تصاویری استثنایی از داخل ایرباس A380
هواپیمای ایرباس آ380 در پاسخ به نیازها و مشکلات ناشی از تراکم تردد در خطوط هوایی و کم کردن فشار کاری بر مسئولین امور کنترل پرواز ساخته شده تا در آن واحد، بر تعداد کمتری هواپیما، نیاز به نظارت باشد.
در ابتدا، این هواپیما با نام A3XX شناخته میشد، به سال 2000 و به دنبال رسمیت یافتن ادامهء کار بر روی ساخت این هواپیما، این پروژهء عظیم، به نام A380 نامگذاری مجدد شد.
به مجرد ورود به خدمت این هواپیما (که تاکنون تاخیر در تحویل آن به مشتریان، باعث تردید در مورد این هواپیما شده است) این هواپیما، اولین هواپیمای سه طبقهء عظیمالجثه (سوپر جامبوجت) خواهد بود که به خوبی، رقیب جدی برای بوئینگ 747 محسوب خواهد شد. با این حال، بسیاری از کارشناسان صنعت هوایی بر این عقیده هستند که جهان آینده، به چنین غول هوایی، نیازی ندارد. اما کمیتهء ارزیابی کمپانی ایرباس بر این اعتقاد است که تا سال 2020، این هواپیما، موقعیت شرکت ایرباس را در وضعیت بسیار عالی قرار خواهد داد. همچنین، شرکت ایرباس، تخمین میزند که به حدود 1200 فروند نوع مسافربری و 300 فروند نوع ترابری Airbus A380 نیاز خواهد بود.
علیرغم ابعاد عظیم این هواپیما، A380 بر اساس ابعاد عرف و مقبول و استوانهای شکل همانند بوئینگ747 ساخته شده و بدنهء آن، تنها اندکی از Boeing 747 عریضتر است.
در نمای ظاهری، A380 دارای بالهایی است که در قسمت پائین بدنه نصب شدهاند (Low-Mounted) و اندکی متمایل به عقب هستند و چهار نقطه برای اتصال موتور در آنها پیشبینی شده است.
قسمت ارابهء فرود هواپیما، مشتمل بر 22 عدد چرخ است که نحوهء جاگذاری آنها، مشابه چرخهای بوئینگ747 و 777 است. این نوع طراحی در قسمت ارابهء فرود، با اغلب باندهای فرود در فرودگاههای معظم، سازگاری دارد. با این حال، مساحت عظیم بالهای هواپیما، این نیاز را در اغلب فرودگاههای بزرگ پدید میآورد که عرض باندهای خود را افزایش دهند تا دو هواپیمای A380 در کنار هم بتوانند عبور نمایند.
مقایسهء Boeing 747 و A380
اغلب فرودگاهها، میبایست دالانهای عبور مسافرین و بارها را افزایش دهند تا بتوانند تعداد عظیم مسافران A380 و بار و بندیل آنها را جابهجا نمایند. بنابراین، تعداد قابل توجهی از فرودگاههای مهم جهان، میبایست میلیونها دلار سرمایهگذاری در جهت این بهبودسازیها تا قبل از ورود به خدمت رسمی A380 به انجام رسانند. اما مشکلات تامین بودجه جهت انجام این بهینهسازیها در برخی فرودگاهها، یک مشکل بسیار جدی برای کاربران A380 پدید خواهد آورد.
قسمت درونی A380 دارای یک پیکربندی معمول جهت صندلیهای مسافران است. دو طبقهء بالایی جهت مسافران و طبقهء زیرین، جهت جاگذاری اسباب و اثاثیه درنظر گرفته شده است. در این هواپیما همچنین مکانهایی خاصی برای استراحت، خواب، خرید و تفریح پیشبینی شده است؛ هرچند بعید به نظر میرسد که شرکتهای هوایی، به دلائل اقتصادی، وجود چنین مکانهایی را قبول نمایند.
کابین و قسمتهای کنترل پرواز A380 شباهت زیادی به مدلهای A330 و A340 دارد، بنابراین خلبانان مدلهای قبلی ایرباس، با اندکی آموزش، به راحتی میتوانند به درون کابین هواپیمای جدید ایرباس قدم گذارند. از این گذشته، کابین هدایت هواپیما، در مکانی بین طبقهء فوقانی و طبقهء اصلی واقع شده است و در ارتفاعی قرار گرفته است که برای خلبانان، قابل قیاس با هواپیماهای کوچکتر است.
کابین A380
دو فروند اولیهء A380 ساخته شده، اکنون آمادهء تحویل به مشتری هستند. مدل A380-800 دارای حداقل 555 صندلی در سه کلاس، و مدل A380-800F مدل باربری این هواپیماست.
سایر مدلهای A380 از نظر برد پروازی، تعداد مسافر و مقدار بار قابل حمل افزایش داده شده، اکنون تحت بررسی برای ساخت قرار دارند. تا اواسط سال 2006، تعداد 16 مشتری، تاکنون سفارش 168 فروند از این هواپیما را دادهاند.
ولی افتاد مشکلها متاسفانه، مشکلات فنی و مهم پیش آمده در حین ساخت A380، باعث تاخیر در تحویل این هواپیما به اندازهء 2 سال شده است و قرار است تا اواخر سال 2007، این هواپیما وارد خدمت شود.
عمدهء این مشکلات بروز کرده، به دلیل دشواریهای نصب سیمکشیهای داخلی این هواپیماست که بالغ بر 300 مایل یا 500 کیلومتر است!
در اولین پرواز آزمایشی A380، شکستگیهای آشکاری در سطوح بالها ظاهر شد که رفع این مشکل حاد، نیاز به طراحی مجدد برخی قسمتها داشت. همچنین ایجاد شکافهایی در چرخها و سیستم ارابهء فرود نیز مشاهده گردید که دلیل آن، مشکلات ناشی از سیستم کابین تحت فشار گزارش گردید.
اگر این مشکلات عمومیت داشته و صحت آنها مورد تایید قرار گیرد، تاخیر ورود به خدمت این هواپیما، بسیار بیش از اینها خواهد شد. برخی مشتریان این هواپیما نظیر سنگاپور ایرلاینز، کانتاس، ویرجین ایرلاینز و هواپیمایی امارات، به دلیل تاخیر در تحویل هواپیماها و افزایش قیمت، به شرکت ایرباس فشار وارد میآورند تا صدها میلیون دلار خسارت پرداخت کند. ضمن اینکه مشتریان ذکر شده، تهدید کردهاند که از تعداد سفارش خود کاسته یا کل سفارش را لغو خواهند کرد.
تاخیر در تحویل هواپیماها، تاکنون باعث خسارت 2 میلیارد دلاری شرکت ایرباس و افزایش حداقل 25 درصدی قیمت هر فروند A380 شده است.
این تاخیر و افزایش قیمت، مانع سفارشات بیشتر برای A380 شده است و شرکت ایرباس، برای جبران خسارت، باید حداقل 240 فروند از این هواپیما را به فروش برساند.
تاریخچه اولین پرواز A380-800 به تاریخ 27 آوریل 2005
A380-800F مطابق برنامه قرار است اوائل 2007 پرواز کند.
ورود به خدمت A380-800 مطابق برنامه در اواخر سال 2007 وارد خدمت خواهد شد. (برای سنگاپور ایرلاینز)
A380-800F مطابق برنامه برای سال 2010 آماده خواهد شد. (برای فدرال اکسپرس)
خدمه دو نفر: یک خلبان و یک کمک خلبان.
تعداد مسافران A380-800 حداقل 555 نفر در سه کلاس یا 840 نفر در یک کلاس.
قیمت تخمینی 296 تا 316 میلیون دلار (برای سال 2006)
ابعاد A380-800 طول: 238.67 فوت = 72.75 متر
فاصله دو سر بالها: 261.83 فوت = 79.80 متر
ارتفاع: 79 فوت = 24.08 متر
سطح بالها: 9095.5 فوت مربع = 845 متر مربع
اوزان وزن خالی برای A380-800 مساوی با 610680 پوند = 277000 کیلوگرم
وزن خالی برای A380-800F مساوی با 555565 پوند = 252000 کیلوگرم
وزن عادی برای برخاستن: نامعلوم
حداکثر وزن برای برخاستن در A300-800 معادل 1234590 پوند = 560 هزار کیلوگرم
در A300-800F معادل 1300725 پوند = 590 هزار کیلوگرم
حجم مخازن سوخت داخلی در هر دو مدل 800 و 800F معادل 575185 پوند = 260900 کیلوگرم
حداکثر وزن قابل بارگذاری در A300-800 معادل 185190 پوند = 84 هزار کیلوگرم
در A300-800F معادل 330695 پوند = 150 هزار کیلوگرم
پیشرانه در مدل A380-800 چهار موتور توربوفن RB-967 ساخت رولزرویس
پیشرانه در مدل A380-800F یا چهار موتور توربوفن RB-975 ساخت رولزرویس
یا چهار موتور توربوفن GP-7275
کشش موتور RB967 معادل 272 هزار پوند = 1210 کیلونیوتن
موتور GP-7267 معادل 326 هزار پوند = 1450 کیلونیوتن
موتور RB-975 معادل 299435 پوند = 1332 کیلونیوتن
کارایی حداکثر سرعت در ارتفاع 35 هزار فوتی = 595 مایل بر ساعت = 955 کیلومتر بر ساعت = 0.89 ماخ
حداکثر سرعت در سطح دریا = 390 مایل بر ساعت = 63- کیلومتر بر ساعت
سرعت کروز (پرواز با سرعت ثابت) در ارتفاع 35 هزار فوتی = 560 مایل بر ساعت = 900 کیلومتر بر ساعت = 0.85 ماخ
نرخ اوج گیری: نامعلوم
سقف پرواز خدمتی: 13100 متر = 42980 فوت
برد پروازی در A380-800 معادل 8000 ناتیکال مایل = 14815 کیلومتر
در A380-800F معادل 5600 ناتیکال مایل = 10370 کیلومتر
حد تحمل فشار ثقل (g Limit) : نامعلوم
انواع شناخته شده A380-700 نمونهء اولیهای که با نام A3XX-50 یا A3XX-50R شناخته میشد و برای برد پروازی بیشتر ولی با تعداد مسافر 481 نفر پیشنهاد شده بود.
A300-800 نمونهء اولیهای که پیشتر A3XX-100 شناخته میشد و اولین مدل ساخته شده بر اساس حمل تعداد 555 مسافر است.
A380-800C7 نمونهای که بر اساس حمل مسافر و بار بر اساس مدل A380-800 پیشنهاد شد و دارای 7 سکوی حمل بار بود.
A380-800C11 نمونهای که بر اساس حمل ترکیبی از مسافر و بار پیشنهاد شد و دارای 11 سکوی حمل بار بود.
A380-800F مدلی که در ابتدا به نام A3XX-100F شناخته میشد و بر اساس مدل A380-800 برای حمل بار در نظر گرفته شده بود و دارای 25 سکو در طبقهء فوقانی، 33 سکو در طبقهء اصلی و 13 سکوی حمل بار در طبقهء زیرین بود.
A380-800R مدلی بر اساس A380-800 ولی با برد پروازی بیشتر و دارای ظرفیت حمل 555 مسافر.
A380-800S مدلی بر اساس A380-800 ولی با برد پروازی کاهش یافته.
A380-900 در ابتدا با نام A3XX-200 شناخته میشد و دارای بدنهای کشیدهتر برای حمل 656 مسافر است.
A380-900S مدلی بر اساس A380-900 ولی با برد پروازی کمتر.
مشتریان (که تاکنون پشیمان نشده اند!)
Air France
China Southern Airlines
Emirates Airlines
Emirates SkyCargo
Etihad Airways
Federal Express
International Lease Finance Corporation یا ILFC
Kingfisher Airlines
Korean Air Lines
Lufthansa
Malaysian Airline System
Qantas
Qatar Airways
Singapore Airlines
Thai Airways
United Parcel Service (UPS)
Virgin Atlantic Airways
منبع:
http://flight-air2.blogfa.com/
سلام، وبلاگتون خیلی قشنگو جالب بود، به وبلاگ منم سر بزنین و نظرات خودتونو ابلاغ کنین. من به اطلاعاتی در مورد هواپیماها نیاز دارم که امیدوارم بتونین کمکم کنین!
دوست عزیز ممنونیم از لطف شما.ما خواستیم به وبلاگتان سر بزنیم ولیکن وبلاگ شما باز نمی شد