هما در سالهای گذشته به دلایل مختلفی شرکت زیان دهی بوده است.
وی میزان این زیان دهی را در حدود 47 میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: مهمترین دلایل زیان دهی این شرکت ، تنوع ناوگان و مشکلات ناشی ازتحریم، دو فرودگاهه بودن استان تهران که موجب افزایش هزینه ها برای انتقال هواپیماها به فرودگاه دیگر و پراکنده شدن نیروها و تجهیزات در این دو فرودگاه می شود و استفاده بیش از حد از کروی ( تیم ) پرواز است.
پرورش به تفاوت میان ایران ایر تور و هما اشاره کرد و گفت: با وجودی که بخشی از مشکلات هما در ایران ایر تور وجود دارد، اما این شرکت به دلیل داشتن سهم کمتر در بازار، تنوع هواپیماها و ساختار مناسب تر ، شبکه عملیاتی مناسب تر و قابلیت واگذاری 100 درصدی به بخش خصوصی شرایط مناسب تری را برای ارائه در بورس دارا دارد.
مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در بخش دیگری از سخنان خود به سابقه 60 ساله هما اشاره کرد و گفت: ما به طور مرتب در حال نوسازی و تجهیز ناوگان هستیم و از هر فرصتی برای آن استفاده می کنیم.
خرید 10 فروند هواپیما
وی به خرید 10 فروند هواپیما توسط این شرکت اشاره و اعلام کرد: تمامی این هواپیماها ملکی بوده و در حال پرواز هستند و 2 فروند ایرباس از این تعداد به علت جدید بودن و نیاز به داشتن برخی زیر ساختهای مورد نیاز به زودی وارد ناوگان می شوند.
پرورش با بیان اینکه تمام هواپیماهای این شرکت به صورت ملکی هستند، گفت: در حال حاضر با احتساب هواپیماهای ایران ایر توردارای 67 فروند هواپیما با عمر متوسط 21 سال در ناوگان هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران هستیم.
وی متوسط تعداد صندلی پرشده هواپیماها در مسیر داخلی را بالای 95 درصد و مسیرهای خارجی را بیش از 70 درصد اعلام کرد.
قیمت بلیت هواپیما
مدیر عامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران با مثبت ارزیابی کردن لایحه هدفمند کردن یارانه ها گفت: تعداد "هواپیما سوارها"ی ما 5 درصد افراد جامعه هستند در حالی که یارانه های آن را باید همه افراد جامعه تقبل می کنند.
وی اظهار نظر کرد: احتمالا نرخ سوخت طی 5 سال افزایش می یابد که با تحقق این موضوع، قیمت بلیتها نیز افزایش خواهد یافت.
پرورش ادامه داد: در چنین زمانی هر شرکتی که بتواند خدمات بیشتر ، تاخیرهای کمتر ، ساعتهای پروازی مناسب تر و هواپیماهای بهتر و مسیرهای مطلوب تری را داشته باشد، می تواند مشتریان بیشتری را حتی با قیمت بالاتر به سمت خود جذب کند.
دلیل تاخیر اولین پرواز حجاج
مدیر عامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی در پاسخ به سئوالی مبنی برعلت تاخیر بیش از 2 ساعت و نیمه اولین پرواز حجاج ، گفت: به علت برگزاری مراسم افتتاحیه به ما دستور دادند 1 ساعت دیرتر پرواز کنید که ما پرواز را برای ساعت 9 و 15 دقیقه شب برنامه ریزی کردیم.
وی با اشاره به عبور 280 نفرازمسافرین این پرواز از بخش کنترل فرودگاه مهرآباد در ساعت 8 و 45 دقیقه، گفت: تمام شرایط برای این پرواز محیا بود که متوجه نقص فنی در یکی از قطعات این هواپیما شده و فورا اقدام به تعویض آن کردیم؛ که این فرآیند در حدود 90 دقیقه به طول انجامید.

هلیکوپتر تهاجمی Z-10

                                    هلیکوپتر تهاجمی Z-10



هلیکوپتر تهاجمی Z-10 که با نامهای Zhisheng-10 و Zhi-10 هم شناخته میشود توسط گروه صنایع هوائی Changhe CAIG- و انستیتوی تحقیق و توسعه هلیکوپتری چین ( CHRDI) که هر دو در Jingdezhen از استان Jiangxi مستقر هستند توسعه داده شده است. ماموریت اولیه ای که برای این هلیکوپتر در نظر گرفته شده ماموریت ضد زره و بازدارندگی در میدان نبرد و ماموریت ثانویه آن درگیری در نبردهای هوا به هواست. بر پایه برخی گزارشات کلیه 6 تا 8 فروند پیش نمونه آزمایشی Z-10 تا سال 2003 ساخته شدند و اولین پرواز آن در 29 آوریل 2003 صورت پذیرفت. Z-10 در حال حاظر تحت آزمایشهای سخت پروازی قبل از اتمام کامل طراحی و تایید تولید آن قرار دارد. انتظار میرود که این هلیکوپتر تهاجمی در خلال سالهای 2009 - 2008 به خدمت ارتش چین دراید. گمان بر این است که Z-10 در همان کلاس Agusta A-129 روی والک ساخت آفریقای جنوبی و هلیکوپتر تهاجمی Tiger ساخت آلمان باشد.

توسعه یک هلیکوپتر مختص عملیات تهاجمی در میانه های دهه 1990 در Changhe و CHRDI آغاز گردید. کارخانه هلیکوپتر سازی دیگر چین، شرکت ساخت هواپیمائی هاربین (HAMC) امکان دارد که درگیر طراحی هلیکوپتر شده باشد. کمپانی مادر AVIC II, Chenghe , با شرکای اروپائی بر روی "سیستم دینامیک هلیکوپتر" مشترکی که قابل استفاده بر روی هر دو نمونه هلیکوپتر متوسط پیشنهادی و تهاجمی میباشد کار میکند. اگرچه چین هیچ علائمی دال بر کمک خواستن درباره سیستم عملیاتی هلیکوپتر تهاجمی به بیرون بروز نداده که این میتواند به خاطر دلائل امنیتی باشد.


به محل پرتاب فلیر دقت نمائید


عکسهای منتشر شده در اینترنت نشان میدهند که هلیکوپتر تهاجمی Z-10 دارای یک طرح بندی متداول از یک هلیکوپتر تهاجمی با نحوه قرارگیری خلبان و مسئول تسلیحات پشت سرهم و کاکپیت پله ای است. پروانه اصلی Z-10 دارای 5 تیغه و پروانه دم دارای 4 تیغه هستند و دو موتور Z-10 درست پشت کاکپیت مستقر شده اند. در طراحی بدنه Z-10 توجه خاصی به تقلیل سطح مقطع راداری(RCS) شده است، همچنین Z-10 دارای ارابه های فرود ثابت مباشد. احتمال میرود که Z-10 مجهز به سیستم کنترل پرواز با سیم (FBW) و کاکپیت مدرن با نمایشگرهای چندگانه (MFD) باشد و همچنین خدمه مجهز به سایت هلمت (HMS) برای نمایش سر- بالای کنترل تسلیحات و اطلاعات پرواز بشوند.

در قسمت دماغه Z-10 مجموعه ای متشکل از سنسورهای تلویزیونی و دید جلوی مادون قرمز (FLIR) قرار دارد. همچنین مجموعه جنگ الکترونیک Z-10 متشکل از دریافت کننده هشدار رادار (RWR) ، دریافت کننده هشدار لیزر ، jammer مادون قرمز و چف و اهداف کاذب حرارتی flare میباشند. تسلیحات نصب شده بر روی Z-10 شامل توپ cannon مستقر در ریز دماغه میباشد، 2 بال کوتاه Z-10 قابلیت نصب 4 مقر سلاح بیرونی را برای آن فراهم آورده است، چین هم اکنون در حال توسعه موشک هدایت شونده ضد تانک HJ-10 میباشد که گفته میشود قابل قیاس با موشکهای امریکائی AGM-114 موسوم به هلفایر (Hellfire) است به علاوه قابلیت حمل موشکهای هوا به هوای TY-90 و لانچر راکتهای غیر هدایت شونده را نیز دارا میباشد.

نیروی محرکه Z-10 توسط دو دستگاه موتور توربوشفتPratt & Whitney کانادا / PT6C-67C / با قابلیت کنترل تمام دیجیتال تامین میگردد و حداکثر قدرت هریک از موتورها 1,142kw میباشد.


Z-10 در حال انجام تستهای پروازی


نمای زیرین Z-10


Z-10 در حال پرتاب فلیر


اسکادران Z-10 در یک فورمیشن پروازی


منبع:
Sinodefence & انجمن هوافضا(مهدی وجدانی)

ناوگان هوایی صاحب 22 هواپیمای جدید شد

 

معاون وزیر راه و ترابری گفت: سازمان هواپیمایی کشوری در خصوص افزایش قیمت بلیت هواپیما هیچ برنامهای در دستور کار ندارد و این اقدام پس از اجرای قانون هدفمند سازی یارانه ها توسط دولت، انجام خواهد شد .


رضا نخجوانی طی نشست خبری در جمع خبرنگاران، با بیان این که سه درصد از کل حمل و نقل کشور توسط حمل و نقل هوایی صورت میگیرد، اظهار داشت: دولت برنامهای دارد که یارانهها به نحوی توزیع شود که به اقشار ذیصلاح اختصاص یابد و امید است که هدفمندسازی یارانهها به نحوی صورت گیرد که عدالت بین تمامی اقشار جامعه به درستی گسترش یابد.

وی ادامه داد: کارشناسان صنعت هواپیمایی کشور نیز بر این عقیدهاند که هدفمندسازی یارانهها به افزایش ایمنی پرواز و توجیه اقتصادی مطلوب پروازها در صنعت هواپیمایی بیانجامد.

معاون وزیر راه و ترابری گفت: ایمنی هوایی در دنیا و به ویژه کشورهای پیشرفته به یک مقوله فرهنگی تبدیل شده که مفهوم آن رعایت دقیق مقررات در تمامی حوزههای فنی و عملیاتی فعالیتهای صنعت هواپیمایی است.
نخجوانی با بیان این که هدف اصلی سازمان هواپیمایی کشوری نظارت بر رعایت دقیق مقررات ایمنی هوایی است، گفت: این مقررات محصول تجربههای علمی ـ تخصصی و مطالعات در صنعت هوانوردی جهان است که با مکانیزم خاص در کمیتههای تخصصی و شورای مربوطه در ایکائو تدوین و به کشورهای عضو ابلاغ میشود، کشورها نیز باید مقررات را در قالب دستورالعملهای مشخص به شرکتهای هواپیمایی ابلاغ کند.
وی با بیان این که اجرای مقوله مقررات ایمنی
در سازمان هواپیمایی تعیین حداقلها است و ایجاد حداکثرها در این مورد برعهده خود شرکتهای هواپیمایی است، گفت: در حوزه ایمنی هوایی طیف گستردهای از مقررات در کشور اجرا میشود که هماکنون ارزیابیهای صورت گرفته نشان دهنده رعایت مقررات توسط شرکتهای هواپیمایی است.

معاون وزیر راه و ترابری خاطرنشان کرد: برآوردن انتظارات مسافران شرایطی برای شرکتهای هواپیمایی ایجاد میکند که آنها را در یک تنگنای کاری قرار میدهد و بیم آن میرود ایرلاینها مجبور شوند برای برآورده کردن انتظارات مسافران از برخی مقررات سرپیچی کنند.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، افزود: رعایت ایمنی پرواز از سوی شرکتهای هواپیمایی مهمترین موضوع در برنامههای سازمان هواپیمایی است و این سازمان اجازه نمیدهد که ایرلاینی در راستای سر وقت رساندن مسافر، اصول ایمنی را رعایت نکند.

نخجوانی با بیان این که سازمان هواپیمایی به دو طریق "سرزده " و "برنامهای " از شرکتهای هواپیمایی بازدید میکنند، گفت: آگاهسازی افکار عمومی و برقراری حس اعتماد مردم از صنعت هواپیمایی و سازمان هواپیمایی کشوری یکی از انتظارات این سازمان از اصحاب رسانه است.


* کاهش عمر متوسط ناوگان هوایی در دستور کار سازمان هواپیمایی


معاون وزیر راه و ترابری اظهار داشت: ناوگان هوایی کشور دارای سن مناسبی نیست و این سازمان همانند گذشته کاهش سن ناوگان را در دستور کار برنامههای خود قرار داده است تا بدین طریق تأخیرات ناشی از نقص فنی هواپیما کاهش یابد.
نخجوانی اضافه کرد: هر تأخیر و ابطالی که به دلیل بروز نقص فنی در هواپیما به وجود بیاید، به مثابه اجرای دستورالعملهای سازمان هواپیمایی است. این در حالی است که اگر تأخیرها به دلیل سوء مدیریت و برنامهریزی رخ دهد، این سازمان برخوردهای لازم را انجام خواهد داد.

