| |||
سعید حسامی در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس با اشاره به مجوز شورای اقتصاد به ایرانایر در خصوص تامین ناوگان تا مبلغ یک میلیارد دلار از محل منابع داخلی شرکت، خاطرنشان کرد: این شرکت با توجه به شرایط تحریمی که آمریکا برای ایران به وجود آورده است، تمام تلاش خود را برای تامین ناوگان از نوع هواپیماهای شرقی خواهد کرد. |
روسیه مذاکراتی را با هند در مورد عقد قرارداد تکمیلی 30 فروند هواپیماها میگ 29 کا و میگ-29 کا او ب جهت ناوگان هوایی نیروی دریایی هند انجام می دهد. این خبر را سرگی تسیویلف معاون اول مدیر کل کورپوراسیون میگ اطلاع داد. جنگنده های مذکور برای ناو هواپیما بر آدمیرال گروشکوف در نظر گرفته شده که در حال مدرنیزه شدن در روسیه قرار دارد و قرار است سال 2008 به هند تحویل داده شود. تا سال 2020 کمپانی "میگ" قصد دارد که تا 350 فروند جنگنده نسل جدید به ارزش 10-12 میلیارد دلار برای نیروی هوایی روسیه و سفارش دهندگان خارجی تولید کند. میگ29 کا/کا او ب جنگنده های چند منظوره ای محسوب می شوند که برای ناوهای هواپیمابر در نظر گرفته شده اند. تفاوت میگ های 29 جدید نسبت به مدل های قدیمی در آنست که طول عمر مفید آنها دو برابر شده است. این هواپیماها به موتورهای جدید آر دی-33 ام کا مجهز شده اند که قدرت کشش آنها بیشتر شده است.
Pe.rian.ru
دولت روسیه در روز مذاکره با مقامات ناتو اعلام کرد که قصد دارد یک موشک دوربرد جدید را به تولید انبوه برساند. این موشک که توپول-ام نام دارد نوعی جدید از موشکهای بین قارهای خواهد بود که قابلیت حمل سرجنگیهای مختلفی را دارا میباشد. طراحی این موشک که بر پایهی اسکندر- ام ساخته شده است، در دههی 90 آغاز شده و قرار است در سال جاری تولید انبوه آن برای تقویت توانایی موشکی دوربرد روسیه شروع شود. این حرکت روسیه در مقابل مذاکرات امریکا برای راهاندازی سیستم دفاع موشکی در اروپا، یک گام جدید در جنگ سرد جهانی به حساب میآید. منبع: www.javno.com
دوستان
فکر می کنید آقا محسن به چی فکر میکنه!؟!
به وضعیت نیروی هوایی و یاتهدیدات منطقه ای و جهانی که کشورعزیز ما ایران را احاطه کرده؟ به تحریماتی که سازمان ملل خود خواه برای به کرسی نشان دادن حرفش بر ضد ما برقرار کرده یا ...
نظر شما چیست؟
ولی به نظر من آقا محسن غصه سهمیه بندی بنزین را داره میخوره.نظر شما چیه؟!؟
یادآوری:مطالب ذیل نقل مستقیمی از سایت دانشجو می باشد و بیانگر نظرات مسئولین وبلاگ مجله هوایی نمی باشد
پس از ادعاهای عجیب و غریب ارتشهای اشغالگر آمریکا و انگلیس درباره نقش نظامی ایران و سپاه پاسداران در عراق، یک روزنامه انگلیسی امروز مدعی ورود نظامیان ایرانی برای حمله به عراق شد!
روزنامه «SUN» انگلیس روز سهشنبه مدعی شد: نیروهای بریتانیا موفق به شناسایی نیروهای سپاه پاسداران ایران شدهاند که با عبور از مرز در جنوب عراق، وارد این کشور شده بودند.
به گزارش سرویس بینالملل «بازتاب» به نقل از خبرگزاری فرانسه، وزارت دفاع انگلیس این گزارشها را تأیید یا رد نکرده است و سخنگوی آنها نیز اظهارنظر در مورد «مسائل اطلاعاتی» را رد کرد.
اما یک منبع اطلاعاتی ناشناس به این روزنامه گفت: «این یک هشدار جدی است که به شدت قابل توجه است. این نشان میدهد که ما در یک جنگ کامل با ایران هستیم، اما جنگی که هیچکس به طور رسمی آن را اعلام نکرده است».
وی ادامه داد: «ما دلایل موثقی داریم که نیروهای سپاه پاسداران ایران برای حمله به ما از مرز عبور کردهاند و اقدام مشابه برای ما بسیار سخت است. بنابراین تنها کاری که میتوانیم انجام دهیم، فعلا دفاع از خودمان است!»
«SUN» همچنین گزارش داد که رادارها ورود بالگردهای ایرانی به صحراهای عراق را ثبت کردهاند و مقامات ارشد ارتش هم این مسائل را تأیید کردهاند.
سخنگوی وزارت دفاع انگلیس در پاسخ به این گزارش گفت: «شواهدی وجود دارد که تسلیحات استفادهشده علیه ما در جنوب عراق از جانب ایران تهیه شده است، اما هرگونه رابطه ایرانیان با نظامیان مسلح عراق از طریق تأمین تسلیحات، آموزش آنان و یا تأمین مالی، غیرقابلقبول است».
انگلیس حدود 7100 سرباز در عراق دارد که بیشتر آنان در شهر بصره مستقر هستند که البته دولت انگلیس قصد دارد تعداد آنان را تا پایان امسال کاهش داده و به 5000 تا 5500 نفر برساند.
به نظر میرسد فضاسازی تازه روزنامه «SUN» که به انتشار شاعیات و مطالب زرد مشهور است، بیشتر در واکنش به برخی تنشها در روابط تهران ـ لندن است.
لازم به ذکر است، به رغم برخی گزارشهای رسانهای از تجاوز هواپیماهای اشغالگران عراق به حریم کشورمان، به ویژه در ماههای ابتدایی جنگ عراق، مسئولان نظامی جمهوری اسلامی از هرگونه اظهار نظر و فضاسازی تبلیغاتی دراینباره خودداری کردهاند.
دولت ایران برای آمادگی جهت مقابله با حملات احتمالی نیروهای سازمان ملل و امریکا در مسیر نابود کردن سیستم انرژی هستهای این کشور به دنبال راهاندازی یک سیستم دفاع موشکی میانبرد در سوریه است. به گفتهی منابع خبری قرارداد راهاندازی این سیستم طی موافقتنامههای نظامی که در سال 2005 میان تهران و دمشق به امضا رسیده است، پوشش داده شده و مورد موافقت دو کشور است. این سیستم قرار است از یک اسکادران 12 تایی متشکل از شهاب-3 ایران و اسکاد C روسیه تشکیل شده باشد. منبع: www.nysun.com
پروژه ماهواره زهره به دلیل وجود برخی مشکلات فنی به صورت معلق درآمده و اینکه در برخی از رسانه ها علت این امر مسایل مالی در پروژه و بکارگیری برخی افراد فاقد تخصص ذکر شده ، حقیقت ندارد. یک مقام آگاه ، گفت: اخباری که به تازگی در مورد پروژه ماهواره زهره منعکس شده است، تکذیب می شود. وی تصریح کرد: در پروژه ماهواره زهره به مشکلات فنی برخورد شده که برای حل این موضوع با روسها وارد مذاکره شده ایم و به زودی به یک توافق متقابل خواهیم رسید. این مقام آگاه اظهار داشت: روسیه با توجه به پشتوانه دانش تجربی که دارد یکی از گزینه های مطلوب برای همکاری در این پروژه است. همچنین درصددیم با برگزاری مذاکرات فشرده با روسها موانع موجود بر سر راه ماهواره زهره را رفع کرده و در صورت محقق شدن این امر اطلاع رسانی لازم صورت خواهد گرفت. وی در ادامه به همکاری وزارت ارتباطات با وزارت علوم ر این زمینه اشاره کرد و افزود: در زمینه فعالیتهای مشترک و همکاری متقابل وزارت ارتباطات با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برنامه ریزی های گسترده ای انجام شده است، چرا که معتقدیم وزارت علوم بهترین منبع و مطمئن ترین راه برای اجرای پروژه های تحقیقاتی ، علمی و صنعتی است. این مقام بلندپایه در ادامه گفتگوی خود با مهر با اشاره به مبلغی که بین این دو وزارتخانه ردو بدل شده، خاطر نشان کرد: بین این دو وزارتخانه مبلغی ردو بدل شده ولی این رقم به نسبت اعداد و ارقامی که در خبرها آمده بسیار پایین و ناچیزتر است. به عبارتی رقم ذکر شده در رسانه ها اصلا منطبق با واقعیت نیست. وی تاکید کرد: در انعقاد قراردادهایی که در سیستم دولتی انجام می گیرد نهادهای نظارتی فراوانی مانند سازمان بازرسی کل کشور و سازمان برنامه ریزی و بودجه نظارت می کنند بنابراین جای سوال باقی نمی ماند. همچنین در تمامی این قراردادها یک ذی حساب که نماینده وزارت امور اقتصاد و دارایی است، بر قراردادها نظارت دارد و هیچ قراردادی بدون امضای وی اجرایی نمی شود. بنابراین تبادل پول در این سیستم مخفیانه نبوده و عملا با این اوصاف امکان هر گونه سو استفاده از سوی دست اندرکاران پروژه منتفی می شود. این مقام مسوول گفت: ما به عموم مردم کشور اطمینان می دهیم که هیچ فعالیت تحقیقاتی در بخش ارتباطی و هواو فضای کشور ، صرفا و قطعا بر مبنای دوستی پایه ریزی نشده و حرف اول را در این قبیل امور تخصص و توانایی علمی سازمانهای طرف قرارداد می زند.
تاریخچه هواپیما :
A340-500 با برد 15,740km و A340-600 طویل شده با 372 صندلی مدلهای جدیدی از خانواده A340 ارباس هستند که طولانی ترین برد را در بین هوایپماهای مسافربری دارا می باشند. در مقایسه با A340-300 ساختار A340-600 دارای 07/9 متر کشیدگی کلی در بدنه٬ شامل 87/5 متر در جلوی بال و 20/3 متر در عقب که این امکان را می دهد تا 372 مسافر در سه کلاس مختلف قرار گیرند. این قابلیت خیلی زود به ارباس این امکان را داد تا جایگزینی برای مدل B747 معرفی کند و رقیبی برای B747-400 نام بگیرد. علی رغم برد مشابه اما ارباس مدعی عملکرد اقتصادی بهتر هواپیمایش نسبت به رقیب آمریکایی خود است.
در حالیکه A340-500 فقط به میزان 19/3 متر نسبت به A340-300 کشیده تر است و با ظرفیت 313 صندلی در سه ردیف فرق چندانی با A340-300 ندارد اما برد پروازی فوق العاده زیاد هواپیما به میزان 15,740km باعث شده تا این هواپیما بتواند پروازی بدون توقف از لس آنجلس تا سنگاپور داشته باشد.
دو مدل جدید A340 بالهای عادی دارند. بال بر اساس مدل A330/340 اما 6/1 متر بلندتر با جعبه بال در داخل، افزایش ناحیه بال و ظرفیت سوخت بیشتر ساخته شد. برای غلبه کردن بر افزایش وزن مرکز هواپیما٬ ارابه فرود اصلی به پایه هایی با چهارچرخ مجهز است. هر دو مدل جدید A340 هماهنگی و شباهت خیلی زیادی با A330 و مدلهای دیگر A340 دارند.
ارباس برای عرشه پرواز دو خدمه در نظر گرفته است. کابین دارای امکانات بیشتری همچون LCD به جای صفحه نمایشگر CRT و سیستم های مدرنیزه می باشد. مدل A340-500 به وسیله چهار موتور رولزرویس٬ که هر یک رانشی به اندازه 236kN و مدل A340-600 به وسیله چهارموتور که هر یک رانشی به اندازه 249kN تولید می کند مجهز شده است. آغاز برنامه در سالی بود که شرکت Virgin Atlantic هشت فروند A340-600 را سفارش داده بود. اولین پرواز مدل A340-600 در 23 آوریل 2001 بود. بعد از 1600 تست پروازی گواهینامه صلاحیت پروازی در در 29 می 2002 صادر شد و اولین A340-600 در نمایش هوایی فارنبرو به ویرجین آتلانتیک تحویل شد و پروازهای مسافری خود را از آگوست آغاز کرد. مدل A340-500 نیز اولین پروازش را در 11 فوریه 2002 آغاز کرد و مجوز پروازش را در سوم دسامبر بعد از 400 ساعت پرواز آزمایشی دریافت کرد.
مشخصات فنی :
موتور:
چهار موتور توربوفن رولزرویس Trent 553 در A340-500
چهار موتور توربوفن رولزرویس Trent 556 در A340-600
بیشترین رانش موتور:
236kN :Trent 553 معادل 53,000lb
249kN :Trent 556 معادل 56,000lb
عملکرد:
بیشترین سرعت کروز: 0.83 ماخ
برد:
15,742km معادل 8,500nm در A340-500
13,890kM معادل 7,500nm در A340-600
اوزان:
وزن خالی عملیاتی:
170,400kg معادل 375,665lb در A340-500
177,000kg معادل 390,220lb در A340-600
بیشترین وزن برخاستن:
365,000kg معادل 804,675lb در هر دو مدل
ابعاد:
طول: 67.80m معادل 222ft در A340-500 ٬ 75.30m معادل 247ft در A340-600
ارتفاع: 17.80m معادل 58ft
دهانه بال: 63.70m معادل 208ft
مساحت بال: 437m² معادل 4,704sq ft
گنجایش:
خدمه پروازی: دو نفر در عرشه پرواز
مسافران:
در آرایش سه کلاسه قادر به حمل 316 نفر در A340-500
در آرایش سه کلاسه قادر به حمل 372 نفر در A340-600
سفارش و تولید:
تا سپتامبر 2006، 26 فروند A340-500 و 114 فروند A340-600 سفارش داده شده که به ترتیب 24 و 65 فروند تحویل مشتریان شده است.
منبع:تیک آف