مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

بوئینگ MD جایگزین توپولوف‌ها در ایرتور می‌شوند

مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) از جایگزینی هواپیماهای بوئینگ MD به جای توپولوف‌های شرکت زیرمجموعه خود خبرداد و گفت: اگر نتوانیم تا پایان فرصت پنج ماه هواپیمای ملکی بخریم، ناوگان استیجاری غربی را به جای توپولوف‌های ملکی تامین خواهیم کرد.

فرهاد پرورش در گفت‌وگو با «ایسنا» با بیان اینکه در هر فرصتی به دنبال نوسازی ناوگان هستیم، گفت: بخش دولتی باید اعتبارات و تسهیلات خرید هواپیما را بپردازد؛ در حال حاضر نیز شرایط برای واردات هواپیما فراهم است و می‌توان هواپیما خرید، اما فرآیند جایگزینی ناوگان توپولوف شرکت هواپیمایی ایران ایرتور بر سر راه است و به شدت پیگیری می‌شود.

وی افزود: موفقیت‌هایی هم در این راستا داشته‌ایم و در آینده نزدیک ناوگان جدید را به جای توپولوف‌های شرکت ایران ایرتور جایگزین خواهیم کرد.

پرورش گفت: طی فرصت پنج ماهه که به این شرکت داده شده یا شاید تا پایان سال، ناوگان دیگری جایگزین توپولوف‌های ملکی شرکت‌های هواپیمایی شود. مدیرعامل شرکت هواپیمایی هما درباره عدم تامین منابع بانکی برای جایگزینی 13 فروند ناوگان توپولوف ایران ایرتور، گفت: پیگیری برای دریافت تسهیلات دولتی به منظور خرید هواپیما انجام می‌شود، اما اگر تا پایان فرصت داده شده، نتوانیم هواپیمای ملکی بخریم، ناوگان استیجاری غربی به جای توپولوف‌های ملکی تامین خواهیم کرد. به گفته وی، از ماه آینده به تدریج هواپیماهای بوئینگ MD جایگزین توپولوف‌ها می‌شوند.

پرورش اظهار کرد: واردات هواپیما در شرایط تحریم آسان نیست، اما طی30 سال اخیر توانسته‌ایم از بحران‌ها و تحریم‌ها عبور و ناوگان هوایی کشور را از نظر کمی و کیفی ارتقا دهیم و صنعت هوانوردی کشور با وجود همه مشکلات همچنان رو به پیشرفت بوده است.

مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران گفت: با توجه به حذف نام شرکت هواپیمایی ایران ایرتور از فهرست بورس، واگذاری این شرکت از طریق فرابورس یا مزایده انجام می‌شود و خصوصی‌سازی این شرکت منتفی نشده، بلکه نوع واگذاری آن در حال بررسی است.

وی درباره نتیجه بازدید کارشناسان سافا از ناوگان شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران گفت: بر این اساس، پرواز چند نوع هواپیما از جمله ایرباس 320 و بوئینگ 747 به اروپا ممنوع شده، اما این پروازها با ناوگان ایرباس جایگزین انجام می‌شود و هیچ یک از پروازهای هما به اروپا تاکنون لغو نشده و همچنان ادامه دارد.

پرورش درباره مشکل سوخت‌گیری ناوگان هوایی ایران در برخی از فرودگاه‌های اروپایی گفت: مشکلاتی در این زمینه وجود داشت که با تغییر قراردادها برطرف شده و در حال حاضر مشکلی نداریم.

خبرهای خوش رئیس جمهور/ انسان به ‌فضا می‌فرستیم...

رئیس‌جمهور با اعلام خبر پرتاب ماهواره مخابراتی ایران به فضا در آینده نزدیک ، گفت: بزودی اخبار خوشی در زمینه پیشرفت‌های کشورمان در عرصه هوا و فضا اعلام خواهد شد.

به گزارش مهر، دکتر محمود احمدی‌نژاد چهارشنبه شب در گفتگوی زنده تلویزیونی با صدا و سیمای استان همدان اظهار داشت: در آینده‌ای نزدیک ماهواره مخابراتی سنجشی را به فضا پرتاب می‌کنیم که عمر این ماهواره یک سال است .

به گفته وی همچنین مسئولان سازمان فضایی برنامه‌ای را برای پرتاب ماهواره مخابراتی - تلویزیونی به دولت ارائه کرده‌اند که بزودی که این برنامه اجرا خواهد شد.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه فرستادن انسان به فضا از جمله برنامه‌های دولت در زمینه توسعه تکنولوژی هوا و فضا است، خاطر نشان کرد: چندی پیش موجودات زنده‌ای را به همراه کاوشگری به فضا فرستادیم و براساس برنامه سازمان فضایی، فرستادن انسان به فضا در سال 1403 هجری شمسی پیش‌بینی شده بود. اما دولت برنامه‌ریزی‌هایی را انجام داده تا در سال 1396 انسان را به فضا بفرستیم که این اتفاقی عظیم در معادلات دنیا است زیرا ، حضور انسان ایرانی در فضا به معنای تسلط ایران بر فضاست.

وضعیت نا معلوم خرید توپولف های روسی توسط ایران

Tu-204

در نتیجه تحریم های برقرارشده بر ضد ایران از سوی آمریکا، یک معامله بزرگ روسیه و ایران برهم خورد.
این تحریم ها می توانند مانع پیشبرد هواپیمای مسافربری Tu-204 در بازار ایران شوند. روسیه قصد داشت چند فروند از هواپیماهای فوق الذکر را به ایران بفروشد اما وزارت امور خارجه آمریکا این معامله را بر هم زد چون صادرات فناوری مورد استفاده در موتورهای این هواپیما به ایران ممنوع است.

"کنستانتین ماکینکو" تحلیل گر مرکز بررسی استراتژی ها و فناوری ها می گوید:"این یک مسأله بزرگ برای صنعت هواپیما سازی روسیه شده است. ایران عملاً یگانه بازار از این نوع برای روسیه است. از دست دادن این بازار بمعنای ورشکستگی برنامه Tu-204 خواهد بود". قرارداد خریداری این هواپیما ها برای ایران نیز دارای اهمیت حیاتی است: در ماه ژوئن(خرداد) پرواز بخش بزرگی از هواپیماهای ایرانی به اروپا در رابطه با ملاحظات ایمنی ممنوع شد. هواپیما های دارای موتور های تازه می توانستند در این وضع کمک کنند.

وزارت امور خارجه آمریکا ، روسیه را در مقابل یک انتخاب دشوار قرار داده است: مسکو یا باید بطور کامل از قرارداد مربوطه صرفنظر کند یا روشی را برای طفره رفتن از رعایت این ممنوعیت پیدا کند. با این حال" آلکساندر روبتسوف" مدیر کل شرکت "ایلیوشین فینانس کو" ادعا می کند راه برون رفت از این وضع وجود دارد. او می گوید:"ما پیشنهاد می کنیم هواپیما های دارای چنان موتور هایی صادر شوند که دارای طراحی مشابه بوده اما ضمناً دارای فناوری های امریکایی نباشند."  


«ریا نووستی»

روایت تصویری

Editor's Choice: Editor's Choice: Indonesia - Air Force Sikorsky S-58T by Peter de Jong 

دود از کنده بلند می شه! این هم نمونش 

 

Photographers Choice: Untitled (Air France) Airbus A380-861 by Terence Li 

مجمع هواپیماهای رنگ پریده ایرباس ۳۸۰ 

 

Click here for full size photo! 

این هم عکسی از جنگنده رنگ پریده روس ها  

 

Click here for full size photo! 

رنگ استتار جدید رپتور(استتار قورباغه ای!) 

 

Click here for full size photo! 

فرودگاه آشنای ایرانی ها در غرب؟!

 

وقتی خلبان شهید بابایی می خواست ناو آمریکایی را بزند

شهید بابایی حشر و نشر زیادی با مردم و روستایی‎‎ها داشت که اخلاق او را خوب می‎شناختند. می‎شد سراغ یکی از آن‎‎ها برویم و با او گفت‎وگو کنیم، اما سرهنگ خلیل صراف، هم هم‎رزم او بود و هم رفیقی شفیق. روز‎های زیادی را در جنگ با هم گذراندند. هنوز هم اشک در چشم سرهنگ صراف جمع می‎شود وقتی از خوبی‎‎های عباس حرف می‎زند. سرهنگ خلیل صراف عاشق جبهه بوده و می‎گوید با هر بهانه‎ای خودم را به منطقه می‎رساندم. خانواده‎ام را دوست دارم، اما وقتی کنارشان بودم فکر بچه‎‎های خط و تنهایی و دوری آن‎‎ها از خانه رهایم نمی‎کرد. متخصص الکترونیک است، آن زمان به او می‎گفتند تخصص شما به درد جبهه نمی‎خورد! استخدام ارتش بود، اما نمی‎توانست مأموریت بگیرد و برود. آن‎قدر به‎عنوان بسیجی به جبهه اعزام شد که به جرم ترک خدمت به دادگاه نظامی رفت. سرهنگ خلیل صراف می‎گوید همین الان هم که سن و سالی از من گذشته دوست دارم لباس نو بپوشم و شیک بگردم اما عباس این‎طور نبود. همیشه ساده ساده. به‎زور لباس خلبانی نو می‎پوشید حتی وقتی تیمسار بابایی شد.

  در نیروی هوایی چه کار می‌کردید؟ مسئولیت‌تان چه بود؟

در نیروی هوایی تخصص الکترونیک داشتم و سال 1351 در مخابرات نیروی هوایی استخدام شدم. در کیش و شهر‌آباد خدمت کردم و قبل از انقلاب به مشهد منتقل شدم، یک‌سال آن‎جا ماندم. وقتی انقلاب شد به پیشنهاد بعضی مسئولان از جمله حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای، در تهران مشغول شدم. البته قبل از انقلاب هم با ایشان رابطه داشتم.

  چه ارتباطی؟

رهبر انقلاب آن زمان ایدئولوژی اسلامی تدریس می‌کردند و من هم سر کلاس‌های‎شان حاضر می‌شدم.

  کلاس‌‎هایی که در مسجد کرامت تشکیل می‌شد؟

نه، جلسه‎‎های خصوصی‌ای که در منزل تشکیل می‌شد. یکی دوبار هم در همین کلاس‌ها، شهید اندرزگو را دیدم، ولی زیاد او را نمی‌شناختم. مجلس، خصوصی بود و افراد خاصی در آن شرکت می‌کردند که بیشترشان هم شهید شدند. به هر حال پیشنهاد شد در تهران خدمت کنم و همین‌جا کمیته و انجمن اسلامی را در نیروی‌هوایی تشکیل دادیم. از جمله بنیان‌گذاران حفاظت اطلاعات نیز بودم.

  چه سالی؟

از سال 1359، از وقتی به جبهه اعزام شدم، حفاظت اطلاعات تشکیل شد. رهبر انقلاب با یک تلفن‌گرام که به نیروی هوایی زدند، خواستند چند نفر از بچه‎‎های مشهد که من هم جزو آن‎‎ها بودم، در اختیار جنگ‌‎های نامنظم و شهید چمران قرار بگیریم. در جنگ‌‎های نامنظم، مسئول عملیات دشت آزادگان سوسنگرد شدم.

  شما هم برای تکمیل دوره‎‎های آموزشی، آمریکا رفتید؟

بله، برای آموزش دوره الکترونیک به آمریکا رفتم. دوره‎‎ها از ١٢ تا ٢٧ ماه بود. نیرو‌ هوایی، ٣٦٠ نوع تخصص دارد، از هواپیما تا الکترونیک. الکترونیک تخصص‌‎های مختلفی از جمله مخابرات، رادار و ...؛ رادار و مخابرات به تخصص‌‎های ویژ‎ه‎ای تقسیم می‌شوند. فکر می‌کردم انقلاب بیشتر به تجهیز برای جنگ الکترونیک نیاز دارد. به همین دلیل رشته جنگ الکترونیک را خواندم که هم به درد جبهه بخورد و هم به درد حفاظات اطلاعات.

  به ردیابی و رادار مربوط بود؟

بخشی از چیز‎هایی که خواندیم به رادار و ردیابی مربوط بود. یادتان هست قبل از بمباران آژیر از رادیو و تلویزیون پخش می‌شد. ما آن موج‌‎ها را می‌گرفتیم. به محض این‎که دستگاه روشن می‌شد و همان لحظه که هواپیما می‌خواست موشک را ر‎ها کند یا همان لحظه که هواپیما روشن می‌شد ما می‌فهمیدیم چه هواپیمایی از کدام پایگاه بلند شده. سه آژیر زده می‌شد که اولی آماده باش عمومی بود و دومی برای اطلاع از این‎که موشک نزدیک کدام شهر شده و سومین آژیر برای اطلاع از جای بمباران بود. ما نوع این ارتباط‎‎ها را می‌گرفتیم. وقتی ما موشک را ر‎ها می‌کردیم اصابت می‌کرد، بی‎سیم آتش‌نشانی عراق را شنود می‌کردیم و می‌فهمیدیم خسارتی که وارد کردیم چقدر است. شنود مرسوم است، در ایام به جز جنگ هم جا‎هایی مثل سفارتخانه‎‎ها تا محدوده مشخص، شنود می‌کنند. این‎‎ها یک نفر تحلیل‌گر هم دارند که با توجه به شنود‎ها استراتژی مملکت را مشخص می‌کنند.

  در جنگ‌‎های نامنظم چه کردید؟

مسئول عملیات دشت آزادگان بودم. در مدت سه چهار ماهی که آن‎جا بودیم دو بار عراق حمله کرد و در محاصره قرار گرفتیم. سروان عبدا... عیسی‌پور در این حمله‎‎ها شهید شد. به بهانه این‎که بقیه بچه‎‎ها کشته نشوند و متخصصان را از دست ندهیم، بقیه را برگرداندند. در این عملیات مجروح شدم و با هواپیمای 130- C برگشتم. خیلی دوست داشتم در جبهه خدمت کنم، اما معمولا با درخواست اعزام من مخالفت می‌شد. در مدت هشت سال جنگ و ٦٧ ماه خدمت در جبهه، هیچ عید نوروزی را همراه خانواده‌ام در خانه نبودم. دختر کوچکم برایم نامه نوشت که بابا من شکل تو را فراموش کردم، برگرد. به هر بهانه‎ای می‌رفتم جبهه. هر جا می‌گفتند به تخصص شما نیاز داریم می‌رفتم. ٦ هزار و ٧٠٠ کیلومتر مأموریت انجام دادم و به تمام وابسته‎‎های حافظت اطلاعات در نیروی زمینی، هوایی و دریایی سر زدم، دستگاه رنج‌کننده را نصب کردم و طریقه استفاده را آموزش دادم. ٣٨ نقطه ایران را در مدت یک ماه سرکشی کردم چون می‌خواستم زودتر به جبهه برگردم. بار‎ها حقوقم را قطع کردند. مرا تحویل دادگاه نظامی دادند، اما جبهه را ر‎ها نکردم. تا زمانی‌که جنگ بود، در جبهه حضور داشتم.

  دادگاه نظامی برای چه؟ جرم شما ترک خدمت بود؟

نه، مثلا با منت موافقت می‌کردند و ٢٠ روز مأموریت می‌دادند، ولی من می‌رفتم جبهه ٣-٤ ماه می‌ماندم، تا جایی‌که نیاز بود. در ١١ عملیات حضور فعال داشتم. معمولا از طرف بسیج، جبهه می‌رفتم. اولین‌بار به‌عنوان راننده اعزام شدم. کسی نمی‌دانست به‎کار‎های الکترونیک واردم. وقتی پایم به جبهه رسید، خودم گفتم کار‎های مخابراتی را هم بلدم. دفعه اول راننده آمبولانس بودم. اما دفعه دوم مستقیما رفتم قسمت مخابرات و مشغول شدم.

  شما که ارتشی بودید چرا از طرف بسیج به جبهه می‌رفتید؟

چون می‌گفتند تخصص شما به جبهه نمی‌خورد. هیچ‌یک از همکاران هم‎تخصصی من جبهه نرفتند، اما من عاشق جبهه بودم.

ادامه مطلب ...

نابودی هواپیمای بی خلبان آمریکائی توسط ارتش آمریکا!

هواپیمایی که قبل از ورود به تاجیکستان نابود شد!


هواپیمای بدون سرنشین "MQ-9 Reaper" از هواپیماهای جدید و دارای ظرفیت شکاری بالایی محسوب می‌شود

اسناد محرمانه در باره جنگ افغانستان که سایت "ویکی لیکس" انتشار داده، اطلاعاتی را نیز درباره جهتگیری یک هواپیمای آمریکایی به قلمرو تاجیکستان در سال گذشته در بر دارد.
طبق یکی از مدارک درزشده، این هواپیمای  که "Reaper MQ-9" نام دارد، 13 سپتامبر سال 2009 در جریان یکی از عملیات در افغانستان از کنترول نظامیان آمریکایی خارج شد و "خودسرانه" به سمت قلمرو تاجیکستان روانه شد.
آن زمان تلاشهای مکرر نیروهای هوایی آمریکا برای تحت کنترزل درآوردن آن نتیجه‌ای نداده و آنها ناچار شده‌اند این هواپیمای "سرکش " را قبل از ورود به فضای تاجیکستان نابود کنند.
برای نابود ساختن آن، از جنگنده "F-15E" استفاده شده است.
این جنگنده از فرودگاه بگرام به هوا بلند شد و با پرتاب موشک "AIM-9 Sidewinder" هواپیمای بدون سرنشین "Reaper MQ-9" را در منطقه‌ای کوهستانی و غیرمسکونی در شمال افغانستان و در نزدیکی مرز تاجیکستان از پا درآورد.
پس از آن که موشک پرتاب شد ناگهان ارتباط با این هواپیما دوباره برقرار شد، ولی دیگر دیر شده بود.  

منابع نظامی آمریکا می‌گویند هواپیمای نابودشده 13 میلیون دلار ارزش داشته است.
به گفته آنها، هواپیمای "Reaper MQ-9" با دوربینهای پیشرفته راداری و توانمند و همچنین با موشکهای موسوم به "Hellfire" و بمبهایی که 500 پوند (حدود 230 کیلوگرم) وزن دارند، مجهز بود.
به گفته کارشناسان، در صورت ورود آن به تاجیکستان، احتمال تلفات زیادی وجود داشت.
این هواپیما در پی قطع ارتباط ماهواره‌ای با خلبانی، که از پایگاهی در آمریکا آن را اداره می‌کرد، از کنترول خارج شده است.
اطلاعات محرمانه منتشرشده حاکیست که نیروهای آمریکایی تعداد زیادی از هواپیماهای کوچک بیخلبان را، مانند "Raven" و "Desert hawk" تا آن زمان از دست داده بودند، اما این برای نخستین بار بوده است که یک هواپیمای "Reaper" از کنترل خارج و نابود شده است.
سایت رسمی نیروهای هوایی آمریکا 14 سپتامبر سال گذشته در باره سقوط یک هواپیمای بیخلبان MQ-9 خبری منتشر کرده بود.
اما در این خبر ذکر نشده بود که این هواپیما به سمت تاجیکستان روانه شده است. منابع نظامی آمریکا نوشته‌اند که سقوط این هواپیما در منطقه‌ای کوهستانی رخ داده و هیچ گونه تلفاتی برجا نگذاشته است.
هواپیمای "Reaper MQ-9" از هواپیماهای مدرنی است که در ارتفاع بلند و متوسط در فضا حرکت می‌کند و از ظرفیت شکاری بالایی برخوردار است.
نشر مدارک مربوط به این حادثه همراه با بیش از 90 هزار سند محرمانه در باره جنگ افغانستان اسباب نگرانی مقامهای بلندپای آمریکا را فراهم کرده است.
از جمله باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا، در مورد درز این مدارک بشدت ابراز نگرانی کرده، ولی گفته است این مدارک اطلاعات جدیدی به دست نمی‌دهند.
مقامهای آمریکایی معتقد‌اند که افشای اطلاعات حساس از میدان جنگ ممکن است سرنوشت بعضی افراد و طرح برخی از عملیات جنگی را با خطر مواجه کند.

5 دلیل اصلی زمینگیر شدن هواپیماهای کشور

فارس: مدیرکل دفتر گواهینامهها و امتحانات سازمان هواپیمایی کشوری ضمن تشریح علل زمینگیری هواپیماها، گفت: فرسودگی ناوگان، عدم ورود بخش خصوصی، یارانههای دولتی، نبود مراکز کافی اورهال و عدم ادغام ایرلاینهای کوچک مهمترین دلایل زمینگیر شدن هواپیماهای کشور هستند.

محمدرضا کاظمیپور با بیان اینکه یکی از دلایل زمینگیر بودن هواپیماهای ناوگان هوایی کشور، بالا بودن عمر ناوگان است، افزود: در راستای برطرف کردن مشکلات زمینگیری هواپیماها، لازم است به سمتی حرکت کرد که عمر ناوگان هوایی کشور کاهش یابد.

* سن بالای ناوگان هوایی دلیل اصلی زمینگیری هواپیماها

این کارشناس صنعت حمل و نقل هوایی با بیان این که بالا بودن عمر ناوگان هواپیمایی دلیلی بر عدم ایمن بودن آن نیست، تصریح کرد: بالا بودن عمر ناوگان هوایی موجب میشود تا هواپیماهایی که به دلیل سن بالا نیاز به تعمیرات اساسی دارند، زیاد زمینگیر شوند.
مدیرکل دفتر گواهینامهها و امتحانات سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به اثرات کمرنگ تحریم دولت آمریکا علیه ایران برای ورود هواپیما و قطعات آن به کشور، گفت: ایران طی 30 سال اخیر توانسته است به راحتی اثرات تحریم را خنثی کرده و به هر طریقی هواپیماهای مورد نیاز خود را به کشور وارد کند.
کاظمیپور با اشاره به هزینه بسیار بالای خرید هواپیمای نوین و دارای سن پایین، تصریح کرد: با توجه به هزینه بالای شرکتهای هواپیمایی و قیمت پایین بلیت، هماکنون ایرلاینها قادر به خرید و ورود هواپیما با سن کم برای ناوگان هوایی خود نیستند که همین مورد به ورود هواپیماهای دارای سن بالا و به دنبال آن فاصله زمانی کم بین زمینگیر شدن آنها میانجامد.
وی تأکید کرد: سن بالای هواپیماها تنها به افزایش هزینه برای شرکتهای هواپیمایی و انجام بیشتر تعمیرات اساسی میانجامد، اما هیچ تأثیری در کاهش ایمنی پرواز ندارد.

* لزوم ورود بخش خصوصی به عرصه تعمیرات اساسی هواپیما

وی با اشاره به لزوم ورود هر چه بیشتر بخش خصوصی در قسمت تعمیر و نگهداری هواپیما، گفت: هماکنون امکانات بالقوه فراوانی در بخش اورهال (تعمیرات اساسی) و نگهداری هواپیما در کشور یافت میشود که این مورد نیاز به بالفعل شدن دارد.
کاظمیپور ادامه داد: در حال حاضر بسیاری از متخصصان و کارشناسان با تجربه بخش تعمیرات هواپیما، پس از 30 سال فعالیت، بازنشسته شده و از تجربه آنها هیچ استفادهای نمیشود، در صورتی که لازم است با جمعآوری و متمرکز کردن چنین سرمایههایی در قالب مراکز تعمیراتی خصوصی، ورود بخش خصوصی را به صنعت اورهال هواپیما توسعه داد.
مدیرکل دفتر گواهینامهها و امتحانات سازمان هواپیمایی کشوری ادامه داد: زمانی که شرکت هواپیمایی بزرگی نظیر ایرانایر به دلیل عدم دارا بودن مراکز کافی اورهال هواپیما، چندین فروند هواپیماهای خود را در انتظار انجام تعمیرات اساسی، زمینگیر میکنند، قطعأ تعداد هواپیماهای زمینگیر ناوگان افزایش مییابد.
وی افزود: اگر مراکز تعمیر و نگهداری خصوصی هواپیما با اخذ مجوز از سازمان هواپیمایی کشوری به طور گسترده در کشور فعال شوند، قطعأ مدت زمان تعمیرات هواپیماها کاهش مییابد زیرا هماکنون برخی هواپیماها منتظر خالی شدن آشیانههای مراکز اورهال برای ورود هستند.
مدیرکل دفتر گواهینامهها و امتحانات سازمان هواپیمایی با اشاره به لزوم حمایت دولت و سازمان هواپیمایی کشوری از ورود بخش خصوصی به عرصه تعمیر و نگهداری هواپیما، تصریح کرد: به طور قطع یکی از دلایل اصلی زمینگیر بودن تعداد بالای هواپیماهای ناوگان، جدا از مسائل تحریم، عدم وجود مراکز تعمیر و نگهداری کافی هواپیما در کشور است، که این مورد موجب میشود هواپیماها مدتها در نوبت اورهال منتظر مانده و زمینگیر باشند.

* نبود مراکز کافی اورهال در کشور یکی دیگر از دلایل زمینگیر شدن هواپیماها

مدیرکل سابق دفتر مهندسی و قابلیت پرواز سازمان هواپیمایی کشوری تصریح کرد: در بسیاری از نقاط دنیا بخش تعمیرات هواپیما از بخش عملیات پرواز جدا است که همین مورد موجب میشود انجام تعمیرات به سرعت انجام گیرد.
وی با اشاره به لزوم رعایت استانداردها در مراکز خصوصی اورهال هواپیما پس از اخذ مجوز توسط این بخشها، گفت: در حال حاضر مراکز آموزشی اورهال هواپیما آموزشهای لازم را در مورد هواپیماهایی که در کشور موجود است، انجام میدهد.
این کارشناس صنعت حمل و نقل هوایی تأکید کرد: در صورت ورود هواپیماهای جدیدی که تا آن زمان در کشور تعمیر نشده است متخصصان اورهال هواپیما برای کسب تجربه بیشتر به کشورهای دیگر اعزام شده و دورههای تخصصی تعمیر آن مدل هواپیما را گذرانده و گواهینامههای لازم را کسب میکنند.
کاظمیپور با بیان این که کشور ایران از لحاظ دارا بودن متخصصان و کارشناسان اورهال هواپیما مشکل چندانی ندارد، گفت: مشکل اصلی کشور در تعمیرات اساسی هواپیما، وارد نشدن بخش خصوصی به این عرصه و عدم وجود مراکز کافی اورهال هواپیما است.
مدیرکل دفتر گواهینامهها و امتحانات سازمان هواپیمایی تصریح کرد: در بخش صنعت هواپیمایی، اختصاص یارانهها موجب بروز برخی مشکلات شده است.

* هدفمندسازی یارانهها به کاهش زمینگیری هواپیماها میانجامد

وی با اشاره به لزوم آزادسازی قیمت حاملهای انرژی و به دنبال آن واقعی شدن قیمت بلیت هواپیما، گفت: حدود چهار درصد افراد جامعه از حمل و نقل هوایی استفاده میکنند که این مورد خود لزوم حذف یارانهها را از این نوع حمل و نقل آشکار میسازد.
کاظمیپور با بیان اینکه آزادسازی قیمتها موجب بروز رقابتهای سالم بین ایرلاینها برای ارائه خدمات مطلوب و ورود هواپیماهای نو و دارای سن کم به کشور خواهد شد، ادامه داد: در حال حاضر ایرلاینها در ایران به دلیل عدم حصول درآمد کافی و پایین بودن قیمت سوخت، اقدام به ورود هواپیماهای ارزانقیمت پرمصرف با سن بالا به ناوگان میکنند، در صورتی که آزادسازی قیمتها موجب میشود هواپیماهای نوین کم مصرف به ناوگان وارد شود.
کاظمیپور افزود: افزایش قیمت بلیت هواپیما به دلیل استفاده قشر محدودی از این نوع حمل و نقل، تأثیر چندانی در زندگی مردم ندارد، بنابراین نباید یارانههای دولت صرف این نوع حمل و نقل شود.
مدیرکل سابق دفتر مهندسی و قابلیت پرواز سازمان هواپیمایی کشوری، افزود: در صورت اجرای قانون هدفمندسازی یارانهها و به دنبال آن واقعی شدن قیمت بلیت هواپیما، ایرلاینها قادر خواهند بود با درآمد بیشتر نسبت به خرید و ورود هواپیمای جدید با سن کم اقدام کنند.

* ادغام ایرلاینها باعث کاهش زمینگیری هواپیماهای ناوگان میشود

کاظمیپور با بیان اینکه در حال حاضر چندین شرکت هواپیماهایی در کشور فعال هستند که هواپیماهای چندانی ندارند، تصریح کرد: لازم است شرکتهای هواپیمایی کوچک با یکدیگر ادغام شده و به یک ایرلاین بزرگ و فعال تبدیل شوند.
مدیرکل دفتر گواهینامهها و امتحانات سازمان هواپیمایی افزود: زمانی که یک شرکت هواپیمایی تنها دو یا سه هواپیما در ناوگان خود دارد و امکانات مناسب و مطلوبی را دارا نیست، بهتر است در راستای توجیه مطلوب اقتصادی با چندین ایرلاین کوچک دیگر ادغام شده و به یک شرکت هواپیمایی بزرگ و فعال تبدیل شوند.
کاظمیپور خاطرنشان کرد: ادغام و ترکیب چندین شرکت هواپیمایی کوچک به ظهور سرمایه بیشتر، مدیریت بهتر، ارائه خدمات بهینهتر، توجیه مالی مطلوبتر و در نهایت کاهش زمینگیری هواپیماها میانجامد.
مدیرکل دفتر گواهینامهها و امتحانات سازمان هواپیمایی با اشاره به این که هماکنون در اغلب کشورهای دنیا، شرکتهای هواپیمایی کوچک یا یکدیگر تشکیل کنسرسیوم میدهند، افزود: این امر موجب سودآوری بیشتر، ایجاد ناوگان ایمنتر، نظارت بهتر و از این قبیل خواهد

رزمایش بزرگ نیروی هوایی در آستانه آغاز


امیرخلبان محمد علوی معاون عملیات نیروی هوایی ارتش در گفت‌وگو با خبرنگار دفاعی خبرگزاری فارس، با اعلام این خبر افزود: این رزمایش که از 9 تا 16 مرداد ماه با همکاری تمام پایگاه‌های نیروی هوایی برگزار می‌شود، با نام "فدائیان حریم ولایت " است که دومین رزمایش نیروی هوایی با این نام محسوب می‌شود.
علوی با اعلام به کارگیری 43 فروند از انواع شکاری بمب‌افکن‌های اف 5 ، اف 4، اف 7 و سوخوی 24 در این رزمایش، اظهار داشت: پایگاه‌های شکاری مهرآباد، تبریز، همدان، دزفول، بوشهر،‌بندرعباس، شیراز و اصفهان از جمله پایگاه‌های مهم نیروی هوایی هستند که در این رزمایش شرکت خواهند داشت.
وی با تاکید بر اینکه در رزمایش "فدائیان حریم ولایت " انواع مهمات هوا به زمین مورد تست و ارزیابی قرار می‌گیرد،‌ گفت: ‌همچنین برای اولین بار در این رزمایش بمباران شبانه توسط هواپیماهای اف 4 و سوخو 24 انجام خواهد شد.
علوی همچنین از به کارگیری انواع هواپیماهای بدون سرنشین نیروی هوایی و تانکرهای سوخت‌رسان در این رزمایش خبر داد و افزود: با بکارگیری تانکرهای سوخت‌رسان، تاکتیک‌های برد بلند توسط هواپیماهای اف 7 و سوخو 24 مورد آزمایش و تمرین قرار می‌گیرند.
علوی هدف از برگزاری این رزمایش را ارتقاء توان رزمی نیروی هوایی ارتش و نیز نمایش قدرت این نیرو دانست و افزود: بدون شک دشمن به توانمندی‌های نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران آگاه خواهد شد و خواهد فهمید که ما توانایی انجام همه ماموریت‌های محوله را توسط خلبانان آموزش دیده در داخل داریم.

میلاد حق بر حق طلبان مبارک باد!

نیمه شعبان میلاد با سعادت قائم آل محمد حضرت امام مهدی (عج)  

با همه ی لحن خوش آوایی ام
در به در کوچه تنهایی ام

ای دو سه تا کوچه زما دور تر
نغمه ی تو از همه پرشورتر
کاش که این فاصله را کم کنی
محنت این قافله را کم کنی
کاش که همسایه ما می شدی
مایه ی آسایه ی ما می شدی
هر که به دیدار تو نائل شود
یک شبه حلال مسائل شود
شهر پر از زمزمه ی نام توست
کوچه ی دل منتظر گام توست
دوش مرا حال خوشی دست داد
سینه ی ما را عطشی دست داد
نام تو بردم لبم آتش گرفت
شعله به دامان سیاوش گرفت
نام تو آرامه ی جان من است
نامه ی تو خط امان من است
ای نگهت خاستگه آفتاب
بر من ظلمت زده یک شب بتاب
پرده برانداز، ز چشم ترم
تا بتوانم به رخت بنگرم
ای نَفَسَت، یار و مددکار ما
کی و کجا؟ وعده دیدار ما

(شعر از زنده یاد محمدرضا آغاسی ) 
نیمه شعبان میلاد با سعادت قائم آل محمد حضرت امام مهدی (عج)