مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

ایران برای طراحی یک "سپر دفاع موشکی " برنامه‌ریزی می‌کند

20 بهمن ماه سالروز عملیات مهم والفجر 8 است. عملیاتی که جدا از روایت مجدد حماسه‌ها و ایثارگری مردان خدایی روح الله (ره)، باید ابتکارات پدافندی آنرا مورد توجه و تفسیر قرار داد.
سردار محمد حسن منصوریان معاون هماهنگ کننده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء یکی از فرماندهان حاضر در این عملیات مهم است که در گفتگو با خبرنگار دفاعی خبرگزاری فارس، به بیان گوشه‌هایی از دستاوردهای این عملیات مهم دفاع مقدس پرداخت.
هرچند سخن از آن دوران بود، ولی نمی‌شد به دستاوردهای فعلی و آخرین اقدامات قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء نپرداخت. مصاحبه با سرداری که اکنون در قرارگاه پدافند هوایی آجا خدمت می‌کند، با دلایل استقلال این مرکز آغاز شد.
وی با بیان اینکه دلائل زیادی را می‌توان برای استقلال قرارگاه پدافند هوایی خاتم ذکر کرد، گفت: مهمترین دلیل آن است که امروز برتری هوایی در جنگ‌ها عامل تعیین‌کننده‌ای به شمار می‌رود و هر کس در جنگ برتری هوایی داشته باشد، می‌تواند خود را برنده جنگ بداند.
منصوریان با یادآوری اینکه عامل مهم و تاثیرگذار در جنگهای امروزی، تفوق در هوا و فضا است، افزود: توجه به این مسئله، در دکترین دشمنان ما قرار دارد. در جنگ اول و دوم عراق نیز اشغالگران در طی چند هفته، توان دفاعی این کشور را با استفاده از ابزارهای تهاجم هوایی نابود کردند و عملیات زمینی نیز یک تیر خلاص بود.

* زمان طلایی اصابت به هدف و خروج از منطقه را مد نظر داریم

به اعتقاد این فرمانده عالی‌رتبه نیروهای مسلح، در جنگ‌های آینده نیز تهاجم هوایی از بخش‌های تفکیک‌ناپذیر است؛ نوع تهاجمات بسیار گسترده شده و تسلیحات متنوعی مثل انواع هواپیماهای بمب‌افکن سبک و سنگین، دورایستا، فرماندهی و کنترل، ‌پهپاد، در کنار موشک‌های کروز و بالستیک به کار گرفته‌ می شود که هر کدام شیوه های مقابله خاص خود را دارد.
منصوریان بر همین اساس پدافند زمین پایه را یک اصل برای افزایش توان دفاعی جمهوری اسلامی ایران دانست و خاطرنشان کرد: می دانیم که آنها رشد قابل توجهی در بخش هوایی داشته‌اند، لذا پدافند هوایی از منظر مسئولان ارشد سیاسی و نظامی کشورمان جایگاه ویژه‌ای داشته و در برنامه پنجم و چهار توسعه نیز به آن توجه خاصی شده که یکی از گام‌های اولیه، تشکیل قرارگاه مستقل پدافند هوایی است.
این فرمانده دوران دفاع مقدس با اشاره به عملیات مهم والفجر 8 گفت: در آن دوران آموختیم که باید با تاکتیک و تکنیک‌های متنوع، با تکنولوژی مدرن دشمن مقابله کنیم. در عملیات والفجر 8 نیز ضربه قاطعی به دشمن زدیم که با همین ابتکارات خلق شده بود.
معاون هماهنگ کننده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء با اشاره به اینکه ما با متحرک‌سازی تیم‌های پدافندی خود همچون هاگ، توانستیم ضربه محکمی را به عراق بزنیم، اضافه کرد: هم اکنون نیز از همه عوامل موثر در پدافند استفاده می‌کنیم و از دفاع عامل و غیرعامل نیز بهره خواهیم گرفت.
وی افزود: اکنون نیز می دانیم که دفاع ثابت محکوم به شکست است، لذا با طراحی و پیاده سازی دفاع متحرک و سیال، که انواع تجهیزات را در خود جای داده، کاری کرده‌ایم که با غنیمت شمردن زمان طلایی اصابت به هدف و خروج از منطقه (که بسیار کم است) با ضربه زدن به آن هدف، از منطقه خارج ‌شویم.

* حلقه حفاظتی اماکن هسته‌ای چند لایه و مبتکرانه است

از سردار منصوریان در خصوص نحوه هماهنگی میان یگانهای مختلف پدافندی نیروهای مسلح سوال کردیم که وی در پاسخ به این پرسش فارس گفت: هم اکنون هماهنگی بسیار خوبی بین یگان‌های قرارگاه پدافند هوایی با نیروهای هوافضای سپاه وجود دارد و ماموریت‌ها نیز تقسیم شده است.
وی در خصوص صیانت از مراکز هسته‌ای نیز گفت: برای حفاظت از مراکز هسته‌ای همچون تهران، اصفهان و دیگر مراکز حساس و حیاتی نیز تدابیر خاصی در نظر گرفته‌ایم و سعی داریم با دادن عمق لازم به دفاع، کاری کنیم که از قبل از رسیدن به هدف، ‌دشمن با حلقه‌های مختلف مقاومت روبرو شده و اهداف و پلان ذهنی خلبان‌ها و طراحان آنها را مختل کنیم.
منصوریان یادآور شد: باید کاری کنیم که حملات دشمن، تاثیر لازم را بر مناطق مورد نظر نداشته باشد.

