مخالفت با هواپیماهای روسی در ناوگان هوایی
 تذکر:مقاله فوق مورد تائید یا رد مسئولین مجله هوایی نمی باشد
به رغم مخالفت کاپیتان خانلری رئیس سابق سازمان هواپیمایی کشوری با ورود هواپیمای «ایران-140» به ناوگان هوایی کشور و شائبه غیراستاندارد بودن این هواپیما،قرارداد خرید 10 فروند هواپیمای ایران-140 امضا شده و چهار فروند آن آماده تحویل به ناوگان هوایی کشور است.
به نوشته «اعتماد»، البته هنوز سازمان هواپیمایی کشوری مجوز ورود این نوع هواپیما به ناوگان هوایی را صادر نکرده است. کاپیتان خانلری یکی از مسئولانی بود که با ورود این نوع هواپیما به ناوگان هوایی کشور مخالف بود و به همین دلیل گفته می‌شود یکی از دلایل برکناری وی از سمت ریاست سازمان هواپیمایی کشوری به همین خاطر بوده است. خانلری معتقد است این نوع هواپیما نظامی است و از استاندارد‌های لازم ناوگان مسافربری هوایی برخوردار نیست. هواپیمای آنتونف که در ایران به نام «ایران- 140» شناخته می‌شود، تاکنون سه سانحه را پشت سر گذاشته که اولین سقوط این هواپیما در حوالی باقرآباد 44 کشته بر جای گذاشت. و سومین سانحه سقوط نیز در سال گذشته در حوالی اصفهان، پنج کشته بر جای گذاشت.
با این حال شرکت صنایع هواپیماسازی ایران (هسا) از سال 72 طراحی اولیه هواپیمای ایران- 140 را با همکاری آنتونف اوکراین آغاز کرد و از سال 75 تولید رسمی آن آغاز شد. به گزارش برخی از رسانه‌های خارجی، هواپیماهای سری آنتونف در خود روسیه به شدت دارای کیفیت‌های پایینی بودند و جزء هواپیماهای سانحه ساز دنیا به شمار می‌رود.
با این حال سعید حسامی در گفت‌وگو با ایلنا درباره ورود هواپیماهای جدید و مخصوصاً ایران- 140هایی که برای ایرتور خریداری شده بود، بیان کرد: با ایران- 140ها قراردادهایی بسته شده و هرگاه مورد تایید سازمان هواپیمایی قرار بگیرد وارد ناوگان هوایی ایرتور می‌شود. او ادامه داد: زمان ورود این هواپیماها مشخص نیست ولی طبق قرارداد به زودی این اتفاق خواهد افتاد.
حسامی با بیان اینکه ایران ایرتور در حال واگذاری است، افزود: با توجه به اظهارات قبلی کاپیتان خانلری درباره این هواپیما مادامی که ایران- 140 از سازمان هواپیمایی مجوز نگیرد اجازه پرواز نخواهد داشت. او در واکنش به این سوال که خانلری علت عدم پرواز ایران -140 را نظامی بودن و غیراستاندارد بودن آن عنوان کرده بود، اظهار داشت: من نمی‌دانم چرا اجازه پرواز به این هواپیما داده نشده است.

هواپیمای ایران-140 بدون مجوز پرواز نمی‌کند
حسامی همچنین درباره خرید 10فروند ایران - 140 توضیح داد: قرارداد 10 فروند امضا شده و چهار فروند از این هواپیماها آماده تحویل است و هزینه چهار فروند پرداخت شده و خود سازمان سازنده مدعی است تمام مجوزهای لازم را اخذ کرده یا خواهد گرفت. برای ما مهم است مجوزها در زمان پرواز وجود داشته باشد و ما دنبال مسائل حقوقی خود خواهیم بود. او تاکید کرد: چه ایران-140 چه هر هواپیمای دیگری تا زمانی که مجوزهای لازم را نگیرد، پرواز نخواهد کرد. 
مدیرعامل ایران ایر درباره خرید هواپیماهای جدید برای ناوگان هما اظهار داشت: همان طور که می‌دانید ما همواره در حال مذاکره برای خرید هواپیما هستیم ولی با توجه به محدودیت‌های ایران برای خرید هواپیما تا زمانی که هواپیما روی باند فرودگاه به زمین ننشیند نمی‌توانیم اعلام رسمی کنیم. حسامی ادامه داد: هم اکنون ناوگان هوایی ایران ایر با توجه به ورود هواپیماها در حال نو شدن است. او درباره خصوصی سازی هما نیز اظهار داشت: اقدامات در این مورد ادامه دارد و مسائل مربوطه در حال پیگیری است. یکسری از مسائل در اختیار ما نیست و باید از کسانی که در اختیارشان هست، بپرسید. هم اکنون در هما بر اساس وظایفی که سازمان خصوصی سازی در اختیار ما گذاشته است، بررسی‌های لازم را انجام می‌دهیم و به زودی ایرتور از هما جدا خواهد شد و سپس اقدامات لازم برای هما را پیگیری خواهیم کرد.

شرایط جوی دلیل تاخیر بود نه نقص فنی
او در واکنش به این سوال که علت افزایش تاخیر هواپیماها طی دو هفته اخیر چه بوده است، گفت: در هما همیشه خبرهای خوب هست و باید خبرهای خوب را دید. البته تاخیر هم وجود دارد و اصلاً اگر در یک ایرلاین تاخیر نباشد که ایرلاین نمی‌شود. او ادامه داد: تمام ایرلاین‌های دنیا تاخیر دارند و به خاطر وضعیت آب و هوا بوده است و این تنها در یکی دو هفته اخیر اتفاق افتاده است و متاسفانه نقص فنی هم همیشه وجود داشته است.
حسامی تصریح کرد: طی دو هفته اخیر واقعاً بحث شرایط جوی باعث شد هفت هشت پرواز با تاخیر مواجه شود و این تاخیرها بر سایر پروازها تاثیر گذاشته و موجب تاخیر گسترده می‌شود. مدیرعامل ایران ایر افزود: همین الان هم برخی از پروازها در شهرهای جنوبی به دلیل همین شرایط جوی دچار تاخیر شده اند.
حسامی با بیان اینکه هنگامی که پروازی به دلیل شرایط جوی کنسل می‌شود، مسئولیتی برای خدمات رسانی نداریم، گفت: با وجود اینکه ما مسئولیتی نداریم اما هم از مسافران پذیرایی می‌کنیم و هم مسافران می‌توانند بلیت خود را پس بدهند و هزینه را اخذ کنند.