ایران توپولوف می سازد
رییس صنایع هواپیما سازی روسیه روز چهارشنبه ۲۶ تیر ماه در جریان نمایشگاه هوایی بین الملی فارن برا، خبر ساخت ۱۰۰ فروند هواپیمای توپولف ۲۰۴ در ایران را که وزیر راه ایران یک ماه پیش خبر آن را اعلام کرده بود، تایید کرد.

به گزارش خبرگزاری اینترفکس روسیه، آلکسی فیدوروف، رییس صنایع هواپیما سازی این کشور به نام «یو ای سی» که ساخت هواپیماهای نظامی و غیر نظامی را بر عهده دارد، گفت: «ما پیشنویس قراردای را به ایران ارائه کرده ایم. این قرارداد شامل تولید حدود ۱۰۰ فروند هواپیمای توپولوف ۲۰۴ است.»

به گفته او ایران تا ۱۰ سال آینده نیاز به تدارک ۲۰ هزار صندلی برای خطوط هوایی خود دارد و حدود ۱۰۰ فروند هواپیمای توپولوف ۲۰۴ می تواند این نیاز را برآورده کند.

محمد رحمتی وزیر راه و ترابری ایران، خرداد ماه گذشته اشاره ای به این قراداد کرده بود: «وافقت اصولی و کلی این کار اخذ شده و هماکنون روی جزئیات، مشخصات فنی هواپیما، نحوه تحویل و نگهداری این ۱۰۰ فروند هواپیما و نیز انتقال تکنولوژی و بومیسازی آنها در حال مذاکره هستند.»

صنایع هوایی ایران از حدود ۳۰ سال پیش مورد تحریم آمریکا قرار گرفته است. این تحریم ها باعث شده ناوگان هواپیماهای مسافربری ایران به شدت فرسوده شود.

بر اساس این تحریم آمریکا فروش هواپیماهایی که تا ۱۰ درصد قطعات آنها توسط شرکت های آمریکایی ساخته شده باشد، ممنوع شده است.

در سال های اخیر ایران به این دلیل که حتی هواپیماهای ایرباس اروپایی هم از قطعات آمریکایی استفاده می کنندف قادر به خرید هیچ هواپیمایی به جز توپولوف های ۱۵۴ و هواپیمای فوکر هلندی نشده است.

هواپیماهای فوکر، به دلیل ظرفیت کم و نامناسب بودن تجهیزاتش برای پرواز در شرایط آب و هوایی ایران همواره مشکل ساز بوده است.

توپولوف ۱۵۴ روسی که تاریخ ورود به اوایل دهه ۷۰ میلادی می رشد، کارنامه ایمنی مناسبی در ایران ندارد.

خبرگزاریهای ایران طی سه سال گذشته، چندین بار خبر منعقد شدن قرارداد خرید توپولوف ۲۰۴ که سری جدیدتری از هواپیماهای توپولوف روسی است را منتشر کرده اند اما تاکنون این هواپیماها وارد خطوط هوایی ایران نشده است.

سال گذشته، چند تن از مقامات سازمان هواپیمایی کشوری، بدون ذکر نام به ماهنامه ترابران در ایران گفتند که علت تاخیر در فروش این هواپیماها به ایران آن است که موتور و سیستم الکترونیکی این هواپیماها توسط یک شرکت آمریکایی ارتقا یافته و به این دلیل آمریکا اجازه فروش این هواپیماها را به ایران نمی دهد.

مقامات رسمی ایران تاکنون درباره علت تاخیر در تحویل هواپیماهای توپولوف ۲۰۴ به ایران سخنی نگفته اند.

آقای فیدوروف در باره نحوه تولید این هواپیماها گفته است که ایران در آغاز تعدادی توپولوف ۲۰۴ «Tu-۲۰۴-۱۰۰» و سپس «Tu-۲۰۴SM»، که مدل ارتقا یافته سری ۲۰۴ توپولوف است، را وارد خواهد کرد.

مطابق این قرار داد که به گفته رییس «یو ای اس» یک لیسانس تولید است: «ابتدا تعدا کمی از این هواپیماها به صورت کاملا آماده به ایران ارسال می شود، در مرحله بعدی هواپیماها بدون صندلی و بدون تجهیزات داخلی به ایران ارسال می شود سپس دو مرحله دیگر وجود دارد، مونتاژ جزئی و مونتاژ کلی.»

آقای فیودوروف می گوید که به نظر می رسد ایران منابع و توانایی لازم برای اجرای این قرارداد را دارد اما به گفته او هنوز اختلافات زیادی وجود دارد که باید در باره آن ها گفت وگو شود.

طرف ایرانی صنایع هواپیما سازی روسیه، شرکت هواپیما سازی ایران است که زیر نظر وزارت دفاع ایران قرار دارد و در حال حاضر هواپیمای اکراینی آنتونوف ۱۴۰ را تولید می کند. آقای فیودوروف، تولید این هواپیما در ایران را امکان پذیر بودن تولید توپولوف ۲۰۴ در این کشور تعبیر می کند.

این هواپیما ها که در ایران با عنوان ایران – ۱۴۰ شناخته می شود در ایران توسط هیچ یک از خطوط هوایی ایران به کار گرفته نشده است.

اولین فروند از این هواپیماها که حامل مهندسان اکراینی کارخانه آنتونوف بود در بدو ورود به ایران در نزدیکی اصفهان سقوط کرد و تمامی سرنشینانش کشته شدند.

منبع: http://radiofarda.com/Article/2008/07/1 ... u_204.html