* می‌دانیم پشتیبانی کشورهای صاحب تکنولوژی در زمان بحران قطعا نامطمئن است

"با موشک‌های کروز چه کنیم؟ ". سردار منصوریان استراتژی دفاعی نیروهای مسلح در این زمینه را چند لایه و متنوع ذکر کرده و می افزاید: موشک‌های کروز به عنوان یک تهدید رو به رشد مطرح است؛ یعنی دشمنان در حال توسعه همیشگی آن هستند. اما با طراحی تاکتیک‌های ابتکاری در کنار مطالعه نحوه استفاده دشمن از این تسلیحات در جنگ های اخیر و نیز ساخت سامانه‌های مختلف مانند توپخانه‌های با قدرت نواخت بالا و دقت زیاد، تلاش داریم کروزها را خنثی کنیم. البته یگان‌های تخصصی نیز در این زمینه تشکیل شده است.
رزمایش مدافعان آسمان ولایت 2، یکی از مهمترین رزمایش های نیروهای مسلح بوده است که نشان داد هماهنگی و توانایی بسیار خوبی در بخش های پدافندی شکل گرفته است. معاون هماهنگ کننده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء با بیان این جملات افزود: در رزمایش‌ اخیر نقاط قوت و ضعف‌مان را مشخص کردیم. ما با تمرین دفاع چند لایه، یگان‌های واکنش سریع را هم به صحنه آوردیم و پایداری در دوران جنگ الکترونیک و اختلالات مختلف را تمرین کردیم.
معاون قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء در عین حال گفت: می‌دانیم که پشتیبانی کشورهای صاحب تکنولوژی در زمان بحران قطعا نامطمئن خواهد بود و پشتیبانی لازم را از تجهیزاتی که به ما داده‌اند، نخواهند داشت. لذا علاوه بر اینکه خود را به تکنولوژی روز دنیا و در اختیار گرفتن سامانه‌های روز، مجهز می‌کنیم ولی در عین حال به آنها متکی نبوده و تلاش داریم به اصطلاح، خود را سوار بر این سامانه‌ها کنیم.

* استفاده از سامانه‌های متنوع پدافندی ساخت داخل گسترش می یابد

استفاده از سیستم های پدافندی ساخت داخل همچون شاهین، از جمله مواردی بود که سردار منصوریان به آن اشاره کرد و گفت: ما در صدد گسترش میزان استفاده از این سامانه‌ها هستیم. هرچند ممکن است عده‌ای گمان کنند این سامانه‌ها همان تجهیزات خارجی است که با نام ایرانی تولید می شود، در حالیکه سیستم های تولید کشورمان تحول کاملی نسبت به انواع مشابه خارجی پیدا کرده و بسیار پیشرفته‌تر و کارآمدتر است.
وی خاطرنشان کرد: طراحی و ساخت رادارهای کشف اهداف با سطح مقطع بسیار پایین و نیز سامانه‌های متنوع پدافند، از جمله اقدامات اخیر در کشور است که در کنار رادارهای معروفی چون کاستا و نبو، به کمک ما می‌آیند.
سردار منصوریان افزود: ما به خاطر نوع سرزمین پهناور ایران، به سیستم‌های متنوع و متعدد نیازمند هستیم اما برای استفاده از تجهیزات غیر بومی نیز با ایجاد تغییراتی، ضمن آنکه کارآیی آنها را ارتقا داده و دشمن را غافلگیر می‌کنیم،‌ پشتیبانی در مواقع بحرانی را هم تضمین خواهیم کرد.
سوال پایانی درباره چشم‌انداز آینده سامانه‌ها و تاکتیک‌های جمهوری اسلامی ایران در برابر تهدیدات بود. سردار منصوریان در خصوص این سوال فارس گفت: ما دفع کامل هرگونه حملات هوایی و فضایی علیه ایران را مدنظر قرار داده ایم.
وی در خصوص طراحی و ساخت سیستم هایی که عمدتا "سپر دفاع موشکی " نامیده می‌شود، در ایران گفت: ما با توجه به نوع توانمندیهای دشمنان، برای مقابله با تهدیدات موشک‌های بالستیک نیز در حال برنامه‌ریزی و طراحی هستیم. این موشک ها از جو خارج می شوند و شناسایی و مقابله با آنها نیازمند پیچیدگی های بسیار خاصی است. علیرغم آنکه این موشک‌ها نقطه زن نیستند اما به علت قدرت تخریب و برخی دیگر از ویژگی‌های آن، برای مقابله با این موشک ها نیز در حال برنامه‌ریزی هستیم. هرچند راه آسانی پیش رو نداریم اما بی توجه به این مسئله نیز نخواهیم بود

نظرات 1 + ارسال نظر
نصیر سه‌شنبه 20 بهمن 1388 ساعت 07:31 ب.ظ

سلام

اینطور که شنیدم سامانه پدافند دوربرد موشکی در آینده نزدیک قراره رونمایی بشه!

ممکنه ارتباطی با این برنامه ریزی داشته باشه!!

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد