هواپیمای اهدایی جمهوری اسلامی ایران به عراق روز شنبه در فرودگاه بغداد به زمین نشست.
خبرگزاری «آسوشیتدپرس» به نقل از «علی الدباغ»، سخنگوی دولت عراق، گزارش داد: دولت عراق از دولت جمهوری اسلامی ایران به خاطر این هدیه تشکر میکند و امیدواریم این اقدام به توسعه روابط و منافع مشترک دو کشور کمک کند.
یک مقام دولت عراق گفت: به گزارش تلویزیون محلی، این هواپیما که از نوع ایرباس ۳۰۰است، برای استفاده نخستوزیر «نوری المالکی» و سایر مقامهای ارشد دولتی خواهد بود.
در حالی که به تازگی چند جاسوس ارتش لهستان در بلاروس دستگیر شدهاند، برخی منابع از احتمال ارتباط این عملیاتهای جاسوسی با مبادلات نظامی ایران و روسیه خبر میدهند.
به گزارش خبرنگار «بازتاب»، «ایتارتاس» روز چهارشنبه گذشته از دستگیری گروهی از جاسوسان سرویسهای اطلاعاتی ارتش لهستان در بلاروس خبر داد.
«ویکتور وگرا»، رئیس کمیته امنیتی کشور بلاروس گفت: «این شبکه جاسوسی متشکل از چهار تبعه بلاروس و یک تبعه روسیه بود و فعالیتهای جاسوسی آنان کاملا ثابت شده است».
این افراد اطلاعات استراتژیکی را در مورد سیستم دفاع موشکی مشترک بلاروس ـ روسیه جمعآوری کرده بودند و به ویژه علاقمند به سیستم موشکهای ضدهوایی S-300 بودهاند.
به گفته وی، اعترافات افسر روس عضو «KGB» که بازداشت شده است، منجر به دستگیری سایرین شد.
سیستم مورد علاقه لهستان، سیستم موشکی پدافند هوایی S-300 است که در سالهای اخیر، ایران آن را از روسیه با همکاری بلاروس خریداری کرده است. آمریکا شدیدا به فروش این سیستم پدافندی بسیار دوربرد اعتراض کرده و سعی بر جلوگیری از آن را داشت، لیکن موفق نشد و این سیستم هماکنون در ایران نصب شده است. واضح است که هر اسراری که از این سیستم به دست لهستان بیفتد، سریعا به آمریکا عرضه خواهد شد و احتمالا سازمان جاسوسی لهستان به دستور آمریکا اقدام به تهیه این اطلاعات به خصوص کرده است.
تحلیلگران میپرسند، چرا عوامل لهستان از تمام سیستمهای تهاجمی روسیه، تنها به یک سیستم دفاعی علاقه نشان دادهاند؟ آیا لهستان برنامه حمله هوایی به بلاروس یا روسیه دارد؟ آنچه مسلم است، اینکه آمریکا از وجود S-300 در ایران نگران است و در ضمن، قطعا برنامههایی برای حمله هوایی به ایران ریخته است، هرچند شاید این برنامهها اجرا نشود.
جالب است که خیانتهای لهستان در گذشته نیز باعث فاش شدن اسرار سلاحهای روسیه شده است. برای مثال در اسفند 1331، مارس 1953 یک خلبان لهستانی، هواپیمای جنگنده میگ 15 را از لهستان به دانمارک برد. آمریکاییها پس از آشنایی با اسرار این جت که در زمانی، پیشرفتهترین جنگنده روسیه بوده، آن را به لهستان برگرداندند، البته بدون خلبان.
این آشنایی کمک بسیاری به آمریکاییها در جنگ کره کرد. تا آن زمان میگ 15 مشکل بزرگی برای نیروی هوایی آمریکا در کره بود. این سابقه و خوی خوشخدمتی لهستانیها به آمریکا این سؤال را پیش میآورد که چه کسی بر کارشناسان لهستانی که تعدادی از آنان در زمینه هواپیمایی ایران مشغول به کارند، نظارت میکند؟
در حالی که شهروندان آمریکایی در ایران مشغول به کار نیستند، این احتمال کاملا منطقی است که لهستانیها از طرف دیگران به جمعآوری اطلاعات حساس، مشغول باشند. همانگونه که در عراق این کار را کردند و پس از حمله به عراق، آمریکا رسما از لهستان برای اطلاعاتش در مورد عراق در زمینه هدفیابی در عراق برای حملات هوایی آمریکا تشکر کرد.
هواپیمای آموزشی توکانو برزیلی مورد استفاده در نیروی هوایی سپاه
| |||
به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از اداه کل تبلیغات دفاعی وزارت دفاع ، مصطفی محمد نجار در مراسم اختتامیه مرحله سوم مسابقات ملی طراحی و ساخت هواپیمای بدون سرنشین که در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد، با اشاره به پیشرفتهای شگرف و خیره کننده جمهوری اسلامی ایران در حوزه نسل جدید تجهیزات هوشمند تصریح کرد: تعامل صنعت با دانشگاه در سرعت بخشیدن به روند توسعه و پیشرفت در حوزه هوشمند سازی بسیار کلیدی و ثمربخش است. |
F-16 A/B
مدل اولیه اف 16 مجهز به رادار پالس دوپلر AN/APG-66 و موتور توربو فن پرات اند ویتنی F100-PW-200 بود . نیروی هوایی آمریکا تا ماه مارس 1985 تعداد 674 فروند F-16A و تعداد 121 فروند F-16B را در اختیار گرفته بود .
بلاک 1
تفاوت بین هواپیماهای بلاک 1 و 5 و 10 بسیار ناچیز بود . اکثر F-16A های نیروی هوایی آمریکا بعدها به این 3 مدل ارتقا یافتند . 94 فروند به بلاک 1 – 197 فروند بلاک 5 و 312 فروند به بلاک 10 ارتقا پیدا کردند. در بلاک 1 که یکی از نمونه های اولیه اف 16 بود دماغه مخروطی شکل هواپیما به رنگ سیاه بود .
بلاک 5
چندی بعد مشخص شد که رنگ سیاه دماغه مخروطی هواپیما باعث شناسایی راحت آن از فواصل دور می شود از این رو رنگ دماغه به خاکستری کم رنگ تغییر کرد . همچنین مشاهده شده بود که آب باران در نقاط خاصی از بدنه انباشته می شد که برای رفع این مشکل سوراخهایی در بدنه هواپیما ایجاد شد .
بلاک 10
در اواخر دهه 1970 کشورهای صادر کننده تیتانیوم صادرات این فلز گرانبها را به طرز چشم گیری کاهش دادند از این رو در این مدل از اف 16 به جای تیتانیوم از آلومینیوم استفاده شد .
بلاک 15
یکی از مهمترین تغییرات در این مدل اضافه کردن دو جایگاه حمل تسلیحات و ارتقا رادار AN/APG-66 بود . برای اینکه وزن اضافی ناشی از اضافه شدن 2 جایگاه تسلیحات برای هواپیما مشکل ایجاد نکند سکانهای افقی اف 16 به میزان 30 درصد بزرگتر شدند . همچنین مدلی از رادیوی UHF با نام Have Quick II نیز به آن اضافه شد . این مدل با 983 فروند بیشترین تعداد تولید را داشته است. آخرین فروند تولیدی از این مدل در سال 1996 تحویل تایلند شد.
بلاک 15 OCU
از سال 1986 برنامه ای برای ارتقاء اف 16 های بلاک 15 با نام OCU آغاز شد
تغییراتی که در این طرح بر روی اف 16 بلاک 15مدل اعمال شد عبارت بود از :
ارتقا موتور توربو فن F100-PW-200 به F100-PW-220
اضافه کردن توانایی شلیک AGM-65 ماوریک – AIM-120 آمرام و AGM-119 بود . در سیستم اخلالگر نیز بهبودهایی بوجود آمد و تغییراتی نیز در کاکپیت اعمال شد . حداکثر وزن برخاست هواپیما هم به 37000 پوند ( تقریبا 17000 کیلوگرم ) افزایش یافت . 214 فروند اف 16 بلاک 15 و 10 فروند اف 16 بلاک 10 شامل این طرح شدند .
