صدور دستور برای ارائه تسهیلات خرید بوئینگ
خبرگزاری فارس: مدیر بازرگانی شرکت هواپیمایی ارم کیش گفت: رئیس‌جمهور پس از بررسی مشکلات و موانع پیش‌روی این شرکت هواپیمایی، در نامه‌ای به وزیر امور اقتصادی و دارایی، اعلام کرد "همکاری‌های لازم با این شرکت هواپیمایی در خصوص ارائه تسهیلات برای ورود بوئینگ‌ها انجام شود ".

‌امیر شفیعی، مدیر بازرگانی شرکت هواپیمایی ارم کیش در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبری فارس «توانا» اظهار داشت: در زمستان سال 87، این ایرلاین قراردادی را مبنی بر خرید و ورود هشت فروند هواپیمای بوئینگ 757 با شرکت روسی به امضاء رساند.
شفیعی با بیان اینکه با انعقاد این قرارداد، بوئینگ 757 برای اولین بار به ناوگان هوایی کشور افزوده شد، تصریح کرد: در زمستان 87، چهار فروند از این نوع هواپیماها (بوئینگ 757) ابتدا به صورت اجاره‌ای وارد ناوگان ارم کیش شد که پس از انجام پاره‌ای تحقیقات، بررسی‌ها و آزمایش‌های لازم، قرارداد خرید پنج فروند از این مدل هواپیما با شرکت روسی منعقد و مقرر شد قرارداد خرید سه فروند دیگر بوئینگ 757 نیز در آینده نزدیک، منعقد شود که با عدم ارائه تسهیلات توسط بانک‌ها ورود این بوئینگ‌ها به ناوگان هوایی کشور لغو شد.

*شرکت ارم کیش تنها با یک هواپیما

‌وی با اشاره به اینکه لازم است دولت به سیستم حمل و نقل هوایی به عنوان عامل اصلی توسعه توجه خاص داشته باشد، اظهار داشت: پس از خروج بوئینگ‌های 757 از ناوگان این ایرلاین، در حال حاضر تنها سه فروند توپولف در ارم کیش وجود دارد، که دو فروند از آن به علت نقص فنی و عدم توانایی مالی شرکت در تعمیر آن، زمین‌گیر هستند و به دلیل وجود مشکلات مالی، توپولف دیگر نیز، هیچ پروازی ندارد.
مدیر بازرگانی شرکت هواپیمایی ارم کیش اظهار داشت: به دلیل اینکه هواپیماهای بوئینگ 757 تاکنون در ناوگان هوایی کشور وجود نداشت، ورود به کشور و بازبینی‌های فنی این هواپیما، هزینه‌های مضاعفی را نسبت به هزینه ورود دیگر مدل‌های مختلف هواپیما به ارم کیش وارد کرد.
شفیعی تصریح کرد: سازمان هواپیمایی در زمان ورود هواپیماهای بوئینگ 757 با ارم کیش همکاری مطلوبی را انجام داد و این بوئینگ جزو معدود هواپیماهایی بود که در ایران تحت چک‌های ایمنی قرار گرفت و سازمان هواپیمایی کارشناس برای انجام این چک‌ها به کشور فروشنده اعزام نکرد.

* زمین‌گیر بودن ایرباس‌های خریداری شده در ترکیه

مدیر بازرگانی شرکت هواپیمایی ارم کیش تصریح کرد: همچنین دو فروند هواپیمای ایرباس 300 نفره توسط این ایر‌لاین در سال 1386 خریداری و مقداری از هزینه آنها نیز پرداخت شده است که به دلیل عدم توانایی مالی پرداخت کامل هزینه آن توسط ارم‌کیش، این دو فروند هواپیما نیز در دیگر شرکت ترکیه‌ای، زمین‌گیر هستند.
‌شفیعی در خصوص میزان پرداخت‌های این شرکت برای خریدایرباس‌ها، اظهار داشت: مبلغ 80 میلیارد ریال نیز توسط ارم‌کیش به شرکت‌ فروشنده ایرباس پرداخت شده است، اما این ایرلاین توانایی پرداخت مابقی هزینه خرید ایرباس‌ها را ندارد.

* فروشنده بوئینگ‌های MD برای واگذاری آنها منتظر دریافت وجه نقد است

مدیر بازرگانی شرکت ارم کیش با بیان اینکه در سال 1385 دو فروند بوئینگ MD نیز توسط این ایرلاین خریداری و مقداری از هزینه آن به شرکت فروشنده پرداخت شده است، تصریح کرد: به علت عدم توانایی مالی پرداخت کامل هزینه این دو بوئینگ توسط ارم‌کیش، هواپیماهای مذکور در کشور ترکیه نزد شرکت فروشنده باقی مانده‌اند.
شفیعی در خصوص میزان پرداخت‌های این شرکت برای خرید دو فروند هواپیمای مذکور، اظهار داشت: طبق آخرین توافقات با شرکت فروشنده بوئینگ، از کل مبلغ خرید آنها به میزان 100 میلیارد ریال، مبلغ 75 میلیارد ریال به شرکت فروشنده پرداخت شده است و به دلیل عدم توانایی‌ مالی در پرداخت 25 میلیارد ریال باقی‌مانده توسط ارم کیش، هواپیماها در آن شرکت باقی مانده است.

* شرکت هواپیمایی ارم‌کیش به دلیل مشکلات مالی تعطیل شد

شفیعی خاطرنشان کرد: در حال حاضر شرکت هواپیمایی ارم کیش به دلیل مشکلات مالی، تمامی هواپیماهای خود را در آشیانه پارک کرده است و پروازی ندارد.
مدیر بازرگانی ارم کیش با بیان اینکه پس از وقوع دو سانحه هوایی چند ماه گذشته بسیاری از ایرلاین‌های خصوصی ضربه خوردند، گفت: این ایرلاین سه فروند هواپیمای توپولف در ناوگان هوایی کشور دارد که پرواز نمی‌کنند و علاوه بر چهار فروند هواپیمای این ایرلاین که در ترکیه زمین‌گیر هستند، بوئینگ‌های 757 خریداری شده نیز به دلیل عدم ارائه وجه نقد توسط این ایرلاین، بلاتکلیف هستند.
‌وی با تأکید بر کاهش مسافر‌ت‌های هوایی پس از وقوع سوانح توپولف قزوین و ایلوشن مشهد، گفت: حدود سه ماه است که این ایرلاین هیچ‌گونه پروازی را در برنامه خود ندارد.
شفیعی ادامه داد: شرکت هواپیمایی ارم‌کیش تاکنون سعی داشت با تلاش فراوان از این بحران خارج شود اما به دلیل عدم حمایت بانک‌ها، مدیران این شرکت هواپیمایی تصمیم گرفتند این ایرلاین به طور کلی تعطیل کنند.

* دستور رئیس‌جمهور به وزیر امور اقتصادی و دارایی برای ارائه تسهیلات به ارم‌کیش

مدیر بازرگانی شرکت هواپیمایی ارم کیش اضافه کرد: پس از عدم حمایت بانک‌ها از ارم‌کیش در خصوص ارائه تسهیلات برای ورود این بوئینگ‌ها، چندی پیش این شرکت هواپیمایی مشکلات خود را با رئیس جمهور در میان گذاشت و وی را در جریان خرید تمامی بوئینگ‌ها و ایرباس‌ها قرار داد.
مدیر بازرگانی شرکت هواپیمایی ارم کیش افزود: رئیس جمهور پس از بررسی امور و موانع پیش‌روی این ایرلاین، طی نامه‌ای به وزیر اقتصاد و دارایی، اعلام کرد "همکاری‌های لازم با این شرکت هواپیمایی در خصوص ارایه تسهیلات برای ورود بوئینگ‌ها انجام شود ".
شفیعی افزود: ایرلاین ارم‌کیش هم اکنون در حال پیگیری‌ نامه رئیس‌جمهور به وزارت اقتصاد و دارایی است و در واقع ارایه تسهیلات به این شرکت هواپیمایی بستگی به نگرش مسئولان وزارت اقتصاد و دارایی و بانک‌ها نسبت به حمل و نقل هوایی دارد.
وی با بیان اینکه هیچ کدام از بانک‌های ایرانی مایل به ارایه تسهیلات به شرکت‌های هواپیمایی برای خرید هواپیما نیستند، گفت: ایرلاین‌های خصوصی در ایران‌ با موانع و مشکلات مالی فراوانی مواجه هستند که این مشکلات به نگرش منفی برخی مسئولان به شرکت‌های هواپیمایی خصوصی باز می‌گردد.

* پرداخت ماهیانه 150 میلیون ریال بابت پارک سه فروند توپولف

شفیعی با اشاره به اینکه چهار فروند هواپیمای ایرلاین ارم کیش در فرودگاه‌های کشور ترکیه است، افزود: این فرودگاه‌ها هیچ‌گونه وجهی در قبال حق پارکینگ این هواپیماها به دلیل زمینگیر بودن آنها دریافت نمی‌کنند، اما بابت هر کدام از سه فروند هواپیماهای این ایرلاین که در ارزان‌قیمت‌ترین پارکینگ‌های فرودگاه‌ مهرآباد است، شرکت فرودگاه‌ها ماهیانه 50 میلیون ریال اجاره دریافت می‌کند، یعنی ارم‌کیش به خاطر زمینگیر بودن این سه هواپیما تنها ماهیانه 150 میلیون ریال اجاره پرداخت می‌کند.