اطلاعاتی اولیه در مورد هلی کوپترها(آنچه باید بدانیم)

پیدایش بالگرد تحولی عظیم در صنعت حمل و نقل هوایی ایجاد نمود. محدودیت های بسیار هواپیما سبب شد این وسیله بسرعت جایگزین بسیار مناسبی برای آن در شرایط و زمان های خاص شود. از آنجایی که بالگرد ها اصولاً عمود پرواز هستند لذا نیاز چندانی به باند فرود آنطور که برای هواپیما احساس می شود  نداشته به همین جهت امکان نشست و برخاست از هر سطح مناسبی را دارند.

مهمترین نکات در خصوص ایمنی بالگرد به دو قسمت تقسیم بندی می شود. 1- زمانی که بالگرد در حالت توقف ( parking ) قرار دارد و یا در زمانی که پرواز ( flight ) می کند. دقت به این دو قسمت در نهایت سلامت سرنشینان و پرنده را تامین می کند.از آنجایی که بالگرد دارای فضای درونی محدودی است می بایست وزن ناخالص همواره تحت کنترل بوده تا حادثه ای در هنگام پرواز رخ ندهد. برای رسیدن به این مهم قبل از هر پرواز مسافرین به همراه بار مجاز بروی باسکول با ظرفیت وزنی حداکثر500 کیلو گرم قرار گرفته و وزن می شود. دلیل این امر بدست آوردن وزن کل سرنشینان با بار همراه است. استفاده از یک ساک متوسط ، چمدان کوچک و یا کیف دستی می تواند مناسب باشد. سرنشینان می بایست اطلاعات ایمنی اجمالی در خصوص نحوه استفاده از بالگرد را در اختیار داشته باشند. کشیدن سیگار چه در زمان توقف و چه در حین پرواز اکیداً ممنوع است.

سرنشینان به هنگام سوار شدن یا پیاده شدن باید از طرفین بالگرد به درها نزدیک شوند و یا از آن خارج گردند. نزدیک شدن از سمت انتهایی جایی که ملخ تعادل در حال چرخش است می تواند خطر آفرین باشد . به عبارت های DANGER نوشته شده بروی بدنه و قسمت های خاص بالگرد باید توجه کرد. هر بالگرد معمولاً از یک آرایش ویژه در نحوه نشستن سرنشینان استفاه می کند. نحوه نشستن کلیه سرنسینان باید بگونه ای باشد که هیچگونه تماس ناگهانی و یا برخوردی با آلات دقیق ایجاد نشود. سرنشینان پس از ورود به کابین و نشستن بروی صندلیها ابتدا کمر بند ایمنی خود را محکم بسته و گوشی مخصوص را به جهت جلوگیری از آسیب دیدگی سیستم شنوایی خود که ناشی از سرو صدای موتور در هنگام فعالیت است بروی سر قرار می دهند. در بالگرد های جدید بخاطر استفاده از مواد عایق صوتی و آکوستیک در صد ورود صدای موتور بداخل کابین بسیار اندک بوده و نیاز به استفاده گوشی احساس نمی شود.

به هنگام پرواز در های بالگرد باید کاملاً بسته باشند. خلبان آخرین اطلاعات پروازی را از برج گرفته و در مقابل وضعیت خود را گزارش می دهد و در نهایت پرواز آغاز می شود. یک بالگرد اغلب در شرایط ویژه ای پرواز می کند . این حالات ممکن است بر فراز خشکی یا آب ، هوای خوب یا بد و نظایر آن حاکم باشد. کنترل شرایط اضطراری و نجات در وضعیت خشکی ساده تر از پرواز بر فراز آب و در زمان های بحرانی است. اما روش های مشترکی برای این حوادث در نظر گرفته شده اند. اگر بالگرد در هر وضعیتی دچار سانحه شود ابتدا با حفظ خونسردی موارد ایمنی را اجرا می کنیم. سرنشینان باید ابتدا دست خود را پشت گردن گذاشته و سر را بطرف جلو خم کنند. در صورتی که برفراز آب قرار دارید پوشیدن جلیقه ی نجات قبل از پرواز ضروری است. معمولاً در داخل کابین هر بالگردی وسایل اطفاء حریق و جعبه کمک های اولیه به اضافه قایق نجات در صورتی که پرواز بروی آب انجام می شود وجود دارد.

برای خروج اضطرای از بالگرد دستگیره های ویژه ای بروی در ها و نقاط خروج قرار گرفته است. این اجزا با عبارت EXIT و به رنگ قرمز مشخص شده اند. برای استفاده از آنها باید ضامن مخصوص را کشیده تا در و یا پنجره بطور کامل باز شود.

چنانچه بروی آب پرواز انجام می شود ، بالگرد باید دارای بالشتک های آب نشین  باشد. اگر بالگرد از این بالشتک ها استفاده می کند سرنشینان باید کفش های مناسب و فاقد هرگونه میخ داشته باشند تا در هنگام سوار یا پیاده شدن آسیبی به آن وارد نشود. بالشتکها به دو صورت ثابت و اتوماتیک نصب می شوند. در نوع اتوماتیک بالشتک بلافاصله با اولین تماس خود با آب فعال شده و باز می شود.در زمان فرود بروی آب قبل از هر چیز و پس از باز شدن در باید قایق نجات را به آب انداخت. این قایق با وزن حدود 30 کیلوگرم از طریق یک رشته طناب و بصورت اتوماتیک باز می شود. پس از آن سرنشینان باید کفش های خود را خارج کرده و با شنا کردن خود را به داخل آن برسانند . در داخل قایق امکانات ضروری نظیر آب ، غذا و کمک های اولیه وجود دارد. همچنین یک فرستنده رادیویی بنام ELT که بروی فرکانس اضطراری بصورت مورس پیام ارسال می کند در آن وجود داشته که پس از روشن شدن علایم را ارسال می کند. این دستگاه به رنگ نارنجی است. برای کمک بیشتر به گروههای تجسسی دو مشعل یکی آتشزا برای استفاده در شب و دیگری دودزا نارنجی یا فسفری برای استفاده در روز پیش بینی شده است. در مدلهایی از بالگرد جرثقیل های قدرت مندی برای نجات وجود دارد.ورود و خروج سرنشینان در حالت عادی پس از توقف کامل بالگرد بروی باند و با فرمان خلبان صورت می پذیرد. البته بالگرد های نظامی و امدادگر از این حیث مستثنا هستند زیرا در شرایط خاص خود اقدام به انجام عملیات پروازی می کنند.

نویسنده:TOMCATTTER

www.aerospacetalk.com