سالروز آغاز دفاع جانانه و دلیرانه بزرگمردان ایران اسلامی را در برابر نظام جور و ظلم جهانی به همه شما عزیزان تبریک عرض می کنیم .در این یادداشت سعی می کنیم به اخبار مرتبط با این هفته بپردازیم
| |||
محمود احمدینژاد رئیس جمهور صبح امروز شنبه در مراسم رژه نیروهای مسلح، هفته دفاع مقدس را به ملت ایران، رزمندگان دلاور و شجاع، بسیجیان دریا دل، نیروهای مسلح و همه آزادگان جهان تبریک گفت و با بیان اینکه این هفته برای همه ملتهای آزادیخواه جهان حاوی تجربیات گرانقدری است و 27 سال پیش در چنین روزی نیروهای اهریمنی به رهبری یک دیکتاتور زیاده طلب به سرزمین مقدس ایران حمله کردند و لشگرهای مجهز به صورت پی در پی به ملت تنها و دستخالی ایران هجوم آوردند تا جوانههای انقلاب ایران اسلامی را بخشکانند و تصور میکردند اگر همه توان سیاسی، اقتصادی و نظامی خود را بسیج کنند میتوانند ملت ایران را از انقلاب و حرکت عدالتخواهانه و یکتاپرستی پشیمان کنند. |
| |||||||||||||||
پس از ساخت موشکهای سری شهاب شامل شهاب 1، 2 و 3، متخصصان دفاعی کشورمان توانستند موشکی را طراحی و تولید کنند که حداکثر برد آن 500 کیلومتر بیش از شهاب 3 است.
![]()
|
| |||
سردار مصطفی محمدنجار وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در حاشیه رژه امروز شنبه نیروهای مسلح در جوار حرم مطهر امام (ره) با بیان اینکه مطالب مطرح شده در خصوص حمله نظامی به ایران که اخیراً مطرح شده یک عملیات روانی و جنگ رسانهای است و تهدیدات را خیلی جدی نمیبینیم، گفت: تمامی اقدامات دشمنان به صورت هوشمندانه رصد میشود. |
| |||
به گزارش خبرنگار دفاعی خبرگزاری فارس، امیر دریادار حبیب الله سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش در حاشیه رژه بزرگ 31 شهریورماه در جمع خبرنگاران با تبریک موفقیت کشورمان در ساخت انواع سلاحهای مدرن بویژه در بخش دریایی گفت: تمام آبهای جنوب و شمال کشور تحت سیادت نیروهای دریایی ایران است و هرگونه تحرکی در آبهای خلیج فارس، دریای عمان و شمال اقیانوس هند به طور کامل مراقبت میشود. |
منبع:خبرگزاری داخلی کشور
تلویزیون سراسری ژاپن (ان.اچ.کی)، روز جمعه گزارش داد: ایران، نخستین جت جنگنده را که گفته میشود ساخت این کشور است، آزمایش کرد.
"ان.اچ.کی"، افزود: این اقدام ایران برای مقابله با فشارهای نظامی آمریکا علیه این کشور، صورت گرفته است.
این شبکه تلویزیونی ژاپن اعلام کرد: نماینده "ان.اچ.کی" به همراه جمعی از نمایندگان رسانههای خبری در یکی از پایگاههای هوایی ایران در تهران، آزمایش این هواپیمای جت جنگنده را پوشش دادند.
این گزارش میافزاید: ایران این هواپیما را "صاعقه" نامگذاری کرده است که معنای آن در زبان فارسی رعد و برق آسمانی است.
به گزارش "ان.اچ.کی"، ازجمله خصوصیت این جت جنگنده،ت جهیز آن به رادارهای پیشرفته است.
این شبکه تلویزیونی، افزود: متخصصان نظامی معتقدند که هواپیمای جنگنده ساخت ایران بر اساس مدل جتهای جنگنده "اف "۵ساخت آمریکاست که پیش از انقلاب سال ۱۹۷۹میلادی که ایران جزو متحدان آمریکا در منطقه بود، از این کشور خریداری کرده بود.
"ان.اچ.کی"، اضافه کرد: آمریکا فشارهای خود را علیه ایران به دلیل برنامههای هستهای این کشور افزایش داده و میگوید که اقدام نظامی علیه این کشور، غیرمحتمل نیست.
بهگزارش "ان.اچ.کی"، "مصطفی محمدنجار" وزیر دفاع ایران در جریان انجام پرواز آزمایشی جت جنگنده ساخت این کشور، گفت: ایران طرح نظامی خاصی را برای مقابله با هر گونه تهدیدهای پوچ کشورهای خارجی، در دست دارد.
منبع:تیک آف
نمونه تحقیقاتی دستگاه ترکیبی آزمایش رهایش از ارتفاع، ترمز و ارتعاش ارابه فرود Drop and drum testدر آستانه هفته دفاع مقدس برای نخستین بار در کشور در دانشگاه صنعتی مالک اشتر وزارت دفاع طراحی و ساخته شد. به گزارش روز سهشنبه به نقل از اداره کل تبلیغات دفاعی وزارت دفاع، دکتر ملکزاده عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی مالک اشتر گفت: دستگاه ترکیبی آزمایش رهایش از ارتفاع، ترمز وارتعاش ارابه فرود که برای آزمایش ارابههای فرود انواع هواپیماهای سبک و بهپادها و شبیهسازی فرود آنها به کار میرود، مجهز به ثباتهای الکترونیکی شتاب سنج و کرنشسنج است. این دستگاه از طریق نرمافزارهای الکترونیکی پس از پردازش سیگنال ها، نیروی ضربات وارده به ارابه فرود و بعضی پارامترهای دینامیکی مانند پارامترهای مربوط به تغییر مکانها را به نمایش میگذارد. وی گفت: طراحی و ساخت این دستگاه با هزینهای بسیار اندک و مقرون به صرفه ساخته شدهاست که علاوه بر نمایش اقتدار صنایع دفاعی ایران، به میزان قابل توجهی صرفهجویی ارزی را به دنبال دارد. ملک زاده با تاکید بر ایدهپردازی نو در ادغام چند فرایند آزمایش در یک دستگاهوتوسعه ظرفیتکارهای دانشی و علمی مطلوب، گفت کار انجام شده میتواند بسترساز رفع گلوگاههای صنعتی در حوزه آزمایشهای ارابه فرود باشد. این نمونه تحقیقاتی برای صنعتی شدن و قابلیت کاربردی برای ارابه فرود هواپیماهای سنگین نیز قابل توسعه است.
شبکه خبری بیبیسی روز سهشنبه در گزارشی با عنوان هزینهای سنگین برای پروازهای آسیایی ارزان، به بررسی علل افزایش سقوط هواپیماها در قاره آسیا پرداخت. بیبیسی افزود: درآمد سرانه در آسیا پرجمعیتترین قاره جهان با سرعت رو به افزایش بوده و از جمله باعث شده تعداد بیشتری از مردم خواهان سفرهای تفریحی و کاری به نقاط مختلف جهان باشند. به همین دلیل دهها شرکت هواپیمایی راهاندازی شده است تا پاسخگوی این موج جدید از مسافران هوایی باشد. اما اخیرا تعدادی از پروازهای شرکتهای هواپیمایی آسیایی با سانحه روبهرو شدند و بسیاری نگرانند که زیاد شدن تعداد شرکتهای هواپیمایی جدید باعث شده که به ایمنی پروازها کمتر توجه شود. پروازهای ارزان قیمت در منطقه آسیا به قدری زیاد شده که اتحادیه اروپا اوایل سال جاری میلادی اعلام کرد ۵۱شرکت هواپیمایی اندونزیایی اجازه ندارند به فرودگاههای اروپایی پرواز داشته باشند. البته تا یک دهه قبل، اندونزی کمتر از ۱۵شرکت هواپیمایی داشت. همین وضعیت، یعنی رشد سریع تعداد شرکتهای هواپیمایی در سایر نقاط آسیا نیز مشاهده میشود. شش سال پیش یک حسابدار جوان به نام تونی فرناندز شرکت هواپیمایی ورشکسته ایر آسیاAir Asiaرا خرید و تصمیم گرفت با عرضه پروازهای ارزان قیمت بار دیگر آن را احیا کند. این حسابدار قبلا در شرکت ورجین گروپVirgin Groupمتعلق به ریچارد برانسون کارآفرین سرشناس انگلیسی کار میکرده است. شرکت هواپیمایی ورجین ایرلاین، بخشی از ورجین گروپ است. فرناندز معتقد بود جنوب شرق آسیا آماده است تا در حوزه تجارت از الگوی اروپا و آمریکا پیروی کند. در آن سالها ایر آسیا به موفقیتی اعجاب آور دست یافت. این شرکت هواپیمایی که تا چندی پیش رو به احتضار بود، حالا به ۵۰نقطه جهان پرواز داشت و خود به الگویی مهم برای کشورهای همسایه تبدیل شده بود. سنگاپور، شرکتهای هواپیمایی تایگر، والو ایر و جت استار را راهاندازی کرد. اندونزی آدم ایر، لایون، وینگز و خیلی شرکتهای هواپیمایی دیگر را تاسیس کرد و تایلند نیز نوک ایر، تایایر و وان تو گوOne Two Goرا به شرکتهای هواپیمایی خود افزود. همه این شرکتهای هواپیمایی از یک الگوی کاری مشابه پیروی میکنند و آن این است که خدمات پرواز ابتدایی و ساده ارائه میدهند و پول بلیتهایی که از طریق اینترنت خریداری شده است، را پس نمیدهند. پروازهای ارزان قیمت این شرکتهای هواپیمایی مورد استقبال میلیون ها نفر در آسیا قرار گرفت، کسانی که برای سفر هوایی پول بیشتری داشتند، اما هنوز هم استطاعت خرید بلیتهای عادی را نداشتند. با این حال استفاده از این پروازهای ارزان قیمت خالی از نگرانی نبوده است. سابقه ایمنی پروازهای ارزان قیمت در اروپا و آمریکا تا حال خوب بوده است، اما این موضوع در مورد پروازهای ارزان قیمت شرکتهای هواپیمایی آسیایی صدق نمیکند. بیبیسی در ادامه افزود: سوانح هوایی دو سال اخیر در اندونزی باعث شد که اتحادیه اروپا همه پروازهای شرکتهای هواپیمایی اندونزی به این منطقه را ممنوع کند. این سوانح جوانب مختلف ایمنی پروازهای شرکتهای هواپیمایی اندونزیایی، از جمله کیفیت بازرسیهای پیش از پرواز، آموزش خلبانان و تعمیر هواپیماها را زیر سوال برده است. مسوولان شرکتهای هواپیمایی اندونزی میگویند سخت در تلاشند که بازرسیهای ایمنی پروازها با دقت و شدت بیشتری انجام شود. اتحادیه اروپا در سال ،۲۰۰۵پوکت ایر، یکی از شرکتهای هواپیمایی عرضهکننده پروازهای ارزان قیمت در تایلند را از پرواز به اروپا منع کرده بود، اما این ممنوعیت امسال برداشته شده است. به غیر از ایر آسیا و تایگر، اغلب هواپیماهای شرکتهای هواپیمایی آسیایی از هواپیماهای شرکتهای هواپیمایی اروپایی و آمریکایی کهنهتر هستند. هواپیماهای ام.دی ،۸۲که یکی از آنها در سانحه روز یکشنبه در فرودگاه پوکت سقوط کرد، حدود ۲۵سال پیش ساخته شده است. این مدل هواپیما ارزان قیمت است، اما اخیرا با گران شدن نفت، پرواز با آن هزینه ساز بوده است و این مدل هواپیماها همچنین تعمیرات بیشتری نیاز دارند. افزایش ناگهانی و گسترده پروازها، فرودگاههای منطقه جنوب شرق آسیا را با مشکل روبهرو کرده است، چون بسیاری از آنها نه تنها کوچک هستند، بلکه پشتوانه مالی لازم را برای تهیه تجهیزات جدید و یا ساخت باندهای فرود مدرن ندارند. اما، فرودگاه پوکت نسبتا بزرگ و مدرن است و خلبانان نیز گفتهاند که برای انجام پروازهای خود در این فرودگاه معمولا با دشواری خاصی روبهرو نمیشوند
| |
|
دیدن عکس های بیشتر:
http://www.farsnews.com/imgrep.php?nn=8606290237
تعدادی عکس نظامی (بعضا دستکاری شده)متعلق به هنرمند معروف آقای فریبرز شماس تقدیم به شما