![]() |
Ae-45 (نخستین هواپیمای ساخت چکوسلواکی) |
Ae-45 (نخستین هواپیمای ساخت چکوسلواکی) /a>>/> توسعه ی Ae-45 در سال 1946 آغاز شد. طرح این هواپیما به لحاظ ظاهر شبیه به هواپیمای آلمانی Si-204 بود که در دوره ی اشغال چکوسلواکی به دست آلمانی ها در آن کشور تولید شد. پیش نمونه ی Ae-45 برای نخستین بار در 21 جولای 1947 پرواز کرد. سال بعد، دومین پیش نمونه با رجیستر OK-CDA ثبت شد. آزمون های پروازی Ae-45 بدون حادثه به پایان رسید و در سال 1948 وارد مرحله ی تولید شد.
Ae-45 به طور گسترده در کشورهای دیگر تبلیغ شد. این هواپیما مسابقه ی هوایی نورث گریفیتس (Norton Griffiths Race) در بریتانیا را برد و رکورد های بین المللی ای را به ثبت رساند. در نتیجه Ae-45 به غیر از کشورهای بلوک شرق، در کشور ایتالیا و سوئیس نیز فروش داشت. در روزهای دهم و یازدهم آگست 1958 یک Ae-45 ایتالیایی فاصله ی 3000 کیلومتری آمریکای جنوبی تا داکار را بر فراز اقیانوس اطلس طی کرد (به عنوان اولین هواپیمای ساخت چکوسلواکی). در 1981 آقای "جان سونسن" یک هواپیمای Ae-45S را از اروپا تا ایالات متحده پرواز داد. عمده ترین مشتری Ae-45 مجارستان بود.
/a>>/> هواپیمای Ae-45 یک بدنه ی صاف قطره ای شکل داشت. پوزه ی این هواپیما گرد و طور گسترده ای شیشه ای بود و یک دید عالی را فراهم می آورد. بال ها از نوع پایین بال بودند و بر هر بال یک پیشران نصب شده بود. چرخ های اصلی هواپیما جمع شدنی بود اما چرخ دم ثابت بود. این هواپیما یک دم متعارف داشت.
نکات و ویژگی ها: با احتساب پیش نمونه، این هواپیما شش گونه داشت. کاربران غیر نظامی Ae-45 از این کشور ها بودند: چکوسلواکی، آلمان شرقی، لهستان، ایتالیا، رومانی شوروی، سوئیس و اسلونی. کابران نظامی Ae-45 عبارت بودند از: هوانوردی نیروی زمینی جمهوری خلق چین، نیروی هوایی چکوسلواکی، نیروی هوایی آلمان شرقی، نیروی هوایی مجارستان، نیروی هوایی هند، نیروی هوایی رومانی، و نیروی هوایی ویتنام کمونیستی. منبع:http://aerospacetalk.ir |