مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

رونمایی 3 ماهواره مخابراتی در 14 بهمن


وزیرارتباطات و فناوری اطلاعات روز 14 بهمن ماه را روز ملی فضا اعلام کرد وگفت: در این روز از سه ماهواره "مصباح 2"، "طلوع" و ماهواره دانشجویی "یامهدی" که با تلاش محققان کشور ساخته شده است رونمایی می شوند که این ماهواره ها دارای کاربردهای مخابراتی است.

به گزارش خبرنگار مهر، رضا تقی پور عصر سه شنبه در حاشیه مراسم کلنگ زنی پژوهشکده توسعه علم و فنون فناوری فضایی دانشگاه امیرکبیر در جمع خبرنگاران روز 14 بهمن ماه را روز ملی فضا اعلام کرد و افزود: امسال مابرای این روز برنامه هایی را در نظر گرفیتم که از آن جمله می توان به رونمایی از چند ماهواره داخلی و ملی اشاره کرد.

وی ماهواره "مصباح 2"، "طلوع" و "یا مهدی" را از ماهواره هایی دانست که در روز ملی فضا رونمایی می شود و توضیح داد: ماهواره مصباح 2 به همت متخصصان پژوهشگاه تحقیقات فضایی ساخته شده است که در روز ملی فضا مدل مهندسی آن رونمایی می شود. ضمن آنکه مدل پروازی آن نیز در دست ساخت است.

تقی پور، ماهواره "یا مهدی" را یک ماهواره دانشجویی دانست و ادامه داد: جزئیات این ماهواره در روز رونمایی اعلام خواهد شد.
وی همچنین به کاربردهای این ماهواره ها اشاره کرد و یادآور شد: ماهواره مصباح 2 یک ماهواره مخابراتی مدار پایین است که برای کاربردهای ارتباطی وذخیره، ارسال و دریافت پیام مورد استفاده قرار می گیرد. این ماهوراه نه به صورت 24 ساعته بلکه به صورت محدود در حوزه مخابراتی ماموریتهای خود رااجرایی می کند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، ماهواره دانشجویی "یا مهدی" را یک ماهواره تجربی توصیف و اضافه کرد: این ماهواره شامل زیر محموله های مخابراتی و دوربین است که با کاربردی کردن آن درصدد تست زیرمجموعه آن هستیم.

تقی پور با اشاره به توانمندیهای موجود در دانشگاهها و پژوهشگاهها درزمینه هوافضا افزود: به موازات افزایش توانمندیهای فضایی کشور در حوزهنیروی انسانی با اجرایی کردن پروژه های فضایی اقدام به افزایش توانایی درحوزه پرتاب ماهواره کردیم.

توانمندسازی کشور در زمینه ایجاد ایستگاههای پرتاب
وزیر ارتباطات در پاسخ به خبرنگار مهر در زمینه ایجاد ایستگاههای پرتاب گفت: به صورت اولیه آنچه که نیاز بود از سال قبل با پرتاب ماهواره "امید"ایستگاههای پرتاب ایجاد شد ولی این ایستگاهها نیاز به توسعه دارند که درحال حاضر در این زمینه اقداماتی صورت گرفته است.
تقی پور در عین حال اظهار داشت: ولی در زمینه ایستگاههای زمینی تقریبامشکلی وجود ندارد به طوری که کار آنها از سایر سامانه های فضایی جلوتر است.

تحقیق در حوزه حقوق فضایی
وی با تاکید بر اینکه در حوزه حقوق فضایی تحقیقات گسترده ای صورت گرفته است، گفت: علاوه بر این در اکثر اتحادیه ها و سازمانهای جهانی حضور داریمو جزء کشورهایی هستیم که کنوانسیون ها را به رسمیت می شناسد.

نظرات 1 + ارسال نظر
نصیر پنج‌شنبه 1 بهمن 1388 ساعت 12:24 ق.ظ

چرا در حالی که کشور به ماهواره های نظامی بخصوص برای هدایت ماهواره ای موشک های بالستیک و حتی دیگر بخش های نظامی شدیدآ‌ نیازمند است
در فکر ساخت ماهواره های سنجش از راه دور و مخابراطی هستند!!

البته شاید سیاست دوگانگی در بخش فضا نیز لحاظ میشه!

نصیر عزیز
سایر کشور هایی نیز که در حال حاضر ماهواره های جاسوسی و نظامی به فضا پرتاب می کنند در ابتدا با پرتاب ماهواره های سنجش از دور و در ادامه مخابراتی و نهایتا نظامی شروع می کنند.این پله اول است و تا از آن بالا نرویم نمی توانیم به پله های دیگر برسیم بخصوص با شرایط ما که اکثر کشور ها نمی خواهند با ما همکاری علمی نمایند.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد