![]() |
این موشک با حضور سردار مصطفی محمدنجار وزیر دفاع و پشتیبانی نیروی های مقدس و با رمز مقدس یا علی ابن موس الرضا با موفقیت کامل آزمایش شد.
سردار نجار در تشریح ویژگیهای این موشک اظهار داشت: متخصصان اقتدار آفرین سازمان هوا فضای وزارت دفاع موفق شدند نسل جدید موشک زمین به زمین با سوخت جامد مرکب را آزمایش کنند.
وی افزود: این موشک دو مرحله ای دارای دو موتور سوخت جامد مرکب است و از قابلیتهای فوق العاده و بالایی برخوردار است.
وزیر دفاع اظهار داشت: از ویژگیهای دیگر این موشک و سیستم پرتاب آن و سرعت بسیار بالا برای استقرار، پرتاب و خروج از محل پرتاب میباشد.
نجار گفت: کلیه مراحل طراحی و ساخت موشک سجیل پرتاب آن بدست متخصصان اقتدار آفرین وزارت دفاع صورت گرفته است.
سردار نجار تصریح کرد: آزمایش این موشکی در چارچوب دکترین و راهبرد بازدارندگی دفاعی و فعالیت های متعارف موشکی جمهوری اسلامی ایران و صرفا با اهداف دفاعی و برای تحکیم صلح، ثبات و آرامش در منطقه صورت گرفته است و علیه هیچ کشوری بکار گرفته نخواهد شد.
سردار نجار تاکید کرد: آزمایش موشک سجیل از سال قبل برنامه ریزی و تنظیم شده بود و هیچ ارتباطی با تحولات اخیر منطقه ای و بین المللی ندارد.
وزیر دفاع در پایان این موفقیت بزرگ را به محضر فرماندهی کل قوا حضرت آیت الله العظمی خامنهای، ملت شریف ایران، نیروهای مسلح، مدیران، کارکنان و متخصصان زبده و خدوم وزارت دفاع تبریک و تهنیت گفت.
![]() |
سردار مصطفی محمدنجار وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح پس از قرائت آیهای از قرآن کریم و ذکر نام خداوند، از محل اتاق هدایت موشک سجیل، دستور پرتاب این موشک نسل جدید را با کسب اجازه از ملت شریف ایران و نیز فرمانده معظم کل قوا صادر کرد.
وی در حاشیه مراسم شلیک این موشک، دقت بالای آنرا به عنوان یکی از ویژگی های قابل توجه موشک سجیل دانست و افزود: برد موشک جدید زمین به زمین ایران نزدیک به 2 هزار کیلومتر است.
نجار سرعت بالا در عملیاتی شدن این موشک را به عنوان دیگر خصلت سجیل دانست و گفت: این موشک در زمان بسیار کوتاهی آماده شده و لانچر سجیل نیز می تواند بلافاصله پس از پرتاب آن، با سرعت منطقه شلیک را ترک کند.
وزیر دفاع کشورمان تاکید کرد: موشک سجیل، تجهیزات پرتابی و تجهیزات جانبی آن تماما به دست متخصصان دفاعی ایران طراحی و ساخته شده و اقتدار و توان جدیدی را به نیروهای مسلح کشورمان خواهد داد.
![]() |
به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری فرانسه، "گوردون جاندرو"، سخنگوی کاخ سفید، ادعا کرد: «توسعه موشکی ایران با قطعنامههای شورای امنیت سازمان ملل متحد مغایرت دارد.»
جاندرو همچنین مدعی شد: «این آزمایش موشکی با تعهدات ایرانیان به جهان کاملاً متناقض است.»
برد موشک جدید زمین به زمین ایران نزدیک به 2 هزار کیلومتر است.
این موشک در زمان بسیار کوتاهی آماده شده است و لانچر سجیل نیز میتواند بلافاصله پس از پرتاب این موشک با سرعت از منطقه شلیک دور شود.
موشک سجیل، تجهیزات پرتابی و تجهیزات جانبی آن کاملاً به دست متخصصان دفاعی ایران طراحی و ساخته شده است و اقتدار و توان جدیدی را به نیروهای مسلح ایران خواهد داد.
دیدن عکس های بیشتر:http://www.farsnews.net/imgrep.php?nn=8708220765
| ![]() | |||||||||
![]() |
شبکه اینترنتی ایرانیان مقیم تورنتو (ایرانتو) - یک خلبان در مونترآل گفت ، شخصی با نشانه گیری نور لیزری به کابین هواپیما، سعی داشت دید او را هنگام فرود در فرودگاه کور کند.
وی با فاجعه آمیز توصیف کردن چنین حرکات ابلهانه ای از مسئولین ذیربط خواست ، بسرعت با این موضوع مقابله کنند.
دست کم 6 مورد از چنین حملاتی در فرودگاه بین المللی مونترال طی هفته گذشته گزارش شده است.
خلبانان معتقدند شخص یا اشخاصی به همین منظور ، از نشانگر قدرتمند لیزری سبز رنگ استفاده می کنند که معمولا در امور ستاره شناسی و نجوم بکار می رود.
نوع معمولی این نشانگرها که ، با توان 5 میلی وات ،به قیمت 100 دلار فروخته می شود، می تواند نور را تا شعاع 10،000 فوت یا 3 کیلومتر ارسال کند.
البته نشانگرهایی با دو برابر این قدرت نیز در بازار یافت می شود.
اصابت لیزر می تواند خلبان را موقتا کور کرده و عملا فرود هواپیما را با اشکال جدی مواجه کند. خدمه هواپیما ها اخیرا دوره های آموزشی برای مقابله با چنین حملاتی را طی می کنند.
سال گذشته پلیس شهر کلگری یک مرد 29 ساله را به همین علت بازداشت کرد که مجبور به پرداخت 1،000 دلار جریمه شد.
وزارت راه کانادا اعلام کرد ، میزان جریمه خاطیان هم اکنون به 100،000 دلار و پنج سال زندان افزایش یافته است.
اضافه می شود هم اکنون در مونترآل، هواپیماها به سیستم های ردیابی مجهز شده اند که می توان با استفاده از آن مکان دقیق حمله را مشخص کرد.
1- 1001 (Boeing 707-386C) ![]() نام این بویینگ که توسط شاه سابق خریداری شد قبل از انقلاب شاهین بود .شاهین در زمان خود گران ترین هواپیمای جهان بود. در آن زمان بر روی شاهین بیش از 300 میلیون تومان تجهیزات اضافی نصب شد و با 15 میلیون تومان اشیاء طلایی زینت داده شد. این هواپیما 6 توالت دارد که 5 توالت در قسمت عقب متعلق به همراهان و یکی که حتی سیفون آن نیز طلا است به شاه و همسرش تعلق داشت. در سالن ناهارخوری هواپیما یک میز 40 تکه وجود دارد که 6هزار ساعت برای منبت کاری ، روی آن کار شده و ارزش آن میلیون ها تومان است. اتاق خواب آن رویایی و دیدنی است و می توان آن را یک موزه کوچک دانست. قصری که در داخل بویینگ بنا شده قیمت هواپیما را تا 800میلیون تومان بالا برده بود. در این هواپیما تمام دستگیره های درهای ورودی و داخلی و تمام وسائل روشویی و شیرهای آب سرد و گرم حمام از طلا است. ساعتهای تمام طلایی در اتاق کار شاه در هواپیما زمان را به وقت گرینویچ ، وقت مقصد و وقت محلی نشان می داد. شاه با دستگاه های طلایی مقابل خود در اتاق کار می توانست موقعیت ، سمت حرکت ، ارتفاع پرواز و سرعت هواپیما را کنترل کند. بار مشروب داخل اتاق ناهارخوری هواپیما نیز از جمله گران ترین بارهای مشروب بود که با چوبهای بسیار مرغوب و گران مشبک کاری شده و ظروف داخل آن از طلا و نقره بود. از این قصر طلایی پرنده ، همواره 20 دژبان نگهداری می کردند و ورود به آن مستلزم داشتن کارت مخصوص بود. معرف پروازی این هواپیما BLUE FLIGHT 1 بوده است. این همان هواپیمایی است که شاه مخلوع را در 26 دی 1357 از ایران خارج کرد و در اسفند ماه همان سال توسط خلبان مخصوص شاه ، سرهنگ خلبان بهزاد معزی به کشور بازگردانده شد. هواپیمای شاهین ، پس از انقلاب به 1001 تغییر نام داد و با معرف پروازی معراج ، پرواز می کند. هم اکنون از این هواپیما برای سفر های سران کشور استفاده میشود . تعمیر و نگهداری این هواپیما ی بر عهده نیروی هوایی ارتش است. 2- 1002 (Boeing 707-370C) ![]() این بویینگ 707 در اصل یک فروند 707 سوخترسان می باشد که تبدیل وضعیت داده و به عنوان یک هوا÷یمای تشریفات توسط مقامات کشور مورد استفاده قرار می گیرد. این هواپیما همانند 1001 برای سفر های سران کشور استفاده میشود. تعمیر و نگهداری این هواپیما نیز بر عهده نیروی هوایی ارتش است. 3- EP-AGA) Boeing 737-286C) ![]() این بویینگ پیش از انقلاب متعلق به هویدا بود و پس از انقلاب توسط مقامات و سران کشور مورد استفاده قرار می گیرد. از این هواپیما بیشتر در سفر های استانی رئیس جمهور و سفرهای داخلی و منطقه ای سران ارشد کشور استفاده میشود. این هواپیما ساخت 1977 میباشد اما باوجود سن زیاد ساعات پروازی کمی دارد و همچنان می تواند نقش خود را بخوبی بازی نماید. تعمیر و نگهداری این هواپیما بر عهده هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران ( هما ) میباشد. 4-EP-AGB) Airbus A321-231) ![]() این ایرباس که جوان ترین هواپیمای تشریفاتی موجود در ایران است در زمان ریاست آقای خاتمی سفارش داده شد اما به دلیل کارشکنی طرف فرانسوی با شکایت ایران و پیگیری حقوقی انجام شده این هواپیما در زمان آقای احمدی نژاد وارد کشور شد. به غیر از رئیس جمهور سران و مقامات کشور از این هواپیما در سفرهای داخلی و خارجی خود استفاده می کنند. برای دکوراسیون داخل این هواپیما 20 میلیون دلار هزینه شده و دارای امکانات زیادی مانند سالن کنفرانس ، ارتباط اینترنتی و ماهواره ای است. تعمیر و نگهداری این هواپیما هم بر عهده هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران میباشد. این 4 هواپیما که در بالا مشخصات آنها نوشته شده اصلی ترین هواپیماها برای حمل سران ارشد و مقامات کشور میباشند .به غیر از این 4 فروند هواپیما دو فروند هواپیمای تشریفاتی دیگر نیز قبلا استفاده میشد که هم اکنون از رده خارج و با رجیستر های EP-PLN ( متعلق به خانواده شاه مخلوع) و EP-GDS ( متعلق به خود شاه ) در نمایشگاه هوایی تهران برای نمایش عمومی به عنوان موزه نمایش داده میشود. برای حمل افراد و هیئت های مهم سیاسی و نظامی نیز از هواپیمای فالکون استفاده میشود که در زیر بطور خلاصه به آنها اشاره می کنیم. ![]() 9001 : Falcon 20F 9002 : Falcon 20F 9003 : Falcon 20F 9016 : Falcon 20F 9011 : Falcon 50EX(EP-TFA) 9012 : Falcon 50EX(EP-TFI) فالکون 50 های مورد استفاده در جریان جنگ اول خلیج فارس به ایران پناهنده شده اند تعمیر و نگهداری تمامی این فالکون ها به عهده نیروی هوایی ارتش است. در زمان ریاست جمهوری آقای خاتمی یک فروند ایرباس 340 تشریفاتی که متعلق به سلطان برونئی بود خریداری شد و طبق شنیده ها 200 میلیون دلار بابت این هواپیما پرداخت شد ولی هیچ گاه به ایران تحویل داده نشد وسرنوشت این هواپیما در هاله ای از ابهام قرار دارد. در سفرهای خاص مانند سفر رئیس جمهور به آمریکا از هواپیماهای بویینگ 747 ایران ایر استفاده میشود زیرا به غیر از بویینگ 707 برد هیچ کدام از هواپیماها به آمریکا نمیرسد و بویینگ 707 ها به دلیل آلودگی صوتی و فرسودگی در سفر به آمریکا استفاده نمی شود در پایان عکسی از بوئینگ ۷۲۷ تشریفات کشورمان که از جزئیات مربوط به آن اطلاع خاصی موجود نیست فقط به این نکته نیز می توان اشاره نمود که تا اوایل دهه نود میلادی در حال خدمت بوده است. با توجه به شرایط سیاسی کشور و مسافرت های پیاپی مسئولین کشور عزیزمان ایران می بایست تدابیری اندیشیده شود تا به ناوگان هواپیماهای تشریفات کشورمان افزوده و از مستهلک شدن بیشتر هواپیماهایی که در حال حاضر در حال خدمت می باشند جلوگیری گردد.همین جا می بایست از زحمات بی دریغ و فداکارانه پرسنل و تکنسین های نیروی هوایی کشورمان که توانسته اند پیرمردی چون 1001 را همچنان پرافتخار به پرواز درآورند تشکر نمود.سپاسگزاریم منبع : انجمن هوافضا (با تشکر ازعشق پرواز عزیز) |
رئیس جمهوری روسیه از استقرار موشکهای این کشور در دریای بالتیک به عنوان پاسخی به استقرار سپر موشکی آمریکا در اروپای شرقی خبر داد.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از آسوشیتد پرس، "دیمیتری مدودف" امروز در یک سخنرانی گفت : موشکهای کوتاه برد روسیه در کالینگراد در دریای بالتیک که هم مرز با کشورهای عضو ناتو است در پاسخ به استقرار سپر موشکی آمریکا در جمهوری چک و لهستان خبر داد.
کالینگراد با کشورهای لهستان و لیتوانی هم مرز بوده و به گفته مدودف موشکهای اسکندر در این نقطه مستقر می شوند.
رئیس جمهور روسیه از تعداد این موشکها و همچنین این مطلب که آیا این موشکها به کلاهک هسته ای مجهز خواهند بود یا نه سخنی نگفت اما به این نکته اشاره کرد که روسیه تجهیزاتی را نیز برای مقابله با تجهیزات الکترونیکی آمریکا که بواسطه سپر موشکی آمریکا در خاک جمهوری چک و لهستان مستقر می شوند به کار می گیرد.
به گفته مدودف، نیروی دریایی روسیه نیز به عنوان بخشی از پاسخ کرملین به سپر موشکی آمریکا مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
آمریکا در ژانویه سال 2007 به دو کشور لهستان و جمهوری چک که پیشتر از اقمار شوروی بودند و در حال حاضر از اعضای اتحادیه اروپا و ناتو هستند، پیشنهاد داد تا یک سامانه دفاع ضد موشکی شامل 10 موشک رهگیر در لهستان و یک سیستم راداری را در خاک چک مستقر کند.
ایالات متحده توجیه خود را از این اقدام به زعم خود مقابله با تهدیدهای موشکی کشورهایی مانند ایران و کره شمالی اعلام کرده است، اما روسیه به عنوان مخالف اصلی استقرارچنین سامانه ای بر این باور است که تهران و پیونگ یانگ فاقد چنان توان موشکی هستند که بتوانند منافع واشنگتن را مورد هدف قرار دهند، بنابراین به باور کرملین هدف استقرار چنین سامانه ای ازسوی آمریکا در اروپای شرقی، کنترل سیستمهای موشکی روسیه است.
"از اخطار تا سرنگونی" پرندههای متجاوز را طبق قانون اجرا میکنیم
یکی از فرماندهان ارشد نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با اشاره به هشدار اخیر ستادکل نیروهای مسلح به پرندههای امریکایی گفت: در طی یک ماه اخیر 2 هواپیمای بیگانه بدون هماهنگی قبلی وارد حریم هوایی کشورمان شدند که با هشیاری کامل نیروی هوایی ارتش، برابر دستورالعمل با آنها رفتار شد.
وی افزود: این دو هواپیما به تذکرات داده شده گوش نکردند و لذا با فرود و توقف آنها، بررسیهای لازم و اقدامات دیپلماتیک انجام شد و ضمن بازرسی این هواپیماها و سیر مراحل مربوطه، اجازه پرواز مجدد صادر شد.
به گفته این فرمانده ارشد نیروی هوایی ارتش، اگرچه ممکن است یک هواپیما از کشوری دوست باشد ولی باید تمام مراحل لازم را طی کند و ما ضمن احترام به تمامی همسایگان و کشورهای دوست، به آنها تاکید میکنیم که با کسب اجازههای لازم وارد حریم هوایی ایران شوند.
این مقام مسئول در نیروهای مسلح کشورمان یادآور شد: سیستمهای راداری و شناسایی نیروی هوایی ارتش در کنار خلبانان آماده عملیات این نیرو به تمامی قوانین و دستورالعملهای ورود هواپیماهای بیگانه آشنا بوده و اگر اتفاقی رخ دهد، با شناسایی هواپیمای یاد شده تمامی مراحل از اخطار تا سرنگونی را طبق مقررات به اجرا خواهیم گذاشت.
وی تاکید کرد: فرقی نمیکند که این هواپیمای بیگانه از چه منطقهای وارد حریم هوایی ایران شود چراکه کوچکترین تحولات اطراف کشور نیز از چشمان تیزبین و همیشه بیدار نیروهای هوایی ایران پوشیده نیست.
این فرمانده عالی رتبه نیروی هوایی ارتش در پایان اظهار داشت: به دلیل تهدیداتی که در طی ماههای گذشته از سوی دشمنان مطرح شده است، آمادگی نیروهای مسلح ایران در اوج قرار داشته وتمامی هشدارهای ما نیز حتما قابل اجراست.
به گزارش فارس، ستاد کل نیروهای مسلح امروز با صدور اطلاعیهای تاکید کرد: "اخیرا مشاهده شده که بالگردهای ارتش آمریکا در فاصله نزدیکی از مرزهای عراق با جمهوری اسلامی ایران پرواز میکنند و با توجه به پیچخوردگیهای مرزی، خطر تجاوز آنها به حریم مرزهای مقدس کشور جمهوری اسلامی ایران ممکن است پیش آید. لذا نیروهای مدافع مرزهای جمهوری اسلامی ایران به هر تجاوزی پاسخ خواهند داد."
حمید بهبهانی در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در خصوص تولید هواپیمای «آنتونوف 148» و استفاده از آن در خطوط هوایی کشور اظهار داشت: صنایع دفاع پیگیر مذاکره و ساخت این نوع هواپیما در داخل کشور بوده و ما خریدار آن هستیم.
وی افزود:این نوع هواپیما ظرفیت حمل 100 مسافر را دارد و هواپیمایی 2 موتور میباشد.
به گفته وی، در مرحله بعد نیز مذاکرات تولید هواپیمای میان برد توپولوف 204 بین هسا و طرف روسی ادامه خواهد یافت که این نوع هواپیما توانایی جابجایی 200 مسافر را دارد.
وزیر راه و ترابری تاکید کرد: هر تعداد هواپیما از مدلهای فوق که ساخته شود، شرکتهای هواپیمایی و وزارت راه آنرا خریداری می کند.
به گفته وی، انتظار میرود نخستین سری از هواپیماهای «آن 148» تا 2 سال آینده تولید و به ناوگان هوایی کشور بپیوندد که پس از آن نیز هر 2 تا 3 ماه یک هواپیما از آن نوع وارد خطوط هوایی کشور میشود.
به گزارش فارس در حال حاضر قیمت فروش هر فروند هواپیمای «آن 148» بین 18 تا 22 میلیون دلار است.
تولید هواپیمای آنتونوف 140 که در ایران با اسم «ایران 140»در کارخانه صنایع هواپیماسازی ایران «هسا» با مجوز و حضور مجتمع آنتونوف اوکراین و کارخانه هواپیماسازی خارکوف صورت میگیرد، از سال 1995 آغاز شده و در حال حاضر 8 فروند آن آماده میباشد.