مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

امارات 48 فروند هواپیمای جت اموزشی از ایتالیا خریداری می کند

  
 
نیروی هوایی امارات عربی متحده چهل و هشت فروند هواپیمای اموزشی به ایتالیا سفارش داده است.
به گزارش تیک آف از واحد مرکزی خبر - ژنرال عبید الخطبی سخنگوی نمایشگاه تسلیحاتی ابوظبی ، آیدکس 2009IDEX ، در چهارمین روز نمایشگاه اعلام کرد نیروهای مسلح امارات، چهل و هشت فروند هواپیمای اموزشی از شرکت ایتالیایی  آروماچی خریداری می کند.
به گفته وی ارزش این خرید هنوز تعیین نشده است.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، نمایشگاه آیدکس بزرگترین نمایشگاه تسلیحاتی در خاورمیانه به شمار می اید.

سانحه هوایی در فرودگاه آمستردام

 تصویر

سقوط یک فروند هواپیمای خطوط هوایی ترکیه که دقایقی پیش در فرودگاه بین المللی امستردام روی داد موجب متوقف شدن ترافیک هوایی در این فرودگاه شده است.

به گزارش تیک آف - سخنگوی فرودگاه آمستردام اعلام کرد یک فروند هواپیمای بویینگ هفتصد وسی و هفت شرکت هواپیمایی ترکیش ایرلاینز با یکصد وسی و پنج سرنشین هنگام فرود دچار سانحه شد.

 به گفته وی ماموران اتش نشانی و امبولانسها در محل حادثه حاضر شده اند و کلیه ترافیک های هوایی فرودگاه مسدود شده است.

گزارش رسانه های هلندی حاکی است بدنه هواپیما پس از سقوط دو تا سه قسمت شده است.

طبق آخرین اخبار تا کنون پنجاه تن از سرنشینان هواپیمای ترکیه که در آمستردام سقوط کرد نجات پیدا کرده اند. 

دوستان عزیز وبلاگ در حال پیگیری جزئیات حادثه رخ داده هستیم که به محض کسب اطلاعات در اختیار شما مهربانان قرار خواهیم داد 

 

تصویر

تصویر

ماجرای اوباما و بالگردهای کاخ سفید

 

  

کارشناسان امور نظامی در آمریکا گفتند بدلیل فرسوده بودن ناوگان بالگردهای کاخ سفید، باراک اوباما مجبور خواهد بود به زودی میلیون ها دلار از مالیات مردم آمریکا را برای خرید بالگرد های جدید صرف کند.

به گزارش تیک آف از واحد مرکزی خبر - در این گزارش آمده است 19 بالگرد فعلی ناوگان هوایی کاخ سفید ساخت سی سال پیش است و بسیاری از آنها با گذشت زمان مستهلک شده اند ویا بدلیل سفرهای بسیار روسای جمهوری آمریکا دیگر کارایی لازم را ندارند.
کارشناسان دفاعی بر این باورند مشکل اصلی این بالگردها تطابق نداشتن آنها با استانداردهای ارتباطی و امنیتی لازم برای ساکنان کاخ سفید است.
این در حالی است که اوباما در این باره گفته است بالگردی که در حال حاضر به وی تعلق دارد هیچ مشکلی ندارد و وی در سفر با آن راحت است. رئیس جمهوری آمریکا تاکید کرده بود نیازی به خرید بالگردهای جدید احساس نمی کند مگر آنکه احساس ناامنی کند.

حمله به قرارگاه سپاه یکم عراق


خاطره ای از سرتیپ خلبان "حبیب بقایی  

تصویر


عملیات والفجرهشت درمنطقه ای به وسعت هشتصد کیلومترشروع شد و به موجب آن بخش وسیعی از خاک دشمن (شهر استراتژیک فاو، کارخانه نمک، پایگاه های موشکی و ساحل خورعبداللّه) به تصرف نیروهای ایران در آمد. این عملیات که به نوبه خود یکی از بزرگ ترین عملیات مشترک ارتش و سپاه به حساب می آمد، باعث از هم پاشیدن و متلاشی شدن 3 تیپ و 6 گردان و کشته و زخمی شدن بیش از صدها تن از نیروهای عراقی شد. این عملیات با هدف کوتاه کردن دست دشمن از آبراه حیاتی خلیج فارس و پاک سازی کامل اروندرود، و دور کردن آتش دشمن از شهرهای مهم آبادان و خرمشهر انجام گرفته بود. در این روز خلبانان شجاع نیروی هوایی با انجام دادن صدها سورتی پرواز، امان از دشمن بعثی بریدند و با سرنگونی بیش از هفتاد فروند هواپیما و هلی کوپتر، ضربات مهلک و سنگینی به متجاوزان وارد کردند.


با شهید اردستانی به پرواز درآمدیم

شهید اردستانی انسان متقی و والایی بود. در طول هشت سال دفاع مقدس، خود و زندگی اش را وقف اسلام و انقلاب کرد.
در یکی از عملیات ها قرار بود مرکز فرماندهی یکی از قرار گاه ها ی سپاه عراق را که در منطقه عملیاتی والفجر هشت قرار داشت، بمباران کنیم. صبح زود پس از ادای فریضه نماز، آماده خروج از منزل بودم که صدای گریه دختر کوچکم مرا به خود آورد. به سرعت خودم را به او رساندم و دیدم که از شدت التهاب خیس عرق شده و با صدای بلند فریاد می زند:
- بابا مواظب باش!
دستی به سر و رویش کشیدم. با دیدن من قدری آرام گرفت و دوباره به خواب رفت.
با توکل به خدا از خانه خارج شدم. هواپیما از قبل توسط متخصصان فنی به انواع بمب و موشک مسلح شده بود. با ورود من و شهید اردستانی به آشیانه، پرسنل به استقبال مان آمدند. پس از وارسی هواپیما و انجام مقدمات، در دو گروه پروازی به پرواز در آمدیم. از قبل هماهنگی های لازم صورت گرفته بود تا پس از پرواز هیچ گونه تماسی با برج مراقبت نداشته باشیم. حالات روحی خاصی در من ایجاد شده بود. احساس می کردم که بیش از همیشه به خدا نزدیکم. 

تصویر




بالای سر نیروهای عراقی رسیدیم

به منظور پوشش هوایی، اردستانی در کنار و به فاصله کمی از من در پرواز بود. هنوز دقایقی از پروازمان نگذشته بود که به مرز رسیدیم. با عرض ارادت به آقا اباعبداللّه الحسین(ع) و ابالفضل العباس (س) و سایر ائمه، درحالی که سخت در راز و نیاز بودم، انبوهی از نیروها و چادرهای عراقی را در لابه لای نخلستان دیدم. برای این که از پوشش مناسبی برخوردار باشیم و یکدیگر را خوب ببینیم، به در بال همدیگر و در کنار هم پرواز می کردیم.
با سرعت 500 کیلومتر در ساعت و با ارتفاع 50 پا از سطح زمین درحال پرواز بودیم. با دیدن نیروهای عراقی که در میان نخلستان بودند، به این فکر افتادم که هر آن ممکن است چون صاعقه هایی ویرانگر بر سر ملت مظلوم کشورمان فرود آیند. با مسلسل هواپیما به سمت شان تیراندازی کردم. درحالی که سخت سرگرم جنگ بودم، دختر کوچکم را جلوی چشمانم مشاهده کردم که فریاد می زد:
- بابا مواظب باش ...


