مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

خبرهای خوش از ماهواره های ایرانی

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح اعلام کرد پروژه های این وزارتخانه در قالب ماهواره بر سفیر، ماهواره های ایرانی رصد و فجر ، کاوشگر چهار و ایستگاه زمینی فرماندهی و کنترل امنیت فضایی در آستانه و یا آماده بهره برداری شده اند.
     

افتتاح مرکز آزمایشگاه های سازه و سیستم های فضایی با حضور رئیس جمهور

 
به گزارش روز یکشنبه ایرنا به نقل از اداره کل تبلیغات دفاعی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، سردار سرتیپ پاسدار احمد وحیدی در مراسم افتتاح بزرگترین مرکز آزمایشگاههای سازه و سیستم های فضایی در خاورمیانه که با حضور رییس جمهوری و درآستانه دهه مبارک فجر و 14 بهمن روز فناوری فضایی صورت گرفت افزود: ماهواره فجر به عنوان اولین ماهواره با ماموریت مانورمداری کشور با قابلیت تغییر مدار 300 تا 450 کیلومتر بیضوی به مدار 450 کیلومتر دایره ای است که سبب افزایش طول عمر ماهواره به یک و نیم سال است.

وی از ماهواره رصد نیز به عنوان اولین ماهواره تصویربرداری کشور با قابلیت تصویربرداری با تفکیک‌پذیری بهتر از 200 متر یاد کرد و درباره 'ماهواره بر سفیر 1-ب ' نیز اظهار داشت:‌ تراست موتور این ماهواره بر ایرانی از 32 به 37 (افزایش در حدود 50 درصدی در وزن و 25 درصدی در ارتفاع‌) با قابلیت حمل ماهواره تا وزن 50 کیلوگرم در مدار بیضوی 300-450 کیلومتری افزایش یافته است.

وزیر دفاع در ادامه از بهینه سازی 'ماهواره بر سفیر 1 -آ ' به منظور پرتاب ماهواره رصد خبر داد که در این فرایند بهینه‌سازی موتور ترمزی مرحله دوم، سیستم جداسازی ماهواره، سنسورها و سیستم تله‌‌متری، تجهیزات زمینی و هدایت و کنترل و پایگاه پرتاب) با افزایش ارتفاع حضیض مداری از 250 کیلومتر به 275 کیلومتر صورت گرفته است.

به گفته وی، کاوشگر چهار از دیگر پروژه های آماده بهره برداری وزارت دفاع است که توانایی حمل مجموعه آزمایشگاه فضایی با محموله زیستی و ارتفاع بیش از 120 کیلومتر با همکاری پژوهشگاه هوافضا را دارد.

سردار وحیدی درباره ماموریتهای ایستگاه زمینی ثابت نیز اظهار داشت: این ایستگاه برای دریافت تصاویر از ماهواره‌های سنجش از دور با قطر آنتن 6 متر ، شبکه فرماندهی و کنترل امنیت فضایی ، مرکز آزمایش موتور ماهواره بر تا تراست 150 تن ، سامانه جامع بهره‌برداری از اطلاعات فضایی کاربرد دارد.

وی همچنین از شروع ساخت فاز اول پایگاه مراقبت فضایی کشور خبر داد و گفت: ‌این پایگاه به سامانه ردیابی و شناسایی سیگنالی و سامانه ردیابی راداری آرایه فضایی مجهز خواهد بود. 

افتتاح مرکز آزمایشگاه های سازه و سیستم های فضایی با حضور رئیس جمهور 

** مشخصات بزرگترین مرکز آزمایشگا‌های سازه و سیستم‌های فضایی ایران در خاورمیانه

وزیر دفاع در ادامه اظهار داشت: طراحی و ساخت مرکز آزمایشگا‌های سازه و سیستم‌های فضایی در ادامه گام بلند و محکمی بود که متخصصان زبده و کارآمد وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در 14 بهمن ماه 1387 برداشتند و با قراردادن ماهواره بومی سفیر در مدار زمین، آرزوی دیرینه ملت سلحشور و انقلابی یاران را در دستیابی به فضا تحقق بخشیدند و چشم جهانیان را خیره و تحسین دوستان و حتی دشمنان را برانگیختند.
وی افزود: در آستانه دهه مبارک فجر و سالروز ورود تاریخی و دوران‌ساز بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی(ره)، فرزندان معنوی آن حضرت و خلف شایسته ایشان حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای(مدظله‌العالی) با تأسی به آموزه‌های اسلام ناب محمدی(ص) و همت مضاعف و کار مضاعف عرصه دیگری از خودباوری و اقتدار علمی و ملی را به منصه ظهور رساندند.
سردار وحیدی گفت: این مرکز مهم و استراتژیک که به دست ریاست محترم جمهور افتتاح شد، نشانه دیگری از عزم و اراده نخبگان، دانشمندان و جوانان این مرز و بوم است که در سایه سار انقلاب شکوهمند اسلامی به خودباوری رسیده و در مسیر رشد و پیشرفت و تعالی کشور از هر مانع و سدی عبور می‌کند.

وزیر دفاع افزود: کلیه مراحل طراحی و ساخت مرکز آزمایشگاه‌های سازه و سامانه‌های فضایی توسط متخصصان اقتدار آفرین وزارت دفاع انجام شده است.

وی گفت:‌این مرکز با هدف تقویت زیرساخت‌های صنایع فضایی جمهوری اسلامی ایران با سه محور تامین نیازها و تجهیزات تست، تربیت نیروی انسانی خبره و مشارکت و نقش‌آفرینی در پروژه‌های فضایی در قالب ده آزمایشگاه مجهز به تجهیزات موردنیاز و نیروی انسانی خبره به عنوان یک مرکز منحصر به فرد در سطح منطقه (در بخش‌هایی نیز دارای قابلیت‌های با کلاس جهانی) و یکی از ابزارهای توانمند صنعت فضایی کشور آماده خدمت‌رسانی به دانشمندان فضایی کشور است.
وی خاطرنشان کرد: آزمایشگاه‌ها در علوم مهندسی جایگاه ویژه‌ای دارند و امکان توسعه تحقیقات بدون در اختیار داشتن آزمایشگاه‌های تحقیقاتی مناسب میسر نیست. بطور خاص در سامانه‌های فضایی نقش آزمایشگاه‌ها بدلیل پیچیدگی موضوع، بالا بودن سطح نیازها و ماموریت‌ها، بالا بودن قابلیت اطمینان، وجود ناشناخته‌ها و عدم قطعیت‌ها از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردارند و از این روست که تمامی مراکز معتبر فضایی جهان مجهز به آزمایشگاه‌های پیشرفته‌اند.

وزیر دفاع همچنین گفت: سازه نیز یکی از بخش‌های اصلی یک سامانه حامل ماهواره است که علاوه بر ساختار و الزامات خاص ماموریت خود، لازم است قیود و الزامات تحمیلی از دیگر بخش‌های سامانه حامل را جوابگو باشد.

وی ادامه داد: سازه حامل ماهواره از لحظه آماده‌سازی در کارخانه و حمل و نقل‌های زمینی تا رسیدن به نقطه تزریق ماهواره در مدار با بارها و محیط‌های گوناگونی مانند بارهای استاتیکی و شبه استاتیکی، بارهای حرارتی، بارهای شوک، ارتعاش و اکوستیکی مواجه است که بایستی تحمل آنها با قابلیت اطمینان بسیار بالا را داشته باشد.

سردار وحیدی اظهار داشت: در مسیر طراحی، توسعه و ساخت سازه سامانه آزمایشگا‌های متعدد سازه مورد نیاز است که بدون وجود آنها، طراحی بهینه و مطمئن سازه حصور قابلیت اطمینان مناسب در محصول، غیر ممکن است.

وی افزود: آزمون‌های سازه‌ای دارای تنوع بسیاری است که می‌توان به صورت ساده می‌توان آنها را به سه بخش دسته‌بندی کرد: الف) بررسی و ارزیابی صحت عملکرد بخش‌ها و مکانیزم‌های مختلف ب) آزمون‌های بارگذاری جهت ارزیابی سطح تحمل و تخریب و نیز یافتن مودهای تخریب یک بخش سازه‌ای تحت بارگذاری‌های مختلف ج) آزمون‌های شناسایی و تعیین مدل رفتار سازه
وی ادامه داد: پس از انجام این آزمون‌ها، آزمون‌های متعدد دیگری تحت عنوان آزمون‌های تاییدی، اجرا می‌گردند تا محصولات نهایی تائید شوند.
بنا بر این گزارش، در این مراسم آزمایشگاه بارگذاری و استحکام استاتیکی سازه با قابلیت تست استحکام محصول از سطح قطعات تا زیر سامانه و بارگذاری محوری، ممان خمشی، نیروی متمرکز و همچنین آزمایشگاه بارگذاری و استحکام حرارتی سازه با قابلیت تست و استخراج پارامترهای حرارتی محصول و انتقال حرارت در سطوح مختلف قطعات تا زیر سامانه و انجام تست‌های حرارتی برای سازه‌های تا قطر سه متر و اندازه‌گیری دمای نقطه‌ای و کانتوری، شار حرارتی، کرنش، جابجایی و نیرو با حضور رییس جمهوری افتتاح شد.

آزمایشگاه مودال و تلاطم با قابلیت استخراج مشخصات مودال شامل فرکانس‌های طبیعی، شکل مودها، ضرایب میرایی و انجام تست مودال بر روی ماهواره‌ برهایی تا قطر 4 متر و حداکثر وزن 200 تن، آزمایشگاه‌های بارگذاری ارتعاشی و خستگی سازه با قابلیت انجام انواع تست‌های ارتعاشی در راستاهای مختلف و اندازه‌گیری ارتعاشات در رنج‌های موردنظر ، آزمایشگاه شوک و پیروشوک با قابلیت تعیین میزان شوک وارد بر سازه‌ها و اجزاء الکترونیکی و اثرات مخبر آنها و اعمال شوک سینوسی، نیم سینوسی، دندانه اره‌ای و ذوزنقه‌ای و اندازه‌گیری شوک انفجاری در محیط‌های پیروتکنیک و آزمایشگاه خواص جرمی با قابلیت استخراج جرم، مختصات مرکز جرم و ماتریس ممان اینرسی سازه برای زیر مجموعه‌های ماهواره و ماهواره بر و همچنین مجموعه کامل ماهواره و ماهواره بر از دیگر آزمایشگاههایی بود که روز جاری به بهره برداری رسید.

در این مراسم همچنین فعالیت آزمایشگاه جداسازی مراحل ماهواره‌بر، ماهواره و پوشش ماهواره با قابلیت شبیه‌سازی فرآیند جدایش مراحل ماهواره‌بر، ماهواره و پوشش ماهواره و اندازه‌گیری و تحمیل پارامترهای خروجی مانند میزان پیرو شوک ناشی از انفجار، دینامیک صلب و زیر المان‌های جدایش و نیز آزمایشگاه داده‌برداری میدانی با قابلیت داده برداری از کلیه مراحل آزمایش با استفاده از تجهیزات داده‌برداری شامل سیستم اخذ داده، سیستم ثبات حالت گذرا و انواع اندازه‌گیری‌های آزمایشگاهی و میدانی به بهره برداری رسید.

این گزارش می افزاید: آزمایشگاه‌های اشاره شده با توجه به ماموریت‌های فعلی و آینده نزدیک طراحی و ساخته شده‌اند ولی برای انجام ماموریت‌‌های آینده مانند ماهواره‌برهای با قابلیت حمل چند ماهواره و یا ماهواره‌های بزرگتر و سنگین‌تر در مدارهای LEO و حمل ماهواره به مدار GEO و نیز ماهواره‌های بزرگتر و سنگین‌تر نیاز به توسعه و بروزرسانی قابلیت‌های آن وجود دارد که این مهم تنها با ادامه حمایت‌های دولت خدمتگزار همانند سنوات گذشته میسر می‌شود.

نظرات 3 + ارسال نظر
گروه دانشجویی هوافضا دوشنبه 11 بهمن 1389 ساعت 09:52 ق.ظ http://havafaza86.blogfa.com

انشالله هر روز شاهد پیشرفت کشور و بخصوص صنعت هوافضا باشیم
موفق پایدار باشی محمد جان

فرنام شنبه 16 بهمن 1389 ساعت 08:03 ق.ظ

ای کاش کسی بود به داد تهی دستان می رسید و این راههای رفته را دوباره نمی رفت و پولی را که به دهان روسیه و کره شمالی می ریزند آقایان به دهان صدها هزار ابرانی که در سراسر کشور روزانه نه خوراکی دارند و نه جای خوابی دارند ؛ می ریخت
خداوندا اسلامت و دین این است کفر و بیداد چیست ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

پارس3000 پنج‌شنبه 5 اسفند 1389 ساعت 09:04 ق.ظ

فرنام جان مگر بانک جهانی نگفته در 10 سال گذشته فقر در ایران نصف شده است نوبت شادی ما نزدیک است

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد