Ae-45 (نخستین هواپیمای ساخت چکوسلواکی)

Ae-45

 (نخستین  هواپیمای ساخت چکوسلواکی)

 
Let Aero Ae-145 Super Aero 145 aircraft picture

 
هواپیمای Ae-45 یک هواپیما با دو پیشران پیستونی است که پس از جنگ جهانی دوم در کشور چکوسلواکی تولید شد. Ae-45 یک هواپیمای غیر نظامی با کاربری عمومی بود. این پرنده نخستین تولید صنایع هوایی چکوسلواکی پس از جنگ جهانی دوم بود و موفقیت بزرگی را در بازار به دست آورد، به طوری که بسیاری از 590 فروند تولیدی را صادر کردند.

توسعه ی Ae-45 در سال 1946 آغاز شد. طرح این هواپیما به لحاظ ظاهر شبیه به هواپیمای آلمانی Si-204 بود که در دوره ی اشغال چکوسلواکی به دست آلمانی ها در آن کشور تولید شد. پیش نمونه ی Ae-45 برای نخستین بار در 21 جولای 1947 پرواز کرد. سال بعد، دومین پیش نمونه با رجیستر OK-CDA ثبت شد. آزمون های پروازی Ae-45 بدون حادثه به پایان رسید و در سال 1948 وارد مرحله ی تولید شد.

 

  Click here for full size photo! 

 

Click here for full size photo!

 

Ae-45 به طور گسترده در کشورهای دیگر تبلیغ شد. این هواپیما مسابقه ی هوایی نورث گریفیتس (Norton Griffiths Race) در بریتانیا را برد و رکورد های بین المللی ای را به ثبت رساند. در نتیجه Ae-45 به غیر از کشورهای بلوک شرق، در کشور ایتالیا و سوئیس نیز فروش داشت. در روزهای دهم و یازدهم آگست 1958 یک Ae-45 ایتالیایی فاصله ی 3000 کیلومتری آمریکای جنوبی تا داکار را بر فراز اقیانوس اطلس طی کرد (به عنوان اولین هواپیمای ساخت چکوسلواکی). در 1981 آقای "جان سونسن" یک هواپیمای Ae-45S را از اروپا تا ایالات متحده پرواز داد. عمده ترین مشتری Ae-45 مجارستان بود.

 

  Click here for full size photo!

Click here for full size photo!

 

Click here for full size photo!  
Click here for full size photo!

هواپیمای Ae-45 یک بدنه ی صاف قطره ای شکل داشت. پوزه ی این هواپیما گرد و طور گسترده ای شیشه ای بود و یک دید عالی را فراهم می آورد. بال ها از نوع پایین بال بودند و بر هر بال یک پیشران نصب شده بود. چرخ های اصلی هواپیما جمع شدنی بود اما چرخ دم ثابت بود. این هواپیما یک دم متعارف داشت.

 

Click here for full size photo! Click here for full size photo!

نکات و ویژگی ها:
کارکرد: عمومی
تولید کننده: Aero Vodochody,
Let
نخستین پرواز: جولای 1947
تولید: از سال 1951 تا 1963
تعداد تولید شده: 590
تعداد خدمه: یک خلبان.
گنجایش: 3 یا 4 مسافر.
درازا: 7.54 متر.
فاصله ی میان نوک دو بال: 21.60متر.
بلندا: 2.30 متر.
مساحت بال: 17.09 متر مربع.
وزن در حالت تهی: 960 کیلوگرم.
وزن در حالت بار شده: 1510 کیلوگرم.
بیشینه ی وزن برخاست: 1600 کیلوگرم.
پیشرانش: دو پیشران خطی چهار سیلندر از مدل Walter Miner-III . هر کدام 105 اسب قدرت.
سرعت بیشینه: 270 کیلومتر بر ساعت.
برد: 1600 کیلومتر.
سقف پرواز: 1350 متر.
نرخ صعود: 300 متر در دقیقه.

Let Aero Ae-145 Super Aero 145 aircraft picture 

با احتساب پیش نمونه، این هواپیما شش گونه داشت.

کاربران غیر نظامی Ae-45 از این کشور ها بودند: چکوسلواکی، آلمان شرقی، لهستان، ایتالیا، رومانی شوروی، سوئیس و اسلونی.

کابران نظامی Ae-45 عبارت بودند از: هوانوردی نیروی زمینی جمهوری خلق چین، نیروی هوایی چکوسلواکی، نیروی هوایی آلمان شرقی، نیروی هوایی مجارستان، نیروی هوایی هند، نیروی هوایی رومانی، و نیروی هوایی ویتنام کمونیستی. 

منبع:http://aerospacetalk.ir