هواپیمایم با نخل ها برخورد کرد

ناگهان درخت خرمایی که ارتفاع زیادی از سطح زمین داشت، در مقابل دیدگانم قرار گرفت. به یک باره اوج گرفتم اما قسمت زیر بدنه هواپیما به نوک نخل خرما برخورد کرد و سرعت هواپیما که در آن لحظه به 800 کیلومتر رسیده بود، به کم تر از 400 کیلومتر اُفت کرد. احساس کردم تمام نشان دهنده ها و علایم هشدار دهنده از وضعیت وخیم هواپیما خبر می دهند. تصمیم به ترک هواپیما گرفتم، اما پس از چند لحظه از این فکر منصرف شدم.
اردستانی را از وضعیت با خبر کردم. او مرا به آرامش دعوت کرد و گفت:
- نگران نباش. خون سردی ات را حفظ کن و تا جایی که ممکن است هواپیما را تحت کنترل داشته باش و آن را هدایت کن.
هواپیما را تا حدودی به کنترل خودم در آوردم، اما واماندگی در یکی از موتورها مشاهده می شد. در این زمان بیش از دو کیلومتر از اردستانی عقب تر بودم. او هر لحظه از طریق رادیو از وضعیت من جویا می شد. درحالی که هنوز به هدف اصلی چند مایل باقی مانده و او از من جلوتر بود، یک آتشبار 57 میلیمتری بر روی هواپیمای اردستانی شلیک کرد. با تمام توان بر روی پدافند دشمن شلیک کردم و آن را از بین بردم.   

تصویر



نیروهای دشمن را در هم کوبیدیم

از چپ و راست بر روی ما شلیک می کردند. خود را به هدف اصلی که قرارگاه سپاه یکم عراق بود رساندیم و با یک حرکت تاکتیکی حساب شده، بمب ها و موشک های خود را فرو ریختیم. با رها کردن بمب ها، هواپیما وضعیت بهتری پیدا کرد. خود را به مرز ایران رساندیم و سپس در یکی از پایگاه ها به زمین نشستیم. پرسنل زیادی به استقبال ما آمدند. با دیدن شاخ و برگ های درخت خرما و باک اضافی هواپیما که بر اثر برخورد با درخت به صورت صفحه مقاومی در مقابل جریان هوا در آمده بود، تعجب کرده بودند و بازگشت هواپیما و فرود آن را از امدادهای الهی می دیدند.
هر یک از پرسنل شاخ و برگ ها را کنده و با خود می بردند زیرا آن را تبرک و یادگاری از امام علی(ع) می دانستند.
پس از چندین ساعت کار و تلاش شبانه روزی پرسنل فنی، هواپیما دوباره به حالت عملیاتی در آمد و در زمره جنگنده های کشورمان، به ماموریت های نظامی خود ادامه داد. 
 

منبع:http://www.iranian-airforce.blogfa.com

نگرانی واشنگتن از نسل جدید هواپیماهای بدون سرنشین ایرانی

 روزنامه واشنگتن تایمز در یادداشتی، اظهارات یک مقام وزارت دفاع ایران درباره ساخت نسل جدید هواپیماهای بدون سرنشین با برد هزار کیلومتر را مایه نگرانی خواند!

 احمد وحیدی، معاون وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ایران هفته گذشته از ساخت نسل جدیدی از هواپیماهای تجسس بدون سرنشین (UAV) با برد یک هزار کیلومتر خبر داد و آن را یک «دستاورد مهم» تلقی کرد.

واشنگتن تایمز در این خصوص نوشت: "برد هواپیماهای جدید بدون سرنشین ایران به گونه ای است که می تواند تا شرق هند، غرب مدیترانه، جنوب شبه جزیره عربستان و مناطق شمالی قفقاز و آسیای جنوبی را پوشش دهد. به عبارت دیگر این هواپیماها می توانند بر فراز همه تاسیسات نظامی و دیپلماتیک آمریکا در خاورمیانه به پرواز درآیند."

براساس این گزارش، آمریکا پیش از این مدت ها بود که انحصار ساخت سلاح های پیشرفته همچون هواپیماهای بدون سرنشین را در اختیار داشت اما طی دهه گذشته چندین کشور ساخت هواپیماهای بدون سرنشین را جهت عملیات تجسس، شناسایی یا حمله آغاز کرده اند.

اینگونه هواپیماها موسوم به زنبورهای مهاجم از نظر کشورهای کوچک بسیار جذاب هستند چرا که اولاً ارزان بوده و ثانیا ریسک کمتری نسبت به هواپیماهای سنتی دارند. اگر چنین هواپیماهایی در طول یک ماموریت، هدف قرار گرفته و منهدم شوند جان کسی به خطر نمی افتد و به علاوه ضرر وارده به جای میلیون ها دلار، تنها چند هزار دلار خواهد بود.

ایران، ساخت هواپیماهای بدون سرنشین را در اوایل دهه 1990 آغاز کرد و ظاهراً از این هواپیماها برای زیرنظر گرفتن تحرکات ناوگان آمریکا در خلیج فارس و همچنین رویدادهای عراق و افغانستان بهره برده است.

در سال 2007 ایران اعلام کرد: "تولید «هواپیماهای بدون خلبان انتحاری»، غیرقابل شناسایی توسط رادارها، که می تواند به عنوان موشک های هدایت شونده برای حمله به کشتی های آمریکایی مورد استفاده قرار گیرد را آغاز کرده است."

واشنگتن تایمز می افزاید: "موفقیت تاکتیک های «کامیکاز» ژاپنی ها در جنگ جهانی دوم به ما یادآوری می کند که احتمال حملات گسترده هواپیماهای بدون سرنشین ایرانی به ناوگان دریایی آمریکا متصور است و این عامل نگرانی آمریکایی هاست."

این روزنامه مدعی است: "به علاوه ایران بیش از پیش مایل است این سلاح ها را مستقیماً در اختیار سازمان هایی چون حزب الله لبنان قرار دهد. حزب الله قبلاً با استفاده از چنین هواپیماهایی به سپر دفاع هوایی اسرائیل نفوذ کرده و ادعا می کند کشتی های جنگی اسرائیل را با این هواپیماها هدف قرار داده است."

واشنگتن تایمز می نویسد: "چنانچه ایران هواپیماهای بدون خلبان خود را با موشک های برخوردار از کلاهک های شیمیایی، بیولوژیکی، رادیولوژیکی یا هسته ای مجهز کند، در آن صورت این هواپیماها به سلاح های راهبردی و تهاجمی تبدیل خواهند شد."

این گزارش می افزاید: "مشابه این سناریو قبلاً زمانی رخ داد که سازمان ملل، برد ناوگان هواپیماهای بدون سرنشین صدام حسین را تا 150 کیلومتر محدود کرد."

روایت تصویری

Click here for full size photo!  

مهمان پاکستانی در زاهدان 

Click here for full size photo!  

آنتونف عرب ها در ایران 

Click here for full size photo!  

لزوم رعایت صرفه جویی همه جانبه 

(کم کم باید به پرواز هواپیماهای بدون پینت در کشورمان عادت نمائیم) 

Click here for full size photo!  

 یار همیشگی رئیس جمهور در سفرهای استانی

Click here for full size photo! 

میل ۱۷ 

ستون فقرات یگان هوایی سپاه پاسداران

گپارد- ضامن امنیت هوایی آلمانها

 تصویر 

پیشرفت صنایع هوایی و هواپیماها ارتشها تصمیم به توسعه سیستمهای دفاعی ضد هوایی گرفتند که به دین وسیله بتوانند از زیر ساختها صنعتی و اقتصادی ، مراکز نظامی و نقاط مهم کشور که اهداف مناسبی برای حمله در زمان جنگ بودند ، دفاع کنند با توجه به قیمتهای بالای موشکهای ضد هوایی و زمین به هوا ، توسعه ای توپهای ضد هوایی با توجه به تحرک بالای این گونه توپها و البته برد نسبتا مناسب و عملکرد مناسبشان در دفاع از اهداف در ارتفاع پایین در دستور کار قرار گرفت. البته در بسیاری از موارد که هواپیماها در گذشته نیاز به نزدیک شدن به هدف و رهاساختن بمبهایشان داشتند استفاده از یک کانن مثلا 23 میلیمتری میتوانستند برای جلوگیری از نزدیک شدن هواپیماهای دشمن به هدف و همچنین از بین بردن دقت خلبان برای هدف گیری مفید باشد که البته بارها در درگیری های مختلف سودمندی خود را نشان دادند. در این مقاله در مورد چند توپ ضد هوایی خودکششی صحبت میکنیم.
گپارد یا Flugabwehrkanonenpanzer یک سیستم ضد هوایی خود کششی است که از دو توپ کانن 35 میلیمتری اورلیکن استفاده میکند. در واقع از دهه 60 کار بروی این سیستم اغاز شد و در انتهای راه در دهه 70 این سیستم بسیار پیشرفته در زمان خود وارد میدان کارزار گردید. در تمامی دوران خدمتی خود تا کنون بارها بارها این سیستم دفاع هوایی دچار تغییرات زیادی شده است که هربار در طی برنامه های به روز رسانی به اخرین تجهیزات الکترونیکی مجهز گردید. البته نکته اینجاست که گپارد در واقع اساس دفاع ضد هوایی کشور المان و چند کشور دیگر عضو ناتو را تشکیل میدهد. در واقع گپارد براساس بدنه تانک لئوپارد 1 ساخته شد که دارای یک برجک کاملا متحرک بزرگ که با دو عدد توپ ضد هوایی اتوماتیک 35 میلمتری اورلیکن مسلح است ، طراحی و ساخته شد. برای اکتشاف اهداف هوایی این سیستم از دو دیش راداراستفاده میکند. رادار اول یک رادار متعارف جستجوگر است که در عقب برجک نصب شده است و رادار دیگر یک رادار ردیاب است که مجهز به یک مسافت یاب لیزری است که در فضای بین دو توپ نصب شده است . در مورد رادار متعارف جستجوگر این نکته قابل به ذکر است که در نمونه المانی از رادار باند اس و در نمونه هلندی از نمونه باند ایکس استفاده میشود. در رادار مسافت یاب نیز این تفاوت در دوگونه المانی و هلندی جود دارد زیرا در نمونه المانی رادار از باند کا یو و در نمونه هلندی از باند ایکس کا یو استفاده میشود این رادار توانایی رهگیری و شناسایی هدف ، پاکسازی محیط از امواج مزاحم ، را در شعاع در حدود 360 درجه را برای گپارد به ارمغان میاورد. البته در برنامه به روز سازی توانایی رهگیری تک پالس را دررادر مادون قرمز ردیابی حرارتی نیز به برای بهینه سازی شده در نظر گرفته و نصب شده است. در طول لوله توپ 3.15 سانتیمتر است که دارای سرعت دهانه اتش بالایی است که در نوع خود بی نظیر است 1440 متر بر ثانیه که اگر محاسبه شود چیزی معادل 4 ماخ است!!!! که این یک رکورد محسوب میشود. در فاصله ایی در حدود 5500متر در صورت برخورد با هدف ، میتواند به ان اسیب برساند. اورلیکن نصب شده بروی این سیستم میتواند از دو نوع مهمات استفاده کند یک نوار با 350 تیر فشنگ ضد هوایی و البته یک نوار فشنگ 20 تیری ضد زره که در زمان درگیری با اهداف زمینی میتواند از ان استفاده کند. گلوله های ضد زره این سیستم از نوع FAPDS هستند که توانایی نفوذ در زره ئ البته ترکش شوندگی را دارد . سیسنم کنترل اتش این گپارد از نوع دیجیتالی کامپیوتری EADS است. پردازنده این سیستم ساخت موتورلا است که نیازی بع تعریف و توصیف شدن ندارد. این نوع پردازنده از نوع 32 بایتی 68020 است و برای فرمان ، کنترل و برقراری ارتباط به صورت اتوماتیک به کار میرود. نواخت تیر این اورلیکن در حدود 1100 تیر در دقیقه است البته سازنده ادعا میکند که میتوانست ایت میزان را افزایش دهد ولی بدلیل جلوگیری از فشار بر بدنه لوله ها و همچنین پیشگیری از استهلاک زودرس ان از این کار اجتناب کرده است. برجک متحرک الکتریکی این سیستم از یک ژنراتور با توان تولیدی 40 کیلووات نیرو استفاده میکند. البته این ژنراتور از یک منبع نیروی3.8 لیتری ، 4 سیلندر om 314 مرسدس بهره میبرد. در ادامه این سیستم با افزدون سیستم موشک استینگر به ان قابلیت این سیستم بیش از پیش شد. زیرا با افزودن این واحد به گپارد ، سیستم میتواند از قابلیت اسکن کردن برد بلند این موشک استفاده نماید این تصمیم گرفته شد ولی با توجه به محدویت بودجه بوندس وهر المان با افزدون این سیستم نسبتن گران قیمت مخالفت کرد ولی در پاره ایی از کشورها یک واحد شامل 4 تیر موشک استینگر به ان افزوده شد. از سال 1963 به بعد برنامه های تولیدی و ارتقای این سیستم اغاز شد . ابتدا در سال 1969 چهار نمونه تستی ان مجهز به توپهای 30 میلمتری و 35 میلمتری وارد میادین تست گردید و سرانجام در 1970 تصمیم گرفته شد تا از توپ 35 میلیمتری استفاده شود. در سال 1971 دومین سری ان شامل 12 دستگاه از این سیستم سفارش داده شد. در همین سال نیز ارتش هلند نیز براساس کشنده لئوپارد 1 سفارش داد که شامل 5 دستگاه بود. بعد از طی فرایند های مختلف و کش مکش های بسیاری سرانجام قرارداد منعقد گردید. ارزش قرارداد بالغ بر یک میلیارد مارک بود که برای 432 دستگاه برجک و البته 420 دستگاه کشنده بود. قیمت تمام شده سه برابر یک دستگاه تانک لئوپارد 1 بود. اولین محموله نیز در سال 1976 تحویل داده شد. در ادامه نیز ارتش بلژیک یک سفارش 55 دستگاهی ارائه کرد که تقاضای انها این بود که گپاردهای بلژیکی باید مشابه نمونه المانی باشد. البته باید توجه داشت که این سیستم دارای سه سری CA1,2,3 است و هلند نیز هر سری را سفارش داد و سفارش انها شامل 95 دستگاه بود. البته سیستم راداری نمونه های هلندی محصول شرکت فیلیپ بود. نمونه های هلندی با عبارت مخفف PRTL است که در بین سربازان هلندی به پروتل مشهور است. بصورت سنتی نمونه های هلندی تولید شده در کارخانه دارای اسامی بودند که حرف C شروع میشود. در نتیجه نمونه های هلندی به نام چیتا Cheetah نامیده شد که این خود موجب خطایی شد که بسیاری گپارد را با این نام مینامیدند ولی بهرصورت فقط نمونه های هلندی با این نام نامیده شده است . با توجه به همه تلاشهای صورت گرفته این خطا در بسیاری از انتشارات نظامی وجود داشت که نمونه های به روز رسانی شده گپارد را چیتا مینامند. این سیستم در هر سمت بدنه از 8 لوله دود پخش کن استفاده میکند تا بتواند استتار بهتری داشته باشد. گپارد از یک موتور 10 سیلندر MUT با توانی در 830 اسب بخار استفاده میکند که برد عملیاتی در حدود 550 کیلومتر در اختیار گپارد میگذارد در مدلهای جدید رادار به سیستم IFF تشیخص دوست از دشمن مجهز شده است البته رادار رهگیری با برد 20 کیلومتری و از نوع 20 گیگاهرتزی ساخت زیمنس توسط نمونه های جدید گپارد مورد استفاده قرارمیگیرد. وزن این سیستم در حدود 52 تن است و هم اکنون بغیر از المان و هلند کشورهای بلژیک ، هلند ، شیلی و البته رومانی از این سیستم واستفاده میکنند. 

 

منبع:http://aerospacetalk.ir/forum/viewtopic.php?f=5&p=107574#p107574