مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

پرواز نسل جدید جنگندههای F 14 !!

خبرگزاری فارس: معاون هماهنگ کننده نیروی هوایی ارتش، جنگندههای امروز این نیرو همچون اف 14 را یک هواپیمای کاملا متحول شده توصیف کرد و گفت: نسل جدید جنگندههای F 14 با رادار ایرانی و موتور ارتقاء یافته در حال پرواز است.


"امروز نیروى هوائى شما با نیروى هوائى اول انقلاب قابل مقایسه نیست. مهارتهاى امروز شما، توانائىهاى امروز شما، تجهیزات امروز شما، پیشرفتهاى نیروى انسانى، ابتکارهاى گوناگون، با اول انقلاب قابل مقایسه نیست؛ با 20 سال قبل هم قابل مقایسه نیست. "
این جملات بخشی از فرمایشات رهبر معظم انقلاب در دیدار 19 بهمن ماه سال گذشته است. معاون هماهنگ کننده فرمانده نیروی هوایی ارتش در گفتگوی تفصیلی با فارس، تلاش کرد بخشهایی را از مصادیق این تاکیدات فرمانده معظم کل قوا بیان کند.
امیر خلبان عزیرنصیرزاده که از رویشهای نیروی هوایی پس از انقلاب محسوب میشود، از جمله خلبانان مجرب و متخصص ارتش بوده که از 14 شهریورماه سال 88، مسئولیت معاونت هماهنگ کننده نهاجا را بر عهده دارد.
وی در بخش ابتدایی سخنان خود، به نقش نیروی هوایی در پیروزی انقلاب اشاره و بیعت تاریخی همافران با امام راحل را از جمله ضربات نهایی بر پیکر رژیم طاغوت توصیف کرد.
وی یادآور شد: پس از انقلاب نیز نیروی هوایی فعالیت تاثیرگذار و موفقی در 8 سال دفاع مقدس داشت و در مرحله بازسازی، آموزش و انتقال تجربه به نسلهای بعدی نیز خودکفا بوده و در حقیقت در اوج شکوفایی قرار دارد. 
 


* هیچ امید و توقعی به تامین قطعات و تجهیزات از خارج نداریم

نصیرزاده با اشاره به برنامهریزی گسترده استکبار برای نیروی هوایی ارتش در پیش از انقلاب گفت: بواسطه این سرمایهگذاری کشورهای استکباری، بیشترین تجهیزات ما همین امروز هم از بهترینهای دنیا است چون کشورهای استکباری برنامه خاصی برای نیروی هوایی پیش از انقلاب داشتند و به همین دلیل تجهیزات خوبی را در اختیار این نیرو قرار دادند که امروز نیز از آنها بهره میبریم.
وی ادامه داد: در زمینه بازسازی تجهیزات علاوه بر اینکه سعی می کنیم تا این امر به بهترین نحو صورت گیرد، باید بیشترین بهرهوری را نیز داشته باشیم تا بتوانیم تجهیزات مورد نظر را خودمان طراحی و مطابق با استانداردهای روز دنیا و مطابق با فرایندی که در کشورهای پیشرفته دنبال میشود، بسازیم.
معاون هماهنگکننده نیروی هوایی ارتش خاطر نشان کرد: با وجود تهدیدات همیشگی و تحریمهای مختلف علیه کشورمان، توجه ویژه به موضوع خودکفایی و استقلال از دیگر کشورها برای ما مهم خواهد بود چرا که هیچ امید و توقعی به تامین قطعات و تجهیزات از بیرون نداریم.

* به کاربردن واژه "فرسوده " در خصوص هواپیماها درست نیست

وی همچنین با اشاره به تدبیر حکیمانه رهبر معظم انقلاب مبنی بر "عمردهی انقلابی به تجهیزات نظامی "، افزود: سیاست استکبار در آن زمان این گونه بود که عمر مشخصی را برای قطعات تعیین میکردند تا بتوانند از این طریق هر چه بیشتر درآمد نفتی ایران را به غارت ببرند چرا که پس از بروز ایراد در قطعات، آنها تعمیر نمیشدند بلکه میبایست قطعه را عوض کرد و این در حالی است که این عمر قانونی، واقعی نبود.
معاون هماهنگ کننده نیروی هوایی ارتش تصریح کرد: اصولا به کاربردن واژه "فرسوده " در خصوص هواپیماهای نیروی هوایی درست نیست چرا که این جنگندهها مدام در حال اورهال و بهینهشدن هستند.
نصیرزاده ادامه داد: فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر عمردهی انقلابی به تجهیزات به این معناست که باید همواره این تجهیزات را بازنگری، اورهال و بهینه کنیم و اگر سیستمی نیاز به ارتقاء داشت، یک عمر قانونی دیگر برای آن تعریف شود.

* ساخت رادار ایرانی و موتور بهینهسازی شده برای جنگندههای ایرانی

وی با تاکید بر اینکه ما امروز هواپیماهای خارج از چرخه نداریم، افزود: در حقیقت میتوان گفت که قالب هواپیماها همان قالب گذشته است اما تمام محتوا شامل سیستمها و قطعات آن دائماً بهینهسازی شده و ارتقاء مییابد. برای مثال بمب قاصد که بر روی همین هواپیماها نصب شده، در حقیقت توانمندی یک بمب نسل جدید و هوشمند است که قبلا امکان نصب روی هواپیماهای ما را نداشت اما امروز به این توان دست پیدا کردهایم.
معاون هماهنگکننده نیروی هوایی ارتش با اشاره ارتقا تجهیزات و توانمندی های صورت گرفته بر روی انواع جنگنده های نیروی هوایی گفت: در حقیقت میتوان گفت ما امروز نسل جدید جنگهای F14 را در اختیار داریم که رادار آن توسط متخصصان داخلی خودمان ارتقاء داده شده است.
نصیرزاده تصریح کرد: از آنجا که ساخت این رادار توسط نیروهای خودمان صورت گرفته و اکنون نیز روی این جنگنده رهگیر نصب است، بنابراین مرتبا میتوانیم آن را ارتقاء دهیم و در کنار موتور آن، می شود گفت که این جنگنده نیروی هوایی، نسل جدیدی از آن هواپیمای قبلی است.
وی همچنین با اشاره به توانمندیهای متخصصان نیروی هوایی در بعد ساخت قطعات موتور هواپیما، اظهار داشت: امروز حرکت خود را برای ساخت موتور هواپیما به طور کامل شروع کردهایم و به نتایج قابل قبولی نیز رسیدهایم که انشاء در موقع لازم، اطلاعرسانی میشود.
معاون هماهنگکننده نیروی هوایی ارتش تاکید کرد: اقدامات ما دقیقا مطابق با استانداردهای روز دنیا است و این در حالی است که بسیاری از کشورها این قبیل کارها را به کشورهای دیگر واگذار میکنند. برای مثال انواع جنگندههای کشورهایی مانند لهستان، بلغارستان و ترکیه که نمونههای آن در ایران نیز موجود است توسط رژیم صهیونیستی بهینه میشوند.
نصیرزاده ادامه داد: البته این کار یعنی واگذاری بهینهسازی تجهیزات به کشورهای دیگر یک روش مرسوم در دنیاست اما ما نیازی به این امر نداریم.   



* به سمت شعار "یک بمب برای یک هدف " حرکت میکنیم

وی به طراحی و ساخت جنگنده بومی صاعقه به عنوان یک نمونه کاملا داخلی اشاره کرد و افزود: تمام مراحل طراحی، ساخت و تولید انبوه این جنگنده در داخل کشور صورت گرفته و همانطور که در اخبار نیز منتشر شد اولین یگان آن در پایگاه دوم شکاری تشکیل شده است.
معاون هماهنگکننده نیروی هوایی ارتش تصریح کرد: در فرایند بکارگیری هواپیماها، نیازمندیها دائما منعکس میشود و میتوان گفت که قطعا در آینده شاهد ساخت نسلهای جدیدی از جنگده صاعقه خواهیم بود.
نصیرزاده با تاکید بر عزم کارکنان نیروی هوایی ارتش برای تحقق چشمانداز 20 ساله که فرمانده معظم کل قوا طراحی شده است، یکی از سرفصلهای مهم این برنامه را خودکفایی محض مطابق با علم روز دنیا دانست و گفت: در عرصههای مختلف علمی خصوصا در زمینه الکترونیک روز به روز شاهد ارتقاء علوم هستیم که باید برای رسیدن به خودکفایی و بینیازی از دیگر کشورها، روز به روز توان علمی خود را افزایش دهیم.
معاون هماهنگکننده نیروی هوایی ارتش همچنین هوشمندسازی و افزایش برد را یکی از نکات مهم در بحث مهمات هوا به زمین ارزیابی کرد و افزود: اگر در گذشته یک هدف توسط چندین بمب نابود میشد امروز باید به سمت شعار "یک بمب برای یک هدف " حرکت کنیم.
نصیرزاده خاطرنشان کرد: امروز ما به این مهم دست یافتیم و تست موفق پروژه قاصد نیز در همین راستا بود اما باید کاری کنیم تا برد آن بیشتر شود.
وی با بیان اینکه باید تلاش کنیم تا مهماتهای ما از زوایای مختلف قابل شلیک باشد، ادامه داد: در زمینه مهمات هوا به هوا نیز تلاش موفقیتهای فراوانی داشتهایم هرچند باید توجه داشت که وقتی موضوع تسلیحات دورزن مطرح میشود، اهمیت مهمات هوا به هوا کمتر خواهد شد ولی با این حال ما در این زمینه و خصوصاً در زمینه ارتقاء برد رادارها تلاش خودمان را میکنیم که یکی از نمونه های آن ارتقاء رادار جنگندههای F14 و F4 است.

* اطلاعات دقیق دستگیری ریگی تا سالها منتشر نخواهد شد

معاون هماهنگکننده نیروی هوایی ارتش در بخش دیگری از گفتگوی خود به عملیات موفق و افتخارآمیز دستگیری عبدالمالک ریگی در آسمان کشورمان توسط جنگندههای نیروی هوایی ارتش اشاره کرد و در این باره گفت: در تمام دنیا رسم بر این است که سیستمهای اطلاعاتی، شگردهای خود را تا سالهای متمادی توضیح نمیدهند چرا که این یک اشتباه محسوب میشود که شما توانمندیهای خود را در معرض دید دشمنان بگذارید، لذا گاهی در این زمینه مسائل انحرافی نیز برای فریب دشمن مطرح میشود.
نصیرزاده افزود: همین امر که جمهوری اسلامی توانست یک فرد شرور را دستگیر و از پیش روی ملت ایران بردارند یک عمل بسیار مهم بود. هر چند معتقدیم این فرد به تنهایی اهمیتی نداشت اما این عمل نشان داد که جمهوری اسلامی ایران برای هر گونه مقابله با کسانی که به دشمنی با ملت ایران میپردازند، بیدار است.
وی به توضیح مختصری در این باره اکتفا کرد و اگفت: باید توجه داشته باشیم که اگر جنگندههای نیروی هوایی کمی دیرتر و یا زودتر وارد عمل میشدند، احتمال داشت تا هواپیمای حامل ریگی از کشور خارج شود.
معاون هماهنگکننده نیروی هوایی ارتش با بیان اینکه باید به گونهای عمل میشد که قوانین بینالمللی زیرپا گذاشته نشود، تصریح کرد: باید توجه داشته باشیم که همیشه هدف قرار دادن متجاوز بسیار آسانتر از نشاندن یک هواپیمای ناشناس است و نیروی هوایی به این عملیات خود افتخار میکند.

* رژه 29 فروردین نماد آمادگی کامل ارتش

نصیرزاده 29 فروردین را یک روز بزرگ برای ارتش جمهوری اسلامی ایران دانست و خاطرنشان کرد: در مقطعی از اوایل انقلاب عدهای ضد انقلاب شعار انحلال ارتش را مطرح کردند و فضا به گونهای بود که عدهای از انقلابیون هم با این شعار موافق بودند اما پیام حکیمانه امام خمینی(ره) باعث شد تا این امر صورت نگیرد و بعدها در دفاع مقدس این بصیرت بلند امام(ره) معلوم شد و ارتش از این امتحان سخت سربلند بیرون آمد.
وی همچنین رژه باشکوه 29 فروردین را نشان دادن اقتدار نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران ارزیابی کرد و افزود: یک رژه خوب وقتی شکل میگیرد که نیروهای ما در آمادگی کامل به سر ببرند و نیروی هوایی نیز در این مراسم حضوری مناسب داشت.
نصیرزاده هدف و تکلیف اصلی نیروهای مسلح را دفاع از تمامیت ارضی کشور و جهاد در رکاب نایب امام زمان(عج) عنوان کرد و گفت: یک نیروی نظامی همواره باید احساس تهدید کند و به همین واسطه ما در طول سال همیشه آماده هستیم و رزمایشهای مختلف نیز به منظور تمرین حفظ آمادگی و نشان دادن قدرت نیروهای مسلح کشورمان به دشمنان است.

* احتمالاً ستاد نیروی هوایی چند متری عقبنشینی خواهد داشت

وی در خصوص خروج پادگان نیروی هوایی از تهران نیز گفت: مصوبهای که قبلا تصویب شده این بود که پادگانهای نظامی از داخل شهرها بیرون بروند اما این یک پروسه طولانی و سخت است چرا که این پادگانها دارای تجهیزات پیچیده و مختلفی هستند که ابتدا باید مکان مناسب برای انتقال آنها و همچنین منتقل کردن این تجهیزات صورت بگیرد که البته متولی اصلی این کار ستاد کل نیروهای مسلح است.
نصیرزاده تاکید کرد: در خصوص تعریض خیابان پیروزی نیز احتمالاً ستاد نیروی هوایی چند متری عقبنشینی خواهد داشت که این امر در حال بررسی است.

* گفتگو از مهدی بختیاری

نظرات 5 + ارسال نظر
محمد شنبه 4 اردیبهشت 1389 ساعت 03:51 ق.ظ

آیا این معناش تولید کامل این جنگنده در کشور میباشد یا نه فقط راهی به دستیابی یک جنگنده بومی با کار کردن روی f-14?

دوست عزیز همانطور که شما بهتر از ما می دانید منظور ساخت اف۱۴ در ایران نیست بلکه ارتقا و بروزرسانی اف۱۴ های موجود است.

مجید دوشنبه 13 اردیبهشت 1389 ساعت 11:41 ب.ظ

بنظر شما ممکنه؟
یعنی ایران تونسته an\awg-9 رو ارتقا بده؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

اگر نظر ما را می خواهید می گوئیم نه!

مجید چهارشنبه 15 اردیبهشت 1389 ساعت 06:54 ب.ظ

سلام دوباره
ژس مطرح کردن این حرفها جه معنی داره؟

یه مساله دیگه

تو یک سایت خارجی دیدم که مقامات امریکایی به خلباناشون اطمینان دادن که ایران دیگه اف۱۴ عملیاتی نداره

یعنی بنظر شما هواژیمای توتانایی مثل اف۱۵ قدرت شکست دادن اف۱۴ رو نداره؟

چون هم جدیدتره هم رادار دیجیتال داره و هزارتا چون دیگه
باتشکر

محمدرضا دوشنبه 24 خرداد 1389 ساعت 01:04 ب.ظ

سلام و خسته نباشید

این عکس اف ۱۴ های شیر ایرانی خیلی زیبا هستند . آیا براتون امکان داره این عکس را در اندازه واقعیش برای دانلود بگذارید . ممنون میشم

محمدرضا سه‌شنبه 25 خرداد 1389 ساعت 02:07 ب.ظ

ممکنه عکس زیبای تامکتهای ایرانی را در ابعاد واقعی برای دانلود بذارید .
ممنون .

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد