"سیمون هندرسون" از کارشناسان "موسسه واشنگتن برای مطالعه سیاستهای خاور نزدیک" در گزارش مفصلی به بررسی عواقب هر گونه اقدام نظامی در خلیج فارس بعنوان مهمترین منبع تولید انرژی در جهان پرداخته است.
به گزارش فارس: هندرسون در مقاله ای با عنوان «ایران، نفت و غرب» نوشته است: آیا میتوان بدون وارد آمدن ضرباتی جدی به اقتصاد و امنیت بینالمللی به دومین تولید کننده بزرگ نفت اوپک و دومین دارنده ذخایر گاز طبیعی جهان حمله کرد؟ چه کسی میتواند تضمین کند که در صورت حمله به تاسیسات هستهای ایران غرب بتواند نیاز خود به انرژی را به آسودگی از تنگه هرمز تامین کند؟
آیا آمریکا و اسرائیل که همواره از اقدام نظامی علیه فعالیتهای اتمی تهران صحبت میکنند میتوانند تضمینی برای صدور آزادانه نفت از تنگه هرمز به سایر کشورهای جهان و یا اعراب صادر کننده نفت در خلیج فارس بدهند؛ کشورهایی که رشد اقتصادشان شدیدا به صادرات نفتشان وابسته است؟
چگونه میتوان کشوری که استراتژیکترین آبراه بینالمللی جهان را کنترل میکند، تهدید به اقدام نظامی کرد در حالیکه ناوگان تهدید کننده حاضر در منطقه در صورت آغاز هر جنگی باید در ابتدا به فکر چارهای برای تامین امنیت خود باشد. در واقع عملی شدن هر گونه تهدیدی علیه ایران فارغ از نحوه واکنش تهران تنها یک نتیجه در پی دارد: "به خطر انداختن امنیت انرژی در جهان".
"سیمون هندرسون" از کارشناسان "موسسه واشنگتن برای مطالعه سیاستهای خاور نزدیک" در گزارش مفصلی به بررسی عواقب هر گونه اقدام نظامی در خلیج فارس بعنوان مهمترین منبع تولید انرژی در جهان پرداخته است.
او در گزارش خود با استناد به اظهارات فرماندهان ارشد نظامی آمریکا مبنی بر توان ایران برای مسدود کردن تنگه هرمز هشدار داده است که هر گونه ماجراجویی نظامی در خلیجفارس، مادامی که 40 درصد نفت مورد نیاز جهان از تنگه هرمز میگذرد و مسیر جایگزینی برای انتقال نفت منطقه به بازارهای بینالمللی وجود ندارد تنها منجر به خطر افتادن امنیت انرژی در جهان و سر به فلک کشیدن قیمتها میشود.
هندرسون در ابتدای گزارش خود با استناد به اظهارات آیتالله خامنهای، رهبر انقلاب مبنی بر اینکه "اگر آمریکاییها اقدام اشتباهی علیه ایران مرتکب شوند عرضه نفت مطمئنا به خطر میافتد و آمریکائیها قادر به تامین امنیت انرژی در منطقه نخواهند بود" مینویسد: ایران سومین ذخایر نفتی و دومین ذخایر گازی جهان را در اختیار دارد.
از سوی دیگر ایران، دومین کشور بزرگ صادر کننده در سازمان کشورهای صادر کننده نفت خام (اوپک) و چهارمین تولید کننده نفت خام در عرصه بینالمللی محسوب میشود. ایران، در همین حال از نظر جغرافیایی و نظامی بر آبراه هرمز کاملا تسلط دارد، آبراهی که روزانه 40 درصد از نفت خام مورد نیاز جهان از آن عبور میکند. به دلایلی که گفته شد ایران یکی از بازیگران کلیدی در اقتصاد انرژی جهانی محسوب میشود.
فرودی رویایی و شاعرانه
ایرتور همه رقم با همه رنگ
گل سرسبد ایرتور
ایلیوشین ۱۸ با شاهکار رنگ آمیزیش در مهرآباد
قربانی جدید انسان ها
مغرور و با صلابت
ببر دشت پارسیان
دفتر مطبوعاتی کمپانی "روس آبارون اکسپورت" برگزار کننده غرفه واحد روسیه در نمایشگاه به «نووستی» اطلاع داد که هلیکوپترهای خانواده "میل" و "کاموف" روسیه در 46-مین نمایشگاه هوا-فضا"فارنبورو-2008" که از 14 لغایت 20 جولای سال جاری در حومه شهر لندن برگزار خواهد شد، شرکت می کند.
