مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

نیروی هوایی داشته باشید اما تا جایی که ما تشخیص دهیم!

در حالی که نیروی هوایی ارتش عراق همانند قواهای دیگر زمینی و هوایی این کشور به طور کامل در جنگ‌ گسترده آمریکا علیه صدام و حزب بعث در سال 2003 نابود شد و هواپیماهای محدودی از نیروی هوایی عراق باقی‌ ماند که آنها نیز به دست ارتش آمریکا مصادره شد، تلاش برای بازسازی ارتش این کشور از جمله نیروی هوایی آن ـ که جزو نیروهای هوایی قدیمی منطقه خاورمیانه محسوب می شود ـ همچنان ادامه دارد.

به گزارش خبرنگار «تابناک»، آمریکا با تعیین استراتژی تشکیل یک ارتش جدید برای عراق در ده سال آینده، به بغداد یادآور شده است، ارتش جدید عراق باید به صورت محدود تشکیل و باقی بماند.

در این راستا، تلاش برای تشکیل نیروی هوایی به یک چالش عمده بین دولت عراق و اشغالگران آمریکایی درآمده است.

گزارش‌های رسیده حاکی است، در حالی که نیروی هوایی جدید عراق در جنوب این کشور با جذب پرسنل جدید و دریافت شماری از هواپیماهای ترابری و بالگردهای رزمی و تدارکاتی، به صورت بسیار محدود شکل گرفته، ستاد مشترک ارتش آمریکا، پیشنهاد تشکیل یک نیروی هوایی دفاعی را که سپس به یک نیروی رزمی تبدیل خواهد شد، ارایه کرده است.

بنا بر این گزارش، این نیرو باید به سه تا چهار گردان هوایی و نزدیک به پنجاه فروند هواپیما مجهز شود، به همین منظور، آمریکایی‌ها پیشنهاد فروش 36 تا 48 فروند هواپیمای f16 مدل‌‌های A و B را به عراق داده‌اند.

این گزارش می‌افزاید: این هواپیماها تنها به موشک‌های «سایدویندر» و «اسپارو» مجهز خواهند بود.
در بسته پیشنهادی آمریکایی‌ها، تبدیل یکی از یگان‌‌ها به یگان عملیاتی مرکب از دوازده فروند هواپیماهای F16 A و B نیز پیشنهاد داده شده است.

در این بسته، تأکید شده است که نیروی هوایی عراق باید تا ده سال آینده، محدود باقی بماند و آموزش‌های فنی و پروازی تنها باید توسط مستشاران نظامی آمریکا و تحت امر یک دولت وفادار به آمریکا باشد.

برخی از کارشناسان عراقی بر این باورند که آمریکا با ارایه این پیشنهاد برای تشکیل این نیروی هوایی جدید ، به دنبال بازاریابی برای هواپیماهای قدیمی و از رده خارج خود به عراقی‌ها هستند تا نه تنها بر ارتش این کشور سلطه داشته باشند، بلکه هزینه‌های نوسازی، کنترل و بهینه‌سازی این هواپیماها را از جیب دولت عراق بپردازند همچنان که در نیروی زمینی ارتش عراق نیز این وضعیت در حال تکرار است.

این گزارش حاکی است، در حالی که شماری از مستشاران نظامی ارتش آمریکا در عراق با تشکیل همین نیروی هوایی محدود نیز مخالفند، بسیاری از خلبانان نیروی هوایی سابق عراق و همچنین افسران بلندپایه و عوامل فنی این نیرو در کشورهای عربی مانند مصر، اردن، بحرین، لیبی و یمن مشغول خدمت هستند، پایگاه هوایی امام علی در جنوب عراق در حال تولد نیروی هوایی جدید این کشور به صورت بسیار محدود است.

آمریکایی‌های هم‌اکنون با در اختیار داشتن پایگاه مرکزی پروازی نیروی هوایی سابق عراق در بغداد و چند پایگاه دیگر، به کنترل آسمان این کشور و همچنین در جوار مرزهای عراق مشغولند.

بد نیست همچنین یادآور شویم، در حالی آمریکا نیروی هوایی عراق را در سال 2003 به طور کامل نابود کرد که در اواخر جنگ ایران و عراق با اشاره این کشور و با کمک فرانسه و آلمان، حتی زمینه تولید هواپیما را در عراق فراهم کرد تا با بمباران‌های سنگین مراکز اقتصادی و نظامی ایران، رژیم صدام را از سقوط کامل و شکست در جبهه‌های نبرد برهاند و کشورهای عربی منطقه، پول این طرح ‌ها را با کمال میل پرداخت کردند.

شواهد نشان می دهد که اشغالگران عراق با ایجاد جو ضد ایران و همسایگان دیگر عراق مانند سوریه و حتی ترکیه و مشغول نمودن بخشی از سیاسون و دولتمردان عراقی به این امور در پی بهره برداری اقتصادی خود از منابع و اقتصاد نوپای عراق مانند فروش تسهیلات هستند.

به نظر می رسد عراقی ها باید با پذیرش مسائلی مانند پرداخت غرامت جنگ به ایران و حل اختلافات خود با سوریه در پی تحکیم مناسبات منطقه ای باشند.

نظرات 1 + ارسال نظر
یک هموطن دوشنبه 14 دی 1388 ساعت 04:48 ب.ظ

حالا شما نگران هستید که عراق نیروی هوایی داشته باسد مگه یادتان رفته که نیروی هوایی عراق در جنگ با ایران شهرهای ایران را بمباران میکر د اینکه عراق نیروی هوایی داشته باشد ولی محدود باشد به نفع ماست

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد