در سال 1943 افزایش شدت جنگ توسط نیروی هوایی آمریکا نشان گر آن بود که نیروی هوایی آلمان در مقابله با این حملات با مشکل روبرو است . اگر چه تا پایان سال 1943 آلمان موفق شده بود از طریق حملات هوایی خسارت جدی به دشمن وارد کند اما هزینه از دست دادن هواپیماهای جنگنده زمینه ساز تلاش گسترده ای برای تجهیز جنگنده های آلمانی به جنگ افزار های قوی تری شد . نتیجه این تلاش ها به اجرای طرح هایی همچون توپهای خودکار راکت هوا به هوا و موشک های زمین به هوا و از آن جمله موشک هوا به هوای کوتاه برد ایکس 4 منجر گردید .
موشک ایکس 4 از جمله موشک های هدایت شونده بود که آلمانی ها در جنگ جهانی دوم طراحی کردند . اگر چه موشک ایکس 4 نوعی موشک هوا به هوا بود اما دیگر اعضای این خانواده موشکی همچون موشک ایکس 7 از نوع ضد زره پرتاب شونده از زمین بودند . این موشک ها تا آن زمان در نوع خود بی نظیر بودند و هیچ گونه مشابه ای برای آن ها نبود . در طی جنگ گونه ی ضد تانک این خانواده موسوم به ایکس 7 نشان داد که می تواند به طور جدی مبنایی برای گسترش موشک های ضد تانک پس از جنگ قرار گیرد .
موشک ایکس 4 توط دکتر ماکس کرامر در ژوئن 1943 ساخته شد . و برد آن فراتر از برد تیر بار جنگنده ها بود موتور رانش سوخت مایع موشک ایکس 4 موشک را به سرعتی در حدود 325 متر بر ثانیه و بیشینه 4 کیلو متر میرساند .
سرجنگی ایکس 4 یک سرجنگی ترکش زا به وزن 20 کیلوگرم و شعاع تخریب 9 متر بود . نخستین آزمایش در 11 اوت 1944 توسط جنگنده اف دبلیو 190 انجام شد .
تا اوایل 1945 کارخانه سازنده متجاوز بر 1000 فروند از این موشک را تولید کرد . اما هنگامی که در انتظار دریافت موتور راکت بود کارخانه تولید کننده مورد حملات هوایی قرار گرفت . اما این موشک هرگز به نیروی هوایی آلمان تحویل داده نشد .
جدول مشخصات
X-4 air-to-air missile
Primary Function: short-range air-to-air missile
Power Plant: BMW 109-448 liquid rocket motor giving 16 kN thrust for 33 s
Length: 2.01 m
Diameter:
Wing Span: 726 mm
Launch Weight: 60 kg
Speed: 325 m/s
Warhead: 20 kg
Range: 1.5 - 3.5 km
Fuzes: Kranich acoustic proximity fuze, tuned to the pitch of a bomber's propellers
Guidance system: FuG 510/238 "Düsseldorf/Detmold" MCLOS visual guidance with wire control
Unit Cost:
Date Deployed: never
[edit]
X-7 anti-tank missile
Primary Function: anti-tank guided missile
Power Plant: solid rocket motor
Length: m
Diameter:
Wing Span: 726 mm
Launch Weight: 9 kg
Speed: 245 m/s
Warhead: 2.5 kg hollow charge.
Range: 1000 m
Fuzes: impact (?)
Guidance system: MCLOS visual guidance with wire control
Unit Cost:
Date Deployed: never
پس از انقلاب با طولانی تر شدن تحریم ها از سوی ایالات متحده به ترتیب چین و کره
شمالی به صف فروشندگان اصلی تسلیحات ایران پیوستند. هواپیماهای آموزشی شنیانگ
جی-۶ و جنگی اف-۶ (میگ های اس-اف ۱۹) چینی وارد خدمت نیروی هوایی شدند.
تعدادی هواپیمای پیلاتوس هم نیز از سویس خریداری شدند. با لغو فروش هواپیماهای آواکس
به ایران توسط دولت کارتر در اکتبر۱۹۷۸ تنها سه گردان از موشک های زمین به هوای
سام و هشت گردان هاوک (۱۸۰۰ موشک) وظیفه دفاع زمین به هوا را بر عهده داشت
که آن هم به ۵ گردان کاهش یافت.
با ادامه یافتن جنگ ایران برای تامین سلاح وقطعات یدکی به بازار های جدید تری روی
آورد.
بنا به گزارش منابع خبری غرب کشورهای دیگری که به طور مستقیم یا غیر مستقیم با
ایران وارد معامله شدند عبارت بودند از: سوریه (تجهیزات روسی)ایتالیا فرانسه لیبی
(موشک های اسکاد)برزیل الجزایرسویس آرژانتین و اتحاد جماهیر شوروی. با این حال
نفوذ مستقیم خارجی به دلیل اینکه اکثرخریدهای تسلیحاتی در بازار های بین المللی اسلحه
انجام می شد بسیار ناچیز بود.
بنا به گزارش منابع غربی هم اکنون ایران درصدد تقویت قدرت هوایی خود برای پشتیبانی
از نیروهای زمینی و دفاع از تاسیسات نفتی در خلیج فارس و اسکورت نفتکش هاست.
به گفته همین منابع ایران از مجموع ۳۰۰ هواپیمای جنگنده تنها از ۲۱۵ فروند هواپیمای
عملیاتی بر خوردار است. البته این اعداد تنها توسط منابع غربی منتشر شده و مورد تایید
مسئولان نظامی ایران نیست.
ایران همچنین دارای آشیانه های مدرن عالی برای نگهداری هواپیما ها در نقاط گوناگون
است. به عقیده همین منابع ایران نیاز شدیدی به هواپیماهای مدرن مانند میگ-۲۹ (البته
مدل های جدید تر آن) دارد همچنین با سپری شدن حدود ۴۰ سال از عمر برخی ازاف-۴
ها احتیاج فراوانی برای روز آمد کردن دستگاه های ناوبری آن احساس می شود.
جنگنده های سوخو-۲۴ همراه با موشک های اسکاد-بی و اسکاد-سی ضمن افزایش توان
ضربتی بدنه اصلی نیروهای استراتژیک ایران را تشکیل می هد.
به نوشته همین منبع اگر ایران موفق شود موشک مدرن سام-۱۰ را به خدمت پدافند هوایی
خود در آورد خواهد توانست گام بزرگی را در جهت مدرن سازی و تقویت دفاع هوایی خود
بر دارد.
منبع : وبلاگ ارتش ایران
مدیرعامل یک شرکت هوافضای کشورمان از موفقیت متخصصان این شرکت در ساخت هواپیمای بدون سرنشین فوق سبک دست پرتاب خبر داد.
به گزارش خبرنگار فنآوری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مهندس رسول پیغمبری مدیرعامل کارخانجات عصر طلایی مهدی (عج) در نشست خبری آخرین دستاوردهای هوافضا بعد از انقلاب اسلامی در آستانه ششمین کنفرانس انجمن هوافضای ایران اظهار کرد: شرکت خاتم فضای رضوی از مجموعه کارخانجات عصر طلایی مهدی (عج) اولین مجموعهای است که در خصوص ساخت هواپیماهای دست پرتاب چهار کیلویی اقدام کرده که هواپیمای دست پرتاب ساخت این مجموعه با قابلیتهای عملیاتی فراوان توسط یک سرباز قابل حمل است.
وی درخصوص ماموریتهای این هواپیما اظهار کرد: ماموریتهای این هواپیما شامل مراقبتهای گشتزنی و دیدهبانی، گشت دریایی، کنترل مزارع و جنگلبانی، کنترل محیط زیست، عکسبرداری و فیلمبرداری، امور پستی و فیلمبرداری در شب میباشد.
پیغمبری با اشاره به نمونههای خارجی این هواپیما که محصول کشورهایی نظیر اسراییل و آمریکاست، افزود: این پرنده موسوم به «عباس علمدار کربلا» در انواع مختلف موتورهای چهار زمانه، دو زمانه، پیستونی، الکتریکی و ملخی ساخته شده و قادرست تا شعاع 20 کیلومتری و طی مدت نیم ساعت پرواز کند.
وی در ادامه از هزینه پایین تولید و استفاده از بهترین مواد ناوبری به عنوان مزایای این هواپیما یاد کرد و با اشاره به گارانتی 10 ساله تعمیر و نگهداری این محصول اظهار داشت: این هواپیما که از نوع هواپیماهای بدون سرنشین است، زیر نظر کمیته تدوین استانداردهای پهباد زیر هفت کیلو ساخته شده است.
پیغمبری داشتن قابلیت پرواز در شب را یکی دیگر از مزیت های این هواپیما عنوان کرد و افزود: این هواپیما قادر است مسافت 20 کیلومتررا باسرعت 70 کیلومتر در ساعت طی کند و می تواند به مدت 50 دقیقه در آسمان بماند و با توجه به قابلیت های این هواپیما ما در حال ثبت این رکورد در اختراعات گینس هستیم .
به گزارش ایسنا، وی در پایان به ساخت بزرگترین اتاق آنتن خاورمیانه با همکاری دانشکده برق دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی اشاره کرد و افزود: این اتاق آنتن به رفع نیاز سیستمهای راداری ایران در بخشهای مختلف فضایی، نظامی و صدا و سیما میانجامد و این مجموعه قادر به تولید انواع جاذب رادار در سال گذشته شده است.
رزمایش بزرگ جنگ هوایی مشترک هند و فرانسه که از روز گذشته در پایگاه نیروی هوایی هند در ایالت بنگال غربی با مشارکت جنگندههای پیشرفته دو کشور آغاز شده امروز نیز ادامه یافت.
در این رزمایش جنگندههای نوع "سوخوی - " ،"۳۰میراج - "۲۰۰۰و "میگ - "۲۷از نیروی هوایی هند و از طرف فرانسه "میراج - ۲۰۰۰دی و "میراج - ۲۰۰۰وی" به پرواز درآمدند.
بهگزارش رسانههای روز سهشنبه هند، در این رزمایش که "گارودا -"۳ نام گرفته است، نیروی هوایی هند از هواپیمای سوخت رسان IL-78 و فرانسه از "آواکس"
نوع E-3 استفاده خواهند کرد.
نیروهای هوایی هند و فرانسه در گذشته دو رزمایش به نامهای "گارودا-"۱ و "گارودا - "۲را برگزار کردهاند.
طی چند ماه اخیر و با افزایش احساس نیاز به جتهای شخصی در میان قشر متمول جامعهی آسیایی، کمپانیهای تولیدکنندهی جت شخصی از بوئینگ گرفته تا بمباردیر، به سمت آسیا و خصوصا خاورمیانه آمدهاند، تا از این بازار بتوانند در جهت افزایش درآمدها و پیشرفت اقتصادی خود بهره ببرند. تولید هواپیماهای کوچک و خصوصی با قیمتهای مناسب و پایین بین 9 تا 50 میلیون دلار سبب شده است که در آسیا و به خصوص شرق آن بسیاری از کمپانیهای تجاری و دولتی به سمت خریداری این هواپیما برای انجام حمل و نقل و مسافرتهای خود تمایل پیدا کنند. از طرف دیگر شرکتهای انگلیسی کشورهای حوزهی خلیج را محلی مناسب برای عرضهی محصولات کمابیش متنوع و جالب خود دیده و هواپیماهای خصوصی و جتهای شخصی گوناگونی را برای فروش و یا اجاره به این کشورها وارد کرده و حتی خطوط هوایی هم برای سرپرستی آنها تاسیس کردهاند. طبق آمار هم اکنون 539 فروند جت تجاری خصوصی در خدمت جمعیت آسیا است.