در این گزارش آمده است: در چارچوب نمایشگاه هوا-فضای "فارنبورو-2008" کمپانی "روس آبارون اکسپورت" همراه با موسسات هلی کوپترسازی روسیه طیف گسترده ای از تجهیزات هلی کوپتری را به نمایش گذاشته و همچنین اطلاعات لازم را در مورد تجهیزات ناوبری و زمینی ، خدمات فنی و ابزار آموزشی در اختیار بازدیدکنندگان قرار خواهد داد.
هلیکوپترهای مارک "می" در این نمایشگاه شامل "می-35"، "می-35پ"، "می-35 ام"، هلیکوپتر نظامی-ترابری "می-171 ش" ، "می-15 بی-5" و همچنین هلیکوپتر سنگین ترابری "می-26" خواهد بود که مدل اخیر در جهان قوی ترین ها از نظر حمل بار محسوب می شود.
از خانواده "کاموف" در این نمایشگاه مدل چند منظوره "کا-60" ، هلیکوپتر نظارت راداری"کا-31"، هلیکوپتر ضد کشتی عرشه ای "کا-28" و "هلیکوپتر گشتی-امدادرسانی عرشه ای "کا-27 پی اس" شرکت خواهد کرد.
به غیر از این قرار است که در چارچوب غرفه روسیه مدل دو نفره هلیکوپتر "کا-50" (کا-52) که برای انهدام اهداف زمینی زرهی، اهداف هوایی کم سرعت و نیروهای دشمن با استفاده از تسلیحات فوق دقیق، جاسوسی و اداره گروه هلی کوپترهای تهاجمی در نظر گرفته شده نیز شرکت کند.
ناسا اعلام کرد که نسل بعدی تلسکوپهای فضایی این آژانس به نانو آیینهها مجهز خواهند شد.
به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، بدین منظور یک وسیله سیلیسیومی با هزاران قطعه از آیینههای کوچک برای ساخت یک پنجره آیینهای که میتواند سرعت و کارآیی نسل آینده تلسکوپهای فضایی ناسا را افزایش دهد، طراحی شده است.
نسل بعدی تلسکوپهای فضایی ناسا با عنوان «رصد خانه صورت فلکی-ایکس» نامگذاری شدهاند. ساخت این رصدخانه با همکاری گروهی از دانشمندان دانشگاه MIT در کمبریج صورت گرفته است.
رالف هیلمن، دستیار رئیس آزمایشگاه نانوفنآوری فضایی دانشگاه MIT در موسسه تحقیقات اختر فیزیک فضایی کاولی در اینباره اظهار داشت: دانشمندان وسیله ابداع کردهاند که «نرده انتقال زاویه حیاتی» نام دارد و از نانوآیینهها برای پراشیدن پرتوهای ایکسو پرتوهایی طیف بینهایت فرابنفش بدن جذب انرژی استفاده میکند، در حالی که جذب انرژی معمولا در صورت کاربرد نردههای پراشیدن پرتوهای ایکس اتفاق میافتد.
دانشمندان از نردههای پراشیدن در تلسکوپهای فضایی مانند رصدخانه پرتو ایکس چاندرا استفاده میکنند تا به آنها در زمینه تحقیق و بررسی روی سرنخهایی از شکلگیری کائنات کمک کند.
جنگنده نسل پنجم / ویژگیهای طراحی
با نگاهی به گسترش و توسعه جنگندههای مختلف از جنگ جهانی دوم تاکنون به این نکته پی میبریم که بیشترین پیشرفتها در مورد پیکربندی هواپیماهای جنگنده در میان بلوک غرب و شرق محل قرارگیری و شکل ظاهری مدخل ورودی هوای موتور آنها میباشد که هر یک از ابتدا تاکنون دست به نوآوریهای گوناگون زده و پیکربندیهای مختلف که هر کدام دارای محسنات و معایبی میباشند را به بازار عرضه نمودهاند. در این میان اختلاف بین پیکربندیهای مورد نظر اروپائیها در زمینه بال دلتا و استفاده از کانارد با پیکربندیهای روسی و آمریکائی نیز به صورت واضح علاوه بر پیکربندیهای مختلف ورودی هوای موتور و سکان عمودی قابل مشاهده است. در صورتی که سیر تکاملی چگونگی و محل قرارگیری موتور و همچنین ورودی هوای انواع جنگندهها را بررسی کنیم، میبینیم که در ابتدا جنگندهها، همانند هواپیماهای ترابری و مسافربری از موتورهای زیر بال برای نیروی جلو برنده خود استفاده میکردند که این عامل از چابکی یک جنگنده میکاست. پس از این نوع پیکربندی، موتور هواپیماها در داخل بدنه قرار گرفتند که این موضوع تاکنون نیز ادامه دارد، ولی بحثی که هنوز هم اختلاف سلیقههائی بر روی آن وجود دارد، چگونگی رساندن هوای مورد نیاز موتور میباشد. در اولین هواپیماهائی که از موتورهای داخل بدنه استفاده کردند، مدخل ورودی هوای موتور در دماغه هواپیما قرار میگرفت و موتور هواپیما در داخل بدنه هواپیما بود. این طرح دارای یک مشکل اساسی بود و آن اینکه فضای بسیاری از بدنه هواپیما را که باید جهت سیستمهای هواپیما و محل استقرار خلبان هواپیما مورد استفاده قرار میگرفت اشغال میکرد. برای حل این مشکل، ورودی را در محل خود حفظ نموده و موتور را به انتهای بدنه انتقال دادند. این طرح تا حدودی مشکلات طرح قبلی را حل مینمود ولی هنوز هم فضا برای استقرار خلبان و تجهیزات کم بود. برای حل این مشکل، با حفظ موقعیت ورودی و موتور در طرح قبلی، هوای ورودی به مدخل موتور را از اطراف سیستمهای هواپیما عبور دادند تا فضای بیشتری برای سیستمها و تجهیزات هواپیما بوجود آید. پس از آن سعی شد تا هوای ورودی به موتور از کنارههای بدنه و از دو مدخل جداگانه که هویتی مستقل از بدنه نداشتند وارد شود که نمونه آن هواپیمای F-80 در سال 1944 میباشد. برای اولین بار در هواپیمای جنگنده F-8 وروی موتور در زیر بدنه هواپیما قرار گرفت در سال 1955 و برای اولین بار در هواپیمای جنگنده F-8، وروی موتور به صورت عضوی جداگانه در زیر بدنه هواپیما قرار گرفت. در سالهای 1958 و1959 با ساخته شدن هواپیماهایF-4 وF-5، ورودی هواپیماها هویتی کاملا مستقل از بدنه پیدا کردند و بصورت عضوی جداگانه به کناره بدنه هواپیما چسبیدند. در دهه50 کمپانیهای اروپائی داسو و ساب، هواپیماهایی با بال دلتا شکل طراحی و عرضه نمودند و در دهه 60 بلوک شرق هواپیماهای MIG-23 را که یک هواپیمای Variable Sweep (با قابلیت تغییر زاویه عقبگرد بال) بود عرضه نمود و پس از آن در دهه70 هواپیمای F-14 توسط آمریکائیها و هواپیمای Tornado توسط اروپائیها به این صورت عرضه گردیدند. جنگنده F-14 دارای دو دم عمودی و بال Variable Sweep در اواسط دهه60 میلادی روسها هواپیمایMIG-25 را برخلاف روند گذشته با دو دم عمودی عرضه نمودند که این روش توسط آمریکائیها در اوائل دهه 70 میلادی در هواپیماهای F-14وF-15 پیگیری شد. هواپیماهای F-14 و F-15 برخلاف روند گذشته هواپیماهای F-4 و F-5، دارای بال بالا بودند که ورودیهای موتور در زیر بال قرار داشتند. در اواسط دهه70 میلادی، آمریکائیها با عرضه هواپیمای F-16 روند ادامه دار ورودیهای جانبی زیر بال بالا را شکستند و هواپیماهای تک موتوره خود را با یک ورودی در زیر شکم هواپیما طراحی نمودند که این مسئله خود مشکلاتی را برای جاگذاری ارابه فرود در دماغه هواپیما دربرداشت. پس از هواپیمای F-16، روسها یکی از شاهکارهای طراحی خود یعنی هواپیمای MIG-29 را عرضه نمودند که دارای دو ورودی در زیر بدنه و به صورت کاملا مجزا از بدنه هواپیما بود، گوئی بدنه هواپیما بر روی ورودیهای موتور سوار شده بود. این پیکربندی طراحی در هواپیماهای SU-27 ، SU-30 و SU-34 نیز حفظ گـردید. دوران هواپیماهای F-16 و MIG-29، دوران شروع استفاده از بدنههای مرکب (Hybrid) و رگه دار (Strake) در هواپیماها برای بهرهگیری بهتر آیرودینامیکی از بدنه بود. از دهه90 میلادی و پس از ساخت هواپیمای F-18 E/F که کارآئی Strake در آن بصورت کاملا واضح به منصه ظهور رسید، با طرح مسائلی مانند خفیهکاری و کروز مافوقصوت، طرحهائی از جمله هواپیماهای F-22 وF-35 مطرح گردیدند که در این هواپیماها بدنه (به صورت سه بعدی) و بال و دم افقی (به صورت دو بعدی) به سمت لوزی شکل شدن پیش میروند. همچنین در این هواپیماها از ویژگی رانش برداری برای قابلیت انجام مانورهای سخت استفاده میشود. ویژگی ای که برای اولین بار توسط هواپیمای سوخو 27 وارد بهره برداری شد و اکنون انواع جنگنده های روسی مانورهای بسیار پیچیده ای را با ترکیب سیستم های هدایت و کنترل دیجیتال بسیار پیشرفته و بکارگیری همه جانبه سیستم رانش برداری خلق کرده اند. جنگنده F-22 هواپیمای F-35 با وجود یک موتور بدلیل وجود فن بزرگ برای عمود نشینی، دارای بدنة قطوری میباشد و در آن از دو ورودی جانبی استفاده شده است که در زیر بال (مانند هواپیماهایF-22 ،F-18،F-14 وF-15) و یا در زیر بدنه (مانند هواپیماهای روسی) قرار ندارند بلکه به صورت خاصی در محل اتصال بال و بدنه محو گردیدهاند و به همین دلیل هیچگونه جدایش جریان در مدخل ورودیها بوجود نمیآید. همچنین از ویژگیهای خاص آن استفاده از دو دم عمودی با وجود یک اگزوز خروجی موتور میباشد. در این هواپیما مانند هواپیمای F-22بدلیل سرعت مافوق صوت در رژیم کروز، ورودیها به صورت خاصی جلوتر از ورودیهای بقیه جنگندهها قرار دارند تا از ورود هوا به صورت مافوق صوت به موتور جلوگیری شود. همچنین در هواپیماهای F-22 وF-35 به صورت خاصی فضای بسیار گستردهای برای خلبان در نظر گرفته شده است.
آویا: وزات دفاع امریکا(پنتاگون) قرارداد خود را با شرکت ئی ای دی اس شرکت مادر ایرباس اروپا لغو کرد. به گزارش خبرنگار صنعت نیوز ،ایرباس قراردادی به ارزش سی و پنج میلیارد دلار برای تحویل هواپیماهای سوخت رسان به نیروی هوایی امریکا امضا کرده بود. پنتاگون اعلام کرد تا پایان سال مناقصه جدیدی برای این هواپیماها اعلام می کند. رابرت گیتس وزیر دفاع امریکا ما به این نتیجه رسیدیم به علت نکات غیرقانونی که دیوان محاسبات امریکا از انها پرده برداشته بود، قرارداد غیرقانونی بوده است. این گزارش می افزاید شرکت هواپیماسازی بوئینگ امریکا به این قرارداد اعتراض کرده بود و در نهایت دیوان محاسبات حق را بوئینگ داد. رقابت بین ایرباس و بویینگ دو شرکت بزرگ هواپیماسازی ، سابقه ای دیرینه دارد از یک سو شرکت ایرباس مورد حمایت کشورهای اروپایی بوده و از سوی دیگر دولت ایالات متحده از طریق اولویت دادن به بویینگ در مناقصات و اعطای قراردادها ی نظامی از این شرکت حمایت می کند.
تا قبل از ژوئن 2006 کلیه جنگهای اعراب و اسرائیل کمتر از هفت روز و در عملیات خوشههای خشم 16 روز ادامه داشت.زیرا در استراتژی جنگی اسرائیل به علت عمق استراتژیک محدود و حساسیت تلفات نیروی انسانی، ارتش این کشور، در کلیه جنگهای خود به دبنال وارد آوردن ضربات برق آسا و سریع در کمتر از یک هفته و سپس آغاز مذاکرات با طرف مقابل بوده است. اما در جنگ 33 روزه اسرائیل علیه حزب الله لبنان سرنوشت جنگ به گونهای دیگر رقم خورد. به نحوی که حزب الله برای اولین بار در جنگهای نوین و کلاسیک با استفاده از جنگ نامتقارن توانست حریف مقتدر و تا به دندان مسلح خود را شکست دهد. حال به بررسی آن میپردازیم.
*الف ) تعریف جنگ متقارن و نامتقارن
1- جنگ متقارن:
تقارن بر وزن تفاعل است و به معنی قرین شدن میباشد و جنگ متقارن به نبردی اطلاق میشود که طرفین درگیر آرایش مشابه با یکدیگر داشته و با روشهای معمول و متداول نظامی در نبرد با یکدیگر میپردازند.
طرفین درگیر از امکانات و تجهیزات،نفرات معادل و مشابه علیه هم استفاده میکنند و به صورت کلاسیک به جنگ میپردازند.
2- جنگ نامتقارن :
جنگ نامتقارن به نبردی اطلاق میشود که یک طرف از جنگ از روشهای خاص و منحصر به خود علیه حریف نیرومند خود بهره میگیرد. عدم توازن در قوا، عدم تناسب در شرایط توانائیها و امکانات وجود دارد.
نشریه Jaint strategic surrey در سال 1999 در تعریف عدم تقارن مینویسد: رهیافت نامتقارن تلاشهائی در راستای دور زدن یا تحت الشعاع قرار دادن توانائیهای ایالات متحده آمریکا و قدرت هژمون در عین بهرهگیری از ضعفهای آن و سودجوئی از روشهایی است که تا حد زیادی با روشهای مورد انتظار این کشور تفاوت دارند.
این رهیافتها بیشتر در پی ایجاد تاثیر روانشناختی عمدهای مانند ایجاد شوک، اخلال و آشفتگی بر ابتکار،آزادی عمل و اراده طرف مقابل هستند. روشهای نامتقارن مستلزم افزایش نقاط ضعف و گستره آسیبپذیریهای حریف میباشند که اغلب، از فناوریها تاکتیکها و سلاحهای ابتکاری و غیررسمی بهره میبرند و میتوانند در سطوح مختلف جنگ، اعم از استراتژیک عملیاتی و تاکتیکی در سراسر سطوح عملیات نظامی کاربرد داشته باشند. روشهای نامتقارن عملیات چریکی، جنگ درازمدت فرسایشی، نبرد سیاسی و عملیات روانی و تمایل به شهادت طلبی و ایثارگری متکی بوده است. در جنگ نامتقارن ضعفا میکوشند تا حداکثر استفاده را از آسیبپذیری طرف نیرومند ببرند.
*ب. ویژگیهای جنگ نامتقارن
جنگ نامتقارن طبق تعاریفی که ذکر شد ویژگیهای خاص خود را دارد که این ویژگیها عبارتند از :
1. استفاده از روشهای نامعمول و نامتجانس
2. جنگ نامتقارن فقط در سطح نظامی نیست بلکه در سطح استراتژیک کاربرد دارد که استفاده از جنگ رسانهای، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، اطلاعات و روانی از جمله آنهاست.
3. انگیزه و روحیه بالای شهادت طلبی جهت از بین بردن نفرات و ادوات دشمن .
4. سرعت عمل بالا، از بین بردن اراده طرف مقابل، شوک بهت، نامرئی بودن و عدمت تشخیص ضربات وارده توسط حریف نیرومند از دیگر ویژگیهای جنگ نامتقارن است.
به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی سازمان صنایع دفاع، امیر سرتیپ نصرالله عزتی معاون هماهنگکننده وزیر دفاع در حاشیه گردهمایی بسیجیان وزارت دفاع اظهار داشت: سلاحها و موشکهای کشورمان 100 درصد توسط نیروهای ایرانی ساخته میشوند و هیچ محدودیتی برای ساخت و تولید انبوه آنها نداریم.
وی توان موشکی ایران را عاملی برای بازدارندگی دشمنان از هرگونه تجاوز علیه ایران و موجب افزایش توازن قوا در منطقه به نفع کشورمان اعلام کرد و گفت: موشکهای بالستیک شهاب 3 با برد بیش از دو هزار کیلومتر که اخیرا پرتاب شدند دارای دقت بسیار بالایی هستند.
عزتی تاکید کرد: همچنین انواع موشکهای زمین به دریا، موشکهای هوشمند کروز دریا به دریا و ساحل به دریا که میتوانند اهدافی را دنبال کنند، از جمله توان موشکی جمهوری اسلامی ایران است که کارایی و دقت خود را نشان دادهاند.
به گفته وی انواع موشکهای کروز ایران توانستند در رزمایش اخیر پیامبر اعظم (ص) سپاه اهدافی را در عمق آبها مورد اصابت قرار دهند که ساخته دست متخصصان و نخبگان بسیجی وزارت دفاع است.