بلاک 20
هواپیماهای این دسته شامل 150 فروند اف 16 بلاک 15 OCU بود که به منظور فروش به تایوان آماده شده بودند . این مدل دارای بیشتر خصوصیات و قابلیت های F-16 C/D نیز بود . من جمله قابلیت شلیک AGM-45 Shrike و AGM-84 Harpoon و AGM-88 HARM و حمل و به کار گیری کیت LANTIRN به این مدل اضافه شده بود . کامپیوتر مرکزی این مدل نسبت به مدلهای قبلی بسیار پیشرفته تر بود بطوری که در مقایسه با کامپیوتر بکار رفته در مدل بلاک 15 OCU می توانست اطلاعات را 740 بار سریعتر پردازش کند همچنین قابلیت ذخیره اطلاعات آن 180 بار سریعتر از نمونه قبلی بود .
F-16 C/D
بلاک 25
اولین نمونه بلاک 25 با نام F-16C در جوین 1984 اولین پرواز خود را انجام داد و بلافاصله در ماه سپتامبر همان سال بطور رسمی وارد خدمت شد .رادار جنگنده به AN/APG-68 تغییر یافته بود . رادار جدید قابلیت حمله های شبانه با دقت بالا را به جنگده می داد . موتور هواپیما نیز به موتور توربو فن پرات اند ویتنی F100-PW-220E تغییر یافته بود . نیروی هوایی آمریکا با 209 فروند از این مدل تنها کاربر آن می باشد .
بلاک 30-32
از این زمان به بعد امکان استفاده از دو نوع موتور متفاوت در هواپیما فراهم شد . مدلهایی که شماره بلاک آنها با عدد 0 تمام می شد از موتور های شرکت General Electric و مدلهایی که شماره بلاک آنها با عدد 2 تمام می شد از موتورهای شرکت Pratt & Whitney استفاده می کردند . اولین اف 16 بلاک 30 مجهز به موتور ساخت شرکت جنرال الکتریم در 1987 وارد خدمت شد . پیش از این در تمام اف 16 ها از موتورهای شرکت پرات اند ویتنی استفاده می شد . قابلیتهای اضافه شده به این مدل توانایی حمل و شلیک AGM-45 Shrike و AGM-88 HARM بود . اف 16 های بلاک 30 دارای ورودی هوای بزرگتری نسبت به مدلهای قبلی بودند . 733 فروند از این دو مدل تولید و به 6 کشور جهان صادر شد .
بلاک 40-42 (F-16 CG/DG)
این مدل در 1988 وارد خدمت شد . این مدل قابلیت عملیات در همه شرایط آب و هوایی و عملیات در شب را دارا بود . تغییراتی نیز در جایگاههای زیر بدنه برای ایجاد توانایی حمل و به کارگیری سیستم LANTIRN انجام شد . بهبودهایی در رادار صورت گرفت و یک دریافت کننده GPS نیز به مجموع تجهیزات هواپیما اضافه شده بود . از سال 2002 هواپیماهای این مدل قابلیت حمل و بکارگیری مهمات هوشمندی نظیر JDAM - JSOW - WCMD و EGBU-27 را پیدا کردند . از این مدل نیز 615 فروند به 5 کشور جهان صادر شد .
بلاک 50-52 (F-16 CJ/DJ)
این مدل در سال 1991 عملیاتی شد . این مدل با سیستمهای بهبود یافته GPS و INS مجهز شده بود . این مدل هم توانایی حمل تسلیحاتی چون AGM-84 Harpoon – JDAM – JSOW و WCMD را دارا بود .
اف 16 بلاک 50 با موتور F110-GE-129 ساخت جنرال الکتریک و اف 16 بلاک 52 با موتور F100-PW-229 ساخت پرات اند ویتنی تولید شده بود .
بلاک 50-52 Plus (F-16U)
این نمونه به سفارش نیروی هوایی لهستان ساخته شده و دارای قابلیت های جدیدی همچون مخازن سوخت تطبیقی و سیستم ALE-50 Towed Decoy System می باشد . نیروی هوایی یونان نیز این مدل را به همراه مخازن سوخت تطبیقی سفارش داده است . از این مدل به عنوان پدر و پایه گذار اف 16 بلاک 60 یاد می شود .
F-16I
این مدل همان اف 16 بلاک 50-52 می باشد که به سفارش نیروی هوایی اسراییل طراحی و تولید شده است با این تفاوت که در طراحی آن از اویونیک ساخت شرکتهای اسراییلی استفاده شده است. مخازن سوخت تطبیقی این مدل نیز ساخت اسراییل می باشد .
F-16 CCIP
این مدل به دنبال اجرای طرح CCIP که هدف آن استاندارد کردن تمام اف 16 های بلاک 40-42-50-52 بود بوجود آمد . یکی از موارد این طرح ارتقا تلاش برای اضافه کردن قابلیت دیتا لینک با سایر هواپیماهای متحد در صحنه نبرد بود .
F-16 E/F
بلاک 60
این مدل بر اساس F-16 C/D و F-16 U ساخته شده و از ویژگی های آن می توان مخازن سوخت تطبیقی و رادار تقویت شده را نام برد . این مدل فقط به امارات متحده عربی صادر شده است . موتور جنرال الکتریک F110-132 و رادار AN/APG-80 در ساخت این مدل به کار رفته است . این مدل قابلیت حمل تمام سلاحهایی که اف 16 بلاک 50-52 حمل می کند را دارا می باشد. مخازن سوخت تطبیقی قابلیت حمل 2045 لیتر سوخت را با خود دارند که این نه تنها باعث افزایش برد عملیاتی جنگنده می شود بلکه باعث آزاد سازی جایگاههای زیر بدنه برای حمل سلاح و مهمات و در نتیجه افزایش کارایی جنگنده می شود .
سایر نمونه ها
F-16/79
نمونه صادراتی F-16 A مجهز به موتور قدیمی توربوجت J79 . تولید این مدل به دلیل سیاست خاص جیمی کارتر رییس جمهور وقت آمریکا مبنی بر فروش جنگ افزارهای ضعیف شده به سایر کشورها بود . نمونه های زیادی از این مدل تولید شد ولی پس از تغییر کادر ریاست جمهوری و به قدرت رسیدن رونالد ریگان این سیاست تغییر کرد و در نتیجه هیچ کدام بفروش نرفت .
F-16/101
نمونه تولید شده F-16A به منظور نصب موتور F-101 جنرال الکتریک بر روی آن . این موتور مناسب اف 16 تشخیص داده نشد از این رو جنرال الکتریک موتور جدیدی با نام F-110 را طراحی و تولید کرد .
F-16ADF
نمونه ارتقا یافته اف 16 بلاک 15 برای دفاع ملی هوایی آمریکا . این طرح در 1989 آغاز شد و شامل 270 فروند اف 16 گردید . این مدل تنها مدل در اختیار نیروهای آمریکایی بود که قابلیت حمل و شلیک موشک میانبرد هوا به هوای AIM-7 sparrow را دارا بود . از سال 1994 فرایند جایگزینی ایم مدل با F-16C آغاز شد و تا سال 2005 تنها دفاع هوایی ایالت داکوتای شمالی از این مدل استفاده می کرد.
F-2 A/B (FS-X)
نمونه ساخته شده اف 16 در ژاپن توسط شرکت میتسوبیشی و با همکاری شرکت لاکهید مارتین . این نمونه کمی بزرگتر از سایر مدلها می باشد و از اویونیک ژاپنی بهره می برد.
F-16 XL
نمونه بال دلتا اف 16 ساخته شده به سفارش ناسا برای تحقیقات هوانوردی
RF-16C / F-16R
نمونه ویژه برای انجام عملیات های شناسایی
F-16 MLU
نمونه ارتقا یافته F-16A/B به بلاک 20 برای نیروی هوایی کشورهای هلند – نروژ – بلژیک – دانمارک و پرتغال
F-16 N
30 فروند اف 16 بلاک 30 تحویل داده شده به نیروی دریایی آمریکا به منظور استفاده در جهت شبیه سازی هواپیمای متخاصم (aggressor)
TF-16 N
4 فروند اف 16 دو سرنشینه تحویل شده به نیروی دریایی آمریکا به منظور استفاده در جهت شبیه سازی هواپیمای متخاصم
KF-16
235 فروند اف 16 تولید شده توسط صنایع هوافضای کره جنوبی تحت لیسانس شرکت لاکهید مارتین . 12 فروند بر پایه بلاک 32 و بقیه بر پایه بلاک 50-52 می باشند .
یک روزنامه عربی با چاپ گزارشی به نقل از یک منبع دیپلماتیک ناشناس در سوریه مدعی شده است که ایران 600 هدف را در اسرائیل برای نشانهروی موشکهایش انتخاب کرده و در صورت هرگونه حمله به تاسیسات هستهایاش این موشکها را به قلمرو رژیم صهیونیستی شلیک خواهد کرد.
به گزارش آفتاب به نقل از روزنامه قطری «الوطن» اهداف تعیینشده در خاک اسرائیل به طور کامل در برد موشکهای ایرانی شهاب قرار دارند و در صورتی که اسرائیل به تنهایی یا با مشارکت آمریکا به ایران حمله کند این اهداف در کوتاهترین زمان نابود خواهند شد.
روزنامه «الوطن» همچنین به نقل از منبع خود مدعی شدهاست که ایران موضوع نشانهروی موشکها به سمت اسرائیل را از طریق «کانالهای مختلف» به اطلاع مقامات رژیم صهیونیستی رسانده است.
این منبع دیپلماتیک که نخواسته نامش فاش شود همچنین به خبرنگار «الوطن» گفته است که ایران همچنین هشدار داده در صورت مورد حمله قرار گرفتن سوریه از سوی اسرائیل نیز واکنش نشان خواهد داد؛ با این حال به گفته وی، انتظار نمیرود که دمشق و تلآویو در مسیر یک رویارویی نظامی در کوتاهمدت گام بردارند.
این گزارش در حالی منتشر میشود که وزیر امور استراتژیک در کابینه رژیم صهیونیستی روز جمعه در سخنانی تحریکآمیز گفته بود که در صورت شکست فرآیندهای دیپلماتیک در متوقف ساختن تهدید هستهای ایران، اسرائیل ممکن است موضوع هدف قرار دادن تاسیسات اتمی ایران را در دستور کار قرار دهد. وی همچنین مدعی شدهبود در صورت قطعی شدن تصمیم اسرائیل برای انجام چنین کاری واشنگتن تلآویو را تنها نخواهد گذاشت.
http://www.baztab.com/news/71541.php
نظر وبلاگ:دوستان عزیز بارها و در رسانه های مختلف بسیار دیده اید که از قول فرد یا کارشناسی که نمی خواهد اسمش برده شود مطالب زیادی بر علیه کشور عزیز ما گفته می شود بطور مثال رسانه های معلوم الحالی مانند بی بی سی بار ها از قول این کارشناسان گفته است که ایران در دو سال آینده به بمب هسته ای دست خواهد یافت یا اینکه ایران موشک هایشرا بسوی اروپا نشانه رفته است و یا...
این یعنی جنگ رسانه ها که بسیار بسیار بیشتر از جنگ نظامی قابلیت ضربه زدن را دارد.تا این اواخر ما عادت کرده بودیم این اخبار را بشنویم ولی اخیرا از این تاکتیک غربی ها بر علیه خودشان استفاده می کنیم بطور مثال خبری که آقای شریعتمداری (سردبیر روزنامه کیهان)در مورد مالکیت ایران بر بحرین ارائه داد.این خبر از یک سو اخطاری بود به عرب ها تا بدانند که باید دندان های طمعه به جزایر ایرانی خلیج فارس را بوسیه انبر دست از ته بکنند و از سوی دیگر چون ایشان پست دولتی معینی ندارند مقامات عرب نمی توانند خیلی مشخص با آن برخورد کنند و یا مثال دیگر آن نحوه کار و خبر رسانی شبکه جدید ایرانی بنام پرس تی وی می باشد و یا مثال دیگر خبر بالا