مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

بازخوانی پرونده قرارداد خرید توپولف‌های 204

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبری فارس «توانا» در حالی که مبحث استفاده از هواپیماهای نو غربی در ناوگان هوایی کشور در حال جان گرفتن است، به نظر می‌رسد قراردادهای خرید و ورود توپولف‌های 204 که به عقیده دست‌اندرکاران صنعت هوایی کشور پیشرفته و قابل اطمینان است، به فراموشی سپرده شده و ظاهرأ همگان از سرنوشت این توپولف‌های به ظاهر مدرن که قرار بود به ناوگان ایران‌ ایر‌تور سپرده شود، بی اطلاعند.

‌* برتری‌های توپولف 204 نسبت به توپولف‌های موجود در ناوگان

هواپیمای توپولف 204 در کلاس هواپیماهای 200 نفره و میان‌برد (حدود 5 هزار کیلومتر) طراحی شده است‌.
‌توپولوف 204 هواپیمایی دو موتوره با برد متوسط بوده و در واقع با هدف جایگزینی توپولف‌154 طراحی شده است؛ ایده اولیه برای تولید و ساخت این هواپیما در سال 1983 شکل گرفت و اولین پرواز این هواپیما در سال 1989 انجام شد.
دومین نمونه از این هواپیما که دارای موتورهای RB-553-211 بود در 14 اوت 1992 پرواز کرد.
در 12 ژانویه 1995 گواهینامه صلاحیت پروازی کشور روسیه به این هواپیما که در ابتدا به عنوان هواپیمای باربری مورد استفاده قرار می‌گرفت، اعطا شد و اولین پرواز این هواپیما به عنوان هواپیمای مسافربری هم توسط خطوط هوایی "ونوکوفو " در 23 فوریه 1993 انجام شد.
‌بنا به گفته کارشناسان سه ویژگی مهم و برجسته‌ای که طراحان این هواپیما بر آن تأکید دارند شامل ارتفاع کابین، مصرف سوخت کم و قیمت پایین هواپیما، است.
‌کابین این هواپیما با توجه به سفارش مشتریان به اشکال مختلف قابل ارائه است که نوع کلاس A با 212 مسافر و کلاس B و کلاس C با 164 تا 193 مسافر از جمله آن‌ها است.‌

* مروری بر گذشته قرارداد خرید توپولف 204

بنابراین گزارش در تاریخ 31 شهریور 85 ‌پس از پایان مذاکرات چند ساله ایران و روسیه، شرکت هواپیمایی ایران‌ایر ‌موافقت کرد طی قراردادی به ارزش 200 میلیون دلار، هواپیماهای «توپولف-204» را از شرکت "ایلوشن فینانس " خریداری کند؛ هواپیماهای خریداری شده توسط شرکت ایران‌ایر برای ایران‌ایرتور در نظر گرفته شده بود که همگی از نوع 204 سری 100 بودند.
بنابراین گزارش رئیس هیئت مدیره سابق ایران ایرتور در تاریخ 2 مردادماه 1385 در این‌باره به فارس گفته بود: قرارداد خرید پنج فروند هواپیمای توپولف 204 از روسیه، نهایی شده و مذاکرات پایانی آن با طرف روسی در حال انجام است.
‌پورمحمدی با بیان اینکه این قرارداد در مرحله مذاکره قرار داشته و در مورد نحوه و میزان خدمات پس از فروش در حال تعامل هستیم، گفته بود: به دلیل اینکه این نوع هواپیمای توپولف تا‌کنون در کشور وجود نداشته، مجبوریم شرایط خاصی را از طرف روسی در مورد خدماتی که بعد از عقد قرارداد برای تعمیر و نگهداری این هواپیماها احتیاج داریم، درخواست کنیم.
این در حالیست که وی اواخر سال 84 نیز در گفت و گو با فارس، گفته بود: موضوع خرید این پنج فروند توپولوف از روسیه به مرحله نهایی رسیده و تنها امضاء قرارداد آن باقی مانده است.
‌سعید حسامی مدیر عامل سابق هما نیز در 14 مرداد 1388 در خصوص خرید پنج فروند هواپیمای مدرنیزه شده "توپولف-204 اس.ام. " توسط ایران‌ایرتور، به فارس گفت: توپولف 204 که به زودی وارد ایران‌ایرتور خواهد شد، به هیچ عنوان قابل مقایسه با توپولف 154 نیست و بسیار پیشرفته‌تر است.
همچنین مدیرکل سابق دفتر مهندسی و قابلیت پرواز سازمان هواپیمایی در تاریخ 18 شهریور‌ماه 1388با اشاره به اینکه طبق برنامه چهارم توسعه کشور لازم است عمر ناوگان هوایی مسافری به زیر 15 سال کاهش یابد، به فارس گفته بود: در حال حاضر سازمان هواپیمایی منتظر تحویل هواپیماهای توپولف 204 از کشور روسیه است که این هواپیماها همگی نو هستند.
محمدرضا کاظمی‌پور با بیان اینکه حداکثر سن هواپیماهای کارکرده غربی که از این پس به کشور وارد می‌شوند، 12 الی 15 سال است، تأکید کرد: ‌به جز قرارداد خرید توپولف‌های 204 که چندی پیش سازمان هواپیمایی ایران با کشور روسیه منعقد کرد، در حال حاضر ایران هیچگونه قرارداد خرید هواپیما با این کشور امضاء نکرده است.
وی در خصوص توپولف‌های 204 خریداری شده توسط ایران‌ایرتور، گفته بود: هواپیماهای مذکور، نو و بسیار مدرن، دارای موتور اروپایی و در حد کلاس ایرباس هستند و کاملا با توپولف‌های قبلی تفاوت دارند.
در حالی که مدیرکل سابق دفتر مهندسی و قابلیت پرواز سازمان هواپیمایی کشوری در شهریور‌ماه سال گذشته خبر از ورود توپولف‌های 204 در آینده نزدیک داده بود، امروز و پس از گذشت 7 ماه از این گفته‌ها به نظر می‌رسد هیچ‌یک از مسئولان قصد ندارند درباره سرنوشت این توپولف‌ها اظهار نظر کنند.
‌برای تأیید این ادعا می‌توان به گفته سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری در تاریخ 9 اردیبشت‌ماه سال جاری اشاره کرد که از سرنوشت هواپیماهای توپولف 204 که طبق قرارداد مقرر شده بود به ایران ‌ایر‌تور تحویل شود، اظهار بی‌اطلاعی کرده و گفته است: فعلأ ورود این هواپیماها به کشور در هاله‌ای از ابهام است و خبری از وارد شدن آنها به ناوگان هوایی کشور نیست.
این در حالی است که "نیکولای ویچ میناشکین " معاون سرطراح شرکت هواپیمایی توپولف و مسئول غرفه این شرکت در نهمین نمایشگاه بین‌المللی هوا و فضای مسکو، در حاشیه این نمایشگاه به خبرنگار فارس گفته بود: تاکنون 50 فروند از هواپیمای "توپولف 204 " در کارخانه "اولیانوفسک " تولید شده و در حال بهره‌برداری است، اما دلیل تعویق در تحویل دادن پنج فروند سفارش جمهوری اسلامی ایران عمدتاً به دلیل تغییرات مورد نظر ایران است که براساس آن تغییراتی در موتور متناسب با شرایط اقلیمی ایران ایجاد شده و تاحدی مصرف سوخت و وزن هواپیما هم کاهش می‌یابد.
بنا به گفته وی در تولیدات جدید توپولف 204 تمامی سیستم‌های هواپیمایی مدرنیزه شده و ضمن افزایش طول عمر هواپیماها، فعالیت زیادی نیز برای بهینه‌سازی خدمات رفاهی مسافران انجام شده است‌.
با این وجود مدیر عامل ایران ‌ایر‌تور در تاریخ 10 اردیبهشت‌ماه سال جاری در خصوص سرنوشت ورود هواپیماهای توپولف 204 به ناوگان این ایرلاین به فارس گفته بود: فعلأ هیچ خبری در خصوص ورود این توپولف‌ها به کشور در دست نیست.
‌مهدی صادقی‌ در پاسخ به سؤال فارس مبنی بر وجود یا عدم وجود ضمانت اجرایی قرارداد خرید توپولف بین ایران و روسیه، گفت: لازم بود روس‌ها آمادگی خود را برای فروش توپولف 204 قبل از انعقاد قرارداد اعلام می‌کردند اما کارخانه سازنده روسی توپولف 204 هنوز آمادگی خود را برای شروع فعالیت و واگذاری این توپولف‌ها به ایران، اعلام نکرده‌ است.
مدیرعامل ایران ایرتور با رد این موضوع که ورود هواپیماهای 204 توپولف به ایران ملغی شده است، تصریح کرد: عدم واگذاری این توپولف‌ها تنها به عدم برنامه‌ریزی کارخانه سازنده روسی بازمی‌گردد.

و اما امروز 11 اردیبهشت 1389 است و کماکان هیچ‌یک از مسئولان قصد ندارند در مورد ورود یا عدم ورود توپولف 204 به ناوگان هوایی کشور اظهار نظر کنند و یا شاید از سرنوشت‌ قرارداد خرید این هواپیمای شرقی بی‌اطلاعند‌.
به نظر می‌رسد دست‌اندر کاران صنعت هوایی کشور فعلأ به دلیل ترس پنهان مردم از هواپیماهای شرقی و بخصوص ‌توپولف که پس از سانحه 24 تیر‌ماه و سقوط توپولف کاسپین‌ایر قوت گرفت، قصد ندارند به این زودی‌ها برای دریافت هواپیماهای توپولف 204 عزم جدی از خود نشان دهند؛ بنابراین توپ را در زمین کشور سازنده انداخته و روسیه را مقصر عدم تحویل این توپولف‌ها معرفی می‌کنند.
این گزارش حاکی است با گذشت چندین سال از این قرارداد و تولید روز‌افزون هواپیماهای مدرن، هر روز بهتر از روز قبل، وارد کردن توپولف‌های 204 نیز در آینده دور چندان منطقی نیست.

گزارش از سعید مؤذنی

آشنایی با موشک کروز ضد کشتی C-602


در ششمین نمایشگاه هوایی Zhuhai  چین موشک ضد کشتی جدیدی به نمایش گذاشته شد که به دلیل برد و دقت بالا از سایر موشک های ضد کشتی قبلی ساخت چین متمایز بود.این موشک , موشک C-602 بود که برای ان نام YJ-62 که حروف YJ ان مخفف Ying Ji به معنایی عقاب ضربتی است,برگزیده شده بود.موشک C-602 به نمایش درامده در سال 2006 به سرعت به بخش مهمی در دفاع ساحلی و استراتژی عدم دسترسی به ساحل نیروی دریایی چین تبدیل شد.

موشک C-602 که علاوه بر قابلیت ضد کشتی قابلیت استفاده بعنوان یک موشک سطح به سطح را دارد ساخت شرکت علوم و صنایع هوا فضای چین (CASIC) است.این موشک فروصوت با برد حداکثری بیش از 400 کیلومتر توان فوقالعاده ایی به نیروی دریایی چین برای محدود کردن نیروی دریایی تایلند می دهد به هر حال با توجه به قوانین بین المللی تجارت سلاح برد نمونه صادراتی به 285 کیلومتر کاهش برد پیدا کرده است.C-602 با سرعتی بیش از 0.9 ماخ توان بالایی در هجوم به اهداف دریایی دارد به گونه ایی که این موشک قادر به پرتاب در شرایط اب و هوایی مرحله دریایی 6 است (منظوراز مرحله دریایی وضعیتی است که دران وضعیت سطح دریا به عواملی مانند باد ,ارتفاع موج و ... محاسبه می گردد که در وضعیت 6 ام ارتفاع موج دریا بین 4 تا 6 متر است).موشک با داشتن ارتفاع کروز در حدود زیر 30 متر در حالت حمله زمینی  برای هجوم به اهداف دریایی از روش sea skimming بهره می برد به طوریکه موشک با ارتفاع کروز10-7 از سطح دریا برای مرحله نهایی و انهدام هدف ارتفاع خود را کم کرده و ارتفاع پروازی خود را به زیر 7 متر می رساند که این کار عامل بسیار مهمی در اختفا و مصونیت موشک از سیستم های شناسایی و دفاعی شناور می باشد.نیروی محرکه C-602 از طریق یک بوستر سوخت جامد به همراه یک موتور توربوجت تامین می شود که200 کیلوگرم از وزن کل موشک را به بوستر 90 سانتی متری موشک تعلق می گیرد.هدایت پایانی موشک بر عهده یک جستجوگر فعال راداری است که با زاویه اسکن ± 40 و حداکثر برد تشخیص هدف 40 و بیشینه برد قفل بر روی هدف 30 کیلومتر نقشی اساسی در وطیفه انهدام هدف دارد.از دیگر سیستم های هدایتی موشک در فاز میانی می توان به سیستم های هدایت داخلی وناوبری ماهواره ایی اشاره کرد هر چند در نمونه جدید تر این موشک برای افزایش ضریب امنیتی بیشتر موشک در مقابل اقدامات ضد الکترونیک از یک ارتباط دهنده اطلاعات نیز برای حرکت تا میانه مسیر استفاده شده است.


C-802 با برخورداری از کلاهک سنگینی به وزن 300 کیلوگرم که مکانیزم انفجار ان بوسیله یک فیوز ضربه ایی مهیا می شود می تواند ضربه ایی مرگ بار برای هر هدفی باشد.ناوشکن قدرتمند و مدرن Type 052C ساخت چین برای انجام مقاصد انهدام اهداف سطحی و همچنین مقابله با شناورهای سطحی از موشک C-602 که در 8 لانچر قرار می گیرند بهره می برد

نمونه جدیدی از این موشک که به جای موتور توربوجت برای فاز نهایی از موتور توربوفن استفاده می کند نیز در دست ساخت است و همچنین خبرهایی از ساخت و توسعه نمونه های هواپایه و نمونه با قابلیت پرتاب از زیردریایی از این موشک وجود دارد به طوریکه نمونه هواپایه ان نیز بر روی بمب افکن H-6 ازمایش شده است.

نیروی دریایی پاکستان نیز برای مقابله با خطری که انرا نیروی دریایی طالبان می نامید تقاضای خرید 120 موشک C-602 را تقدیم چین کرد که احتمالا این موشک ها در اویل سال 2009 به پاکستان تحویل داده شده اند البته نمونه صادراتی به پاکستان از برد کمتری حتی از نمونه صادراتی این موشک برخوردار است.

YJ-62/C-602 :

نوع: موشک کروز سطح به سطح / ضد کشتی
کشور سازنده:جمهوری خلق چین
کشورهای استفاده کننده:چین , پاکستان و به صورت غیر رسمی ایران(البته مورد تائید نیست)
سازنده:CASIC
وزن:1240 کیلوگرم
طول:6.1 متر
قطر:510 م م
کلاهک:300 کیوگرم ضد زره
موتور: توربوجت
سوخت:از نوع مایع
برد عملیاتی: (به نقل از دانش نامه)+ 400 کیلومتر و (به نقل از سایرین) +300 کیلومتر
سرعت:+0.9 ماخ
سیستم هدایت:راداری فعال/ImIR IR / TV
پلتفرم پرتاب:از سطح و هوا


منبع:http://www.centralclubs.com

پروازهای شناسایی حق ایران است

 


به گزارش خبرگزاری فارس، امیرخلبان محمد علوی معاون عملیات نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی، در خصوص ادعای شبکه تلویزیونی آمریکا (سی ان ان) مبنی بر پرواز یک فروند جنگنده ایرانی بر فراز ناو هواپیمابر آمریکایی آیزنهاور، اظهار داشت: ایران در کریدور هوایی تا سقف 20 هزار پا بصورت معمول پروازهایی را انجام می‌دهد و احتمال دارد که هواپیمای ایرانی هنگام پرواز در این کریدور از نزدیک ناوهواپیمابر آمریکایی عبور کرده باشد و کسی نمی‌تواند درباره این پروازها که در چارچوب قوانین است، شکایتی کند.
معاون عملیات نیروی هوایی ارتش در گفتگو با شبکه خبری العالم، با توجه به قرار گرفتن نیروهای آمریکایی در این کریدور، خاطرنشان کرد: ما پروازهای شناسایی روتینی داریم که توسط هواپیماهای مختلف از جمله هواپیماهای بدون سرنشین انجام می‌شود و آنها ممکن است از بالای سر نیروهای آمریکایی عبور کنند.

پرواز جنگنده ایرانی بر فراز ناو آمریکایی

تابناک: پایگاه اطلاع‌رسانی شبکه «سی.ان.ان» به نقل از یک مقام نظامی آمریکایی نوشت: یک فروند جنگنده ایرانی بر فراز ناو هواپیمابر آیزنهاور قرار گرفت و لحظاتی وحشت‌زا را در اقیانوس به وجود آورد.

بر پایه خبر منتشره، این ناو که به سوی عراق حرکت می‌کرد، نیروی‌های نظامی پشتیبانی را در خود جای داده بود.

آمریکایی‌ها درباره اینکه این حادثه در نوع خود نخستین است یا پیش از این نیز رخ داده، اظهار نظر نکرده‌اند؛ اما به دلیل مانور اخیر در تنگه هرمز، مأموریت این جنگنده را مهم دانسته و احتمال اینکه از عرشه آیزنهاور فیلمبرداری شده است نیز می‌رود، زیرا این رخداد تنها چند دقیقه پیش از مانور اخیر ایران ـ پیامبر اعظم 5 ـ رخ داد و البته سریعا پایان یافت.

این گزارش می‌افزاید، سابقه چنین کاری هرچند محدود است، اما در این باره دو مورد قبلی نیز وجود دارد.

در سال 2007 (1385) رحیم صفوی، فرمانده وقت سپاه پاسداران در سخنانی در مراسم صبحگاه مشترک سپاه گفت: «هنگامی که یکی از هواپیمای بدون سرنشین‌ شناسایی ما در جریان مأموریت‌ شناسایی خود بر فرار ناو هواپیمابر «رونالد ریگان»، رسید، این ناو که توسط چندین رزمناو و ناوچه، اسکورت می‌شد و 97 فروند هواپیما جنگی را نیز حمل می‌کرد، تا 25 دقیقه متوجه حضور این هواپیما نشد. سیستم‌های هشدار دهنده نتوانستند واکنشی در قبال این هواپیما نشان دهند، ولی پس از زمان یاد شده، چهار فروند هواپیمای جنگی و دو فروند بالگرد برای سرنگون کردن آن به پرواز درآمدند، اما هواپیمای بدون سرنشین ما به سلامت به پایگاه خود برگشت.»

همچنین در سال 2008 در سطح دریا تنش دریایی بین نیروهای ایرانی و آمریکایی در تنگه هرمز صورت گرفت که در آن، سه فروند قایق تندرو ایرانی با نزدیک شدن به ناوهای آمریکایی، موجب شدند که تبادل آتش در تنگه هرمز صورت گیرد.

فرمانده ناو هواپیمابر «یو اس اس تایفون» در آن سال گفته بود که قایق‌های ایرانی تلاش داشتند، از فاصله 180 متری، نیروهای ما را هدف قرار دهند که با شلیک توپخانه از محل دور شدند.

گفتنی است، با توجه به اینکه تاکنون هیچ موضع رسمی از سوی آمریکا یا ایران در این باره در پیش گرفته نشده است، این احتمال می‌رود که «سی ان ان» با انتشار چنین خبری، تصمیم به نوعی جو سازی روانی برای دامن زدن به تنش‌ها در منطقه داشته باشد!

مفقود شدن هواپیمای بدون سرنشین مافوق صوت آمریکا

مفقود شدن هواپیمای بدون سرنشین مافوق صوت آمریکا

خبرگزاری فارس: یک فروند هواپیمای بدون سرنشین مافوق صوت آمریکا در خلال پرواز آزمایشی و قبل از حمله به هدف فرضی مفقود شد.


به گزارش فارس به نقل از سی ان ان ترک، یک فروند هواپیمای بدون سرنشین مافوق صوت متعلق به ارتش آمریکا در خلال آزمایش این هواپیما که 20 بار از سرعت صوت سریع تر حرکت می‌کند، قبل از حمله به هدف و نابود کردن آن مفقود شد.
بنا به این گزارش هواپیمای بدون سرنشین مافوق صوت مذکور که اچ تی وی 2 نامگذاری شده، روز پنج شنبه گذشته با کمک یک راکت از پایگاه هوایی واندربرگ کالیفرنیا به هوا برخاست و قرار بود پس از جدا شدن از راکت حامل، با سرعت 20 هزار و 920 کیلومتر در ساعت بر روی اقیانوس کبیر پرواز کرده و در 4 هزار کیلومتری جزایر هوایی با سطح آب برخورد کند، ولی لحظاتی بعد از صفحه رادار محو شد.

اولین هواپیمای شرکت امارات!


اولین هواپیمای شرکت هواپیمایی امارات اجاره شده از پاکستان سال 1985

هواپیمایی امارات در ماه مه سال ۱۹۸۵ توسط حکومت دبی تأسیس شد و فعالیت هایش را از روز ۲۵ سپتامبر سال ۱۹۸۵ با پروازهایی به بمبئی و دهلی آغاز کرد.

در اکتبر همان سال پرواز دبی-کراچی نیز راه اندازی شد.
اولین هواپیماهای آن را یک فروند ایرباس ای۳۰۰ و یک فروند بوئینگ ۷۳۷-۳۰۰ که از هواپیمایی پاکستان اجاره کرده بود تشکیل می دادند.
سپس دو فروند بوئینگ ۷۲۷-۲۰۰ دست دوم به ناوگان آن پیوستند.
این ۴ فروند تا ورود نخستین هواپیماهای نو به ناوگان امارات تنها هواپیماهای آن را تشکیل می دادند.
اولین پرواز اروپایی امارات در ژوئیهٔ ۱۹۸۷ به مقصد فرودگاه گتویک لندن انجام گرفت.
پروازهای شرکت به مقصد خاور دور در ژوئن ۱۹۹۰ با پرواز به سنگاپور آغاز گشت.
در سال ۱۹۹۸ امارات ۴۰٪ سهام شرکت هواپیمایی ایر لانکا را خریداری نمود و مدیریت این شرکت سریلانکایی را برعهده گرفت.
در پی این قرارداد نام شرکت مذکور به هواپیمایی سری لانکا تغییر یافت .
در حال حاضر امارات تنها شرکت هواپیمایی در جهان به شمار می رود که قادر است مسافرین خود را تنها با یک توقف از استرالیا به فرودگاه جان اف کندی نیویورک برساند.
امارات اسکای کارگو (EMIRATES SKY CARGO) نام شرکت هوایی باری امارات است. 

منبع:انجمن هوافضا

گزارشی از رزمایش پیامبر اعظم ۵

دوست عزیز در چند روز گذشته مانوری در جنوب کشور عزیزمان ایران( یعنی در کناره تنگه هرمز)برگزار شد که اگرچه اجرای مانورهای اینچنینی در هر سال جز برنامه های سالیانه است ولیکن شرایط سیاسی روز و تهدیدات دشمنان از یک سو و یاوه گویی های شیخ جوان اماراتی در خصوص جزایر همیشه ایرانی خلیج فارس سبب شد این مانور آبی خاکی هوایی از اهمیت قابل توجه ای برخوردار شود البته عامل دیگری نیز در با اهمیت نشان دادن این مانور نقش داشت و آن اقداماتی نظیر محل اجرای مانور که نقطه حساسی چون تنگه هرمز بود و استفاده از روش های جدید دفاع دریایی و استفاده از امکانات و تجهیزات جدید و ... بود که در این خصوص در خبرگزاریها و رسانه ها گزارش های مختلف و گوناگونی را مشاهده نموده اید.در ادامه ما نیز تعدادی عکس جالب از این مانور برای شما دوستان تهیه نمودیم که دیدن عکس های مذکور خالی از لطف نخواهد بود.  

لازم به ذکر است منبع عکس های ارائه شده تعدادی از خبرگزاری ها نظیر مهر و فارس و ایرنا و ایسنا و... و تعدادی از فروم ها و سایت های هوایی و نظامی نظیر انجمن هوافضا و سنترال کلوب و میلیتاری و...است 

 

 

 


 

 
  

  

 

   



 


  
 و در انتها!!! 
 
 
  

فرستادن انسان به فضا از دغدغه های سازمان فضایی ایران است

            فرستادن انسان به فضا از دغدغه های سازمان فضایی ایران است


کارشناس علوم فضایی گفت: یکی از دغدغه های سازمان فضایی ایران فرستادن انسان به فضا است.


شهرام یزدانپناه امروز در گفتگو با خبرنگار فارس در اصفهان با اشاره به اینکه سازمان فضایی ایران حدود 10 سال پیش با توجه به افزایش نیازها و تمرکز فعالیتهای فضایی آغاز به کار کرد، بیان داشت: برای تشکیل این سازمان مدیران ارشد سازمانها و ارگانهای مختلف و هر شخصی که میتوانست در زمینه فضا کار مهمی انجام دهد در سازمان فضایی ایران جمع شده و کار خود را آغاز کردند.
وی با بیان اینکه در آن زمان قرار شد تا سازمان فضایی ایران زیر نظر اداره ارتباطات و فناوری اطلاعات کار کند، افزود: با تغییر نام مرکز دریافت تصاویر ماهوارهای به نام سازمان فضایی کشور این شرکت کار خود را به صورت رسمی آغاز کرد.
کارشناس علوم فضایی تصریح کرد: کشور ایران قدمهای زیادی را در زمینه ارسال انسان به فضا انجام داده است، در واقع مسئله فضا نیاز به فناوری پیشرفته، تجربه و برنامهریزی بلندمدت داشته به همین دلیل هر سازمان مبتدی قدم گذاشتن به فضا را مقدمهای بر پیروزی و پیشرفت خود میداند.
وی ادامه داد: دغدغه اصلی و مهم سازمان فضایی ایران ارسال انسان به فضاست که این کار با توجه به توان علمی بالای ایران امکانپذیر است.
یزدانپناه در مورد اینکه آیا زمین در حال گرم شدن است، اظهار داشت: گرم شدن سطح زمین سبب میشود فعالیتهای آتشفشانی بیشتر و سطح زمین خنک شود، در واقع این فرآیند زمان زیادی صرف کرده به گونهای که انسان قادر به دیدن آن نیست.
وی با اشاره به چگونگی جابهجایی مدار زمین گفت: جابهجایی زمین از مدار خود نیاز به انرژی بسیار زیادی دارد و این کار عملا بسیار سخت و دشوار است، در واقع باید یاد بگیریم به جای اینکه مدار زمین را جابهجا کنیم تا از نابودی زمین جلوگیری کنیم، خود را اصلاح کرده و از تولید موادی که سبب گرم شدن بیشتر زمین میشود، جلوگیری کنیم.
کارشناس علوم فضایی با بیان اینکه آسانسورهای فضایی سبب تسهیل ارتباط با فضا میشود در مورد چگونگی کار آنان اظهار داشت: اگر جسم عظیمی را در مدار که سرعت قرار گیری جرم در آن با سرعت چرخش زمین دور مدار خودش برابر است، قرار دهیم و از آن طنابی به زمین بفرستیم این طناب در خط استوا به یک اقیانوس رسیده که آن را به درختی گره زده و از آن برای رسیدن به فضا استفاده میکنیم، کار آسانسورهای فضایی نیز دقیقا به همین شکل است

جزئیات موشک ایرانی جایگزین S300

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با اعلام جزئیات سامانه موشکی جایگزین S300 ، اعلام کرد که ایران نیاز به ساخت سامانه موشکی S300 ندارد ولی ساخت سلاح های مشابه دیگر را در دستور کار دارد.

به گزارش مهر، احمد وحیدی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح امروز چهارشنبه در حاشیه جلسه دولت در جمع خبرنگاران در پاسخ به سئوال خبرنگاری در خصوص علت برگزاری مانور سپاه در خلیج فارس عنوان کرد؛این مانور بخشی از آمادگی رزمی کشورمان بوده است که در آن هم سلاح های جدید و هم تاکتیک های جدید برای تامین هر چه بیشتر امنیت منطقه از سوی سپاه اجرا خواهد شد.

وی در ادامه در پاسخ به این پرسش که آیا جمهوری اسلامی ایران سامانه موشکی S300 را تولید کرده است نیز گفت: ما نیاز به ساخت سامانه موشکی S300 نداریم ولی ساخت سلاح های مشابه دیگر را در دستور کار داریم و چیزی که تولید شده مربوط به سامانه برد متوسط بوده است که خبرش منتشر شده است البته با توجه به اینکه 50 درصد از درگیریهای هوایی در برد متوسط صورت می گیرد این سامانه پدافند هوایی برد متوسط می تواند بسیار موثر و جایگزین خوبی برای S300  باشد.

وحیدی در پاسخ به خبرنگارانی که خواستار اطلاع یافتن از جزئیات این سامانه موشکی شدند نیز عنوان کرد: این سامانه موشکی تماما در داخل کشور تولید شده با سه رادار هوایی و با موشک کاملا بومی، بردی بالای 40 کیلومتر و ارتفاع 20 کیلومتر با قدرت مانوری بسیار بالا می باشد.

وزیر دفاع در ادامه درباره این سئوال که برخی از مقامات آمریکایی ادعا کرده اند که ایران می خواهد موشک هایی با برد بالایی که به آمریکا برسد تولید کند، گفت: ما هم اکنون چنین برنامه ای نداریم زیرا ایران امروز توانمندی بسیار بالایی دارد و این کارها را بر اساس سیاستها و دکترین خود انجام می دهد البته ممکن است این ادعاها از سوی مقامات آمریکایی یک نوع عملیات روانی باشد.

وی  در پاسخ به این سئوال که ادعاهای اخیر رابرت گیس در خصوص بازدارندگی هسته ای ایران نیز اظهار داشت: این تهدید بیش از آنکه تهدید باشد بیان ضعف آن هاست . کسی به کشوری تهدید بازدارندگی هسته ای می کند که احساس کند قدرت متعارف و جنگ افزار متعارفش به کار نمی آید و اگر این اعتراف آنها را مبنا قرار دهیم آنها خودشان به این نتیجه رسیده اند که ایران به چنان قدرتی رسیده که با جنگ افزارهای متعارف هم نمی توانند ملت ایران را به زانو درآورند.