امیر ناصر یعقوبی فرمانده پایگاه چهارم شکاری نیروی هوایی ارتش در گفتگو با خبرنگار دفاعی خبرگزاری فارس در خصوص ویژگی های رزمایش و مسابقات نیروی هوایی که هم اکنوم در منطقه عمومی خوزستان در جریان است، اظهار داشت: این مسابقات به منظور ارتقاء نسل سوم خلبانان نیروی هوایی ارتش و نیز ارتقاء توان رزمی این نیرو، هر ساله برگزار میشود.
یغقوبی همچنین بررسی نقاط ضعف و قدرت تاکتیکهای مختلف نیروی هوایی و ایجاد روحیه نشاط و رقابت سازنده میان خلبانان این نیرو را از دیگر اهداف این رزمایش عنوان کرد که با شرکت پایگاههای شکاری کشور از جمله تبریز، بوشهر، همدان، دزفول و با پشتیبانی دیگر پایگاهها مانند تهران و شیراز انجام میشود.
وی با بیان اینکه تیراندازی هوایی قسمت اصلی این مسابقات را تشکیل میدهد، افزود: این یک اصطلاح کلان است چراکه تیراندازی با جنگنده شامل بمب و راکت نیز میشود که در این مسابقات نیز انجام خواهد گرفت.
فرمانده پایگاه شکاری دزفول همچنین با بیان اینکه همه ساله و در تمامی رزمایشهای نیروی هوایی ارتش، بمبها و تجهیزات ساخت داخل تست و مورد ازمایش قرار میگیرد، به جوان بودن خلبانان حاضر در این مسابقات اشاره کرد و گفت: همه خلبانان حاضر قریب 30 سال سن دارند و از جوانترین خلبانان ارتش و نسل سوم آنها محسوب میشوند.
یعقوبی ادامه داد: این رزمایش در سه مرحله طراحی شده است که مرحله اول آن از هفته قبل آغاز و پس از انجام عملیات گسترش و استقرار، روز گذشته به پایان رسید.
وی تصریح کرد: مرحله دوم نیز که شامل عملیات قلقگیری و تمرینات اولیه است، با حضور هیئت داوران از امروز صبح شروع شده و خلبانان خود را برای انجام مرحله نهایی آماده می کنند.
فرمانده پایگاه چهارم شکاری نیروی هوایی ارتش با بیان اینکه خلبانان حاضر در مسابقات، قهرمانان تیم های خود هستند، گفت: با پایان این رزمایش طبق سنوات گذشته، قهرمان قهرمانان نیروی هوایی ارتش مشخص خواهد شد.
یعقوبی ادامه داد: سال گذشته این مسابقات در پایگاه شکاری تبریز برگزار و شهید قادر اسدی از همین پایگاه دزفول توانست عنوان قهرمان قهرمانان را کسب کند.
وی با تاکید بر اینکه نیروی هوایی نیروها و تجهیزات خود را با یک نگاه آموزشی ارزیابی میکند، افزود: ارتش به دنبال ارتقاء روحی خلبانان است و هم اینکه سیستمهای لجستیکی بتوانند در حداقل زمان هواپیماها را آماده کنند که همه این موارد در این رزمایش مورد بررسی قرار خواهدگرفت.
فرمانده پایگاه چهارم شکاری نیروی هوایی ارتش گفت: تمامی معاونین ستادی نیروی هوایی، مسئولانی از ستاد کل نیروهای مسلح و ستاد ارتش جمهوری اسلامی ایران در این مسابقات حاضر بوده و توان رزمی نیروی هوایی را ارزیابی میکنند.
منبع:
ریا نووستی & انجمن هوافضا
دوستان عزیز و یاران همیشگی مجله هوایی
اخیرا مشاهده شده تعداد اندکی از سایت ها و وبلاگ های با موضوعات علمی و هوافضا از اطلاعات و مقالات این وبلاگ بدون درج منبع استفاده می نمایند که حقیقت این امر برای ما که خود را مقید به ذکر منابع استخراج شده برای مقالات و اخبار ذکر شده می دانیم کمی مایوس کننده می باشد از اینرو از همه سروران عزیز خواشمندیم قانون کپی رایت را رعایت بفرمایند. برای ایجاد و رواج حس احترام در جامعه در ابتدا می بایست به خود احترام بگذاریم.
دوستان شما در مجله هوایی
این سیستم، یکی از مخوفترین سیستمهای پرتاب در زمان جنگ سرد و کابوسی برای غرب بود اما در سال 2005، روسیه 36 قطار مخصوص حمل موشک اتمی را نابود کرد. این قطار با نام BZHRK شناخته میشد و توانائی حمل موشک SS-24 را داشت. در حالیکه مقام های رسمی دلیل اسقاط کردن BZHRK را پایان عمر عملیاتی ذکر کرده بودند اما این قطارها برای پرتاب ورژن جدید موشک های توپول عملیاتی شده بودند.
این سیستم پرتاب آمریکایی ها را بسیار عصبانی کرده بود زیرا آمریکا قادر به شناسائی BZHRKها از قطارهای حمل بار معمولی در سرتاسر خاک شوروی نبود! هر سیستم پرتاب BZHRK قادر به طی 1000 مایل در 24 ساعت بود و توانائی شلیک در نقاط از پیش تعیین شده و یا هر نقطه دیگری در مسیر حرکت را دارا بود. به دلیل آنکه پنتاگون قادر نبود تا تشخیص دهد کدام قطار باری حامل موشک می باشد از این روی تصمیم گرفت تا با یک شبکه ماهواره ای مشتمل بر 18 ماهواره خاک شوروی را تحت پوشش قرار دهد.
پس از تجزیه شوروی و توقف تعدادی از این سیستمهای پرتاب متحرک، آمریکا تصمیم گرفت تا تعداد ماهواره های نظارتی خود را به 3 تا 4 کاهش دهد. سر انجام تحت فشار امریکا و پیمان کنترل سلاح های اتمی BZHRK ها اسقاط شدند.
منبع:سایت میلیتاری
مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران از زیاندهی 47 میلیارد تومانی این شرکت در سال 87 و واگذاری 100 درصدی سهام مجموعه هتلهای هما و شرکت هواپیمایی ایران ایرتور به بخش خصوصی تا پایان امسال خبر داد. به گزارش خبرنگار مهر، فرهاد پرورش در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه هما مالک ایران ایرتور و مجموعه هتلهای هما است، اعلام کرد: بر اساس آخرین مصوبات هیئت واگذاری، شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران باید 100 درصد سهام این دوشرکت و 80 درصد سهام هما را به بخش خصوصی واگذار کند.
وی تصریح کرد: شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران مالک 5 هتل در شهرهای مشهد، تهران، بندرعباس و شیراز می باشد که باید تا پایان سال از طریق مزایده به فروش برسد.
پرورش از انجام بررسیهای حدود 2 ماهه کارشناسان سازمان خصوصی سازی در این زمینه خبر داد و گفت: به زودی کار این کارشناسان به اتمام رسیده و سپس هتلهای هما به مزایده گذاشته خواهند شد.
واگذاری 100 درصدی سهام ایران ایر تور
مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد: 100 درصد سهام شرکت هواپیمایی ایران ایر تور نیز باید از طریق بورس خصوصی سازی شود.
پرورش با بیان اینکه بعد از هتلها و شرکت ایران ایرتور، هما نیز باید به بخش خصوصی واگذار شود، تصریح کرد: با احتساب 5 درصد سهام ترجیحی باید 80 درصد سهام این شرکت از طریق بورس به بخش خصوصی انتقال داده شود و در نهایت 20 درصد سهم حاکمیتی در اختیار دولت باقی بماند.
وی تصریح کرد: کارگزار بورس این شرکت، بانک صادرات است که فعالیتهای آن انجام شده رو به اتمام است و مقدمات کار با سازمان بورس نیز انجام شده و فرآیند بورس در حال طی شدن می باشد.
زیان دهی 47 میلیارد تومانی هما
پرورش با اشاره به اینکه هر شرکت برای ورود به بورس باید دو سال سودده باشد، اعلام کرد: شرکت هواپیمایی هما در سالهای گذشته به دلایل مختلفی شرکت زیان دهی بوده است.
وی میزان این زیان دهی را در حدود 47 میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: مهمترین دلایل زیان دهی این شرکت ، تنوع ناوگان و مشکلات ناشی ازتحریم، دو فرودگاهه بودن استان تهران که موجب افزایش هزینه ها برای انتقال هواپیماها به فرودگاه دیگر و پراکنده شدن نیروها و تجهیزات در این دو فرودگاه می شود و استفاده بیش از حد از کروی ( تیم ) پرواز است.
پرورش به تفاوت میان ایران ایر تور و هما اشاره کرد و گفت: با وجودی که بخشی از مشکلات هما در ایران ایر تور وجود دارد، اما این شرکت به دلیل داشتن سهم کمتر در بازار، تنوع هواپیماها و ساختار مناسب تر ، شبکه عملیاتی مناسب تر و قابلیت واگذاری 100 درصدی به بخش خصوصی شرایط مناسب تری را برای ارائه در بورس دارا دارد.
مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در بخش دیگری از سخنان خود به سابقه 60 ساله هما اشاره کرد و گفت: ما به طور مرتب در حال نوسازی و تجهیز ناوگان هستیم و از هر فرصتی برای آن استفاده می کنیم.
خرید 10 فروند هواپیما
وی به خرید 10 فروند هواپیما توسط این شرکت اشاره و اعلام کرد: تمامی این هواپیماها ملکی بوده و در حال پرواز هستند و 2 فروند ایرباس از این تعداد به علت جدید بودن و نیاز به داشتن برخی زیر ساختهای مورد نیاز به زودی وارد ناوگان می شوند.
پرورش با بیان اینکه تمام هواپیماهای این شرکت به صورت ملکی هستند، گفت: در حال حاضر با احتساب هواپیماهای ایران ایر توردارای 67 فروند هواپیما با عمر متوسط 21 سال در ناوگان هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران هستیم.
وی متوسط تعداد صندلی پرشده هواپیماها در مسیر داخلی را بالای 95 درصد و مسیرهای خارجی را بیش از 70 درصد اعلام کرد.
قیمت بلیت هواپیما
مدیر عامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران با مثبت ارزیابی کردن لایحه هدفمند کردن یارانه ها گفت: تعداد "هواپیما سوارها"ی ما 5 درصد افراد جامعه هستند در حالی که یارانه های آن را باید همه افراد جامعه تقبل می کنند.
وی اظهار نظر کرد: احتمالا نرخ سوخت طی 5 سال افزایش می یابد که با تحقق این موضوع، قیمت بلیتها نیز افزایش خواهد یافت.
پرورش ادامه داد: در چنین زمانی هر شرکتی که بتواند خدمات بیشتر ، تاخیرهای کمتر ، ساعتهای پروازی مناسب تر و هواپیماهای بهتر و مسیرهای مطلوب تری را داشته باشد، می تواند مشتریان بیشتری را حتی با قیمت بالاتر به سمت خود جذب کند.
دلیل تاخیر اولین پرواز حجاج
مدیر عامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی در پاسخ به سئوالی مبنی برعلت تاخیر بیش از 2 ساعت و نیمه اولین پرواز حجاج ، گفت: به علت برگزاری مراسم افتتاحیه به ما دستور دادند 1 ساعت دیرتر پرواز کنید که ما پرواز را برای ساعت 9 و 15 دقیقه شب برنامه ریزی کردیم.
وی با اشاره به عبور 280 نفرازمسافرین این پرواز از بخش کنترل فرودگاه مهرآباد در ساعت 8 و 45 دقیقه، گفت: تمام شرایط برای این پرواز محیا بود که متوجه نقص فنی در یکی از قطعات این هواپیما شده و فورا اقدام به تعویض آن کردیم؛ که این فرآیند در حدود 90 دقیقه به طول انجامید.
معاون وزیر راه و ترابری گفت: سازمان هواپیمایی کشوری در خصوص افزایش قیمت بلیت هواپیما هیچ برنامهای در دستور کار ندارد و این اقدام پس از اجرای قانون هدفمند سازی یارانه ها توسط دولت، انجام خواهد شد .
رضا نخجوانی طی نشست خبری در جمع خبرنگاران، با بیان این که سه درصد از کل حمل و نقل کشور توسط حمل و نقل هوایی صورت میگیرد، اظهار داشت: دولت برنامهای دارد که یارانهها به نحوی توزیع شود که به اقشار ذیصلاح اختصاص یابد و امید است که هدفمندسازی یارانهها به نحوی صورت گیرد که عدالت بین تمامی اقشار جامعه به درستی گسترش یابد.
وی ادامه داد: کارشناسان صنعت هواپیمایی کشور نیز بر این عقیدهاند که هدفمندسازی یارانهها به افزایش ایمنی پرواز و توجیه اقتصادی مطلوب پروازها در صنعت هواپیمایی بیانجامد.
معاون وزیر راه و ترابری گفت: ایمنی هوایی در دنیا و به ویژه کشورهای پیشرفته به یک مقوله فرهنگی تبدیل شده که مفهوم آن رعایت دقیق مقررات در تمامی حوزههای فنی و عملیاتی فعالیتهای صنعت هواپیمایی است.
نخجوانی با بیان این که هدف اصلی سازمان هواپیمایی کشوری نظارت بر رعایت دقیق مقررات ایمنی هوایی است، گفت: این مقررات محصول تجربههای علمی ـ تخصصی و مطالعات در صنعت هوانوردی جهان است که با مکانیزم خاص در کمیتههای تخصصی و شورای مربوطه در ایکائو تدوین و به کشورهای عضو ابلاغ میشود، کشورها نیز باید مقررات را در قالب دستورالعملهای مشخص به شرکتهای هواپیمایی ابلاغ کند.
وی با بیان این که اجرای مقوله مقررات ایمنی
در سازمان هواپیمایی تعیین حداقلها است و ایجاد حداکثرها در این مورد برعهده خود شرکتهای هواپیمایی است، گفت: در حوزه ایمنی هوایی طیف گستردهای از مقررات در کشور اجرا میشود که هماکنون ارزیابیهای صورت گرفته نشان دهنده رعایت مقررات توسط شرکتهای هواپیمایی است.
معاون وزیر راه و ترابری خاطرنشان کرد: برآوردن انتظارات مسافران شرایطی برای شرکتهای هواپیمایی ایجاد میکند که آنها را در یک تنگنای کاری قرار میدهد و بیم آن میرود ایرلاینها مجبور شوند برای برآورده کردن انتظارات مسافران از برخی مقررات سرپیچی کنند.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، افزود: رعایت ایمنی پرواز از سوی شرکتهای هواپیمایی مهمترین موضوع در برنامههای سازمان هواپیمایی است و این سازمان اجازه نمیدهد که ایرلاینی در راستای سر وقت رساندن مسافر، اصول ایمنی را رعایت نکند.
نخجوانی با بیان این که سازمان هواپیمایی به دو طریق "سرزده " و "برنامهای " از شرکتهای هواپیمایی بازدید میکنند، گفت: آگاهسازی افکار عمومی و برقراری حس اعتماد مردم از صنعت هواپیمایی و سازمان هواپیمایی کشوری یکی از انتظارات این سازمان از اصحاب رسانه است.
* کاهش عمر متوسط ناوگان هوایی در دستور کار سازمان هواپیمایی
معاون وزیر راه و ترابری اظهار داشت: ناوگان هوایی کشور دارای سن مناسبی نیست و این سازمان همانند گذشته کاهش سن ناوگان را در دستور کار برنامههای خود قرار داده است تا بدین طریق تأخیرات ناشی از نقص فنی هواپیما کاهش یابد.
نخجوانی اضافه کرد: هر تأخیر و ابطالی که به دلیل بروز نقص فنی در هواپیما به وجود بیاید، به مثابه اجرای دستورالعملهای سازمان هواپیمایی است. این در حالی است که اگر تأخیرها به دلیل سوء مدیریت و برنامهریزی رخ دهد، این سازمان برخوردهای لازم را انجام خواهد داد.
*هر فرود غیرمتعارفی به معنای فرود اضطراری نیست
رئیس سازمان هواپیمایی با بیان این که هر فرود غیرمتعارفی به معنای فرود اضطراری نیست، اظهار داشت: واژه فرود اضطراری وضعیت کاملأ خاصی است که براساس نوع هواپیماَ، شرکتهای سازنده هواپیما این شرایط را تعریف میکنند و در واقع هر عیب و ایرادی موجب فرود اضطراری هواپیما نمیشوند.
وی تأکید کرد: 99 درصد از فرودهای غیربرنامهای در فرودگاههای کشور از نظر سازمان فرودهای نرمال و طبیعی محسوب میشود.
* حجم بالای پروازها دلیلی بر کاهش ایمنی نیست
نخجوانی با اشاره به این که افزایش و حجم بالای پروازها دلیلی بر کاهش ایمنی نیست، اظهار داشت: هر هواپیمایی لازم است با رعایت تمامی شرایط ایمنی از زمین بلند شود و با رعایت تمامی استانداردها به زمین بنشیند؛ شرکتهای هواپیمایی که برنامههای پروازی متراکمی دارند در صورت بروز مشکل فنی در یک هواپیما و ایجاد تأخیر، تأخیر به تمامی پروازها اثر میگذارد.
نخجوانی با بیان اینکه رعایت ایمنی، ملاک عمل و تصمیمگیری شرکتهای هواپیمایی است، گفت: در صورت عدم رفع مشکل فنی، پروازها ابطال میشود.
*کاهش 12درصدی متوسط عمر ناوگان تا پایان سال جاری
معاون وزیر راه و ترابری با بیان این که عمر متوسط ناوگان هوایی فعلی کشور 19 سال است، اظهار داشت: سازمان هواپیمایی کشوری، خود اقدام به خرید هواپیما برای ناوگان نمیکند، زیرا بودجهای برای انجام این عمل در اختیار ندارد و خرید هواپیما جزو شرح وظایف این سازمان نیز محسوب نمیشود.
وی ادامه داد: شرکتهای هواپیمایی خود خرید هواپیما را برعهده دارند و وظیفه سازمان تنها بررسی نوع و مدل هواپیماها و صدور مجوزهای بکارگیری است.
نخجوانی با بیان این که 22 فروند هواپیما در سالجاری وارد کشور شده است، اظهار داشت: سازمان هواپیمایی در نظر دارد تا پایان سال جاری متوسط عمر ناوگان را تا 12درصد کاهش دهد.
وی اظهار داشت: 22 فروند هواپیمایی که در سال جاری وارد کشور شده است،از نوع غربی است و سازمان از خرید تمامی هواپیماهایی که واجد شرایط لازم برای ورود به کشور باشند استقبال میکنند.
معاون وزیر راه و ترابری تأکید کرد: ملاک انتخاب هواپیما برای خرید، تکنولوژی هواپیما، پشتیبانیهای فنی، وضعیت اقتصادی و میزان ماندگاری هواپیما است.
* صنعت هوای در حوزه صنایع خدمات بدون تبعیض
نخجوانی تصریح کرد: صنعت هواپیمایی بر اثر مقررات بینالمللی، صنعتی غیرسیاسی است و در حوزه ارائه خدمات بدون تبعیض، وظیفه سرویسدهی به تمامی کشورها را برعهده دارد، رفتاری که تاکنون به طرز قانونی اجرا نشده است.
* اعلام علت بروز حادثه در 99 درصد سوانح هوایی
معاون وزیر راه و ترابری با بیان این که سوانح هوایی پیچیدگیهای فراوانی دارند به طوری که برای جمعبندی نیازمند تحقیقات گسترده در حوزههای مختلف هستند، اظهار داشت: در 99 درصد از سوانح هوایی اتفاق افتاده در کشور، علت بروز حادثه بیان شده است.
وی با بیان این که در حال حاضر تنها 5/3 ماه از سقوط هواپیمای توپولف کاسپین میگذرد، اظهار داشت: طبق اطلاعرسانی یک سایت کانادایی که به بررسی علت وقوع سوانح هوایی جهان میپردازد، متوسط اعلام نتیجه بررسی دلایل سقوط هواپیما در کشور کانادا 650 روز، در کشور آمریکا 575 روز، و در کشور استرالیا 413 روز است.
*پرواز حجاج از فردا آغاز میشود
نخجوانی در خصوص پرواز حجاج اظهار داشت: عملیات حج سالجاری در روز یکشنبه 10 آبانماه 88 با پرواز یک فروند هواپیمای بوئینگ 747 به شماره پرواز 1017 متعلق به شرکت هواپیمایی ایران ایر در ساعت 20:15 دقیقه آغاز میشود.
وی با بیان این که دو شرکت هواپیمایی ایران ایر و شرکت سعودی عملیات انتقال حجاج را برعهده دارند، اظهار داشت: هواپیمایی ایران ایر از تاریخ دهم آبانماه لغایت 29 آبانماه سال جاری عملیات رفت زائران را به خانه خدا برعهده دارد و شرکت سعودی از 11 آبانماه سال جاری لغایت 30 آبان عملیات انتقال مسافران را به عربستان سعودی برعهده دارد.
نخجوانی ادامه داد: شرکت هواپیمایی سعودی طی 107 پرواز رفت و 108 پرواز برگشت به ترتیب 32 هزار و 402 و 32 هزار و 889 زائر را جابجا میکنند.
معاون وزیر راه و ترابری افزود: شرکت هواپیمایی ایران ایر طی 96 پرواز رفت و 97 پرواز برگشت به ترتیب 31 هزار و 946 و 33 هزار 179 زائر را جابجا میکند.
*ادغام ایرلاینها در حیطه اختیارات خود شرکتهای هواپیمایی است
معاون وزیر راه و ترابری در خصوص ادغام ایرلاینها اظهار داشت: این بحث جزو برنامههای سازمان هواپیمایی محسوب نمیشود و این بنگاهها لازم است خود با یکدیگر در خصوص مالکیتها به تفاهم برسند و برنامهریزی کنند و سازمان نیز در این زمینه مساعدههای لازم را انجام خواهد داد.
* ابلاغ شش دستورالعمل به ایرلاینها در خصوص آنفلوانزای نوع A
رئیس سازمان هواپیمای کشور در خصوص میزان نظارت بر آنفلوانزای نوع A در مسافرانی که از خارج از کشور وارد میشوند، اظهار داشت: تعداد شش دستورالعمل در این رابطه با مرجعیت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تعیین شده است که از طرف سازمان هواپیمایی به شرکتهای هواپیمایی ابلاغ میشود.
نخجوانی با بیان اینکه مسافران ورودی به کشور نوعی فرم غربالگری را در این رابطه تکمیل میکنند،اظهار داشت: در فرودگاههای بینالمللی اتاقی به عنوان اتاق قرنطینه برای نظارت پزشکی بر مسافران ورودی به کشور وجود دارد.
*متوسط تأخیر پروازها در ایران 20 دقیقه است
نخجوانی با بیان اینکه تعداد ناوگان سبک هلیکوپتری کشور 168 فروند است، خاطرنشان کرد: تعداد 189 فروند هواپیما معادل 32 هزار و 475 صندلی پرواز در ناوگان هوایی کشور وجود دارد.
وی تأکید کرد: متوسط تأخیر پروازها در ایران 20 دقیقه است که این رقم مطلوب است.
روز چهارشنبه یک مسافر هواپیمای ارباس 320 شرکت AirAsia در داخل هواپیما وضع حمل کرد.
ارباس 320 به شماره پرواز AK-6506 از Penang عازم Kuching مالزی بوده که حدود 20 دقیقه پس از خروج از مبداء ، خانمی 31 ساله دچار درد زایمان میشود .
هواپیما به نزدیکترین فرودگاه یعنی کوالالامپور تغییر مسیر میدهد.
اما در ارتفاع 2 هزارپایی و هنگام تقرب ، نوزاد به کمک پزشک حاضر در هواپیما متولد میشود.
این مادر ، 27 هفته باردار بوده و تا زمان وضع حمل طبیعی او 11 هفته فاصله بوده است.
مادر و نوزاد به بیمارستان منتقل میشوند و حال انها رضایت بخش است.
مسوولان شرکت AirAsia اعلام کرده اند که این اولین زایمان در پروازهای آنها بوده و برای گرامیداشت این واقعه ، به مادر و فرزند بلیط مادام العمر اعطا میکنند.
منبع:انجمن هوافضا
برای اینکه به پرواز در آمدن هواپیماها از روی سطح ناو ساده تر انجام گیرد ، ناو هواپیمابر در خلاف جهت باد و با سرعت زیادی حرکت می کند . با این کار به دلیل عبور جریان های هوا از روی بال نیروی لیفت بیشتری ایجاد شده و به میان کمی موجب کاهش سرعت تیک آف هواپیما می شود . اما این سرعت برای به پرواز در آوردن هواپیماهای سنگین نظامی ناکافی است بنابراین از وسیله ی دیگری بنام کاتاپولت ( منجنیق ) برای شتاب دادن به هواپیما در مسافت کوتاه استفاده می کنند. آمریکایی ها اصطلاحا بهش کتی می گویند. تیک آف کردن هواپیما مثه انداختن تیر توسط تیرکمون سنگی هست. تنها فرقش اینه که سنگه اینجا تبدیل شده به هواپیما. به جای کش هم از یه مخزن بزرگ بخار آب استفاده می شه که توش بخار آب با فشار زیاد ذخیره شده.
نحوه استقرار:
هر کدام از این کاتاپولت ها که تعداد آن روی عرشه ناوهای هواپیمابر کلاس نیمیتز به چهار دستگاه می رسد تشکیل یافته از دو پیستون درون دو سیلندر موازی در زیر عرشه که هر کدام طولی برابر با یک زمین فوتبال دارند . پیستون ها هر یک دارای برجستگی هایی هستند که از شکاف روی عرشه بیرون آمده و به حامل کوچکی متصل می گردند . جهت آماده سازی هواپیما برای تیک آف خدمه عرشه پوازی آن را به محل مورد نظر پشت کاتاپولت هدایت می کنند سپس میله یدک کش روی چرخ دماغه را به شکافی روی حامل کاتاپولت نصب می کنند . خدمه میله ی نگهدارنده ای را نیز بین پشت چرخ جلو و حامل نصب می کنند که این قطعه در هواپیماهای اف-14و اف-18 روی چرخ دماغه بصورت یکپارچه ساخته شده است .
خیز برداشتن:
همزمان با متصل کردن چرخ دماغه به حامل کاتاپولت خدمه ی عرشه پروازی صفحات منحرف کننده گازهای خروج اگزوز را نیز در پشت هواپیما بالا می برند . وقتی تمام این مراحل انجام گرفت افسر کاتاپولت معروف به شوتر که در یک گنبد شیشه ای کوتاه روی عرشه پروازی بر تمام مراحل نظارت دارد سوپاپ سیلندرهای کاتاپولت را باز کرده در نتیجه سیلندرها توسط بخار پر فشار تولید شده در راکتور ناو پر می شوند . این بخار نیروی پیش رانشی برای کاتاپولت کردن هواپیما و ادامه پرواز با سرعت ایمن را تأمین می کند . اگر میان این بخار که بستگی به نوع هواپیما دارد کم باشد نیروی لیفت کافی ندارد و هواپیما را به داخل اقیانوس پرتاب خواهد کرد و اگر زیاد باشد ، خیز برداشتن سریع کاتاپولت موجب شکستن چراغ دماغه خواهد شد .
قبل از پرتاب ، خلبان هواپیما از تمام قدرت موتورهای آن استفاده می کند که در این زمان میله نگهدارنده مانع حرکت هواپیما به جلو می شود . در این زمان افسر کاتاپولت با اشاره به خلبان پیستون را رها کرده و هواپیما پرتاب می شود . در انتهای مسیر کاتاپولت ، میله یدک کش از حامل جدا شده و هواپیما به پرواز با نیروی موتورها خود ادامه می دهد . سیستم کاتاپولت می تواند یک جنگنده بیست تنی را در زمانی حدود دو ثانیه از صفر به سرعت 270 کیلومتر در ساعت برساند . قابل ذکر است که ناو هواپیمابر توانایی به پرواز در آوردن یک هواپیما را در بیست ثانیه دارد. قدرتش به اندازه ای هست که می تونه یه فولوکس واگن معمولی رو تا 5 کیلومتر در دریا پرتاب کنه.
عکسهای بیشتر در سایز بزرگ: