مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

خاطرات امیر محمد انصاری خلبان بالگرد حامل پیکر امام (ره)

من در طول سابقه خود حتی در جنگ چنین وضعیتی را تجربه نکرده بودم. بعد از این ماموریت بود که آن هلیکوپتر مدت زیادی برای تعمیر به آشیانه رفت. چه کسی میتوانست در آن موقع جلوی ملتی را که همه جوان و متاثر برای از دست دادن رهبر و پدر خود بودند، بگیرد؟

روح روحالله ساعتها بود که با دلی آرام و قلبی مطمئن و روحی شاد و ضمیری امیدوار به فضل خدا، از کالبد خویش به آسمان رفته بود و اینک میلیونها انسان داغدار منتظر تشییع و دیدار آخرین با امام خویش بودند.


انتقال پیکر امام امت با توجه به خیل عظیم جمعیت و مشکلات مختلفی که در این خصوص وجود داشت، بر عهده امیر محمد انصاری فرمانده وقت هوانیروز بود که باید این وظیفه مهم را انجام می داد. او 7 سال فرمانده هوانیروز بوده و از جانبازان دفاع مقدس به شمار میرود.

محمد انصاری روزی از داشتن دستخط امام برای تقدیر از خدماتش خرسند و شکرگذار بود و روزی دیگر دیدن دست بیجان حضرت روح الله (ره)، خط سرنوشت او را تغییر داد.

اینک در سالگرد عروج بنیانگذار انقلاب اسلامی، فرمانده وقت هوانیروز ابتدا به بیان خاطرات خود از آن روز تاریخی پرداخته و سپس در خصوص وضعیت گذشته و فعلی هوانیروز برای گروه دفاعی خبرگزاری فارس سخن می گوید که بخش دوم آن طی روزهای آینده منتشر میشود.

امیر انصاری با بیان این مطلب که ما در جریان بیماری امام قرار داشتیم، گفت: من آن زمان فرمانده هوانیروز بودم و برای سرکشی از محورهای عملیاتی به کرمانشاه رفته بودم چرا که با وجود آتش بس پس از جنگ، هیچ اعتباری به حمله مجدد از طرف صدام نبود.

انصاری ادامه داد: شب بود که مثل بقیه مردم از طریق تلویزیون خبر رحلت امام(ره) را شنیدیم. من بسیار متاثر بودم چرا که امام(ره) را دربست قبول کرده بودم و چون از بچگی پدر نداشتم به ایشان به عنوان پدر معنوی خود نگاه میکردم.

وی افزود: قرار بود برنامه وداع یا پیکر بنیانگذار انقلاب اسلامی در مصلای تهران برگزار شود و ماموریتهایی نیز بر عهده هوانیروز قرار گرفته بود. به همین خاطر از کرمانشاه راه افتادم و 5 صبح بود که خود را به مصلای تهران رساندم.

فرمانده اسبق هوانیروز خاطر نشان کرد: هر چند ما برای از دست دادن امام(ره) بسیار ناراحت بودیم اما یک نگرانی نیز در خصوص آینده نظام داشتیم چرا که خیلی صحبتها گفته میشد که بعد از رحلت امام(ره) قطعا اوضاع به هم خواهد ریخت.

انصاری با تاکید بر اینکه نفس امام(ره) و معنویت ایشان در ملت وحدت ایجاد کرده بود، یادآور شد: کافی است شما فیلم نماز مصلای تهران را ببینید؛ چه کسانی در این صف ایستادند؛ به خاطر همین وحدت بود که دشمن نتوانست هیج غلطی بکند.

وی ادامه داد: وقتی به مصلی رسیدم، اوضاع خوب نبود. هر چند بچههای هوانیروز کار خود را بلد بودند و از نیمههای شب فعالیتشان را شروع کرده و 20 فروند بالگرد نیز پیش بینی شده بود.

این فرمانده ایام دفاع مقدس اظهار داشت: ما در جنگ نیز سعی میکردیم شخصا اوضاع منطقه را از نزدیک بررسی کنم چرا که هواپیماهای آواکس امریکایی و اسراییلی که اطلاعات را در اختیار صدام میگذاشتند، نداشتیم و باید خودمان شخصا بررسی میکردیم.

انصاری افزود: این بار نیز شخصا با هلیکوپتر بر فراز منطقه پرواز کردم اما دیدم به لطف وحدتی که ایجاد شده بود، کار به خوبی پیش میرفت.

وی با اشاره به حضور دهها خبرنگار کاربلد خارجی در مراسم ارتحال امام(ره) تصریح کرد: قطعا آنها نیامده بودند تا اخبار مثبتی از این تجمع میلیونی پخش کنند بلکه به دنبال ارائه گزارش از اوضاع به هم ریخته ایران بودند.

فرمانده اسبق هوانیروز گفت: بعد از نماز دیدم حال حاج احمد آقا خوب نیست بنابراین یک بالگرد برای بردن ایشان قرار دادم و خود با یک بالگرد دیگر پرواز کردم تا اوضاع را بررسی کنم. جمعیتی فوق العاده ای آمده بود.

انصاری با اشاره به حضور میلیونی ملت ایران در بهمن 57 در استقبال از رهبر کبیر انقلاب، خاطر نشان کرد: باید در نظر داشته باشیم که آن زمان ستاد استقبال از امام(ره) اوضاع را کنترل میکرد اما این بار مردم به صورت خودجوش عمل میکردند.

وی با ذکر مثالی افزود: گویی 100 مربی اروپایی مثل فرگوسن یا مورینیو یک تیم فوتبال را چیده بودند. حتی به نظر من نظم مردم از این تیمهای فوتبال اروپایی نیز بیشتر بود.

خلبان بالگرد حامل پیکر امام(ره) ادامه داد: وقتی این شور و حرارت ملت را دیدم، خیالم راحت شد و از نظم و ترتیبی که به صورت خود جوش بر مردم حاکم بود احساس آرامش کردم. این در حالیست که خیابانها و اطراف مصلی و بهشت زهرا را میلیونها نفر از مردم ایران پر کرده بودند.

انصاری اظهار داشت: من مسئولیت کار را پذیرفته بودم و ترسی نداشتم از اینکه اشتباهی صورت بگیرد و با من برخورد کنند چرا که معتقدم اگر کسی در این نظام خالصانه عمل کند هیچ گاه یقه او را نخواهند گرفت. من ندیدم در این نظام با کسی بیدلیل برخورد شود مگر اینکه آن طرف مفسده مالی، اخلاقی و یا سیاسی داشته باشد.

وی با بیان اینکه 20 بالگرد پیشبینی کردیم تا تمام خبرنگاران خارجی را سوار هلی کوپتر کنند و این تعداد بالگرد، رقم زیادی بود، گفت: به آنها گفتم در هیچ کشوری چنین امکاناتی را در اختیار شما قرار نمیدهند اما اینجا جمهوری اسلامی است و آن طوری نیست که برای شما ترسیم کردهاند، بروید و از هر کجا که دلتان میخواهد فلیمبرداری کنید.
* ابتدا قرار بود پیکر امام(ره) را با تریلی به بهشت زهرا ببرند
فرمانده اسبق هوانیروز یادآور شد: ابتدا قرار بود پیکر امام(ره) را سوار بر یک تریلی به سمت بهشت زهرا ببرند تا در میان مردم باشد. اما از یک طرف نیز نگران بودند تا حادثهای رخ ندهد. من به آنها گفتم یک هلیکوپتر به عنوان پشتیبان بالای سر ماشین قرار میدهیم تا به محض اینکه اتفاقی افتاد بتواند به آن کمک کند و خودم به عنوان خلبان هلیکوپتر نشستم. البته یکی از استاد خلبانهای هوانیروز بهنام سروان ملکوتی را که ترک زبان بود و یادم هست آن روز بسیار گریه میکرد نیز در کنار خود نشاندم. این سروان ملکوتی بعدا به من گفت که همان شب یک خوابی از حضرت امام(ره) دیده است اما الان یادم نیست که موضوع خواب چه بوده و من نیز دیگر ایشان را ندیدم.

انصاری ادامه داد: اوضاع تا نزدیکی صالح آباد خوب بود اما در ابتدای جاده صالح آباد جمعیت بسیار زیاد شد و اوضاع داشت از کنترل خارج میشد. یک تریلری به عنوان فریب، میان مردم فرستادیم و ماشین اصلی که حامل پیکر امام(ره) بود به سمت بیابان پیچیده و ما برای تحویل پیکر فرود آمدیم.

* 40 نفر میخواستند سوار هلیکوپتر حامل پیکر امام(ره) شوند
وی خاطر نشان کرد: یک مرتبه نگاه کردم و دیدم به جای آنکه حداکثر 10 نفر به همراه تابوت سوار هلیکوپتر شوند، 40 نفر قصد سوار شدند داشتند که با بدبختی تمام آنها را پیدا کردیم که یادم هست یکی از آنها همین حاجی بخشی بود که در جبهه نیز بسیار به رزمندگان کمک میکرد.
خلبان بالگرد حامل پیکر امام(ره) افزود: به هرحال باز هم 12 نفر سوار هلیکوپتر شدند اما با توجه به اینکه بنزین هواپیما کم شده و بالگرد سبک شده بود، مشکلی نداشت.

انصاری ادامه داد: بالاخره از روی زمین بلند شدیم یک دور در هوا زدیم و دیدم همه چیز مرتب است. بچههای کمیته یا سپاه (درست یادم نیست) دستان خود را حلقه زده و یک محوطه باز را برای فرود بالگرد آماده کرده بودند و اطراف آن را نیز کانتینر چیده بودند. پشت سر آنها نیز جمعیت زیاد منتظر رسیدن پیکر رهبر عزیز خود بودند.

* به محض ورود بالگرد، بچههای کمیته و سپاه عنان از کف دادند
وی خاطر نشان کرد: به محضر اینکه بالگرد به زمین نشست، خود بچههای کمیته که مسئول برقراری نظم بودند، از فرط ناراحتی و علاقه به امام(ره)، کنترل خود را از دست داده و به سمت هلیکوپتر دویدند و به طبع آن جمعیت میلیونی نیز به سمت هلیکوپتر هجوم آورد و بالگرد مانند نگینی در وسط جمعیت قرار گرفت که این البته بسیار خطرناک بود.

فرمانده اسبق هوانیروز افزود: در ایام دفاع مقدس دیده بودیم که ملخ انتهای بالگرد سر بسیاری از رزمندگان را برده بود و این در میان جمعیت میلیونی بسیار خطرناک بود.
انصاری تصریح کرد: بالاخره با سلام و صلوات توانستیم هلی کوپتر را خاموش کنیم و در چشم به هم زدنی دیدیم که تابوت را از هلی کوپتر خارج کردند. از یک طرف تابوت امام(ره) را بردند و از طرف دیگر جوانان که ناراحت بودند از ما سراغ پیکر امام(ره) را میگرفتند.

وی ادامه داد: یادم میآید مردم متاثر، هلی کوپتر را میبوسیدند و یا لباس خلبان را میکندند. چند نفری هم بر پشت هلیکوپتر سوار شده بودند و دیگر چیزی از بالگرد باقی نمانده بود.

فرمانده اسبق هوانیروز گفت: واقعا معجزه الهی بود که اتفاق خاصی رخ نداد. شما حساب کنید اگر یک ته سیگار به باک هلیکوپتر میرسید چه فاجعهای رخ داده بود؟ به نظر من توانایی ما شاید 10 درصد به دادمان میرسید و دیگر کنترل از دست ما خارج شده بود اما به لطف خدا هیچ اتفاقی رخ نداد.

* احساس می کردم در معرکه جنگ قرار دارم
انصاری درباره احساس خود در آن زمان میگوید: من به خودم گفتم انگار که در وسط میان جنگ هستم و خدا باید به ما کمک کند. خلاصه در زیر هلی کوپتر آنقدر پا قرار داشت که زیر آن نرم شده بود و با بدبختی یک ساعت و نیم طول کشید که توانستیم از این معرکه سلامت بیرون برویم.
وی افزود: دیگر این هلیکوپتر توان بازگشت نداشت و من هم میترسیدم اتفاقی رخ دهد به همین دلیل نیروی هوایی را در جریان قرار دادیم و آنها دو هلیکوپتر فرستادند و یک تابوت فلزی که مخصوص خلبانها بود.

این فرمانده ارتش جمهوری اسلامی ایران در ایام دفاع مقدس، اظهار داشت: من در طول سابقه خود حتی در جنگ چنین وضعیتی را تجربه نکرده بودم. بعد از این ماموریت بود که آن هلیکوپتر مدت زیادی برای تعمیر به آشیانه رفت. چه کسی میتوانست در آن موقع جلوی ملتی را که همه جوان و متاثر برای از دست دادن رهبر و پدر خود بودند، بگیرد؟

* دیدار ظهیرنژاد در جماران پس از رحلت امام(ره)
انصاری با بیان اینکه تمامی فرماندهان و رزمندگان ارتش جمهوری اسلامی ایران، امام(ره) را از عمق وجود خود دوست داشتند، افزود: بعد از رحلت امام(ره) یک مرتبه به جماران رفتم دیدم در کنار یکی از ستونها یک تیمساری ایستاده و به شدت گریه میکند. دقت که کردم دیدم تمیسار ظهیرنژاد است، می دانستم ایشان علاقه زیادی به امام(ره) داشت اما آن روز با تمام وجود این احساس را درک کردم البته تمام فرماندهان مثل صیاد شیرازی، بابایی، ستاری و ... عاشق امام (ره) بودند.

* مردانگی امام(ره) باعث شد تا جام زهر را بنوشد
وی امام(ره) را یک فرمانده به تمام معنا معرفی کرد و افزود: ایشان دستورات نظامی کمی میدادند ولی تمام دستورات حکیمانه بود.

انصاری افزود: وقتی امام(ره) فرمودند جنگ برای ملت ما یک نعمت است، ما مفهوم این سخن را درک نکردیم ولی بعدها به آن پی بردیم. چراکه اگر جنگ نبود چطور نسلهای آینده میتوانستند از وجود سلحشورانی مانند بابایی، ستاری، دوران، شیرودی، کشوری و هزاران شهید عزیز دیگر در ارتش با خبر شوند.


فرمانده اسبق هوانیروز همچنین با ذکر خاطره ای از ایام دفاع مقدس گفت: در یکی از عملیاتها که با شکست مواجه شدیم، یادم هست صیاد شیرازی و محسن رضایی میگفتند ما رویمان نمیشود خدمت امام برسیم و گزارش بدهیم. وقتی امام از موضوع با خبر شدند، یک پیام ساده فرستادند که ما برای اهداف بلندتری تلاش می کنیم. به خدا توکل کنید و برای عملیاتهای بعدی آماده شوید.

انصاری با بیان اینکه یک فرمانده خوب کسی است که تمام مسئولیت را به گردن گرفته و نگذارد فشاری بر زیردستان او وارد شود، گفت: این امام(ره) نبود که باید جام زهر را مینوشید، اما این احساس مسئولیت، مردانگی و فرماندهی ایشان بود که چنین اقدامی را انجام داد.

گفت‌وگوی با مدیر عامل ترکیش ایرلاین

 


‌تمل کتیل که برای دیدار و گفت‌وگو با یکی از معاونان رئیس جمهور و انجام پاره‌ای مذاکرات با مدیر عامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی، به کشورمان سفر کرده بود، در گفت‌وگوی یک ساعته با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبری فارس «توانا»، با بیان اینکه ترکیش ایرلاین از سال‌ها قبل پروازاستانبول - تهران را برقرار کرده است، تصریح کرد: هم‌اکنون روزانه دو پرواز توسط این ایرلاین از فرودگاه آتاتورک به فرودگاه بین‌ المللی امام خمینی (ره) انجام می‌شود که در نظر داریم این تعداد پروازها را به روزانه سه پرواز افزایش دهیم.
وی به اشاره به انعقاد قراردادهایی بین دو کشور ایران و ترکیه برای افزایش پروازهای فی مابین، تصریح کرد: از اوایل تابستان 1389، تعداد پروازها از استانبول به فرودگاه امام خمینی(ره) تهران به سه پرواز افزایش می‌یابد.
تمیل کتیل با اشاره به اینکه اولین پرواز آتاتورک ـ تبریز ترکیش ایرلاین در سال 2006 میلادی انجام شد، گفت: در حال حاضر هر هفته پنج پرواز توسط این شرکت هواپیمایی از استانبول به تبریز انجام می‌شود که در آینده نزدیک این رقم به هفت پرواز افزایش خواهد یافت.
مدیر عامل ترکیش ایرلاین با اشاره به اینکه در نوروز سال قبل پرواز این شرکت هواپیمایی به شهر مقدس مشهد آغاز شد، خاطرنشان کرد: در حال حاضر هفته ای پنج پرواز توسط ترکیش ایرلاین به این شهر انجام می‌شود و در آینده نزدیک روزانه یک پرواز به مشهد خواهیم داشت.
تمل کتیل ‌ادامه داد: طبق مجوز کسب شده از سازمان هواپیمایی کشوری ایران، در اوایل ماه جولای میلادی (10 تیرماه 1389) پرواز ترکیش ایرلاین به شیراز بازگشایی خواهد شد و طبق این مجوز هفته‌ای دو پرواز از استانبول به این شهر انجام می‌شود اما در آینده نزدیک تعداد پروازها به شیراز به پنج پرواز در هفته افزایش می‌یابد.
مدیر عامل ترکیش ایرلاین خاطرنشان کرد: با بازگشایی پرواز استانبول - شیراز، تعداد پرواز به ایران ترکیش ایرلاین،‌ به چهار شهر ایران افزایش می‌یابد که در واقع باید گفت گسترش اینگونه پروازها به توسعه روابط دو طرف خواهد انجامید.

* تعاملات سازنده ایران‌ایر و ترکیش ایرلاین برای توسعه پروازهای دو طرف

وی با اشاره به اینکه جابه‌جایی بین کشورهای ایران و ترکیه نیازمند ویزا نیست، اضافه کرد: روابط بین دو کشور ایران و ترکیه از نظر اقتصادی و سیاسی در سطح بسیار مطلوبی قرار دارد که در اینجا لازم است از تلاش‌های رئیس جمهور ایران و رئیس جمهور ترکیه برای توسعه روابط دو کشور قدردانی کنم.
تمل کتیل با اشاره به اینکه هم اکنون برخی شرکت‌های ترکیه‌ای دیگر نیز به ایران پرواز دارند، ادامه داد: ترکیش ایرلاین بزرگ‌ترین شرکت ترکیه‌ای است که به برقراری پرواز در چندین شهر ایران پرداخته است.
مدیر عامل ترکیش ایرلاین خاطرنشان کرد: طی جلسه‌ای که با مدیرعامل ایران‌ایر برگزار شد، تعاملات متوازن حمل و نقل هوایی دوطرف ایران و ترکیه مورد بررسی قرار گرفت که این تعاملات به توسعه‌یافتگی دو ایرلاین ملی ایران و ترکیه می‌انجامد.
تمل کتیل ضمن بیان اینکه طبق قرارداد با افزایش پروازهای ترکیش ایرلاین به ایران، هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران پس از کسب درصدی از سود فروش بلیت، بلیت‌های ترکیش‌ایرلاین را به فروش می‌رساند، ادامه داد: به دلیل دولتی بودن شرکت هواپیمایی ایران‌ایر، ترکیش ایرلاین متمایل است با این شرکت هواپیمایی در ایران تعامل بیشتری داشته باشد زیرا هر دو ایرلاین حامل پرچم‌های کشور خود هستند و در واقع تعامل این دو شرکت هواپیمایی مادر به توسعه هر چه بیشتر روابط دو کشور می‌انجامد.

* تعامل مثبت سازمان هواپیمایی ایران با ترکیش ایرلاین

مدیرعامل شرکت هواپیمایی ترکیه در خصوص تعامل سازمان هواپیمایی کشوری ایران با این ایرلاین و در اختیار قرار دادن فضای پروازی، تصریح کرد: روابط سازمان هواپیمایی ایران و شرکت فرودگاه‌ها با این ایرلاین مناسب است که در این‌باره می‌توان به همکاری برای ایجاد کانال‌های پروازی جدید به شهرهای تبریز، مشهد و شیراز اشاره کرد.
تمل کتیل تأکید کرد: در هفته جاری نیز مجوز برقراری پرواز به شیراز از سوی رئیس سازمان هواپیمایی ایران صادر شد.

* طی پنج سال آینده بزرگ‌ترین ایرلاین دنیا خواهیم شد

مدیر عامل ترکیش ایرلاین با اشاره به اینکه در سال 1930 میلادی ترکیش ایرلاین به عنوان شرکتی تماماً دولتی افتتاح شد، تصریح کرد: این ایرلاین در 21 می 2006 میلادی به سمت خصوصی سازی قدم برداشت که هم‌اکنون 51 درصد سهام این شرکت هواپیمایی در اختیار بخش خصوصی و 49 درصد سهام آن در اختیار دولت ترکیه است.
تمل کتیل با اشاره به اینکه این ایرلاین هم‌اکنون نزدیک به 10 هزار نفر سهام‌دار دارد، گفت: هفت سال پیش این ایرلاین تنها 64 فروند هواپیما در ناوگان خود داشت اما هم‌اکنون تعداد هواپیماهای این شرکت هواپیمایی به 138 فروند هواپیما افزایش پیدا کرده است و تا پایان سال 2010 میلادی این رقم به 155فروند هواپیما افزایش خواهد یافت.
مدیر عامل ترکیش ایرلاین ادامه داد: تعداد مسافران این شرکت هواپیمایی نسبت به هفت سال پیش سه برابر شده و درآمد شرکت نیز به چهار برابر افزایش یافته است.
وی با اشاره به اینکه ترکیش ایرلاین پس از لوفت‌هانزا و ایرفرانس، سومین ایرلاین بزرگ اروپا از نظر جابه‌جایی مسافر و حجم پروازها است، تصریح کرد: اغلب هواپیماهای ناوگان هوایی ترکیش ایرلاین را ایرباس و بوئینگ تشکیل می‌دهند.
مدیر عامل ترکیش ایرلاین ادامه داد: هواپیماهای ایرباس 340 و بوئینگ 777 این شرکت هواپیمایی مخصوص انجام پروازهای طولانی‌مدت هستند و ایرباس‌های 320 و 321 و بوئینگ 737، دیگر پروازهای این ایرلاین را انجام می‌دهند.
تمل کتیل با اشاره به اینکه ترکیش ایرلاین در سال گذشته 89 هواپیما برای خرید سفارش داده است که 22 فروند آن از نوع هواپیماهای پهن‌پیکر است، افزود: تاکنون 29 فروند از این هواپیما تحویل شده است و در صورت اضافه شدن تمامی این 89 هواپیما به ناوگان ترکیش ایرلاین، این شرکت هواپیمایی بزرگ‌ترین ایرلاین اروپا خواهد شد.
وی ادامه داد: طبق هدف‌گذاری ترکیش ایرلاین، این شرکت هواپیمایی باید طی پنج سال آینده به بزرگ‌ترین ایرلاین دنیا تبدیل شود.
مدیر عامل ترکیش ایرلاین خاطرنشان کرد: ناوگان و خدمات ترکیش ایرلاین در سال جاری میلادی نسبت به سال گذشته 29 درصد رشد داشت.

* تحویل جدید‌ترین هواپیماها ظرف 9 ماه پس از سفارش

تمل کتیل در مورد نحوه خرید هواپیما توسط این ایرلاین و روند تحویل آن، تصریح کرد: هر سفارشی که از سوی شرکت‌های هواپیمایی دنیا به شرکت‌های سازنده نظیر بوئینگ و یا ایرباس ارائه می‌شود، به طور متوسط پس از 18 ماه آماده است، اما به دلیل تعامل مطلوب شرکت هواپیمایی ترکیش ایرلاین با تولید کنندگان، هواپیماهای درخواستی ظرف 9 ماه پس از سفارش تحویل می‌شود.
مدیر عامل ترکیش ایرلاین ادامه داد: به علت شرایط نامطلوب اقتصادی و بحران جهانی اقتصاد بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی دنیا درخواست‌های خود را مبنی بر خرید هواپیما لغو کرده‌اند اما ترکیش ایرلاین در هر برهه از زمان به خرید خود ادامه داد که همین مورد موجب شد سفارشات این شرکت هواپیمایی سریع‌تر از دیگر ایرلاین‌های دنیا تحویل شود.
تمل کتیل با اشاره به اینکه تمامی 89 هواپیمایی که ترکیش ایرلاین قصد خرید آن را دارد نو و در واقع صفر کیلومتر است، تأکید کرد: این در حالی است که بسته به احتیاج ایرلاین و میزان تقاضای سفر، هواپیمای اجاره‌ای نیز به ناوگان خود می افزاییم.

