مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

تعداد زیادی هواپیما خریده‌ایم

مدیرعامل هما گفت: در حال حاضر 95 درصد تاییدیه از IOSA برای گرفتن گواهی‌نامه دریافت کردیم که بزودی پنج درصد مشکلات باقی مانده نیز حل خواهد شد و این گواهی‌نامه را دریافت خواهیم کرد.

به گزارش خبرنگار راه خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، سعید حسامی صبح امروز در یک نشست خبری اظهار کرد: ایران‌ایر بعد از انقلاب توسط هیچ سازمان رسمی خارج از کشور ممیزی نشده بود به غیر از زمینه‌ مهندسی که طی سه سال گذشته توسط کارشناسان مربوطه مورد ممیزی قرار گرفت و خوشبختانه تا به امروز هیچ‌گونه ممیزی نداشته‌ایم.

وی گفت: در چند سال گذشته ایکائو و یاتا در جهت جهانی کردن ایرلاین‌ها زمینه را فراهم کردند تا تمامی ایرلاین‌های عضو تحت رعایت الزامات مربوطه قرار گیرند. یکی از این الزامات اخذ گواهینامه‌ی IOSA است که ممیزی ایمنی ایرلاین به شمار می‌آید. در واقع از سال 2008 شرکت‌هایی که به عضو این سازمان درمی‌آیند باید حتما گواهی IOSA را کسب کرده باشند و از الزامات ایمنی برخوردار باشند.

مدیر عامل هما تصریح کرد: ‌طی یک سال گذشته در این زمینه تلاش‌های بسیاری انجام دادیم تا بتوانیم این گواهی‌نامه را اخذ کنیم و در حال حاضر نیز نزدیک به 23 دستورالعمل تهیه کردیم که هر کدام از این دستورالعمل‌ها به زبان انگلیسی تهیه شده است و در حال حاضر می‌توانیم ادعا کنیم ریزترین‌ کاری که در ایران‌ایر انجام می شود دستورالعمل بین‌المللی دارد.

وی خاطرنشان کرد‌: اخذ گواهی‌نامه IOSA یکی از موفقیت آمیزترین و پر افتخارترین کارهایی است که در تاریخ هما انجام شده چراکه توانسته‌ایم توسط یک سازمان بین‌المللی 95 درصد نمره‌ی قبولی بگیریم و این نشان می‌دهد با توجه به شرایطی که در تحریم قرار داریم و فشارهایی که در این زمینه بر ما تحمیل می‌شود توانسته‌ایم در این زمینه موفق عمل کنیم.

حسامی با اشاره به اینکه اداره کردن ایران‌ایر و کلا ایرلاین‌های داخلی مانند معجزه می‌ماند، گفت: در تلاش هستیم این پنج درصد مشکلات را برطرف کنیم تا بزودی گواهی‌نامه IOSA را دریافت کنیم. البته گرفتن این گواهی‌نامه از آن جهت برای هما ارزشمند است که تحول بزرگی در نزدیک شدن به سیستم‌های جهانی هواپیمایی برای هماست.

وی همچنین به فعالیت‌های جدید در هواپیمایی هما اشاره کرد و گفت: در تلاش هستیم تا ارائه بلیت کاغذی را کنار بگذاریم و به سمت فروش اینترنتی بلیت هواپیما حرکت کنیم که در حال حاضر کارهای خوبی در این زمینه شروع شده و از چند ماه قبل این زمینه فراهم شده، همچنین فرودگاه‌های کشور به سیستم کنترل اتوماتیک مجهز شده‌اند و در آینده نزدیک کنترل در فرودگاه از این طریق انجام می‌گیرد. البته در حال حاضر نیز بیشتر فرودگاه به این سیستم مجهز هستند.

مدیر عامل هما با اشاره به اینکه در زمینه تامین ناوگان با مشکل مواجه هستیم، اظهار کرد: در حال حاضر هما 52 فروند هواپیما در اختیار دارد که از این تعداد 43 فروند آن هواپیمای ملکی هستند. همچنین تعداد صندلی‌های پرواز ایران‌ایر و ایران ایرتور نیز 10 هزار 500 صندلی است.

وی گفت: طی دو سال گذشته 11 فروند هواپیما خریداری کردیم که میانگین 5/5 فروند هواپیما در سال است که بعد از انقلاب رشد آن پنج برابر شده است. همچنین میانگین صندلی پرواز نیز سالانه هزار و 200 صندلی بوده است.

حسامی با اشاره به اینکه در زمینه تعمیرات نیز گام‌های بسیار خوبی برداشته‌ایم، خاطرنشان کرد: سه فروند بوئینگ را تعمیر کرده‌ایم و در حال حاضر شرکت هما هشت فروند بوئینگ در اختیار دارد.

حسامی عنوان کرد: ‌از نظر کیفی راضی نیستیم و نتوانستیم هواپیماهای نو وارد کشور کنیم اما با تمام این شرایط توانسته‌ایم با مشکلات دست و پنجه نرم کنیم و به طور موفق در این زمینه عمل کرده‌ایم.

وی گفت: در حال حاضر در دنیا در برنامه‌های مدیران ایرلاین‌ها تجهیز ناوگان وجود ندارد اما وقت بنده به عنوان مدیرعامل هما 40 درصد صرف رسیدگی به این مساله می‌شود.

مدیر عامل هما درخصوص تجهیز ناوگان و خرید هواپیماهای جدید اظهار کرد: در حال حاضر پروژه‌های زیادی را دنبال می‌کنیم و تعداد زیادی هواپیما خریده‌ایم که به تدریج وارد کشور می‌شوند که از جمله می‌توان به ورود یک فروند فوکر در ماه آینده اشاره کرد.

مدیر عامل هما در خصوص تمهیدات انجام شده برای سفرهای نوروزی اظهار کرد: با تلاشی که در هما انجام شده در نوروز گذشته حتی یک مسافر هم در روی زمین باقی نماند و برای امسال نیز همین رویه را طی می‌کنیم.

وی افزود: در نوروز گذشته نزدیک به 20 هزار صندلی پرواز اضافه کردیم و امسال نیز با برنامه‌ریزی‌هایی که وزارت راه و سازمان‌ هواپیمای کشوری انجام می‌دهد برای عید میزان صندلی‌های پرواز به ویژه در مسیرهای پر تقاضا افزایش خواهد یافت و در ایام عید ایران‌ایر با ظرفیت کامل اقدام به جابه‌جایی مسافران خواهد کرد.

حسامی در خصوص قیمت بلیت گفت:‌ در حال حاضر از قیمت بلیت راضی نیستیم و هزینه‌های ما را جبران نمی‌کند اما تابع هزینه‌های دولت هستیم و تا الان قیمت بلیت ایران‌ایر براساس قیمت مصوب ارائه شده و هیچ بلیتی خارج از این چارچوب فروخته نشده است.

وی گفت: ‌امسال نیز تا به امروز برنامه‌ بر همین روال است و در ایام نوروز افزایش قیمت نداریم.

مدیر عامل هما با اشاره به اینکه حق جذب مهمانداران شرکت هواپیمایی هما در حال رفع شدن است، گفت: ما تسهیلات خوبی برای مهمانداران فراهم کردیم اما آنها مقداری کم لطفی می‌کنند و به جای آنکه مسائل خود را با ما مطرح کنند در رسانه‌ها عنوان می‌کنند که این مساله درست نیست.

وی درباره‌ی عملیات پروازهای حج امسال گفت: میان عملیات پروازهای رفت و برگشت تفاوت وجود دارد چراکه در عملیات رفت برنامه‌ریزی با خود ما است و امسال توانسته‌ایم این عملیات را به بهترین شکل انجام دهیم و میانگین تاخیر 9 دقیقه بوده که این رکوردی بی‌سابقه در هما به شمار می‌آید که البته بیشتر این تاخیرات هم به مشکلات آب و هوا برمی‌گردد.

حسامی خاطرنشان کرد: در مجموع توانستیم در زمینه‌ی عملیات رفت به خوبی عمل کنیم و رضایت زائران، ‌مسوولان امر و نماینده‌ی مقام معظم رهبری را جلب کردیم.

وی همچنین افزود: علاوه بر جابه جایی هشت هزار زائر نیجریه‌ای توسط ایران ایر انجام گرفت و سه هزار حجاج امریکایی و اروپایی نیز به شکل ترانزیت جا به جا شدند که ابتدا وارد کشور شدند و از این جا عملیات حج آنها صورت گرفت.

مدیرعامل هما در پایان درباره عملیات برگشت زائران گفت: باتوجه به اینکه فرودگاه جده محدود است و تعداد سالن‌های آنها نیز بسیار کم است به خاطر همین در روزهای اول با مشکلات زیادی مواجه بودیم و حتی برخی هواپیماها 7 تا 8 ساعت تاخیر داشتند اما ایران‌ایر توانسته بود باتوجه به تمهیداتی که در نظر گرفته بود بتواند این میزان تاخیرها را کاهش داده و تا این لحظه عملیات برگشت را بی‌نظیر انجام داده و به غیر از یک یا دو هواپیما که تاخیری بیش از 4 ساعت داشتند سایر پروازها کمتر از 40 دقیقه تا یک ساعت تاخیر داشتند.

منبع:انجمن هوافضا

نظر وبلاگ:همگان معترفند در سال های اخیر با وجود مشکلات عدیده کارهای زیادی برای تجهیر ناوگان صورت گرفته که بیشترین نقش را شرکت های هواپیمایی ماهان و ایران ایر و آسمان بر عهده داشته اند ولیکن با توجه به وجود تعداد کافی هواپیماهای باریک پیکر و مسافت کوتاه  (فارغ ازنوع و کیفیت آنها)لزوم بکارگیری هواپیماهای پهن پیکر در مسیر های طولانی از سوی هما ضروری به نظر می رسد که تلاش مسئولان ذیربط را برای جذب هواپیماهای دوربرد خواهان است

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد