مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

رونمایی از هواپیمای تک سرنشین «فائز»

 


نخستین هواپیمای تک سرنشین دو موتوره کشور با نام «فائز» با حضور سردار سرتیپ پاسدار احمد وحیدی، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح صبح روز دوشنبه رونمایی شد.

به گزارش ایسنا صبح روز دوشنبه همچنین خط تولید هواپیماهای پیشرفته بدون سرنشین «رعد» و «نذیر» افتتاح شد.

هواپیمای دو موتوره تکسرنشین «فائز» با سازه تمام کامپوزیت طراحی و ساخته شده و وزن خالص آن 78 کیلوگرم است که در هنگام پرواز حداکثر تا وزن 175 کیلوگرم خواهد بود و سرعت این هواپیما 220 کیلومتر در ساعت است.

به کارگیری چتر به منظور بازیابی هواپیما به همراه خلبان در شرایط اضطراری، قابلیت مونتاژ و بهرهبرداری در زمانی کمتر از 5 دقیقه به واسطه طراحی و پیکره بندی جز به جز، قابلیت نصب و افزایش ظرفیت سوخت در بخشهای بال و بدنه، امکان حمل و نقل آسان و قیمت ارزان از جمله ویژگیهای این هواپیماست.

هواپیمای «فائز» با قابلیت آبنشینی و دوزیست بودن، حمل محمولههای شناسایی، درمانی، پشتیبانی و پستی و ارتقا برای تبدیل شدن به هواپیمای دو نفره، قادر است ماموریتهای گشتزنی، مراقبتی، تفریحی و ورزشی آکروباتیک را انجام دهد.

همچنین در این مراسم یک فروند هواپیمای «فجر 3 » که تنها هواپیمای چهار نفره کشور است به هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی ایران تحویل داده شد.هواپیمای فجر 3 تنها هواپیمای 4 نفره کشور است که کلیه مراحل طراحی و ساخت آن مطابق با آیین نامه های استاندارد بین الملل JAR در داخل کشور انجام شده است.

این هواپیما دارای سازه تمام کامپوزیت با سرعت 320 کیلومتر در ساعت است.

آموزش خلبانی، گشت زنی مرزی، ترابری سبک، حمل مسافر ویژه، پست هوایی، عکس برداری، فیلم برداری و انجام پروازهای تفریحی از کاربردهای این هواپیما است.

گفتنی است همزمان با تحویل دهی این هواپیما قرارداد تولید 10 فروند دیگر از هواپیمای فجر 3 میان سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع و هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی ایران منعقد و مبادله شد.

نظرات 1 + ارسال نظر
محمد چهارشنبه 21 بهمن 1388 ساعت 01:14 ب.ظ

با عرض سلام و ادب محمدآقا.خبرهای خوبی تو این چند روز آوردید.انشاالله همیشه خوش خبر باشید.3 تا سوال داشتم اینکه این هواپیمای رادارگریز سفره ماهی سر نشیندار هست یا بدون سرنشین و سوال دوم اینکه آیا f-14 هنوز هم از رادار awg-9 استفاده میکنند یا نه راداره دیگری روی f-14ها نسب شده و آیا رادارهای awg-9 آپدیت شدن تا بردشون گسترش پیدا کنه و قدرت و هدفیابیشون بشتر شده باشه? نمیدونم اینارو از شما سوال کردم یا نه یه موقعی.

محمد عزیز
با سپاس از شما دوست مهربان
براساس اخبار دریافتی سفره ماهی هواپیمایی بدون سرنشین است که علاوه بر توان اطلاعاتی قادر است بعنوان یک جنگنده کوچک نیز اقدام نماید. تلاش زیادی نیز می شود تا اف۱۴ ها کماکان پرقدرت به خدمت بپردازند.
شاد باشید.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد