فانتوم در ایران(بخش پنجم- پایانی)

دوستان خوب و همیشگی وبلاگ مجله هوایی ۲۷ شهریور سال ۱۳۴۷ سالروز ورود اولین اف ۴(فانتوم)به ایران عزیز بود یعنی حدود چهل سال پیش.به همین مناسبت مقاله ای برای شما آماده گردیده که منبع آن سایت انجمن هوافضا ( jsf) می باشد.در مقاله ذیل به نکاتی اشاره گردیده که اگرچه در بعضی خطوط  نقد های دور از انصاف روا داشته شده است ولیکن در برگیرنده رویداد هایی است که بر نیروی هوایی ما صورت پذیرفته .با این اوصاف این مقاله می تواند تاریخچه ورود و خدمت این جنگنده در کشور عزیزمان ایران را برای شما بزرگواران روشن سازد.مقاله فوق بدلیل حجم بالا در چند بخش به شما تقدیم می گردد.در پایان لازم به ذکر است این وبلاگ در مورد صحت مسائل عنوان شده در مقاله فوق هیچ گونه مسئولیتی نداشته و پاسخگو نخواهد بود. 

 نکته:بدلیل رعایت مسائلی که این وبلاگ خود را پایبند آن میداند آن دسته از اطلاعات و آمار و ارقامی که در این مقاله ذکر شده در بخش هایی که لازم بوده دستخوش خود سانسوری گردیده است.  

 

اسکادرانهای کنونی فانتوم: 

در حال حاضر ؟اسکادران فانتوم در ایران وجود دارد(تعداد فانتومهای این اسکادرانهای بین ؟ تا ؟ فروند متغیر است)
پایگاه سوم شکاری همدان:
اسکادران 31 شکاری:متشکل از حدود ؟ فروند F-4E
اسکادران 31 شناسایی تاکتیکی :متشکل از حد اقل ؟ فروند RF-4E

پایگاه ؟شکاری ؟:
اسکادران ؟ شکاری: متشکل از حدود ؟ فروند F-4E

پایگاه  شکاری بندر عباس:
اسکادران ؟ شکاری:متشکل از ؟ الی ؟ فروند F-4E

پایگاه دهم شکاری چابهار:
اسکادرن 101 شکاری:متشکل از حداقل ؟ F-4D(در حال حاظر ؟ فروند)

پایگاه چهاردهم شکاری مشهد:
معمولا ؟ الی ؟فروند از F-4E های اسکادران 31 یا 61 در این پایگاه به سر میبرند.


تصویر
بالا: خلبانان اسکادران 101 شکاری به همراه فانتوم 67**-3
سخن پایانی:
هم اکنون بیش از ؟فروند فانتوم در حال خدمت در نهاجا هستند
پیرترین فانتوم نهاجا یک F-4D با سریال 66**-3 ساخته شده در سال 1967 یا 1346 شمسی میباشد یعنی 41 سال سن و جوانترین فانتوم نهاجا یک F-4E با سریال 66**-3 میباشد با 33 سال سن متعلق به اسکادران ؟ شکاری میباشند.
فانتومهای کنونی با توجه به شرکت در هشت سال جنگ و تحمل فشار های وارده روزانه چند سورتی پرواز در سالهای پیش از انقلاب و انجام سخت ترین مانورهای جنگی سالهای زیادی هست که از تاریخ بازنشستگیشان می گذرد و با توجه به سن بالایشان هنوز هم در نیروی هوایی ایران بدون هیچ جایگزینی خدمت می کنند در حال حاضر پیرترین فانتومهای در حال خدمت در جهان F-4D های نیروی هوایی ایران میباشند همچنین RF-4C های اندک نیروی هوایی اسپانیا و کرهء جنوبی پس از این فانتومهای ما پیرترین محسوب میشوند که کمتر یک سورتی پرواز آن هم برای نمایش در سال دارند.
طبق برنامه های نیروی هوایی  سابق قرار بر این بود که فانتوم دی های نیروی هوایی حد اکثر تا سال 1365 با F/A-18L جایگزین شوند و برای جایگزینی کلی فانتوم ئی های نیروی هوایی در اواخر دههء 1360F-15A/B در دست بررسی بود اما با بروز انقلاب اسلامی ایران این اتفاق صورت نپذیرفت.با توجه به وضعیت  ایران و  به طور قطع فانتومهای نیروی هوایی ایران تا اوایل دههء 1390 شمسی بیشتر توانایی خدمت در نهاجا را ندارند و تا آن تاریخ تبدیل به جنگنده های  نا کارآمد میشوند .
امید است روزگاری فرارسد تا پیش از سوانح پی در پی و احتمالی فانتومهای پیر نهاجا بازنشسته شوند حتی اگر جایگزینی برای آنها وجود نداشته باشد در غیر این صورت این پیرمرد های پهلوان  قربانیان زیادی را خواهند گرفت.
این بود سرگذشت این شبح که اکنون به سالهای پایانی عمر خود رسیده است.


((پایان))


تصویر
 

به امید روزی که خلبانان رشید و دلاور ایران  سوار بر  بهترین مرکب ها آسمان ایران زمین را برای تمامی دشمنان نا امن سازند.سرفراز باشید.