مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

توان موشکی ایران(بخش دوم)

موشک اسکاد:
 
موشکی است تاکتیکی ،با برد متوسط که علیه پادگانهای نظامی ،پایگاهای ss-1هوایی و پشت خطوط دشمن به کارمی رود.این موشک در چهار مدل (A,B,C,D) موجود است و در چهار مدل قادر به حمل سر جنگی از انواع انفجاری شدید، شیمیایی، یا اتمی می‌باشند.

اسکاد-A

برای اولین بار در رژه 1957 به نمایش گذاشته شد.موشکی است با جرم 12125پوند(5500کیلوگرم) ،هدایت ا زنوع رادیویی وبالستیک، یعنی تا زمانی که موتور موشک روشن است بوسیله “جایرو متعادل“ هدایت می‌شود. بعد ازخاموشی موتور موشک فاقد هدایت است و مسیر بالستیکی را تا رسیدن به هدف ادامه می دهد.این موشک تا سال 1972 در خدمت ارتش روسیه بود.

اسکاد-B

از انواع موشکهای تاکتیکی وبالستیکی زمین به زمین روسیه است .که درنیروهای مسلح عراق وجود د ا رد.گفته میشود که در چین و کره شمالی نیز تولید میشود.این موشک از نظر ظاهر شبیه فراگ -7 است لیکن قابلیتهای آن بیشتر است .
طول: 25/11متر، قطر: 88 سانتی‌متر، جرم: 6370کیلوگرم، برد:160الی 300کیلومتر.
نسبت به اسکاد-A طول موتور آن نیم متر بیشتر است.این موشک بر خلاف فراگ 7 دارای سوخت مایع بوده وسیستم هدایت آن از نوع اینرسی “استرپ داون“ است.
اسکاد بی بر روی خودروی هشت چرخ بنام ( ماز-543 ) سوار است ومی توان آن را ظرف یک ساعت آماده پرتاب کرد. کشورهای چک اسلواکی سابق ، ویتنام ، افغانستان ، بلغارستان ،رومانی ،هلند ،کره شمالی ،مصر ،سوریه وعراق دارنده آن هستند. کارشناسان مرکز مطالعات استراتژیک معتقدند که عراق 12 فروند ازموشکهای اسکاد- B را در اختیار دارد ، در حالی که مجله هفتگی “ فلایت اینتر نشنال“ مورخ 10 ژوین 1978تعداد این نوع از موشکهای عراق را 30تا36 فروند اعلام کرده است. دقت این نوع از موشکها که دارای موتور یک مرحله‌ای هستند حدود 450 متر است . در 8 سال دفاع مقدس نیز متجاوز از 600 موشک اسکاد (انواع مختلف) توسط هردو کشور شلیک شد.

اسکاد-C/D

این موشکها بهسازی شده اسکاد-B هستند. برد آنها بترتیب حدود 500و300 کیلومترمی‌باشد. همچنین به علت استفاده از سیستم هدایت پیشرفته واحتمالا هدایت راداری فعال در بخش نهایی ، دارای خطای دایره‌ا ی 45 متر بوده ودقت آنها بیشتر است . قطر این موشکها 88سانتی‌متر می‌باشد.

دقت موشک اسکاد

هدایت موشک اینرسی است که با کمک 3 جایرو وشتاب سنج ،انحرافها وعلایم آ ن دریافت ودر 90 ثانیه مسیر اولیه پرواز ( تا زمانی که موتور روشن است ) برای تصحیح مسیر استفاده می‌شود .بهسازی‌هایی نیز در سوخت آن انجام واز نفت به اسید نیتریک تبدیل یافته که باعث می شود موتور با نور قرمز رنگی سوخته و نیروی محرکه یکنواخت در مسیر ایجاد کند .
نداشتن هدایت در فاز بعدی مسیر باعث می‌شود موشک دقت نقطه زنی نداشته باشد.


موشک نور:

موشک کروز دریایی ضد کشتی نور نوع بهینه شده c-802 چینی است که بردی برابر با 120 کیلومتر داشته و قابلیت شلیک ازساحل و عرشه ناو و جنگنده و هلیکوپترهای ایرانی را داراست. در دو نوع ساده و هدایت تلوزیونی تولید می‌شود که نوع تلوزیونی ان غیر قابل رهگیرست.

مشخصات :
برد : 120 کیلومتر حداکثر و حداقل 10 کیلومتر
وزن سر جنگی : 165 کیلوگرم
وزن موشک : 714 کیلوگرم
طول : 5.329 متر
قطر :360 میلیمتر
نوع سوخت : مایع

موشک کوثر:

موشک رادارگریز ساحلی و دریایی کوثر دارای برد متوسط کوتاه و قابل استفاده علیه اهداف با ابعاد 5 در 25 یا آری تی اس 500 متری است. این موشک داراى سیستم F.C.S (سیستم کنترل آتش) و فوق العاده پیشرفته بوده و قادر است با هر نوع اختلال الکترونیکى مقابله کند. موشک کوثر داراى سیستم جستجوگر در کلاهک خود بوده و هیچ کدام از سیستم‌هاى پیشرفته منحرف کننده موجود در جهان قادر به انحراف آن نیست.اداره کل تبلیغات دفاعی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهاى مسلح در مورد این موشک  اعلام کرد : "کوثر که نوعی موشک کروز و سلاحی هوشمند است ، در سازمان صنایع هوافضا تولید شده است. این موشک می‌تواند در سه وضعیت ساحل به دریا، دریا به دریا و هوا به دریا اهداف خود را مورد اصابت قرار دهد و با اصابت آن به رزمناوهاى کوچک و متوسط، این شناورها غرق می‌شوند." این موشک فوق در دو نوع رادارى و تلویزیونی طراحی شده است که نوع تلویزیونی آن قابل ردیابی نیست . این موشک که منطبق با ویژگیهاى محیطی خلیج‌فارس و دریاى عمان طراحی شده ، از فناوریهاى روزآمد دفاعی برخوردار است .هفته‌نامه اویشن‌ویک‌ اند ‌اسپیس‌تکنالجی چاپ ایالات متحده هم در مقاله‌ای تحت عنوان "موشک سبک وزن ایرانی" نوشت ایران تولید یک موشک ضد کشتی هواپرتاب با نام کوثر را آغاز کرده است. این موشک به احتمال زیاد بر پایه یک برنامه چینی پایه‌ریزی شده است. تولید کوثر گام دیگری در جهت نیل ایران به دستیابی به توانایی ساخت جنگ افزارهای هدایت‌پذیر در داخل می‌باشد و بکارگیری این موشک دردسر جدید نیروی دریایی ایالات متحده در منطقه خواهد بود. موشک کوثر بسیار شبیه موشک ضد کشتی چینی (اف-ال-8)می‌باشدکه از سوی شرکت واردات وصادرات فناوری هوایی ملی چین برای صادرات عرضه شده است. موشک کوثر دارای چهار بال صلیبی شکل با چهار باله دم کوچکتر برای کنترل می‌باشد و هدایت آن از طریق الکترو‌اپتیکی به صورت تلویزیونی یا فرو سرخ انجام می‌شود.اطلاعاتی که سازمان هواوفضای ایران در مورد ابعاد و کارایی کوثر ارائه کرده است از این قرار است:    ۵/۲ متر طول . ۱۸ سانتی متر قطر . ۱۰۵ کیلوگرم وزن و بیشینه برد ۱۵ کیلومتر .نیروی دریایی ایران همچنین هلیکوپترهای   AB204  را در اختیار دارد که احتمال به کارگیری کوثر بر روی آنها بسیار زیاد است.

نظرات 1 + ارسال نظر
حمید دوشنبه 31 فروردین 1388 ساعت 05:10 ب.ظ http://www.mapms.blogfa.com

سایت خوبی دارید استفاده کردیم

با تشکر حمید

ممنون و سپاسگزار

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد