مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

نبرد تا آخرین گلوله

خاطره ای از سرگرد خلبان "علی رضا غفاریان"
نبرد تا آخرین گلوله

تصویر



عراق ناجوانمردانه مناطق مسکونی ایران را بمباران می کرد و دولتمردان ایران نیز تصمیم گرفتند یکی از مناطق مسکونی عراق را که خالی از سکنه بود، بمباران کنیم. 24 اسفند ماه 1363 بود که این ماموریت به پایگاه ما ابلاغ شد.
من به اتفاق یکی دیگر از خلبانان (سروان سلیمانی) ماموریت یافتیم تا این منطقه را که در شرق منطقه "رواندوز" قرار داشت، بمباران کنیم. بعد از ظهر همان روز افسر اطلاعات و عملیات در پست فرماندهی از روی نقشه ای بزرگ دیواری که اطلاعات خوبی از منطقه دشمن داشت، چگونگی استقرار پدافند موجود و تجهیزات نظامی مستقر در منطقه و هدف و مسیر آن را برای ما تشریح کرد. افسر متخصص جنگ الکترونیک نیز از نحوه استفاده و کاربرد سیستم های دفاعی توضیح لازم را بیان کرد.
سروان سلیمانی به عنوان کابین جلو، هدایت هواپیما را بر عهده داشت. او به من گفت:
- نقشه دیگری تهیه کن تا مسیر رفت و برگشت را با هماهنگی هم انتخاب کنیم.
پس از کسب اطلاعات لازم به اتفاق هم سالن بریفینگ را ترک کردیم.
صبح روز بعد، پس از خواندن نماز صبح منزل را به سوی گردان پرواز ترک کردم. از طریق سلسله مراتب فرماندهی از قبل به گردان نگهداری آماده کردن جنگنده ابلاغ شده بود و بچه های گردان هم تا پاسی از شب نسبت به آماده کردن هواپیما طبق شرایطی که خواسته شده بود، همت گماشته بودند.

به سوی هدف پرواز کردیم

هوا خیلی سرد بود. مه غلیظی ارتفاعات را پوشانده بود. پس از صرف صبحانه به اتاق تجهیزات پرسنلی رفته و به ملزومات پروازی مجهز شدیم. از مقابل قرآن مجید عبور کردیم و بعد از گذشتن از چند خیابان به هواپیما رسیدیم.
خلبان کابین جلو با دقت کامل ابتدا بررسی های مربوطه را انجام داد و بعد از روشن کردن هواپیما آن را به آرامی از آشیانه خارج کرد.
من در این ماموریت به عنوان خلبان کابین عقب انجام وظیفه می کردم و مسئولیتم دادن سمت، ارتفاع و سرعت و نقشه خوانی بود. از کوه های پر از برف الوند گذشتیم و به مناطق سبز و کم ارتفاع ماهدشت رسیدیم. سرعت هواپیما حدود 540 نات و ارتفاع به تناسب از سطح زمین کم و زیاد می شد. بار دیگر کلیه کلیدهای سیستم های مربوطه را بررسی کرده و از طریق گوشی رادیو از همکارم خواستم تا بر اساس دستورالعمل پروازی کلیدها را آزمایش کند. او نیز این کار را انجام داد. لحظاتی بعد روی مناطق عملیاتی نیروهای خودی رسیدیم و آنان را که با نظم و ترتیب خاصی در مواضع خود در منطقه سومار به دفاع از کشور مشغول بودند، به خوبی دیده می شدند.

تصویر



وارد خاک دشمن شدیم، هدف را نمی دیدیم

به دلیل مصون ماندن از دید رادارهای دشمن ارتفاع را تا حداقل ممکن یعنی به 100 پا تقلیل داده و از مرز گذشتیم. زیاد از ورودمان به عراق نگذشته بود که تجمع زیادی از نیروهای عراقی را که مجهز به انواع تجهیزات تانک و نفربر و ماشین آلات زرهی بودند، دیدیم. براساس بررسی های انجام شده، می بایست حدود یک مایل از مسیر پروازی به سمت چپ منحرف می شدیم تا هدف مورد نظر را بیابیم. با شاخص هایی که مشخص شده بود، جاده ای را که تنها نشانه ما به سوی هدف بود یافته و در امتداد آن به حرکت ادامه دادیم. آتش رگبارهای پراکنده ضدهوایی که به سوی ما شلیک می شد، در آن صبح زود به وضوح معلوم بود. اولین سایت موشکی سام 2 در 10 کیلومتری مسیر درست سر راهمان قرار داشت. برای یک لحظه موج رادار کاوشگر آن را در صفحه راداری خود مشاهده کردم. به همین دلیل سیستم الکترونیکی هواپیما را برای ایجاد اختلال در سایت موشکی مربوطه به راه انداختم. یک دقیقه تا هدف باقی مانده بود. از خلبان جلو پرسیدم:
- ایا هدف را در دستگاه نشانه روی خود می بینی؟
گفت: "نه در جلوی دیدم نیست."
تعجب کردم. طبق نقشه می بایست به هدف رسیده باشیم. دوباره از همکارم پرسیدم :
- آیا هدف را می بینی؟
گفتم: "طبق نقشه و محاسبات باید روی هدف باشیم."
گفت: "چیزی نمی بینم."

هدف را پیداکرده و بمباران نمودیم

دوباره با دقت نقشه را نگاه کردم. اما مسیر و اطلاعات داده شده کاملاً درست بود.
با سرعتی که هواپیما داشت، نزدیک چند مایل از هدف دور شدیم. به ناگاه منبع آب و آنتن های تلویزیون نظرم را جلب کرد. بلافاصله فریاد زدم :
- از روی هدف رد شدیم.
خلبان به سرعت به سمت راست چرخید. هدف در زیر پوششی از نخلستان ها استتار شده بود. درختان نخلی که هر کدام به ارتفاع سی تا چهل متر می رسید. با چرخشی که انجام شد، هدف کاملاً در دید قرار گرفت. همکارم دماغ هواپیما را بر روی هدف قرار داد و با سمت ارتفاع و زاویه مناسب، دکمه رهایی بمب ها را فشار داد و همزمان نیز دوربین هواپیما به کار افتاد.
بر اثر اصابت بمب به محل تجمع دشمن، دود و آتش ناشی از برخورد بمب به هدف جهنمی سوزان برای متجاوزین بعثی فراهم کرد. آتش بارهای ضدهوایی دشمن به شدت بر روی ما شلیک کردند، ولی با عکس العمل های درست، گلوله ها از مقابل و اطراف کابین می گذشتند.

تصویر



تجهیزات کنار مرز را منهدم کردیم

پس از بمباران ارتفاع را کم کرده و چون در مسیر بازگشت بودیم، به راحتی با مانور سریعی منطقه را ترک کردیم. با انجام گردش های کوتاه و سریع از چپ و راست، اطراف منطقه و پشت سر هواپیمای خود را در آینه های بغل وارسی کردم تا از وجود هواپیماهای دشمن با خبر شوم. در بازگشت، تجهیزات و ادوات نظامی را که قبل از ورود به خاک عراق دیده بودیم به رگبار مسلسل هواپیما بستم که یکی از تانکرهای سوخت دشمن بر اثر اصابت تیر مسلسل منفجر شد. تا آن جا که فشنگ در مسلسل داشتیم به انهدام نیروهای دشمن پرداختیم و بعد از دقایقی خاک دشمن را ترک کردیم. با اندکی تغییر در مسیر و با محاسبه مقدار بنزین، ارتفاع را به میزان بالاتری رساندیم تا از مصرف بنزین کاسته شود.
با رادار تماس گرفتیم و موقعیت خود را اعلام کردیم. رادار هم ضمن تبریک به ما، در پاسخ گفت که هواپیمای اف 14 برای پوشش هوایی شما در چند مایلی قرار دارد و به سوی ما در حرکت است. هواپیمای گشت به سرعت به ما ملحق شد و سپس در یکی از پایگاه های کشورمان سالم به زمین نشستیم. به هنگام فرود، تعداد زیادی از پرسنل و فرماندهان به استقبال مان آمدند و با ذبح گوسفند، این موفقیت را به ما تبریک گفتند.

منبع:http://www.iranian-airforce.blogfa.com(برداشتی آزاد از بربلندی سپهر)
نظرات 2 + ارسال نظر
محمدرضا چهارشنبه 16 بهمن 1387 ساعت 05:42 ب.ظ

سلام . از دلاوریهای خلبانان عزیزمان هر چه بگوییم کم گفته ایم .
یاد رشادتهای همه آنها بخیر .
ضمنا محمد آقا خبری از شرایط استخدام در نیروی هوایی ( خلبانی ) بدست آوردید؟
خیلی ممنون میشم از لطفتون .

بروی چشم.

یک هم وطن جمعه 25 بهمن 1387 ساعت 10:23 ق.ظ

حمله به اچ 3 عملیات کمان99 و دیگر عملیاتهائی که نیروی هوائی انجام داده اما برای من سوالی پیش امده چرا فیلمهای بمباران را که توسط دوربینهای هواپیما برداشته شده در تلویزیون نشان نمی دهند مثلا همین چند مدت پیش فیلم های مستندی در باره جنگ دوم جهانی از شبکه 4 پخش میشد حمله هواپیماها به هدفهای زمینی و حمله به هواپیماهای طرف مقابل که با دوربین هواپیماها برداشته شده بود ان هم در جنگ جهانی دوم یعنی حود 60 سال پیش در هفته دفاع هم در تلویزیون برنامه های مستندی پخش شد که مرتب عملیاتهای سپاه را نشان می داد و اشاره کمی به عملیاتهای ارتش شد اتفاقا یک نفر از ارتشیها در مصاحبه ای که در تلویزیون پخش شد گلایه می کرد که به عملیات نیروی دریائی که ضربه مهلکی به عراق وارد کرد حدود یک دقیقه اشاره شده که این اشاره کوتاه نسبت به اهمیت ضربه نیروی دریائی ارتش به عراق خیلی کم بوده حالا سوال من این است در حالی که مرتب بسیجی ها در حال پرتاب ار پی جی نشان داده میشوند و در حالی که در این سایت و دیگر سایتها می خوانیم که مثلا یک خلبانی بوده که با موشک ماوریک به ناوچه های عراقی حمله می کرده به خاطر همین اسمش را گذاشته بودند حسین ماوریک که نمیدانم در سایت شما خواندم یا در سایت دیگر خب چرا فیلم بمبارانها را در تلویزیون نشان نمی دهند

دوست عزیز و مهربان
کاستی های در امر خبر رسانی در مدیریت های مربوطه در ارتش موجود می باشد که همین امر سبب شده است کمتر نقش ارتش قدرتمند کشورمان در جنگ دیده شود .همگان بخوبی می دانند نقش ویژه و حیاتی نیروی هوایی کشورمان را که اگر نبود مطمئنا نتیجه جنگ طور دیگری رقم می خورد و البته دلایل دیگی نیز در مورد عدم اطلاع رسانی وجود دارد که بماند!!!
اما در مورد فیلمبرداری از جنگ های هوایی باید خدمتتان عرض نمائیم در زمان جنگ پس از بمباران اهداف از قبل تعیین شده پرواز هایی توسط اف ۴ های مخصوص نیروی هوایی کشورمان در منطقه صورت می پذیرفت تا از جزئیات و خسارات وارده به دشمن اطلاعات بیشتری کسب نماید که اکثرا توسط دوربین های مخصوص عکاسی تعبیه شده(و نه دوربین های فیلمبرداری)در دماغه جنگنده عکس هایی از مناطق بمباران شده گرفته و توسط کارشناسان ذیصلاح بررسی و تحلیل می شد .تعدادی از این عکس ها را در مجلات و روزنامه ها و تعدادی را نیز در تلویزیون مشاهده نموده اید ولیکن درست می فرمائید حق مطلب به هیچ وجه ادا نشده است.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد