مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

روسلان دوباره متولد می شود

         روسیه تولیدانبوه بزرگترین هواپیمای ترابری دنیا را از سرمیگیرد 

روزنامه "کامرسانت" روسیه در مقاله ای اشاره کرد که "دمیتری مدودف"رییس جمهور روسیه به دولت دستور داد که خرید 20 هواپیمای ترابری-نظامی سنگین مدل "آن-124" موسوم به "روسلان" را در برنامه های خرید تسلیحاتی تا سال 2020 در نظر گیرند. تولید انبوه این هواپیماها در کارخانه "آویااستار-اس پ" اولیانوفسک در اواسط دهه 90 قرن گذشته متوقف شد.

در این مقاله گفته می شود که بر اساس برنامه تجاری، بازدهی تولید مدل جدید "آن-124" با افزایش قدرت حمل بار (از 120 تن به 150 تن) در صورتی مقرون به صرفه خواهد بود که اولین سفارش آن 40 فروند باشد. کمپانی های حمل و نقل غیر نظامی نیز از خرید 60 فروند دیگر سخن به میان آورده اند. بر اساس منابع آگاه در صنایع هواپیماسازی کشور، برای احیای خط تولید "آن-124" در اولیانوفسک بیش از 500 میلیون دلار لازم است. ارزش تجاری هر فروند هواپیما در حدود 200 میلیون دلار است اما قیمت آن برای نیروی هوایی روسیه نیازمند توافقات بعدی است. در هر صورت "روسلان ها" باید از نظر ارزش یکی از بند های مهم سفارشات دفاعی دولتی در آینده محسوب شوند اگرچه تاکنون نظامیان نیاز وافری به آن نداشته اند.



بر اساس ارزیابی کارشناسان کمپانی "ولگا-دنپر" (صاحب بزرگترین پارک هواپیماهای "روسلان" با ده فروند) در سال 2009 حجم بازار ترابری چارتر هواپیمایی (که "روسلان" از آن خانواده است) در حدود 1,1 میلیارد بوده که سهم کمپانی های روسی به 70% آن می رسد. کارشناسان تایید می کنند که "آن-124" می تواند در صورتی وارد بازار شود که تامین مالی آن از سوی وزارت دفاع صورت گیرد: فقط با بودجه دولت می توان تولید را احیا نموده و کورپوراسیون صنعتی را برقرار کرد. وزارت دفاع روسیه در کل مشکلات عینی در خصوص جایگزین سازی پارک هواپیماهای ترابری -نظامی دارد.
در این مقاله به گفته "کنستانتین ماکینکو" کارشناس مرکز تحلیل استراتژی ها و فناوری ها اشاره شده که معتقد است، در حال حاضر پارک هواپیماهای دولتی ترابری-نظامی "روسلان" شامل25 فروند می رسد. همه آنها در زمان شوروی سابق تولید شده اند و بر اساس گزارشات مختلف، طی دوره زمانی از سال 2014 تا 2024 همه آنها از دور خارجه خواهند شد. و به عقیده این کارشناس، جایگزینی هم برای آنها وجود ندارد. ماکینکو می گوید: در مقام مقایسه می توان گفت: پارک هواپیماهای ترابری-نظامی نیروی هوایی آمریکا شامل 126 فروند هواپیمای "سی-5" است".


در نهایت هم در این از قول"اُلگ پانتلیف" رییس خبرگزاری تحلیلی "آویاپورت" آمده است که زمانی می توان این طرح را آغاز شده فرض کرده که اولین بخش از بودجه به حساب کورپوراسیون هواپیماسازی دولتی واریز شود. وی یادآوری کرد که طی سالیان اخیر سخنان زیادی در خصوص حمایت از "آن-124" گفته شده است.

خبرگزاری «ریا نووستی» روسیه، 3 دیماه ،انجمن هوافضا

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد