فرمانده سپاه حفاظت فرودگاههای کشور گفت: سپاه حفاظت فرودگاهها با دل و جان از امنیت پروازها و فرودگاهها مراقبت میکند و در سالهای اخیر ۱۳۰ مورد تهدید به هواپیما ربایی را خنثی کرده است.
به گزارش ایرنا ، سردار احمد حق طلب روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگاران در شیراز افزود: همچنین سپاه حفاظت فرودگاهها توانسته است ۳۰مورد اقدام ضد انقلابی و مداخله غیر قانونی در پروازها را که میتوانست امنیت پرواز را به مخاطره بیاندازد کشف و خنثی کند.
وی اظهار داشت:از زمان تشکیل سپاه حفاظت فرودگاههادر سال ۱۳۶۳تاکنون حتی یک موردهواپیما ربایی موفق در کشور اتفاق نیفتاده و همه تلاش گروهک ها و ضد انقلاب در این رابطه برای ربایش هواپیما کشف و خنثی شده است.
فرمانده سپاه حفاظت فرودگاههای کشور بیان کرد : این در حالی است که در همان سال ۶۳که هنوز مسوولیت حفاظت فرودگاهها به عهده سپاه نبود پنج مورد تهدید و هواپیما ربایی در فرودگاههای کشور اتفاق افتاد.
وی افزود: امام راحل با بصیرت و دوراندیشی مسوولیت حفاظت فرودگاهها را به سپاه محول فرمودند و اکنون نیز ایثارگران و نیروهای جان بر کف سپاه با تمام توان و تلاش این مسوولیت را به خوبی انجام میدهند.
حق طلب در مورد اتفاقی که از سوی یکی از فوتبالیستهای کشور اخیرا در یکی از پروازها رخ داد گفت: در این اقدام فرد فوتبالیست با استفاده از بلندگوی مخصوص میهمانداران جملاتی ادا کرد که موجب رعب و وحشت مسافران شد و در این رابطه پرونده قضایی تشکیل شد و اقدامات قانونی به عمل آمد.
وی با بیان اینکه این اقدام بیشتر به حفظ ایمنی پرواز ارتباط داشت و چندان مرتبط با امنیت پرواز نبود گفت: در هر حال قانون از کنار این موضوع نگذشت و اقدامات لازم را انجام خواهد داد.
حق طلب گفت: وظیفه اصلی ما در حفاظت از فرودگاهها این است که تهدیدات را بشناسیم و متناسب با تهدیدات روز بتوانیم جلوی این تهدیدات را بگیریم و از فرودگاهها مراقبت نماییم.
وی افزود: لازم است در نشستهای کارشناسی این تهدیدات برای فرماندهان و ماموران حفاظت فرودگاهها تبیین شود از این رو جمعی از فرماندهان سپاه حفاظت در نشست سه روزه در شیراز به تبیین این مسایل میپردازند.
فرمانده سپاه حفاظت فرودگاههای کشور بر لزوم تامین رفاه و آسایش شهروندان و مسافران نیز تاکید کرد گفت : مجموعه حفاظت فرودگاهها رضایت مردم را دراولویت قرار داده است و ضمن انجام مسوولیت خود به رفاه مسافران و مردم نیز میاندیشد.
وی گفت:اکنون بااقتدار ازامنیت همه پروازهای داخلی و خارجی و پروازهایی که در حریم کشور جمهوری اسلامی انجام میشود مراقبت میکنیم و در مجموع سعی کردهایم امنیت و آسایش را برای بهره گیران از خدمات هواپیمایی به ارمغان آوریم.
عصر ایران – اداره کل حسابرسی آمریکا (GAO) در گزارشی اعلام کرد: اقلام مسروقه نظامی متعلق به این کشور در سایت هایی چون ای بی و کرایگ لیست به فروش می رسد.
به گزارش عصر ایران (asriran.com) به نقل از سایت خبری vnunet ، در این گزارش آمده: اجزای جنگنده های اف – 14 ، لباس های حفاظت کننده در مقابل مواد شیمیایی، تجهیزات دید در شب و حتی سهمیه های نظامی به صورت آن لاین قابل فروش است.
این گزارش حاکی است: اقلام دفاعی بی شماری در زمره اجناسی است که در این دو سایت به بالاترین قیمت پیشنهاد شده به فروش می رسد.
بازرسان مخفی اداره کل حسابرسی آمریکا حین گذراندن دوره تحقیقات و بررسی خود در این زمینه، به منظور اثبات آسان بودن دسترسی به این اقلام، یک دوجین اقلام حساس را از طریق دو سایت ای بی و کرایگ لیست خریداری کردند. بسیاری از این اقلام از نظامیان آمریکایی به سرقت رفته است.
دو تاجری که گفته می شود این اقلام نظامی را به این سایت ها فروخته اند، شناسایی شده اند. این اقلام پس از سرقت توسط خدمه نظامی به این دو نفر فروخته شده است. این سربازان همچنین بخشی از اقلام مسروقه را مستقیما برای فروش در سایت ها قرار داده اند.
طبق گزارش اداره کل حسابرسی آمریکا، بیشتر تجهیزات به حراج گذاشته شده در اینترنت، بی ضررند و تنها بخشی از اقلام از جمله آنتن های رادار هواپیمای اف – 14 و هلی کوپترهای تهاجمی نگران کننده اند.
ایبی و کرایگ لیست به دلیل عدم توجه به علامت کشور سازنده حک شده روی اقلام به فروش رفته در سایت های خود، اکنون زیر تیغ انتقاد اداره کل حسابرسی آمریکا قرار دارند.
خبرگزاری فارس: یک فروند هواپیمای سوخوی ارتش جمهوری اسلامی حوالی ساعت 19 امروز هنگام فرود دچار نقص فنی شده و در فرودگاه مهرآباد تهران سقوط کرد.
به گزارش خبرگزاری فارس، این هواپیما یک خلبان و کمک خلبان داشت که قبل از سقوط هواپیما از طریق چتر به بیرون از هواپیما پریدند و هم اکنون در صحت و سلامتی بسر میبرند.
مردم در حوالی فرودگاه مهرآباد دقایقی پیش از این حادثه مطلع شدند و آتش نشانی نیز به مهار آتش مشغول شده است.
140 فروند هواپیمای شکاری بمب افکن نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران 29 فروردین همزمان با روز ارتش و همگام با سایر یگانها، قدرت تدافعی نیروهای مسلح ایران را به نمایش میگذارند.
به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران این رژه هوایی بزرگترین نمایش رزمی هوایی تاریخ کشور محسوب شده و بر اساس این برنامه ریزی دقیق خلبانان جان بر کف نیروی هوایی، توانایی انواع هواپیماهای شکاری بمب افکن، رهگیر، ترابری، سوخت رسان شامل جنگندههای F4، F5، F7، F14، میگ 29، سوخو و هواپیماهای بوئینگ 707 و 747 را به نمایش میگذارند.
امیر سرتیپ دوم خلبان سید محمد علوی معاون عملیات نیروی هوایی و فرمانده دستههای پروازی با اعلام این خبر گفت: این رژه هوایی گسترده و بی نظیر با همکاری تمامی پایگاههای کشور و حضور خلبانان جوان نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران است که تمامی دورههای تخصصی خود را در داخل کشور گذراندهاند.
وی رژه هوایی 29 فروردین در کنار سایر یکانهای ارتش را نماد قدرت و توانایی نیروهای مسلح در دفاع از پهنه آب و خاک و حریم مرزهای کشور دانست و افزود: ارتقاء توان رزمی از نظر کمی و کیفی در ایجاد اقتدار و توان بازدارندگی کشور همواره مد نظر نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران است تا از این توان در جهت ایجاد صلح در منطقه و آرامش برای خود و همسایگان استفاده نماید.
در اواسط دههء 1980، نیروی دریایی ایالات متحده، نیاز خود را جهت یک موشک پیشرفنهء هوا به هوای دوربرد جهت جایگزینی موشکهای AIM-54 Phoenix (فونیکس) اعلام کرد. پروژهء ساخت موشک تحت نام AAAM که مخفف عبارت Advanced Air-to-Air Missile آغاز شد. این موشک قرار بود به میزان قابل توجهی سبکتر و کوچکتر از موشک فونیکس باشد، اما پیش بینی شده بود که دارای برد بیشتر و سرعت کمتری باشد که میزان آن 3 ماخ اعلام شده بود.
AIM-54C
جهت انجام این پروژه، برخی تکنولوژی های کلیدی نظیر استفاده از یک موتور رم جت به همراه موتور معمول موشکها، و همچنین هدایت پذیری راداری / حرارتی توسط «مرکز تست سلاح نیروی دریایی ایالات متحده» (NWC = U.S Naval Weapons Center) در China Lake به سال 1983 مورد ارزیابی قرار گرفتند. این ارزیابی ها، تحت برنامه ای به نام ACIMD یا Advanced Common Intercept Missile Demonstration انجام شدند.
تحت برنامهء ACIMD، اولین موشکهای آزمایشی طراحی و ساخته شدند، اما تا زمان لغو این پروژه، هیچگاه مورد آزمایش قرار نگرفتند. به سال 1987، دو تیم پیمانکار جهت تکمیل ارزیابی های نهایی AAAM برگزیده شدند؛ این شرکتها عبارتند بودند از :
1) هیوز – رایتئون
2) جنرال داینامیکس – وستینگهاوس
تصویری از موشک پیشرفتهء ساخت شده تحت برنامهء ACIMD
موشک AAAM ساخت هیوز – رایتئون، بر پایهء طراح ACIMD بود، و از یک سیستم راکت هیبریدی با سوخت جامد به عنوان موتور بهره می برد که به این موشک، امکان دست یابی به سرعتهای بالاتر به هنگام رسیدن به حداکثر بردش را می بخشید.
سامانهء هدایت این موشک بر پایهء هدایت اینرسیایی بود که در میانهء راه با فرمانهای رادار تامکت، اصلاح مسیر می کرد؛ (شبیه به سیستم هدایت پذیری موشک AIM-120 آمرام) همچنین جهت هدفیابی نهایی، از سیستم دوگانهء هدفیابی راداری و حرارتی بهره می برد.
تصویری از نمونهء آزمایشی موشک AAAM ساخت هیوز - رایتئون
تیم طراحی جنرال داینامیکس – وستینگهاوس، یک طرح کوچکتر ولی بسیار قابل توجه را پیشنهاد کردند. موشک طراحی این تیم از پیشرانه چندضربهای (multiple-pulse) با سوخت جامد بهره میبرد. سامانهء هدایت پذیری این موشک بر پایهء یک سیستم اینرسیایی به همراه یک هدفیاب نیمه فعال راداری بسیار پیشرفته برای پیمودن مسیر تا نیمهء راه و از یک سنسور الکترواپتیکالی جهت هدفیابی مستقل از میانه تا انتهای مسیر بهره میبرد. همچنین یک سیستم ثانویه و پشتیبان جستجوکنندهء حرارت نیز پیشبینی شده بود تا عمل هدفیابی را به هنگامی که جستجوگر الکترواپتیکالی از یافتن هدف ناکام شود، به انجام برساند.
تامکت شلیک کنندهء این موشک، از یک غلاف هدفیاب بهره میبرد که مجهز به یک رادار جلونگر و عقب نگر بود که بدین جهت به هواپیما این امکان را میداد که بدون نیاز به پرواز به سمت هدف، آن را مورد شناسایی قرار دهد.
جزئیات موشک YAIM-152A ساخت جنرال دینامیکس - وستینگهاوس
در اواخر دههء 1980، مقرر شد از موشک AAAM بر ضد هواپیماهای ساخت شوروی Tu-22M Backfire و Tu-160 Blackjack که بمبافکنهای دوربرد و مافوقصوت به شمار میرفتند، استفاده شود. با این حال، پس از پایان دوران جنگ سرد، برنامهء ساخت این موشک به سال 1992 قبل از آنکه طرح و نقشهای برای تولید انبوه در نظر گرفته شود، برای همیشه کنار گذاشته شد.
اندک زمانی قبل از لغو ساخت این موشک، طرح رسمی ساخته شده به نام YAIM-152A جهت ساخت موشک درنظر گرفته شده طبق برنامهء AAAM اختصاص یافت. قبل از خاتمه یافتن طرح AAAM، نیروی دریایی ایالات متحده، نگاه مثبت خود را به نوع دوربرد موشک هوا به هوای AIM-120 AMRAAM (شاید موشک AIM-120C-7) جهت جایگزینی موشکهای AIM-54 Phoenix ابراز داشت. موشکهای دوربرد آمرام ویژهء نیروی دریایی، قرار است پس از به موزه فرستاده شدن جنگندههای موفق اف14 تامکت، از سال 2007 وارد سازمان خدمت در این نیرو شوند.
خصوصیات هیوز – رایتئون جنرال داینامیکس – وستینگهاوس
عملکرد: موشک هوا به هوای دوربرد
سازنده: هیوز – رایتئون جنرال داینامیکس – وستینگهاوس
کشور سازنده: ایالات متحده امریکا
پیشرانه: integral rocket/ramjet engine multiple-pulse solid-propellant rocket
طول: 3.66 متر 3.66 متر
قطر: 23 سانتی متر 14 سانتی متر
وزن: ~300 کیلوگرم 172 کیلوگرم
برد: +180 کیلومتر +180 کیلومتر
سر جنگی: 14-26 کیلوگرم ترکشی 14-26 کیلوگرم ترکشی
موشک های مشابه: AIM-120 AMRAAM/AIM-54 Phoenix
● منبع: فناوری موشکی ● منبع اصلی: designation-systems موشک- موشک بالستیک - موشک کرو ز- موشک دوربرد -موشک ضد تانک -جنگنده-اف - 14- اف 22- اف-5 -اف-4- موشک هوا به هوا - موشک هوا
مسافر نبود.رفتیما
هواپیماهای موجود در فرودگاه پیام
بوئینگ ۷۰۷ ساها.خسته ولیکن هم چنان کوشا
۷۴۷ نیروی هوایی بعد از تعمیرات خود را آماده پرواز میکند
مدیرکل حفاظت محیط زیستاستاناصفهان گفت: بر اساس قرارداد ساخت هواپیمای بدون سرنشین و باسرنشین محیط بانی بین سازمان محیط زیست استان اصفهان و شرکت هواپیماسازی ایران "هسا" ، نخستین هواپیما که یک فروند هواپیمای فجر ۲۲است اردیبهشت ماه تحویل میشود.
"احمد رضا لاهیجان زاده" روز پنجشنبه در گفتکو باخبرنگار ایرنا اظهار داشت: قیمت این هواپیما ۸۰میلیون تومان برآورد شده که باهزینه خدمات، پشتیبانی و تامین یکساله قطعات و آموزش خلبانی به محیط بانان به ۱۳۷ میلیون تومان رسیده است.
وی افزود: آموزش خلبانی محیط بانان را شرکت هواپیماسازی "هسا" برعهده دارد که از یکماه قبل آموزش دو نفر از محیط بانان آغاز شده است.
وی گفت: هواپیمای فجر ۲۲دارای ظرفیت دو نفر سرنشین میباشد وبرای خرید آن بودجه ملی در اختیار استان قرار گرفته است.
لاهیجان زاده اضافهکرد: بااختصاص بودجه ملی درسال ۸۷قرار است یک فروند هواپیمای بدون سرنشین نیز توسط سازمان محیط زیست از شرکت هواپیماسازی "هسا" خریداری شود.
به گفته او تا پایان سال جاری شش استان کشور بهتجهیزات هوایی محیط بانی مجهز میشوند.
وی گفت : از این هواپیماها برای گشت و کنترل و همچنین مشارکت در سرشماری وحوش استفاده میشود.
چهار فروند هواپیمای جاسوسی بدون سرنشین اسپانیا اماده انجام عملیات در افغانستان شده اند.
روزنامه آب ث چاپ مادرید روز پنجشنبه گزارش داد: هواپیماهای بدون سرنشین که از نوع ام ک ۲است، هفته آینده فعالیت خود را در افغانستان آغاز میکنند.
بنابرگزارش ایرنا ، اسپانیا در سال میلادی گذشته به ناتو وعده داده بود که در ماه فوریه امسال هواپیماهای مذکور را به جای افزایش تعداد نیروهایش در افغانستان به این کشور اعزام کند.
بنابراین گزارش ، هواپیماهای بدون سرنشین وسیلهای برای تامین امنیت نیروهای نظامی اسپانیا در عملیات پر خطر افغانستان قلمداد میشود.
دولت اسپانیا هواپیماهای جاسوسی بدون سرنشین را در ماه آوریل سال گذشته به مبلغ ۳۷/۱۴میلیون یورو از شرکت ائتلافی اییای دی اس کاسا، ایندرا و آیای آی اسراییل خریداری کرد.
دولت اسپانیا تصمیم داشت هواپیماهای جاسوسی خود را تابستان سال گذشته به کار گیرد، اما مشکلات ساخت و انتقال آنها به پایگاه هرات آغاز فعالیت آنها را تاکنون به تعویق انداخته است .
بنابراین گزارش ، از هفته آینده شماری از نظامیان اسپانیایی که در مورد کار هواپیماهای مذکور آموزش دیده اند، مسوولیت هدایت عملیات آنها را بر عهده خواهند گرفت .
این روزنامه نوشت: تجربه نداشتن نظامیان اسپانیایی با این گونه هواپیماها با همکاری نیروهای ناتو مستقر در افغانستان جبران خواهد شد.
روزنامه انگلیسی تایمز با انتشار گزارشی مدعی شد: اخیرا مجموعه ای از عکس های جاسوسی منتشر شده که مکان مخفی ساخت موشک های بالستیک با برد طولانی با قابلیت هدف قرار دادن اروپا را به تصویر می کشد.
به گزارش عصر ایران ، در این تصاویر ماهواره ای که توسط ماهواره "دیجیتال گلوب کوئیک برد" چند روز پس از پرتاب موشک تحقیقاتی "کاوشگر 1 " گرفته شده، ساختمانی که این موشک از آنجا پرتاب شده نمایان گشته است.
جزئیات به دست آمده از این تصاویر حاکی است: جایگاه پرتاب موشک تحقیقاتی دقیقا همان مکانی است که ایران در آن مشغول ساخت یک موشک بالستیک با برد 6 هزار کیلومتر است.
به ادعای تایمز، این مکان تقریبا در 230 کیلومتری جنوب شرق تهران واقع شده است. ارتباط بین مکان ساخت موشک تحقیقاتی ایران و برنامه موشکی با برد طولانی، پس از بررسی این تصاویر توسط بازرس سابق تسلیحاتی عراق در نشریه "جینز اینتلیجنس ریویو" منتشر شد.
یافته های به دست آمده از این تصاویر حاکی است: ایران در پی دستیابی به برنامه فضایی مشابه با آنچه در کره شمالی توسعه یافته، با تمرکز روی فناوری موشکی دوربرد است.
به گفته یکی از تحلیل گران موسسه فناوری "جیوفری فوردن"، ساختار سایت ایرانی با طول تقریبی 40 متر، شباهت بسیاری به ساختمان مخصوص ساخت موشک دوربرد "تی پودانگ" کره شمالی دارد.
طبق این گزارش، ایران پنج سال تا ساخت یک فروند موشک دوربرد زمان دارد.