گذراندن یک دورهء کامل آموزش خلبانی در کشور، حدود 30 میلیون تومان هزینه دربردارد. محسن سبحانی، یکی از مربیان آموزش خلبانی، ضمن بیان مطلب فوق، گفت: «به طور کلی آموزش خلبانی در کشور ما به دو بخش دولتی و خصوصی تقسیم میشود; هزینهء تحصیل در هر کدام از این مراکز نیز تقریبا یکسان است. وی تصریح کرد: «تنها مرکز دولتی که در حال حاضر عهدهدار برگزاری کلاسهای آموزش خلبانی در ایران است، مرکز آموزش صنعت هوانوردی دانشگاه جامع علمی-کاربردی است و سایر موسسات و مدارس فعال در این زمینه، مراکز خصوصی تلقی میشوند.» وی افزود: «به جز یکی دو موسسه و مدرسهء خلبانی خصوصی که مبدا پروازهای آنها در تهران است، سایر موسسات در شهرها و استانهای اطراف تهران به ویژه فرودگاه قزوین مستقر شدهاند.» سبحانی، با اشاره به اینکه «متاسفانه آمار دقیقی از تعداد موسسات و مدارس خلبانی در دست نیست»، گفت: «درآمد چشمگیر موجود در برگزاری کلاسهای آموزش خلبانی، توجه عدهء زیادی را به این مقوله جلب کرده است، به طوری که هم اکنون بالغ بر 10 موسسهء شناخته شده در این زمینه مشغول به فعالیت هستند و از تعداد موسساتی که بدون مجوز و به صورت گمنام فعالیت میکنند آماری در دست نیست.» وی افزود:«لازمهء تاسیس موسسه و مدرسهء خلبانی، اخذ مجوز از سازمان هواپیمایی کشوری، استخدام مربیان کارآزموده با گواهی معتبر بینالمللی و داشتن حداقل دو تا سه هواپیما برای عملیات پرواز است; اما موسساتی هستند که اگرچه هنوز مجوز سازمان استاندارد پرواز را دریافت نکردهاند، اما چنان تبلیغات گسترده و برنامهریزی شدهای دارند که به راحتی اقدام به پذیرش دانشجو کرده و مخاطب را به هر سو که بخواهند هدایت میکنند.» رضایی، مدیر یکی از مدارس خلبانی نیز گفت: «نداشتن اطلاعات درست و کافی افراد در رابطه با پرواز زمینهء سودجویی و فعالیت غیرقانونی عدهای را فراهم آورده است.»وی تصریح کرد: «به طور مثال، هواپیماهای آموزشی برخی از این شرکتها مورد تایید سازمان استاندارد پرواز نیست; حتی برخی از شرکتها با وجود تبلیغات فراوان هنوز هواپیمایی خریداری نکردهاند.» وی افزود: «اینگونه شرکتها، یا اقدام به اجارهء هواپیما از شرکتهای دیگر کرده و یا با برخی از مدارس خلبانی قرارداد میبندند و در ازای پذیرش دانشجو برای این شرکتها، پورسانت دریافت میکنند.» افزایش 10 تا 20 درصدی شهریهها از ابتدای سالجاری تاکنون، شهریهء مدارس و شرکتهای آموزش خلبانی بین 10 تا 20 درصد افزایش یافته است. مصطفی فخیمی، یکی از مربیان پرواز، ضمن بیان مطلب فوق گفت: «مهمترین علت افزایش شهریهء مدارس خلبانی، افزایش قیمت سوخت است.»وی تصریح کرد: «تهیهء سوخت بیشترین هزینه را برای مدارس و شرکتهای پرواز به دنبال دارد و از آنجایی که هر سال بر قیمت سوخت افزوده میشود، در نتیجه هزینهء تحصیل در رشتهء خلبانی افزایش مییابد.»وی افزود: «تورم موجود در جامعه و افزایش حقوق و دستمزد مربیان و تکنسینهای پرواز نیز از دیگر عوامل موثر در رشد شهریهء مدارس خلبانی محسوب میشود.» وی افزود: «بالارفتن تعرفهء واردات قطعات اصلی و جانبی هواپیما نیز در این رابطه دخیل است، چرا که این امر هزینهء تعمیر این وسایل را بالا برده و منجر به افزایش هزینه های تحصیل خلبانی میشود.» به گفتهء وی، «غالب هواپیماهای آموزشی موجود در کشور، اروپایی بوده و بیشتر از دو کشور اسپانیا و ایتالیا وارد میشوند.» هزینههای آموزش خلبانی هزینهء اخذ گواهینامه P.P.L خلبانی بیش از شش میلیون تومان است. برای اخذ این گواهینامه، متقاضی باید حدود 250 ساعت کلاس زمینی و 45 ساعت پرواز بگذراند که هزینهء کلاس زمینی آن حدود 850 هزار تومان و هزینهء هر ساعت پرواز آن حدود 120 هزار تومان (کل ساعات پرواز حدود پنج میلیون و 400 هزار تومان) است. براساس این گزارش، لازمهء اخذ گواهینامه C.P.L ، طی کردن _400 ساعت کلاس زمینی و 100 ساعت پرواز است که با در نظر گرفتن شهریهء 30 هزار تومانی برای هر ساعت کلاس زمینی و هزینهء 140 تا 280 هزار تومانی برای هر ساعت پرواز، هزینهء اخذ این گواهینامه مبلغی حدود 17 میلیون تومان میشود. همچنین متقاضی برای اخذ گواهی نامه I.R باید بین 30 تا 40 ساعت پرواز داشته باشد که شهریهء آن حدود شش میلیون تومان است که با در نظر گرفتن سایر هزینههای جانبی، هزینهء گذراندن یک دوره کامل آموزش خلبانی حدود 30 میلیون میشود. براساس این گزارش، هزینهء ساخت انواع هلیکوپتر و هواپیمای رادیو کنترل برای سنین مختلف متفاوت است.این هزینه برای گروه سنی هشت تا 10 سال، 35 هزار تومان، گروه سنی 10 تا 13 سال، 65 هزار تومان و برای گروه سنی 13 سال به بالا حدود 200 هزار تومان است.همچنین هزینهء یادگیری پرواز هواپیماها و هلیکوپترهای ساخته شده به صورت سیمولاتور (کامپیوتری) برای هر ساعت بین دو تا سه هزار تومان و با هواپیمای اصلی و در زمین ساعتی 14 هزار تومان است. شهریهء کلاس آشنایی با هواپیما نیز، حدود 35 هزار تومان است. این گزارش میافزاید; قیمت انواع هواپیما نیز از 20 میلیون تومان شروع شده و به 120 میلیون تومان میرسد که تفاوت قیمت آنها نیز مربوط به تعداد سرنشین، ظرفیت هواپیما و کشور تولیدکننده است. گفتنی است با پرداخت مبلغی حدود 60 میلیون تومان میتوان یک هواپیمای مناسب تهیه کرد. همچنین هزینهء پارکینگ، تعمیرات و سایر هزینههای جانبی هواپیما در طول یک ماه بین 100 تا 200 هزار تومان است.این گزارش حاکی است، هزینهء آموزش پرواز کایت، پاراگلایدر (چتربازی)، پاراموتور و پاراشوت به ترتیب حدود 800، 700، 750 و 900 هزار تومان است.هزینهء آموزش پرواز بالن نیز، حدود یک میلیون تومان میشود. گفتنی است، هزینهء خرید هرکدام از این وسایل نیز بین یک تا دو میلیون تومان است.همچنین خرید CD های پک کامل آموزش خلبانی، یوک شبیهساز پرواز، پدال شبیهساز و ... بین 9 تا 160 هزار تومان است. آموزش خلبانی و هزینههای آن در جهان از زمان اختراع هواپیما تاکنون، ماشینهای پرنده تحولات بسیاری را پشت سر گذاشتهاند. هواپیماهای اولیه عمدتا کاربرد نظامی - اطلاعاتی داشتند و سالها طول کشید تا به عرصهء کاربری عمومی وارد شدند. اما هواپیما یکی از ارکان اصلی پرواز است، رکن دیگر فردی است که آن را به پرواز درمیآورد: «خلبان». به گزارش پایگاه اینترنتی Geocities ، امروزه حرفهء خلبانی یکی از حرفههای جذاب به شمار میرود و رسیدن به آن مستلزم پشت سر گذاشتن آموزشهای خاصی است. به طور کلی خلبانها را به سه گروه اصلی تقسیم میکنند; خلبان نظامی، خلبان هواپیماهای مسافربری و خلبان شخصی. آموزش دو گروه اول بر عهدهء ارتش و شرکتهای دولتی یا خصوصی است، اما گروه سوم، در شرکتهای خصوصی که به این منظور تشکیل شدهاند، آموزش میبینند. هزینههای مربوط به آموزش پرواز و خلبان بسته به منطقهء جغرافیایی و کشور، متفاوت است. در عین حال، هزینههای مربوط به سطوح مختلف آموزش خلبانی هم متفاوت هستند. از سویی، وضع قوانین جدید در حوزهء مسافرتهای هوایی نیز بر میزان هزینهها تاثیرگذار است. بهعنوان نمونه، پایگاه اینترنتی aweu در گزارشی از تصمیم کمیسیون اتحادیهء اروپا برای وضع مالیات جدید بر سوخت هواپیماها خبر داد. گفته میشود که این اقدام موجب افزایش هزینههای آموزش خلبانی خواهد شد. این گزارش میافزاید: «وضع مالیات جدید موجب افزایش صددرصدی هزینههای آموزشی خلبانی در سوئد خواهد شد. در انگلستان هم که هزینههای آموزشی پرواز گرانتر از سایر کشورهای اروپایی است، پیشبینی میشود که وضع از این هم بدتر شود. با این اتفاق، افرادی که آموزشی میبینند ناچار خواهند بود که برای تکمیل دورههای مربوطه به آمریکا بروند.» در انگلستان، کسی که آموزش خلبانی میبیند باید حدود 160 هزار یورو بپردازد. در آمریکا، متوسط هزینههای آموزش خلبانی هواپیماهای مسافربری بین سههزار و 500 دلار تا 37 هزار دلار است. این هزینه برای خلبانهای شخصی حدود پنج هزار دلار است (البته این رقم شامل دورههای مختلفی است.) یک نمونه از شرکتهای آموزشی خلبانی در آمریکا،شرکت آموزش پرواز AV Scholars است که دورهء آموزش آن 40 ساعت است. این آموزشگاه با دریافت مبلغ چهار هزار و 505 دلار به آموزش علاقهمندان میپردازد. متوسط هزینهء آموزش خلبانی در آمریکا، 118 دلار است که شامل اجرت کرایهء هواپیما و هزینهء آموزش میشود. sarmayeh.net
سلام دوست عزیز سایت بسیار خوبی داری بهت تبریک میگم.
من دیپلم الکترونیک دارم و میخواهم در رشته خلبانی تحصیل کنم (خلبان شوم)
از شما خواهش میکنم من را کمک کنید و بگویید که با این دیپلم میتوان در آموزشگاه
های خصوصی یا دولتی تحصیل کرد یا حتمآ باید دیپلم ریاضی داشت . و اینکه اموزشگاه های معتبر را در ایران را که سطح آموزش آنها بالا میباشد و دارای مجوز رسمی هم هستند به من معرفی کنید. لطفآ جواب را به ایمیلم بفرستید.
با تشکر از شما
با عرض سلام وتشکر برای اطلاعاتی که در اختیارما قرار دادید. می خواستم بدانم که اگر دوره متوسطه را در رشته ای به غیر از ریاضی فیزیک مثلا انسانی درس خوانده باشیم می توانیم خلبان شویم؟ (ربطی به رشته تحصیلی دارد یا خیر)
مجددا از شما سپاس گذارم.