* لزوم ارائه خدمات مطلوب به مسافران

وی در خصوص میزان خدمات‌دهی در هواپیماهای ترکیش ایرلاین و مقایسه آن با ارائه خدمات در شرکت‌های هواپیمایی ایرانی و بخصوص ایران ایر، تصریح کرد: ترکیش ایرلاین چندی پیش به عنوان بهترین شرکت هواپیمایی دنیا از نظر ارائه خدمات کیترینگ معرفی شد.
مدیر عامل ترکیش ایرلاین با تأکید بر اینکه ارائه خدمات مطلوب از افتخارات این ایرلاین است، تأکید کرد: در واقع تمامی مسافران ترکیش ایرلاین ارباب های این شرکت هواپیمایی هستند چون درآمد شرکت از مسافر حاصل می شود نه از دولت.
تمل کتیل ادامه داد: اینجانب نمی‌توانم در خصوص میزان و کیفیت خدمات‌دهی شرکت‌های هواپیمایی ایران نظری ارائه دهم بلکه این مورد در حیطه اختیارات مدیر عامل شرکت‌های هواپیمایی ایران است.

* سود شش میلیارد دلاری ترکیش ایرلاین در سال

مدیر عامل ترکیش ایرلاین با اشاره به اینکه در حال حاضر هفته‌ای 67 پرواز توسط این شرکت هواپیمایی به تمامی نقاط اروپا و 9 نقطه آلمان انجام می‌شود، تأکید کرد: 40 درصد سود این شرکت هواپیمایی از انجام پروازهای اروپایی حاصل می‌شود.
تمل کتیل با اشاره به رقابت گسترده بین ترکیش ایرلاین و شرکت‌های هواپیمایی اروپایی، گفت: هواپیماهای اروپایی‌ 28 درصد تعداد کل هواپیماهای دنیا را شامل می‌شوند؛ سود حاصله از پرواز هواپیماهای اروپایی سالانه 150 میلیارد دلار است که هدف‌گذاری ترکیش ایرلاین کسب سالانه 10 درصد این رقم است، اما در حال حاضر سود سالانه این ایرلاین شش میلیارد دلار است.

* تحریم ورود قطعات هواپیما به ایران محکوم است

مدیر عامل ترکیش ایرلاین در خصوص تحریم ورود هواپیما و قطعات آن به ایران از سوی دولت آمریکا و به بازی گرفتن جان انسان‌های بی‌گناه، معتقد است پرواز و حمل و نقل هوایی سریع و ایمن حق هر انسان است.
به عقیده تمل کتیل، حمل و نقل هوایی در شرایط اضطراری کاربردهای ویژه و گسترده‌ای دارد بنابراین این سیستم حمل و نقل جزو اقلام و کالاهای لوکس قلمداد نمی‌شود که بتوان آن را تحریم کرد.
وی تأکید کرد: به عقیده اینجانب اجرا و اعمال این‌گونه تحریم‌ها به هیچ‌عنوان منطقی نیست.
مدیر عامل ترکیش ایرلاین ادامه داد: در سال 2003 میلادی وزیر حمل و نقل ترکیه درصد بالایی حق دارایی به ایرلاین‌های این کشور اختصاص داد و با حذف مالیات پروازها و شرکت‌های هواپیمایی ترکیه، موجب افزایش استفاده از حمل ونقل هوایی در این کشور شد؛ زیرا وی نیز معتقد است حمل و نقل هوایی به عنوان سیستم سریع جابه‌جایی باید در شرایط اضطراری سهل‌الوصول باشد.
تمل کتیل در خصوص همکاری این ایرلاین با ایران‌ایر و دیگر شرکت‌های هواپیمایی ایرانی در راستای کاهش اثرات تحریم، گفت: این شرکت‌ هواپیمایی در خصوص همکاری با ایران برای کاهش اثرات تحریم قادر نخواهد بود نقش خاصی را ایفا کند زیرا ترکیه سازنده هواپیما نیست.
مدیر عامل ترکیش ایرلاین در خصوص امکان فروش هواپیماهای کارکرده و دست دوم این ایرلاین به کشور ایران و تعامل برای واگذاری هواپیما به شرکت‌های هواپیمایی ایرانی‌، تصریح کرد: فروش هواپیماهای کار‌کرده هر ایرلاین نیز با مجوز کشور سازنده انجام می‌گیرد و در حال حاضر نیز فروش هواپیما به ایران مستلزم صدور مجوز کارخانه سازنده است.
تمل کتیل افزود: در شرایط فعلی تنها می‌توان افزایش تعداد پروازها از ترکیه به ایران را مورد بررسی قرار داد.

* در هر شرایطی باید به یک سود منطقی قانع بود

مدیر عامل ترکیش ایرلاین در خصوص تأثیر اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها و آزاد شدن قیمت حامل‌های انرژی در ایران بر درآمد شرکت هواپیمایی،‌ گفت: ترکیش ایرلاین تحت هر شرایطی به فعالیت خود ادامه می‌دهد؛ در سال 2008 میلادی زمانی که قیمت سوخت در دنیا افزایش پیدا کرد، ترکیش ایرلاین برخلاف برخی شرکت‌های هواپیمایی به سوددهی خود ادامه می‌داد.
مدیر عامل ترکیش ایرلاین با اشاره به ضر‌ب‌المثل "قطره قطره جمع گردد وانگهی دریا شود "، تصریح کرد: در شرایط نامطلوب نیز باید به سود کم قانع بود.

* توپولف پرمصرف و پرهزینه است

تمل کتیل در خصوص دلیل عدم وجود توپولف در ناوگان هوایی ترکیش ایرلاین، تصریح کرد: استفاده از هواپیماهای مدرن نظیر ایرباس و بوئینگ منفعت بیشتر و زیان کمتری دارد اما توپولف پرمصرف و پرهزینه است؛ ایرباس و بوئینگ سوخت کمتری مصرف می‌کنند بنابراین منفعت بیشتری برای هر ایرلاین دارند.
مدیر عامل ترکیش ایرلاین با اشاره به اینکه توپولف نسبت به ایرباس و بوئینگ درآمدزایی بسیار پایین‌تری دارد، تأکید کرد: هر هواپیمایی در صورت رسیدگی مطلوب و اورهال منظم و بموقع، ایمن است.
تمل کتیل در خصوص تصمیم کشور ایران برای خروج توپولف‌‌های 154 از ناوگان هوایی خود، اظهار داشت: در این باره نظری ندارم چون نمی‌دانم زیان مالی استفاده از توپولف سالانه چقدر است.

* خلبانان ایرانی بهترین خلبانان دنیا هستند

تمل کتیل درباره دیگر تصمیم وزارت راه و ترابری ایران مبنی بر خروج خلبان‌های روسی از سیستم حمل و نقل هوایی کشور، تصریح کرد: هر خلبان در صورت کسب آموزش و مهارت‌های تخصصی لازم خلبانی، می‌تواند پرواز انجام دهد که در تأیید این ادعا باید بگویم در حال حاضر هدایت هواپیماهای بوئینگ 777 مسیر نیویورک ـ استانبول این شرکت هواپیمایی توسط خلبانان روسی انجام می‌شود.
مدیر عامل ترکیش ایرلاین در خصوص وجود خلبانان ایرانی در ناوگان این ایرلاین خاطرنشان کرد: چندان اطلاعی در این‌باره ندارم اما به احتمال زیاد خلبانان ایرانی نیز هدایت برخی از ناوگان ترکیش ایرلاین را بر عهده دارند زیرا همگان اذعان دارند که خلبانان ایرانی بهترین خلبانان دنیا هستند.

گفت‌و‌گو از سعید مؤذنی و محمد رضائی

۱۶فروند هواپیمای جدید به ناوگان ایران ایر می پیوندد

 ۱۶فروند هواپیمای جدید به ناوگان ایران ایر می پیوندد


به گزارش باشگاه خبری فارس «توانا»، روابط عمومی وزارت راه و ترابری امروز طی اطلاعیه ای از ورود 16 فروند هواپیمای جدید به ناوگان شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران خبر داد.
در این اطلاعیه آمده است: انجام پروژه تحول ساختار سازمانی با مشارکت شرکت lufthansa consulting، توسعه سیستم درآمد مسافر (PRA) همراه با توسعه و گسترش بلیت الکترونیک از برنامه های شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی در سال جاری است؛ همچنین بهره برداری نهایی از سامانه های الکترونیکی ایمنی و کیفیت AMS صورت خواهد گرفت.
در سال جاری همچنین پروژهه ای کیترینگ، تأسیسات آشیانه شماره یک، ترمینال بار، آشیانه فنی شماره دو و ساختمان های گروه سه فرودگاه امام خمینی، همچنین کیترینگ و DE-ICE مشهد و طرح تمرکز و کنترل ورودی نفرات (درب کرج) و مجموعه پشتیبانی ساری به بهره برداری خواهند رسید.
کاهش زمینگیری هواپیماها در زمان چک های دوره ای با استفاده از سیستم های نوین تعمیراتی و انجام چک های سبک، نیمه سنگین و سنگین تمامی هواپیماهای فعال در ناوگان به تعداد 225 مورد از دیگر برنامه های هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در سال جاری است.
هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران "هما " اقدامات باقیمانده برای ورود به بورس را در سال 89 پیگیری و تکمیل می کند.
به گزارش فارس، کمیته ایمنی هوانوردی اتحادیه اروپا (سافا) که از سوی کشورهای عضو اتحادیه اروپا به منظور بازرسی از ایمنی پروازهای آسمان این کشورها تشکیل شده است، از امروز بررسی ایرلاین ها و هواپیماهای ایرانی که بر فراز آسمان اروپا پرواز دارند، را آغاز می کند.
چندی پیش کارشناسان کمیته ایمنی هوانوردی اتحادیه اروپا برای بازدید از ناوگان هوایی شرکت هواپیمایی ماهان به ایران آمده بودند که پس از بررسی پروازها و هواپیماهای ماهان، ناوگان هوایی ایران ایر را نیز مورد بررسی قرار داده بودند که وجود برخی مشکلات ایمنی در پروازهای اروپایی شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران موجب شد کارشناسان سافا امروز برای بار دوم به بررسی ناوگان هوایی هما که به اروپا پرواز دارند، بپردازند.
بنا به گفته برخی کارشناسان، سافا در سفر خود، به بررسی نحوه نظارت و عملکرد مدیریتی سازمان هواپیمایی کشوری، به عنوان سازمانی استراتژیک و متولی امور حمل و نقل هوایی نیز خواهد پرداخت.

بالگرد ساخت مرسدس بنز

حتما لذت نشستن در مرسدس بنزی لوکس را، برای یکبار هم که شده تجربه کرده اید. حالا نوبت به نشستن در بنز و رفتن در هواست. آری، بالگردهای جدید بنز (EC145) همان فضای شیک و پیک را با جدیدترین فناوری آنهم در هوا به شما عرضه می کند.


اخیرا در نمایشگاه صنایع هوایی در جنوای ایتالیا EC145 به نمایش در آمد. بالگرد مذکور در واقع مدل EC145 از نوع توربین دوموتوره یوروکوپتر است که با نبوغ طراحی صنعتی توسط مرسدس بنز طراحی دوباره ای از منظر داخلی و خارجی به خود گرفته و در آن انواع و اقسام وسایل زینتی و لوکس گران قیمت بدان اضافه شده است. قدرت انعطاف پذیری که مهندسان آلمانی و ایتالیایی خرج کرده اند نشان از ظرافت و کیفیت بالای محصول دارد. اغلب کارها توسط تیمی در بنز ادونس استودیو Benz Advanced Design Studio در کوموی ایتالیا صورت پذیرفته است. آنها روی طراحی مجدد نوعی قایق تفریحی نیز مشغول شده اند.


در بین بالگردهای سطح متوسط بالگرد دو موتوره EC145 از بهترین ها به شمار می آید. سازنده بالگرد در سری جدید خود اتاق خلبان را وسیعتر طراحی نموده و سیستم الکتریکی بالگرد را با چینشی متناسب با تجهیزات لوکس ساخته است. از همه مهمتر طراحی مجدد بال ها و تیغه های آن با هدف کاهش صدا و ورودش به داخل کرده که سرنشینان با کمترین صدا و نویز مواجه شوند. بیش از 315 فروند از این بالگرد (Ec145 معمولی و بدون طراحی بنز) برای انجام عملیاتهای مختلف ساخته و تحویل مشتری شده است.


تنها بالگرد 8 سرنشینه جهان نیز می باشد. نوع مواد و رنگ بکار رفته در ساخت داخل بالگرد از بهترینهای بنز و جهان است و استاندارد اتومبیلهای شیک و تشریفاتی بنز در انها لحاظ شده است. چوبهای محکم و بادوام و در عین حال زیبا جلوه ای خاص به این بالگرد داده است.روشنایی آرام و جذابی که از اتومبیلهای سری E و S گرفته شده در این بالگرد بکار رفته و زیبایی دو چندان به آن داده است.


البته فقط زیبایی نیست که چشم نواز بوده بلکه استفاده بهینه از فضای موجود و قرار دادن اشیای مورد نیاز بدون اینکه شلوغ به نظر آید، در نوع خود بی نظیر است. جایگاه خلبان نیز با الهام از اتومبیلهای سری R طراحی شده است. تمام صندلی ها ریلی و قابل جابجایی بوده و در صورت لزوم برای قرار دادن لوازم اضافی می توان انها را در آورد تا جا برای سایر ابزار و لوازم باز شود. جعبه چند کاره برای قرار دادن نوشابه و مواد خنک، نگهدارنده فنجان قهوه و میز شیک و مانیتور 15 اینچ بهمراه اجرا کننده دی.وی.دی از دیگر لوازم های فانتزی و شیک این بالگرد است.


در واقع سفرهای خصوصی و بیزنسی را در خود دارد و برای هر منظوری ابزار جابجا شده و به شکل مورد نظر در می آید. بوسیله پارتیشن اتاق خلبان از بقیه قسمتها جدا شده و ما بین ان چندین دراور نصب شده تا وسایل همراه مسافر درون آن قرار گیرد. فضای جدید ذخیره لوازم، طراحی جالب دیگر بنز برای این بالگرد است تا جایی که مسافران می توانند وسایل گلف، دوچرخه و اسکیتهای خود را در ان جای دهند. در واقع هیچ فضایی در سقف یا در سطح بیکار نیفتاده و از ان به نحو احسنت استفاده شده است. در بین مدلهای بنز در صنعت اتومبیل سازی فضا سازی شیک در اختیار سری R بوده و طراحی اتاق خلبان و ما بین خلبان و مسافران از آن الهام گرفته شده است. این بالگرد با طراحی بنز از نیمه چهارم 2011 برای عرضه اماده خواهد بود.


اولی.ویر لامبرت قائم مقام در شرکت یوروکوپتر می گوید شرکتش پیشتاز در ساخت بالگردهای خصوصی و ویژه است و طی 7 سال این سومین بالگرد ویژه ای است که با این سبک و سیاق تولید می شود.


مرسدس بنز حالا دیگر سه ستاره واقعی شده است: زمین ، هوا و دریا؛ اتومبیل، بالگرد و کشتی های تفریحی لوکس. اما دلیل اصلی اش عقب نماندن از رقباست. رقبای سرسختی مانند تویوتا، بی.ام.دبلیو، هوندا،نیسان و فولکس واگن پیش از بنز دست بکار شده و به تولید انواع محصولات مرتبط به حمل و نقل زده اند. در واقع این استراتژی جدید شرکتهای مذکور است تا بازارهای جدید وسایل حمل و نقل را فتح نمایند.

رژه هوایی 9می 2010 بر فراز میدان سرخ مسکو



  











  





 

منبع جمع آوری کننده عکس ها:انجمن هوافضا

روایت تصویری

 Sukhoi Su-34 aircraft picture

 خواهران دوقلوی روسی

 

Click here for full size photo! 

هواپیمایی از دیار آذری ها 

 

Click here for full size photo! 

این هم پیرمرد نفتی ها 

 

Click here for full size photo! 

راکول سپاه در حال استراحت نیمروزی 

 

Click here for full size photo! 

تانکر زیبای نیروی هوایی(به یاد حمله به اچ۳) 

 

Click here for full size photo! 

و در پایان خلبان خانم هواپیمایی تابان

آخرین وضعیت ماهواره زهره ایران

جانشین صنعت سامانه‌‏های فضایی ایران در تشریح دستاوردهای فضایی کشور با بیان اینکه مراحل تستهای مشترک و آماده سازی پرتاب سه ماهواره ملی طلوع، نوید و مصباح 2 در دست اقدام است گفت: پیش بینی می شود امسال چند پروژه فضایی دیگر در کشور عملیاتی شود.

سه ماهواره ایرانی در نوبت پرتاب


سید مهدی موسوی بادجانی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به برنامه های درنظر گرفته شده برای ساخت و پرتاب ماهواره های فضایی گفت: سال گذشته از نمونه ماهواره های ملی طلوع، نوید و مصباح 2 رونمایی شد و هم اکنون این ماهواره ها در نوبت زمان بندی برای پرتاب قرار گرفته اند.

پرتاب ماهواره ها با پرتابگر بومی


وی با بیان اینکه سه ماهواره مذکور احتمالاً از طریق پرتابگر بومی در مدار قرار می گیرند و در شرایطی نیز ممکن است برای برخی ملاحظات مدیریتی از پرتابگرهای خارجی هم کمک گرفته شود افزود: احتمالا ماهواره طلوع با پرتابگر ملی سیمرغ در مدار قرار خواهد گرفت.
 

کاربرد ماهواره ملی طلوع


موسوی بادجانی کاربرد ماهواره ملی طلوع را که اولین ماهواره سنجشی بومی کشور است برای تصاویر عملیاتی و سنجش از دور عنوان کرد و گفت: ماهواره نوید ماهواره تحقیقاتی دانشگاهی است و مصباح 2 نیز ماهواره ای مخابراتی و ورژن اصلاح شده و توسعه یافته مصباح 1 است.
 
این مقام مسئول با تاکید بر اینکه زمان پرتاب ماهواره های در دست ساخت به فضا از سوی مسئولین مربوطه در زمان مناسب اعلام می شود گفت: اگرچه برنامه پرتاب این سه ماهواره در دستور کار سازمانها قرار دارد اما پرتاب ماهواره به فضا مستلزم آماده سازی پرتابگر و سایت پرتاب نیز است.
 
به گفته وی برنامه های فضایی کشور در سال جاری تنها به این سه ماهواره ختم نمی شود و کشور به طور قطع برنامه های دیگری نیز در دستور کار دارد.
 
جانشین صنعت سامانه‌‏های فضایی صنایع الکترونیک ایران با بیان اینکه ماهواره های فضایی بیشتر جنبه تحقیقاتی و عملیاتی دارند گفت: بهره برداری، ارتباط گرفتن و پایدار کردن سیستم از جمله اقدامات فنی است که پس از پرتاب ماهواره به فضا نیز انجام می پذیرد.
 

آخرین وضعیت ماهواره زهره


موسوی بادجانی همچنین در مورد ماهواره زهره که چندین سال است وضعیت آن نامعلوم است به مهر گفت: ماهواره زهره که برای نقاط مداری تعریف شده از نظر اندازه و کاربرد با ماهواره هایی که سال های گذشته رونمایی شده اند متفاوت است و برای قرار گرفتن در مدار GEO نیازمند اجرای برخی مقدمات از سوی ایران و طرف خارجی است.
 
وی با تاکید بر اینکه این ماهواره تامین نیازمندی در بخشهای مخابراتی و تلویزیونی را عهده دار خواهد بود گفت: از نظر عملیاتی وظایف برای ماهواره زهره تعریف شده است که با نمونه های دیگر ماهواره های داخلی از نظر کاربری متفاوت است.
 
این مقام مسئول خاطرنشان کرد: پروژه ماهواره زهره در دست اقدام وزارت ارتباطات است و مذاکرات مفصلی نیز دراین خصوص با طرف خارجی این پروژه انجام شده و در حال انجام است.

مژده:هواپیمایی ایرانیان وارد میشود!

 

دوستان عزیز در چند روز گذشته شایعاتی بر زبانها می گشت مبنی بر ایجاد یک ایرلاین جدید به نام هواپیمایی ایرانیان. در ادامه دو فروند ایرباس ۳۰۰ تازه وارد به ساها نیز که یکی از آنها رنگ آمیزی ساها را نیز بخود گرفته بود بطور ناگهانی سفید شدند و این بر قوت شایعات افزود که ساها با ایجاد یک ایرلاین جدید می خواهد با روحی جدید وارد این بازار شود.امروز این شایعات تبدیل به واقعیت شد زیرا یک فروند از ایرباس های مذکور پینت زیبایی هواپیمایی ایرانیان را بخود دید.  حال باید در انتظار پینت شدن فروند دوم نیز باشیم.اگرچه هنوز از صحت و سقم موضوع ارتباط ساها با این ایرلاین خبری در دست نیست ولیکن ایجاد یک ایرلان جدید با هواپیماهای ایرباس و البته رنگ آمیزی زیبا آن بسیار لذت بخش است.امیدواریم ایرلاین مذکور موفق بوده و رضایت مردم را کسب نمایید. و در آخر امید به اضافه شدن ناوگان این ایرلاین زیبا 

توضیح:عکس هایی که در ادامه مشاهده می نمائید کار دوست عزیزمان علی حیدری و برکوت در انجمن هوافضا می باشد که دست اول تقدیم شما دوستان می شود.   

 

سقوط هواپیمای هندی با 160 مسافر

  

 

یک فروند هواپیمای مسافربری خطوط هوایی هند صبح امروز در هنگام فرود در فرودگاه شهر مانگالور در جنوب این کشور دچار سانحه شد. ار .

رامیش یکی از افسران پلیس شهر مانگالور درباره این حادثه می گوید؛ این هواپیما که با صد و شصت سرنشین از دبی عازم مانگالور بود پس از آنکه از باند فرودگاه خارج شد در ده کیلومتری فرودگاه سقوط کرد.

این مسئول محلی توضیح داد، تاکنون تنها نجات هفت نفر از سرنشینان هواپیما تایید شد و این نگرانی وجود دارد که بیشتر سرنشینان آن کشته شده باشند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، شبکه های تلویزیونی داخلی هند تصاویری از صحنه حادثه منتشر کرده اند که نشان می دهد هواپیما پس از حادثه شکست و دو نیم شد و پس از آن دچار آتش سوزی گردید. در این تصاویر ماموران امداد و نجات در حال مهار آتش دیده می شوند.

اشاریا، یکی از وزیران محلی، با تایید خبر سقوط هواپیما، محل سقوط را ده کیلومتری فرودگاه مانگالور اعلام کرد در همین حال پیتر آبراهامز، مدیر فرودگاه مانگالور، ضمن ابراز نگرانی از این حادثه، از امکان کشته شدن بسیاری از سرنشینان هواپیما خبر داد. با وجود گذشتن ساعاتی از وقوع این حادثه همچنان خبرهای ضد و نقیضی در این زمینه مخابره می شود.

خبرگزاری فرانسه در خبری دیگر به نقل از پلیس هند نوشت، هیچ یک از سرنشینان این هواپیما نجات پیدا نکرده اند ضمن اینکه در حالی که در بسیاری از خبرها تعداد سرنشینان این هواپیما صد و شصت نفر اعلام شده است، برخی خبرگزاری های این رقم را صد و شصت و پنج نفر و یک خبرگزاری نیز صد و شصت و نه نفر اعلام کرده است.

شماره پرواز : IX812
مبدا : دوبی
مقصد : مانگالور
زمان سانحه : 6:30
شرکت : Air India Express