تفاهم لیزینگ صنعت و معدن، استانداری لرستان وهواپیمایی ماهان برای خرید هواپیما
محمدرضا هزارخانی اظهار داشت: وضعیت ناوگان موجود هوایی امروز دغدغه مسئولان این بخش و مقامات کشور است. سن ناوگان هوایی در کشور افزایش یافته و از طرفی تحریم اقتصادی نیز مانع خرید هواپیماهای نو (دست اول) شده است. به گزارش روز چهارشنبه ایرنا به نقل از سایت لیزینگ صنعت و معدن ، وی افزود:برای رفع این مشکل تزریق منابع مالی، خرید هواپیماهای دست دوم که از عمر مفید آنها هنوز باقی مانده ، میتواند راهگشا باشد. مدیرعامل شرکت لیزینگ صنعت و معدن، در خصوص طرح لیزینگ هواپیما ،امکان استفاده بهینه از منابع داخلی و خارجی ، کاهش ریسک سرمایهگذاری ، مدیریت مطمئن سرمایه، درآمد مستمر و معتبر و مطمئن را از ویژگیهای این طرح بر شمرد که از طریق لیزینگ سندیکایی قابل پیگیری و اجرا است . هزارخانی ویژگیهای سرمایهگذاری در این طرح را استفاده بهینه از سرمایه و استفاده از منابع مجازی مانند منابع استانداریها، شرکتهای هواپیمایی و ... ، برشمرد. وی گفت : اگر نرخ سود حاصل از عملیات تقسیم بر نرخ تسهیلات بیشتر از یک باشد و اگر آورده سرمایهگذار تقسیم بر تسهیلات کمتر از یک باشد ، این وضعیت نیز برای سرمایهگذاری مطلوب تلقی میشود. مدیرعامل شرکت لیزینگ صنعت ومعدن، تعداد شرکتهای هواپیمایی داخل کشور را ۱۴شرکت با ۱۱۰فروند هواپیما، ذکر کرد . بهگفته وی ، در سال ۸۴حدود ۱۳میلیون مسافر ( ۲میلیون و ۵۰۰هزار نفر بینالمللی ) جا به جا شدند که سه تریلیون و ۲۵۰میلیارد ریال درآمد برای شرکتها از پروازهای داخلی و هفت تریلیون ریال برای پروازهای بینالمللی حاصل شد. مدیریت شرکت لیزینگ صنعت و معدن درباره مشکلات شرکتهای هواپیمایی گفت: وی تاکید کرد:این امر نشاندهنده فرسودگی ناوگان هوایی کشور است . هزارخانی اظهار داشت: سرمایهگذاری زیاد برای خرید ناوگان جدید ، کمبود سرمایه برای خرید نقدی و پایین بودن سود عملیات برای تامین منابع جدید مالی و پایین بودن نرخ بلیت از جمله عوامل موجود در این زمینه است. مدیرعامل شرکت لیزینگ صنعت و معدن در مورد نحوه تامین منابع مالی توسط شرکتهای هواپیمایی گفت : منابع داخلی از محل درآمدها، یا از محل کنسرسیوم یا منابع مجازی امکان پذیر است. وی پیشنهاد کرد: سرمایهگذاری ۵۰درصد توسط شرکت هوایی و ۵۰درصد لیزینگ صورت گیرد. هزارخانی خاطرنشان کرد:اخذ وجوهاداره شدهشرکتهای هواپیمایی و استانداری و ایجاد سندیکا برای خرید هواپیماهای جدید میتواند راهگشا باشد. مدیرعامل لیزینگ صنعت و معدن ،استفاده از منابع خارجی ، پرداخت حداقل پیش پرداخت ، حداقل سود تسهیلات و خرید هواپیمای دست دوم را از جمله راهکارهایی دانست که لیزینگ میتواند در اختیار ناوگان هوایی قرار دهد . هزارخانی در ادامه تاکید کرد،خرید۳۰فروند هواپیمای دست دوم و برقراری هشت ساعت پرواز روزانه خصوصا به نقاط محروم کمک بزرگی به رشد و توسعه اقتصادی و به تبع آن کاهش بیکاری میکند. مدیر عامل لیزینگ صنعت و معدن، ارزیابی اقتصاد هواپیمایی توسط افراد غیرمتخصص را از مشکلات این بخش ، عنوان کرد و در خصوص سایر راهکارها گفت : مکانیزم نرخگذاری باید توسط شرکتهای هواپیمایی انجام شود،همچنین هواپیما میتواند به عنوان ضمانت در این زمینه دیده شود. در ادامه این جلسه استاندار لرستان و معاون مالی شرکت هواپیمایی ماهان در زمینه اعطای وجوه اداره شده به لیزینگ صنعت ومعدن برای لیزینگ هواپیما اعلام آمادگی کردند و مقرر شد تفاهمنامهای با عاملیت لیزینگ صنعت و معدن دراین زمینه منعقد شود .
سرمایه لازم برای تامین هواپیماهای مورد نیاز کشور ۱۱میلیاردو ۲۵۰میلیون دلار و ارزش ناوگان فعلی کشور کمتر از یک میلیارد دلار است.