*هر فرود غیرمتعارفی به معنای فرود اضطراری نیست

رئیس سازمان هواپیمایی با بیان این که هر فرود غیرمتعارفی به معنای فرود اضطراری نیست، اظهار داشت: واژه فرود اضطراری وضعیت کاملأ خاصی است که براساس نوع هواپیماَ، شرکتهای سازنده هواپیما این شرایط را تعریف میکنند و در واقع هر عیب و ایرادی موجب فرود اضطراری هواپیما نمیشوند.
وی تأکید کرد: 99 درصد از فرودهای غیربرنامهای در فرودگاههای کشور از نظر سازمان فرودهای نرمال و طبیعی محسوب میشود.

* حجم بالای پروازها دلیلی بر کاهش ایمنی نیست

نخجوانی با اشاره به این که افزایش و حجم بالای پروازها دلیلی بر کاهش ایمنی نیست، اظهار داشت: هر هواپیمایی لازم است با رعایت تمامی شرایط ایمنی از زمین بلند شود و با رعایت تمامی استانداردها به زمین بنشیند؛ شرکتهای هواپیمایی که برنامههای پروازی متراکمی دارند در صورت بروز مشکل فنی در یک هواپیما و ایجاد تأخیر، تأخیر به تمامی پروازها اثر میگذارد.
نخجوانی با بیان اینکه رعایت ایمنی، ملاک عمل و تصمیمگیری شرکتهای هواپیمایی است، گفت: در صورت عدم رفع مشکل فنی، پروازها ابطال میشود.

*کاهش 12درصدی متوسط عمر ناوگان تا پایان سال جاری

معاون وزیر راه و ترابری با بیان این که عمر متوسط ناوگان هوایی فعلی کشور 19 سال است، اظهار داشت: سازمان هواپیمایی کشوری، خود اقدام به خرید هواپیما برای ناوگان نمیکند، زیرا بودجهای برای انجام این عمل در اختیار ندارد و خرید هواپیما جزو شرح وظایف این سازمان نیز محسوب نمیشود.
وی ادامه داد: شرکتهای هواپیمایی خود خرید هواپیما را برعهده دارند و وظیفه سازمان تنها بررسی نوع و مدل هواپیماها و صدور مجوزهای بکارگیری است.
نخجوانی با بیان این که 22 فروند هواپیما در سالجاری وارد کشور شده است، اظهار داشت: سازمان هواپیمایی در نظر دارد تا پایان سال جاری متوسط عمر ناوگان را تا 12درصد کاهش دهد.
وی اظهار داشت: 22 فروند هواپیمایی که در سال جاری وارد کشور شده است،از نوع غربی است و سازمان از خرید تمامی هواپیماهایی که واجد شرایط لازم برای ورود به کشور باشند استقبال میکنند.
معاون وزیر راه و ترابری تأکید کرد: ملاک انتخاب هواپیما برای خرید، تکنولوژی هواپیما، پشتیبانیهای فنی، وضعیت اقتصادی و میزان ماندگاری هواپیما است.

* صنعت هوای در حوزه صنایع خدمات بدون تبعیض

نخجوانی تصریح کرد: صنعت هواپیمایی بر اثر مقررات بینالمللی، صنعتی غیرسیاسی است و در حوزه ارائه خدمات بدون تبعیض، وظیفه سرویسدهی به تمامی کشورها را برعهده دارد، رفتاری که تاکنون به طرز قانونی اجرا نشده است.

* اعلام علت بروز حادثه در 99 درصد سوانح هوایی

معاون وزیر راه و ترابری با بیان این که سوانح هوایی پیچیدگیهای فراوانی دارند به طوری که برای جمعبندی نیازمند تحقیقات گسترده در حوزههای مختلف هستند، اظهار داشت: در 99 درصد از سوانح هوایی اتفاق افتاده در کشور، علت بروز حادثه بیان شده است.
وی با بیان این که در حال حاضر تنها 5/3 ماه از سقوط هواپیمای توپولف کاسپین میگذرد، اظهار داشت: طبق اطلاعرسانی یک سایت کانادایی که به بررسی علت وقوع سوانح هوایی جهان میپردازد، متوسط اعلام نتیجه بررسی دلایل سقوط هواپیما در کشور کانادا 650 روز، در کشور آمریکا 575 روز، و در کشور استرالیا 413 روز است.

*پرواز حجاج از فردا آغاز میشود

نخجوانی در خصوص پرواز حجاج اظهار داشت: عملیات حج سالجاری در روز یکشنبه 10 آبانماه 88 با پرواز یک فروند هواپیمای بوئینگ 747 به شماره پرواز 1017 متعلق به شرکت هواپیمایی ایران ایر در ساعت 20:15 دقیقه آغاز میشود.
وی با بیان این که دو شرکت هواپیمایی ایران ایر و شرکت سعودی عملیات انتقال حجاج را برعهده دارند، اظهار داشت: هواپیمایی ایران ایر از تاریخ دهم آبانماه لغایت 29 آبانماه سال جاری عملیات رفت زائران را به خانه خدا برعهده دارد و شرکت سعودی از 11 آبانماه سال جاری لغایت 30 آبان عملیات انتقال مسافران را به عربستان سعودی برعهده دارد.
نخجوانی ادامه داد: شرکت هواپیمایی سعودی طی 107 پرواز رفت و 108 پرواز برگشت به ترتیب 32 هزار و 402 و 32 هزار و 889 زائر را جابجا میکنند.
معاون وزیر راه و ترابری افزود: شرکت هواپیمایی ایران ایر طی 96 پرواز رفت و 97 پرواز برگشت به ترتیب 31 هزار و 946 و 33 هزار 179 زائر را جابجا میکند.

*ادغام ایرلاینها در حیطه اختیارات خود شرکتهای هواپیمایی است

معاون وزیر راه و ترابری در خصوص ادغام ایرلاینها اظهار داشت: این بحث جزو برنامههای سازمان هواپیمایی محسوب نمیشود و این بنگاهها لازم است خود با یکدیگر در خصوص مالکیتها به تفاهم برسند و برنامهریزی کنند و سازمان نیز در این زمینه مساعدههای لازم را انجام خواهد داد.

* ابلاغ شش دستورالعمل به ایرلاینها در خصوص آنفلوانزای نوع A

رئیس سازمان هواپیمای کشور در خصوص میزان نظارت بر آنفلوانزای نوع A در مسافرانی که از خارج از کشور وارد میشوند، اظهار داشت: تعداد شش دستورالعمل در این رابطه با مرجعیت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تعیین شده است که از طرف سازمان هواپیمایی به شرکتهای هواپیمایی ابلاغ میشود.
نخجوانی با بیان اینکه مسافران ورودی به کشور نوعی فرم غربالگری را در این رابطه تکمیل میکنند،اظهار داشت: در فرودگاههای بینالمللی اتاقی به عنوان اتاق قرنطینه برای نظارت پزشکی بر مسافران ورودی به کشور وجود دارد.

*متوسط تأخیر پروازها در ایران 20 دقیقه است

نخجوانی با بیان اینکه تعداد ناوگان سبک هلیکوپتری کشور 168 فروند است، خاطرنشان کرد: تعداد 189 فروند هواپیما معادل 32 هزار و 475 صندلی پرواز در ناوگان هوایی کشور وجود دارد.
وی تأکید کرد: متوسط تأخیر پروازها در ایران 20 دقیقه است که این رقم مطلوب است.

بلیط مادام العمر برای یک مادر و فرزند



روز چهارشنبه یک مسافر هواپیمای ارباس 320 شرکت AirAsia در داخل هواپیما وضع حمل کرد.

ارباس 320 به شماره پرواز AK-6506 از Penang عازم Kuching مالزی بوده که حدود 20 دقیقه پس از خروج از مبداء ، خانمی 31 ساله دچار درد زایمان میشود .

هواپیما به نزدیکترین فرودگاه یعنی کوالالامپور تغییر مسیر میدهد.
اما در ارتفاع 2 هزارپایی و هنگام تقرب ، نوزاد به کمک پزشک حاضر در هواپیما متولد میشود.
این مادر ، 27 هفته باردار بوده و تا زمان وضع حمل طبیعی او 11 هفته فاصله بوده است.
مادر و نوزاد به بیمارستان منتقل میشوند و حال انها رضایت بخش است.
مسوولان شرکت AirAsia اعلام کرده اند که این اولین زایمان در پروازهای آنها بوده و برای گرامیداشت این واقعه ، به مادر و فرزند بلیط مادام العمر اعطا میکنند.  

  

منبع:انجمن هوافضا

منجنیق پرتاب هواپیما روی ناو

                       کاتاپولتcatapult /منجنیق پرتاب هواپیما روی ناو/


برای اینکه به پرواز در آمدن هواپیماها از روی سطح ناو ساده تر انجام گیرد ، ناو هواپیمابر در خلاف جهت باد و با سرعت زیادی حرکت می کند . با این کار به دلیل عبور جریان های هوا از روی بال نیروی لیفت بیشتری ایجاد شده و به میان کمی موجب کاهش سرعت تیک آف هواپیما می شود . اما این سرعت برای به پرواز در آوردن هواپیماهای سنگین نظامی ناکافی است بنابراین از وسیله ی دیگری بنام کاتاپولت ( منجنیق ) برای شتاب دادن به هواپیما در مسافت کوتاه استفاده می کنند. آمریکایی ها اصطلاحا بهش کتی می گویند. تیک آف کردن هواپیما مثه انداختن تیر توسط تیرکمون سنگی هست. تنها فرقش اینه که سنگه اینجا تبدیل شده به هواپیما. به جای کش هم از یه مخزن بزرگ بخار آب استفاده می شه که توش بخار آب با فشار زیاد ذخیره شده.



نحوه استقرار:
هر کدام از این کاتاپولت ها که تعداد آن روی عرشه ناوهای هواپیمابر کلاس نیمیتز به چهار دستگاه می رسد تشکیل یافته از دو پیستون درون دو سیلندر موازی در زیر عرشه که هر کدام طولی برابر با یک زمین فوتبال دارند . پیستون ها هر یک دارای برجستگی هایی هستند که از شکاف روی عرشه بیرون آمده و به حامل کوچکی متصل می گردند . جهت آماده سازی هواپیما برای تیک آف خدمه عرشه پوازی آن را به محل مورد نظر پشت کاتاپولت هدایت می کنند سپس میله یدک کش روی چرخ دماغه را به شکافی روی حامل کاتاپولت نصب می کنند . خدمه میله ی نگهدارنده ای را نیز بین پشت چرخ جلو و حامل نصب می کنند که این قطعه در هواپیماهای اف-14و اف-18 روی چرخ دماغه بصورت یکپارچه ساخته شده است .



خیز برداشتن:
همزمان با متصل کردن چرخ دماغه به حامل کاتاپولت خدمه ی عرشه پروازی صفحات منحرف کننده گازهای خروج اگزوز را نیز در پشت هواپیما بالا می برند . وقتی تمام این مراحل انجام گرفت افسر کاتاپولت معروف به شوتر که در یک گنبد شیشه ای کوتاه روی عرشه پروازی بر تمام مراحل نظارت دارد سوپاپ سیلندرهای کاتاپولت را باز کرده در نتیجه سیلندرها توسط بخار پر فشار تولید شده در راکتور ناو پر می شوند . این بخار نیروی پیش رانشی برای کاتاپولت کردن هواپیما و ادامه پرواز با سرعت ایمن را تأمین می کند . اگر میان این بخار که بستگی به نوع هواپیما دارد کم باشد نیروی لیفت کافی ندارد و هواپیما را به داخل اقیانوس پرتاب خواهد کرد و اگر زیاد باشد ، خیز برداشتن سریع کاتاپولت موجب شکستن چراغ دماغه خواهد شد .



قبل از پرتاب ، خلبان هواپیما از تمام قدرت موتورهای آن استفاده می کند که در این زمان میله نگهدارنده مانع حرکت هواپیما به جلو می شود . در این زمان افسر کاتاپولت با اشاره به خلبان پیستون را رها کرده و هواپیما پرتاب می شود . در انتهای مسیر کاتاپولت ، میله یدک کش از حامل جدا شده و هواپیما به پرواز با نیروی موتورها خود ادامه می دهد . سیستم کاتاپولت می تواند یک جنگنده بیست تنی را در زمانی حدود دو ثانیه از صفر به سرعت 270 کیلومتر در ساعت برساند . قابل ذکر است که ناو هواپیمابر توانایی به پرواز در آوردن یک هواپیما را در بیست ثانیه دارد. قدرتش به اندازه ای هست که می تونه یه فولوکس واگن معمولی رو تا 5 کیلومتر در دریا پرتاب کنه.

عکسهای بیشتر در سایز بزرگ:

 
منبع:انجمن هوافضا(مهدی وجدانی)